رهام جدید سایپا چند ستاره کیفی دارد ؟

0

نقدی بر ایمنی رهام محصول جدید سایپا :بنویسید رهام بخوانید آلفارومئو جولیتا
چندی پیش خودروی رهام در نمایشگاه خودروی شیراز به بازار کشورمان معرفی شد . مدیران ارشد شرکت سایپا در هنگام رونمایی این خودرو ادعاهای بسیاری را پیرامون این محصول مطرح کردند از جمله تولید صد در صد ایرانی که طی مقاله ی دیگری بیان داشتیم احتمالا این ادعا درست نیست . اما نکته ی دیگری که در حاشیه این مراسم رونمایی مطرح شد بحث ایمنی بالای رهام بود . سایپایی ها با افتخار اعلام کردند که شاسی رهام بصورت مونوکوک طراحی شده است و از لحاظ ایمنی خودروی قابل اعتمادی می باشد ، حتی توسط مدیران سایپا ادعا شد که خودروی رهام می تواند  از تست های موسسه ی تحقیقات و ایمنی اروپا (یوروانکپ) با سه ستاره ی ایمنی سربلند بیرون بیاد .

نقدی بر ایمنی رهام محصول جدید سایپا :بنویسید رهام بخوانید آلفارومئو جولیتا

یورو انکپ چیه؟…

یورو انکپ چیه؟...

 موسسه ی یوروانکپ در حال حاضر یکی از قابل استناد ترین و معتبر ترین مراکز بررسی ایمنی خودرو در دنیا می باشد و تست های بسیار سختگیرانه ای را روی خودرو هایی که قصد ورود به بازار اتحادیه اروپا داشته باشند ، انجام می دهد . این مرکز هر سال خود را به استاندارد های جدید و به روز مجهز می کند بصورتیکه مثلا خودرویی که دو سال قبل از این موسسه نمره قبولی را گرفته باشد ممکن است امسال با توجه به رشد شاخص های ایمنی خودرو و استانداردهای جدید ، از تست های یورو انکپ موفق خارج نشود . بصورت کلی موسسه ی مذکور یک خودرو را در چهار فاکتور ایمنی سرنشین ، ایمنی کودکان ، تکنولوژی های جلوگیری از تصادفات و ایمنی عابر پیاده مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار می دهد و از یک تا پنج ستاره به هر خودرو نمره می دهد .

معنی هر کدوم از این ستاره ها چیه ؟…

معنی هر کدوم از این ستاره ها چیه ؟...

یک ستاره : بدترین و غیر ایمن ترین خودروی مورد بررسی

دو ستاره : از لحاظ ایمنی بدنه معمولی و بدون تکنولوژی های پیشگیری از تصادف

سه ستاره : از لحاظ ایمنی بدنه متوسط رو به بالا و بدون تکنولوژی های پیشگیری از تصادف

چهار ستاره : از لحاظ ایمنی بدنه خوب و تکنولوژی های پیشگیری از تصادفات قابل دسترس

پنج ستاره : از لحاظ ایمنی بدنه خوب و مجهز به قدرتمند ترین تکنولوژی های ایمنی و پیشگیری از تصادفات

نکته ی قابل ذکر اینکه تکنولوژی های پیشگیری از تصادفات شامل کیسه های هوا ی خودرو نمی شود چراکه ایربگ سال هاست بعنوان پیش فرض موسسه ی ایمنی اروپا قرار گرفته و این عبارت صرفا شامل تجهیزاتی مثل ترمز اضطراری ، رادار های نقطه ی کور ، سیستم های کنترل کشش هوشمند و جدید ، رادار تابلو خوان و تجهیزات دیگری از این قسم می شود .

رهام سه ستاره ….

قیمت خودرو رهام مشخصات خودرو رهام معرفی خودرو اخبار سایپا محصولات جدید سایپا مشخصات خودروی ملی مشخصات فنی رهام نمایشگاه خودرو شیراز معایب و مزایای رهام saipa roham saipa sp100 مجله خودرو

