کدام خودروهای اتوماتیک در بازار قابل اعتمادتر هستند ؟

0

در ماه های اخیر بازار خودروهای تولید داخلی که به خودروسازان خارجی بیشتر وابسته است، با ریسک عمده ای مواجه شده و آن خروج خودروسازان اروپایی (رنو و پژو) از بازار تولید خودروی ایران است.
هر چند با شرایط به وجود آمده در خصوص بازگشت تحریم های آمریکا، معلوم نیست بازار سایر خودروهای داخلی که با خودروسازان خارجی مرتبط است، نیز چگونه خواهد بود. در این میان، بدیهی است که خودروهای اتوماتیک به عنوان طیف جدیدی از خودروهای بازار که با اقبال خوبی هم مواجه شده اند و نیز فناوری متفاوتی نسبت به خودروهای سنتی دارند، احتمالاً با مسئله تامین قطعه مواجه خواهند شد. این نکته، می تواند مد نظر خریداران داخلی این خودروها قرار گیرد. گزارش امروز دخل و خرج نگاهی به خودروهای دنده اتوماتیک داشته و انواع مطمئن تر آن ها را از نظر کارکرد گیربکس و تامین قطعات یدکی مورد بررسی قرار داده است.

 بهترین خودروهای اتوماتیک  بهترین خودرو اتوماتیک ارزان  بهترین ماشین دنده اتوماتیک ایرانی  ماشین دنده اتوماتیک ارزان  ماشین دنده اتوماتیک زیر 30 میلیون  ماشین دنده اتوماتیک زیر 50 میلیون  ارزانترین خودرو اتوماتیک سایپا  مجله خودرو  هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206  معایب گیربکس اتوماتیک  مزایای گیربکس اتوماتیک  گیربکس بسترن B30  گیربکس ام جی 360

خوب و بد خودروهای اتوماتیک در یک نگاه

بد نیست نگاهی به مزایا و معایب خودروهای دنده اتوماتیک نسبت به دنده ای داشته باشیم. در ابتدا به برخی مزایای خودروهای دنده ای اشاره می کنیم. آن گونه که بررسی قیمت خودروها در بازار نشان می دهد، خودروهای دنده دستی در حدود ۵ تا ۲۰ میلیون تومان از انواع اتوماتیک خود، قیمت کمتری دارند و  برای همین مقرون به صرفه تر هستند.

علاوه بر این هزینه تعمیر و نگهداری گیربکس‌های دستی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک کمتر بوده و مکانیک آن نیز ساده‌تر است. به عنوان مثال، تعمیر یا تعویض یک گیربکس دستی هزینه‌ چندان بالایی را بر مالک خودرو تحمیل نمی‌کند و در نهایت نیاز به تعویض صفحه کلاچ است. کما این که معمولا با همان صفحه کلاچ معیوب هم مدت‌ها می‌توان رانندگی کرد. موضوعی که در گیربکس‌های اتوماتیک وجود ندارد. از طرف دیگر، با نگاهی به خودروهای اتوماتیک بازار ایران می توان متوجه شد که شتاب خودروهای اتوماتیک نسبت به دنده ای کندتر است. مصرف سوخت این خودروها نیز تا حدی از خودروهای دنده ای بیشتر است. (این تفاوت در خودروهای به روزتر بسیار کاهش یافته است)

ویژگی‌های برجسته دیگر گیربکس‌های دستی، تعامل بیشتر راننده با خودروست، که حس نسبتاً بهتری را به راننده می دهد.

همچنین نکته دیگر این است که اگر قصد داشته باشید خودروی خود را بعد از مدتی به فروش برسانید، قطعا خودروی دنده دستی شما مشتری بیشتری دارد و خودروی دنده اتوماتیک در زمان فروش احتمالا برای شما دردسر بیشتری ایجاد خواهد کرد. موضوعی که به فراگیری این خودروها در بازار بستگی دارد.

اما خودروهای اتوماتیک، مزیت های قابل اشاره ای در مقایسه با خودروهای با گیربکس دنده ای دارند. اولین و بارزترین ویژگی مثبت آن ها، این است که بهترین گزینه برای رانندگی در شهرهای بزرگ و پر ترافیک هستند. به طوری که رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک دارای تمرکز بیشتری بوده و از رانندگی هم لذت بیشتری می برند.

از طرف دیگر گیربکس اتوماتیک باعث استهلاک کمتر موتور خودرو خواهد شد، این موضوع به ویژه در مواردی که راننده از مهارت بالایی برخوردار نباشد بیشتر نمود پیدا می کند.

