چطوری ماشین خودتون رو روشن کنید ؟

0

برای اینکه ماشینتون صبحها بهتر روشن بشه باید باطریتون کامل شارژ بشه. به همین منظور شب قبل که دارید به منزل برای پارک ماشین تشریف میبرید، سعی کنید در کیلومترهای آخر مسیر لوازم برقی پرمصرف رو خاموش کنید تا دینام بتونه به خوبی باطری رو شارژ کنه. مثلا قبل از خاموش کردن ماشین شیشه های برقی رو بالا داده باشید؛ از گرمکن شیشه عقب و مه شکن در کیلومترهای آخر استفاده نکنید. در صورتیکه به هنگام رانندگی در شب هم چراغهای بزرگ و هم پروژکتور رو روشن کردید یکی رو خاموش کنید. و به محض اینکه نور پارکینگ براتون کافی شد قبل از خاموش کردن ماشین چراغها رو خاموش کنید.
قدیمی تر ها عادت به گاز دادن بیش از حد هنگام خاموش کردن ماشین داشتند تو ماشین های انژکتوری این کار توصیه نمیشه .
در مورد ماشین های انژکتوری صبح پس از استارت اصلا گاز ندهید و اجازه بدهید خود ماشین به آرومی گرم بشه. در حد امکان چند کیلومتر اول رو به آرومی و با سر گاز رانندگی کنید تا ماشین موتورش کاملا گرم بشه.

تو ماشین های کاربراتوری شب که میخواهید موتور رو خاموش کنید بهتره است به جای گاز دادن، ساسات رو تا انتها بکشید تا موتور به حالت خفگی برسه و خودش خاموش بشه و شما فقط سوییچ رو به منظور قطع برق بچرخونید و خارج کنید.
چون تو کاربوراتور بخار بنزین فراوانی جمع میشه؛ صبح ماشین خیلی راحت روشن میشه. و بعد از اینکه موتور کمی گرم شد ساسات رو به آرومی به سر جای خودش برگردونید.

شنیدم که در هوای خیلی خیلی سرد بهتره کلاچ رو تا انتها نگه داشته و سپس استارت بزنید. معمولا ماشینهای انژکتوری اگر میزون باشند مشکلی در روشن شدن در هوای سرد ندارند.

 نحوه روشن کردن ماشین روشن کردن ماشین کاربراتوری نحوه خاموش کردن خودرو دلایل استارت خودرون زیاد علت خف کردن ماشین علت بنزین زدن سر شمع علت ریپ زدن خودرو بعد استارت وظایف ایسیو چیست روش صحیح استارت زدن 206

هنگام روشن کردن موتوردر هوای سرد ، بهتر است مدت بیشتری مثلاً بیش از یک دقیقه پس از چرخاندن سوئیچ استارت ، تا مرحله روشن شدن چراغهای اخطار صفحه داشبرد، صبر کنید ، آنگاه سپس استارت بزنید، اینکار برای سیستم کنترل سوخت خودرو، که به آن بطور اختصارECU میگویند ، برای بهتر روشن شدن موتور خودرو لازم است. البته پس از روشن شدن موتور اعمال کنترلی و اجرائی دیگری نیز بطور پیوسته توسط این قطعه الکترونیکی انجام میشود. بصورت خلاصه اعمال اصلی که این اصطلاحاً کامپیوتر در این هنگام انجام میدهد گفته میشود :
۱- پمپ بنزین برقی خودرو را براه انداخته تا عمل تزریق سوخت به مجاری پشت انژکتور را انجام دهد.
۲- دمای آب موتور را بررسی و در واقع هوای محیط را برای اجرای اعمال بعدی شناسائی کند.
۳- دستور روشن شدن به گرمکن برقی مجرای هوای دور آرام (سلو) را صادر کند.
۴- مقدار باز شدن شیر برقی هوائی ( استیپر موتور – تنظیم کننده دور آرام موتور) را تعیین کند.
( مقدار باز شدن شیر را کم تعیین کند تا هوا کمتر وارد شود).
۵- مقدار پالس پاشش سوخت را مشخص کند( بعلت سرما زمان پاشش سوخت را طولانی کند) .
۶- اشکال و ایراد سنسورها ( حسگرها) را و چراغهای اخطار را اعلام کند.
در موتورهای سوخت پاش انژکتوری بر حسب دستور ECU موتور برقی پله ائی آن ( استیپر موتور – استپ موتور – استپر – تنظیم کننده دور آرام موتور- شیر برقی هوائی ) و انژکتور با طویل کردن مدت زمان پاشش سوخت ( پالس) کار ساسات را انجام میدهند . یعنی این موتور برقی، سر موشکی خود را کمتر از زمانیکه هوا گرم است بداخل خود میکشد بنابراین میزان هوای ورودی به موتور را کم میکند و در عوض آن واحد کنترل کننده سوخت موتور ECU با توجه به دمای آب موتور که سرد است میزان پالس ( زمان پاشش سوخت) را زیاد میکند یعنی سوخت را غنی میکند.در هنگام سرما چگالی یا همان غلظت هوا زیاد است و با این شرایط هوا ،مقدار بیشتری مولکول اکسیژن بهمراه دارد. اگر مقدار پاشش سوخت بصورت عادی باشد اصطلاحاً میزان سوخت به نسبت هوا فقیر خواهد بود یعنی هوا بیشتر از سوخت خواهد شد و انفجار مناسب و در نتیجه روشن شدن مناسب را نخواهیم داشت .