مساله ایمنی خودرو های تولیدی در کشورمان همیشه مورد بحث بوده است و مشتریان این محصولات دائما از عدم ایمنی اتومبیل های تولیدی گله مند هستند . آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در کشورمان همیشه بالا بوده و ما ایرانی ها به لطف خودروهایی مثل نیسان وانت ، وانت پیکان ، پراید ، پژو و … در آمار تلفات جاده رکورد زدیم . اکثر کارشناسان صنعت خودرو ی کشور و حتی مسئولین پلیس راهور با مردم در این زمینه هم نظر هستند و همیشه انتقاد و شکایت خود را در رسانه ها بیان داشتند . مسئولین پلیس راهور که از نزدیک با مساله تصادفات جاده ای درگیر هستند چند سال پیش پا را از انتقاد فراتر گذاشتند و به جاده مخصوصی ها اعلام کردند که دیگر خودروهای بدون ایربگ و ترمز ضد قفل را شماره گذاری نخواهند کرد و سر حرف خود ماندند که البته اقدامی بسیار قابل ملاحظه و تحسین برانگیز بود اما بازهم از لحاظ ایمنی با حداقل های جهانی فاصله بسیار داریم و بهتر است مسئولین راهور و سازمان استاندار به فکر وضع شاخص های  جدید و به روز تری از دو ایربگ باشند . ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که وزیر صنعت ، معدن و تجارت  قبلی یعنی آقای نعمت زاده عزیز معتقد بود در کشور خودروی غیر ایمن تولید نمی شود و به عبارتی پراید را خودروی ایمنی می دانست ! احتمالا منظور ایشان این بود که این خودرو ها را وقتی پارک می کنید که تصادف نمی کنند پس ایمن هستند و مرگ و میر های جاده ای عامل انسانی دارند ! خدمت ایشان عرض می کنیم که این استدلال بیست سال پیش از ذهن مدیران صنعت خودروی جهان حذف شده و سالیان سال است که تفکر مدرن بیان می کند که شاید راننده یک اشتباه کرد اما نباید اولین اشتباه آخرین اشتباه یک راننده باشد و جان انسان ها آنقدر ارزش دارد که مدیران شرکتی مثل ولوو ادعا می کنند تا سال آینده خودروهایشان را طوری می سازند که هیچ راننده ای حتی اگر خودش هم بخواهد نمی تواند با هیچ گونه تصادفی در خودروهای تولیدی این شرکت کشته شود !!

چه خودروهایی سه ستاره ی ایمنی دارند؟…

چه خودروهایی سه ستاره ی ایمنی دارند؟...

اتومبیل هایی از قبیل رنو داستر جدید ، ام جی zs ، کیا استونیک ( با تجهیزات ایمنی استاندارد ) ، آلفارومئو جولیتا ، تویوتا آیگو ، دی اس ۳ و فورد c-max همه سه ستاره کیفی دارند . نکته ی جالب اینکه تمام این خودرو ها اتومبیل های به روزی هستند و در اروپا در تعداد قابل توجهی به فروش می رسند . برای مثال آلفارومئو جولیتا علاوه بر ساختار پیشرفته و ثابت شده ی بدنه و شاسی به انواع و اقسام ایربگ ها و امکانات ایمنی مجهز است ولی با این حال نمره ی این خودرو از لحاظ امکانات پیشگیری از تصادف ۲۵ درصد ، ایمنی عابر پیاده ۵۹ درصد ، ایمنی کودکان ۵۶ درصد و ایمنی سرنشینان ۷۲ درصد ارزیابی شده است . به نظر شما ایمنی رهام در حد و اندازه های اتومبیل هایی که از آنها نام برده شد هست ؟

و اما رهام …

و اما رهام ...

در حال حاضر و با وضعیت کنونی و استاندار های جهانی ادعای تولید خودرویی با سه ستاره ی کیفی بیشتر از اینکه باعث افتخار باشد به کاهش فروش محصول یا برکنار شدن مدیران اجرایی آن شرکت می انجامد اما گویا در کشور ما سه ستاره ی ایمنی باعث مباهات جامعه و شرکت سایپا تلقی می گردد . فاصله ی بین استاندارد های کشور ما و استانداردهای بین اللملی همین اندازه است که ذکر شد . اما نکته ی قابل ذکر این است این عزیزان اعلام کردند که خودروی رهام قادر است به سه ستاره ی ایمنی از یوروانکپ دست پیدا کند اما احتمالا حتی این سه ستاره ی ایمنی که مدیران سایپا به آن می بالند ادعایی بیش نیست و حالا سوالی که مطرح می شود این است که چرا قبل از رونمایی رهام این خودرو در موسسات تحقیقات ایمنی معتبر دنیا تست نشد یا اگر شد چرا فیلم ها و اسناد این بررسی های ایمنی توسط  شرکت سایپا منتشر نشد تا عموم مردم و مشتریان بالقوه ی این خودرو با خیال راحت این ادعا را از مدیران سایپا بپذیرند ؟ بالاخره امنیت جانی سرنشینان یک اتومبیل که با حرف و ادعای مدیران یک شرکت تامین نمی شود و باید اسناد و مدارک معتبری از این ادعا ها در دسترس باشد . سوال بعدی اینکه اگر مدیران سایپا نسبت به رهام تا این اندازه اعتماد به نفس دارند پس چرا تا حالا این خودرو را در همان موسسه ی یورو انکپ تست نکردند ؟ سوال دیگر اینکه اصلا چرا شرکت سایپا که نیم قرن تجربه تولید و مونتاژ خودرو را دارد سه ستاره ی ایمنی را که آن هم هنوز اثبات نشده را برای خود افتخار می داند ؟ و اما سوال آخر اینکه اگر ایمنی رهام در حد آلفارومئو جولیتا ، ام جی zs کیا استونیک یا رنو داستر است ، چرا شرکت سایپا به فکر عرضه و فروش رهام در بازار جهانی و بخصوص اروپا نمی افتد و اگر هم قصد اینکار را دارد چرا تا کنون از برنامه های خود برای عرضه ی رهام حتی در بازار کشوری مثل ترکیه حرفی به میان نیاورده است ؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.