همچنین معمولا شرکت‌های خودروسازی در مدل‌های اتوماتیک خود امکانات و آپشن‌های بیشتری را نسبت به مدل دستی درنظر می‌گیرند که این موضوع در خودروهای موجود در کشور نیز به وضوح دیده می‌شود.

اتوماتیک های مطمئن تر

هم اینک و در بین خودروهای اتوماتیک داخلی در قیمت های زیر ۱۲۰ میلیون تومان، می توان حدود ۲۰ خودروی پر فروش در بازار را مشاهده کرد. در این جا با طبقه بندی این خودروها به سه دسته، آن ها را از نظر کیفیت بهتر گیربکس یا تامین مطمئن تر قطعات، بررسی می کنیم. (البته قیمت برخی خودروها با توجه به نوسانات نرخ ارز در زمانی که این گزارش را می خوانید ممکن است دستخوش تغییرانی شده باشد)

بررسی بسترن b30 قیمت بسترن b30 مشخصات بسترن b30 مشخصات فنی بسترن بی۳۰ مزایا و معایب بسترن B30 معرفی خودرو مجله خودرو مقایسه خودرو مقایسه بسترن B30 با آریو

در بازه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان:

در این بازه هم اینک خودروهایی مانند آریزو۵ توربو، ام جی۳۶۰ توربو، بسترن B30، ام وی ام ایکس ۳۳ و چانگان سی اس ۳۵ را می توان نام برد. به گزارش همراه مکانیک، هم اکنون از بین این مدل ها بهترین انتخاب بسترن B30 است، که از یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک استفاده می کند؛ این مدل گیربکس ساخت کمپانی ژاپنی آیسین است.

 بهترین خودروهای اتوماتیک  بهترین خودرو اتوماتیک ارزان  بهترین ماشین دنده اتوماتیک ایرانی  ماشین دنده اتوماتیک ارزان  ماشین دنده اتوماتیک زیر 30 میلیون  ماشین دنده اتوماتیک زیر 50 میلیون  ارزانترین خودرو اتوماتیک سایپا  مجله خودرو  هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک 206  معایب گیربکس اتوماتیک  مزایای گیربکس اتوماتیک  گیربکس بسترن B30  گیربکس ام جی 360

در بازه ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان:

در این رده، هم اینک خودروهایی نظیر رنو ساندرو استپ وی، برلیانس سری ۳۰۰، آریو سایپا، ام وی ام ایکس ۲۲، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دانگ فنگ اچ سی کراس حضور دارند.

از میان خودروهای فوق، می توان گفت که گیربکس های گروه رنو مانند رنو ساندرو استپ وی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. با این حال، با توجه به خروج رنو و پژو از ایران به احتمال زیاد تامین قطعات برای این خودروها و تندر۹۰، ساندرو و ۲۰۷ بعدها با مشکل مواجه شود. اما خودروهایی نظیر برلیانس سری ۳۰۰ که شامل مدل های سی کراس ، اچ ۳۲۰ و اچ ۳۳۰ می شود، از گیربکس پاورتک ساخت کره استفاده می کنند که می توان گفت نسبت به دیگر خودروها مثل آریو و ام وی ام از کیفیت بالاتری برخوردار است.

در بازه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان:

شاید در سال گذشته در این بازه قیمتی خودروهای بیشتری وجود داشت اما بعد از تحریم ها و گرانی دلار و دخالت دلالان در قیمت گذاری خودروها، فقط سه خودروی راین V5 ، ساینا اتوماتیک و کوئیک سایپا در این لیست قیمتی قرار می گیرند. در این میان، ادامه تولید راین V5 به دلیل استقبال نکردن مردم و فروش نامناسب هنوز در هاله ای از ابهام است. ساینا اتوماتیک و کوئیک نیز تازه واردهای اتوماتیک بازار ایران هستند. گیربکس این دو مدل خودرو ساخت کمپانی پانچ بلژیک است. اما باید منتظر بود و دید که بلژیک رابطه خود را با ایران حفظ می کند یا مثل فرانسوی ها از خاک ایران می رود.

در پایان باید گفت که با توجه به خروج قطعی خودروسازان فرانسوی از ایران احتمالاً تامین قطعات اصلی آن، با مشکل مواجه خواهد شد. مگر این که تحول خوبی در صنعت قطعه سازی داخلی رخ دهد. موضوعی که هر چند اصلاً بعید نیست اما به هر حال سابقه خوبی در ذهن خریدار ایرانی ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.