شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی ماشین +آموزش تصویری (بخش دوم)

0

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌
علائم هشدار در مقابل ما هستند. آنها روشن شده و چشمک می‌زنند ولی ممکن است در بسیاری از موارد آنها را جدی نگیریم. جدی نگرفتن این هشدارها عواقب خاص خود را بسته به نوع ایراد دارد بنابراین بهتر است با روشن‌شدن هر هشداری به دنبال رفع مشکل باشیم.

در قسمت دوم این نوشتار به ادامه تفسیر چراغ‌های هشدار عمومی و ایراداتی که از آن خبر می‌دهند، می‌پردازیم.

چراغ هشدار ترمز
چراغ هشدار ترمز یا به عبارتی هشدار ترمز پارک/کمبود روغن، چراغی است که در عموم خودروها به صورت طبیعی با بالا کشیدن ترمز‌دستی روشن‌شده تا راننده را از درگیری ترمز پارک آگاه کند. اگر ‌حین حرکت این هشدار روشن باشد، بدین معنی است که احتمالا ترمزدستی کامل خلاص‌نشده (بسته به نوع خودرو ممکن است حتی چراغ به صورت چشمک‌زن درآمده و بوق هشدار نیز شنیده شود) اما اگر ترمزدستی کامل خلاص باشد و این هشدار روشن بماند، در آن صورت از مشکل کمبود جدی مایع ترمز خبر می‌دهد. اگر سطح مایع ترمز پایین باشد با ترمزگیری نیز ممکن است این چراغ روشن شود یا در مانورها و حرکت در سربالایی که سطح مایع به تلاطم درمی‌آید، چراغ به صورت لحظه‌ای چشمک بزند. پایین‌بودن سطح مایع ترمز دو علت بیشتر نمی‌تواند داشته باشد؛ یا لنت‌های ترمز به اتمام رسیده‌اند یا نشتی در سیستم وجود دارد.

هشدار گیربکس اتوماتیک
برخلاف سایر هشدارها که در اکثر خودروها شکل و فرمت ثابت و مشخصی دارند، هشدار خطای گیربکس اتوماتیک شکل مشخصی ندارد و بسته به نوع خودرو ممکن است هشدار به صورت‌های مختلفی اعلام شود. مثلا ممکن است علائم مربوط به حالت‌های تعویض دنده و مودهای اسپرت و برفی شروع به چشمک‌زدن کنند (نظیر خانواده ۲۰۶). برخی از خودروها چراغ هشدار مختص خود برای گیربکس اتوماتیک را دارند (که عموما به شکل چرخ‌دنده با علامت خطر یا شکل پوسته گیربکس است‌). برخی از خودروها نیز کلا فاقد هرگونه علامت هشدار برای گیربکس بوده و در صورت بروز مشکل در عملکرد گیربکس، مشکل را با یک جمله نوشتاری عنوان می‌کنند. به صورت کلی بروز مشکل در عملکرد گیربکس منجر به اعلام هشدار می‌شود اما بسته به نوع خودرو ممکن است هشدار فقط برای مشکلات حاد روشن شود و یا برای مشکلات جزئی نیز اعلام هشدار شود. کهنه‌بودن روغن، بالا‌رفتن بیش از حد دمای گیربکس، خرابی یا عملکرد نادرست شیرهای برقی، کیپ‌شدن فیلتر و افت فشار روغن، لغزش بیش از حد، قطع ارتباط یا عملکرد نادرست سنسورها، بروز مشکل در عملکرد سلکتور و خرابی مدارات داخلی ECU گیربکس همگی از دلایل اعلام خطای گیربکس هستند. برخی از گیربکس‌ها با بروز مشکل جدی در عملکرد، وارد دنده ۳ شده و در آن باقی می‌مانند.