اگر میبینید پس از روشن شدن با فشردن پدال گاز بصورت مقطع موتور به سرفه میفتد بعلت باز کردن دریچه هوا (THROTTLE VALVE) است . این دریچه در حالت بدون فشردن پدال راه ورود هوا به موتور را کاملاً بسته است و تنها منفذ ورود هوا به موتور، راه ورود هوا در محل نصب استیپر موتور است که کنترل میزان مجاز ورود هوا به موتور بوده و عملکرد آن توسط ECU صورت میگیرد . اما مواقعی پیش میآید که نتیجه گرفته اید که بدون گاز دادن خودرویتان در هوای سرد روشن نمیشود بهتر است تا رفع مشکل قبل از روشن شدن بمقدار خیلی خیلی کم پدال گاز را با فشار یکنواخت فشرده تا دریچه هوا در هنگام روشن شدن موتور اندکی باز باشد. اما مشکل از کجاست که با رعایت تاخیر در استارت باز هم موتور بد روشن میشود؟ با صرف نظر از سایر عیوب میتوان گفت منفذ هوا آلوده به دوده شده و رزوه های موشکی استپر موتور احتمالاً فاقد گریس هستند و تاخیر و سختی و یا باز شدن بحد کافی در حرکت این به اصطلاح ماسماسک پیش میآید.

بهتر است در اینگونه موارد استیپر موتور را باز کرده و ضمن پاک کردن مجاری و منافذ محل نصب آن ، با دستمال مرطوب ، رزوه های موشکی ( ماسماسک) را نیز با گریس نرم روانکاری کنید. حال موتور روشن شده است لزومی ندارد در گاراژ معطل بمانید تا موتور گرم شود بهتر است کمتر از یک دقیقه بعد با دنده یک و کمی بعد از آن با دنده دو حرکت را آغاز کنید در این حالت بخشی از مسیرتان را با سوخت خود پیموده و ضمن آن گیربکس خودرو را نیز گرم کرده اید و آه و فغان از بد جا افتادن دنده ها را زودتر از یاد خواهید برد . روغن گیربکس در خودرو پژو ۴۰۵ میبایست نوع ۷۵W-80 باید باشد حرف W مخفف حرف WINTER (زمستان) است و به عبارت صحیحتر این مشخصه را داشته باشد :
HYPOID OR BEVEL GEAR EP OIL , STANDARD API, GL-4, ISO GRADE 75 -80
کیفیت آن را هم علاوه بر مواد اضافه شونده ویسکوزیته ایندکس با رقم بالا میباشد. با وجود چنین مشخصه روغن گیربکس، کمتر دردسر جا انداختن دنده در هوای سرد را خواهید داشت گفتم کمتر چون بهر حال یا باید بگذارید مدتی از کارکرد روغن در جعبه دنده بگذرد تا بر اثر سرد و گرم شدن متوالی غلظت خود را از دست بدهد ( حدود ۶ ماه) و یا با گرم کردن موتور خودرو درحین حرکت روغن گیربکس نیز گرم شود تا دنده ها راحت جا بیفتند. لاستیکهای خود را نیز فراموش نکنید بر اثر ماندن در پارکینگ لاستیکها در یک محل تا شدگی دارند و آرام روی اولیه باعث میشود این تا شدگی که باعث لنگان لنگان رفتن خودرو میشود به آهستگی رفع شود و خدای نکرده در حرکت با سرعت بالا لاستیک اصطلاحاً دو پوست نشود و کار دستتان دهد . بجز این چون روغن در کمک فنرها ی روغنی خودرو سرد است و کمک به سختی حرکت میکند خودرو کمتر آسیب ناشی از انتقال ضربه دست انداز را داشته و ضمن آن کاسه نمدهای کمک نیز دیرتر خراب و به روغن ریزی دچار شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.