هشدار کیسه هوا
هشدار کیسه هوا (که معمولا به شکل نوشته AIRBAG و یا تصویر یک آدمک با کیسه باز شده است) در تمامی خودروهای مجهز به این سیستم وجود داشته و روشن‌شدن آن تنها به معنی بروز مشکل در عملکرد ایربگ نیست بلکه بروز مشکل در تمامی سیستم‌های ایمنی مرتبط با ایربگ موجب روشن‌شدن این هشدار می‌شود. در تمامی خودروها پیش از استارت‌زنی هشدار ایربگ برای چند ثانیه روشن مانده و سپس خاموش می‌شود. این امر جهت اطمینان از سلامت لامپ هشدار و اعلام مسلح‌شدن یونیت ایربگ صورت می‌پذیرد. روشن‌شدن چراغ هشدار ایربگ و یا چشمک‌زدن آن به صورت مداوم حکایت از بروز مشکل در عملکرد سیستم دارد. نوسان ولتاژی در سیستم برق خودرو، قطع ارتباط با عناصر سیستم نظیر قطعی سوکت‌های ایربگ‌ها، کلید قفل‌کن، پیش‌کشنده‌ها و شتاب‌سنج‌های جانبی، خرابی اتصال ساعتی فرمان، مقاومت الکتریکی پایین چاشنی‌های ایربگ (به دلایلی نظیر فرا رسیدن تاریخ انقضا) و شل‌شدن اتصال بدنه‌ها همگی از دلایل روشن‌شدن هشدار ایربگ هستند.
لازم به ذکر است که در بیشتر خودروها یک کلید قفل‌کن جهت غیر‌فعال‌کردن دائم ایربگ سرنشین تعبیه شده که با فعال‌کردن آن بسته به نوع خودرو چراغ هشدار ایربگ به صورت دائم روشن مانده و یا چراغ هشداری مجزا جهت اعلام غیر فعال‌شدن ایربگ سرنشین روشن می‌شود. در برخی خودروها چشمک‌زدن چراغ هشدار غیر‌فعال‌بودن ایربگ سرنشین به همراه چراغ هشدار اصلی ایربگ می‌تواند نشانه‌ای بر خرابی کلید قفل‌کن باشد.
همچنین پس از هر تصادف و رسیدن سیستم به آستانه تحریک، ایربگ‌ها و پیش‌کشنده‌ها چه فعال شده و چه فعال نشده باشند، چراغ هشدار ایربگ روشن شده و یا چشمک می‌زند. اگر تصادف منجر به ترکیدن ایربگ‌ها یا پیش‌کشنده‌ها شود، در آن صورت هشدار ایربگ به صورت دائم روشن خواهد ماند تا زمانی که ایربگ‌ها تعویض شوند و ECU ایربگ مجددا پروگرام یا تعویض شود. اگر یونیت ایربگ نو بدون عملیات معرفی ‌روی خودرو نصب و راه‌اندازی شود، در آن صورت باز هم هشدار ایربگ روشن خواهد ماند. برخی از خودروها حتی چراغ هشدار مجزایی برای ایربگ‌های جانبی دارند که صرفا جهت اعلام خطا برای بروز مشکل در عملکرد آنهاست.

هشدار ABS
چراغ هشدار ABS پیش از روشن‌شدن پیشرانه به مدت چند ثانیه روشن می‌ماند تا ضمن اعلام سلامت لامپ، به ما نشان دهد که یونیت ABS سالم بوده و در حال اسکن‌کردن عناصر متصل به خود است. اگر هشدار ABS روشن بماند یا چشمک بزند، نشانه بروز ایراد در عملکرد آن است که بسته به نوع ایراد ممکن است اعلام خطا موقت و یا دائم باشد. نوسان ولتاژی در شبکه برق، شل‌شدن اتصال بدنه، سوختن یکی از فیوزهای تغذیه، بروز مشکل در مدارات داخلی محاسبه‌گر ABS، عمل نکردن پمپ برقی، خرابی سوپاپ‌های برقی، خرابی، کثیفی یا قطع ارتباط سنسورهای سرعت سر چرخ‌ها و … از دلایل اعلام این هشدار هستند.

عصر خودرو

اگر تصادف موجب باز شدن ایربگ‌ها شود، هشدار ایربگ به صورت دائم روشن خواهد ماند

   جدول عیب یابی خودرو آموزش عیب یابی ماشین خواندن چراغ های پشت آمپر آموزش تعمیر خودرو روشن شدن چراغ ABS و ترمز دستی آموزش مکانیک و برق خودرو اطلاعات تخصصی خودرو مکانیک خودرو خود باشیم روشن شدن چراغ گیربکس بی ام و هشدار چراغ گیربکس اتومات

هشدار گیربکس اتوماتیک، شکل و فرمت ثابت و خاصی نداشته و بسته به نوع خودرو به شیوه‌های متفاوتی اعلام می‌شود

عصر خودرو

کاهش جدی ارتفاع مایع ترمز و روشن شدن هشدار آن نشانه تمام شدن لنت‌ها یا نشتی در سیستم است

عصر خودرو

کثیفی، خرابی، قطع ارتباط و به هم خوردن فاصله هوایی سنسور ABS باعث روشن شدن هشدار ABS می‌شود

نویسنده: عارف منظری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.