برلیانس H320 در برابر ام وی ام ۳۱۵ / کدام خودرو چینی را می پسندید ؟
برلیانس H320
برلیانس از جمله تولید کننده های موفق و معتبر تولید کننده ماشین سواری در چین و یکی از شرکای تجاری سابق BMW است که در ایران هم اتومبیل های تولیدی برلیانس خصوصاً سری H300 به موفقیت خوبی دست پیدا کرده اند . استایل کلی اتاق برلیانس H320 به ب ام و سری ۱ کد E87 شباهت دارد که به موجب آن طراحی خوب و اسپرت که المان های مختلف را برای تطابق با سلیقه های گوناگون در آن پیاده سازی کرده اند بر روی برلیانس H320 اجرا شده است . برلیانس H320 با طراحی پف کرده هر ۴ گلگیر ، خطوط تیز به کار رفته در کاپوت و نمای جانبی و سبک طراحی چراغ های جلو وعقب هارمونی خوبی ایجاد کرده اند و به وجود آورنده یک طراحی هماهنگ میباشند .
نمای داخلی برلیانس H320
قدم به داخل کابین برلیانس H320 که میگذاریم طراحی در اوج سادگی شکل گرفته است و راحتی سرنشینان و تسلط راننده بیشترین موضوعی است که در نظر گرفته اند و در نهایت صندلی های نرم و دربرگیرنده برلیانس H320 کمک شایانی به این ویژگی کرده است . برلیانس H320 دنده دستی از نظر آپشن یک اتومبیل ساده محسوب میگردد که امکانات رفاهی در آن حداقل سطح ممکن را دارد و برخلاف اکثریت هم وطنانش به کیفیت بیش از موارد ظاهربینانه در آن اهمیت داده اند و به همین دلیل است که تقریباً ایرادی به کیفیت مونتاژ برلیانس h320 وارد نیست و اما مانند بسیاری از خودروهای هم رده اش به منظور کاهش هزینه ها در بخش هایی از کابین که غالباً در دسترس نیستند از پلاستیک خشک استفاده شده است .
مشخصات پیشرانه
در حال حاضر برلیانس H320 با دو نوع پیشرانه ۱.۵ و ۱.۶۵ لیتری عرضه میشود که هر دو نمونه هم با گیربکس دستی در دسترس خریداران قرار دارد . درون سینه برلیانس H320 1.5 لیتری از یک پیشرانه ۴ سیلندر با آرایش خطی به حجم ۱۴۹۸ سی سی استفاده شده است که به خوبی از عهده ماشین برمیاید و شتاب و چالاکی راضی کننده ای در اختیار راننده قرار میدهد . در دور موتور ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۱۰۳ اسب بخار قدرت پیشرانه ماشین تولید میکند و در دور موتور ۳۸۰۰ دور در دقیقه هم گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر از پیشرانه برلیانس H320 استخراج میشود و در اختیار راننده ماشین قرار میگیرد و پیشرانه قدرتمند تر هم به طور دقیق ۱۶۵۴ سی سی حجم دارد ، ۱۱۴ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور در دقیقه به تولید میرساند . برلیانس H320 با هر کدام از پیشرانه هایی که وظیفه تولید قدرت را بر عهده گرفته اند به حرکت در میاید در سیکل ترکیبی به حدوداً ۶ لیتر بنزین نیاز دارد که در عمل و برو روی کاغذ باعث شده تا بتوان مصرف سوخت آن را مناسب دانست . برلیانس H320 دنده دستی با هر دو نوع پیشرانه نیرویش را توسط یک گیربکس ۵ سرعته که به خوبی کوپل شده به چرخ های جلو منتقل میشود ؛ نظر کلی مالکان برلیانس H320 در مورد بخش فنی نشان میدهد که تا الان کم استهلاک ، کم مصرف و کم خرج خود را اثبات کرده که از نظر شتاب هم با یک آب بندی اصولی بهتر از سایر رقبا با حجم موتور یکسان عمل میکند .
برلیانس h320 از نظر سواری به عنوان یک هاچبک شهری قادر به ارائه سواری خوبی است و با توجه به مسائلی چون سایز و آلیاژ خوب رینگ ، تقسیم وزن صحیح ، آرایش ساده اما مناسب سیستم تعلیق برلیانس H32O در کنار یک فنربندی نسبتاً نرم باعث شده تا سواری راحت و آسانی را تجربه کنید و زمانی که میخواهید دایره پیچ ها را با سرعت بیشتری طی کنید یا مانورهای پر سرعت و سریع انجام دهید هم بتوانید بر روی برلیانس H320 حساب کنید که البته فرمان برقی دقیق هم در این امر تاثیر مثبت داشته است .
برلیانس H320 دنده ای با توجه به چینی بودنش سطح تعادل در بخش های گوناگون را رعایت کرده به همین دلیل است که سواری آن در نهایت خوب ارزیابی میشود اما در مقابل این قیمت ضعف هایی چون بازار خرید و فروش ضعیف ، آپشن کم و خدمات پس از فروش ضعیف هم دارد که باعث شده تا ارزش خرید برلیانس H320 سطحی بالاتر از متوسط نداشته باشد .
ام وی ام ۳۱۵
حدوداً ۶ سالی میشود که ام وی ام ۳۱۵ حضور در بازار ایران را تجربه کرده است ، یک بار فیس لیفت شده است و تا به حال در چند تیپ گوناگون به بازار عرضه شده و در حال حاضر ام وی ام ۳۱۵ اسپرت تیپ اکسلنت برای فروش قرار دارد . ظاهر ام وی ام ۳۱۵ کاملا اسپرت ، جذاب و جوان پسند است و سبک شرقی دارد و خطوط به کار رفته ، حجم هایی که در بخش های گوناگون به کار رفته است و طراحی بخش های مختلف به طور کامل نشان دهنده این است که با یک هاچ بک چشم بادامی سر و کار داریم . رنگ بندی های بدنه گوناگون از دیگر ویژگی های ظاهری خوب ام وی ام ۳۱۵ است که جذابیت بیشتری به آن بخشیده اند و در مقایسه ظاهر برلیانس H320 و ام وی ام ۳۱۵ با یکدیگر میتوان گفت که برلیانس ساده ، شکیل تر و عامیانه پسند تر است اما ام وی ام استایل اسپرت تری را به خودش اختصاص داده است .
نمای داخلی ام وی ام ۳۱۵
به داخل کابین ام وی ام ۳۱۵ که وارد میشویم باز هم سطح طراحی اسپرتی را شاهد هستیم که در داشبورد و … زوایا و انحناهای گوناگون ظاهری جذاب به کابین ماشین بخشیده اند همچنین از نظر آپشن هم مانند برلیانس H320 ساده است . سطح کیفیت مواد و مونتاژ در ام وی ام ۳۱۵ متوسط است و در بخش آکوستیک کابین حتی ضعف هایی هم دیده میشود . کمبود دید برای راننده در ام وی ام ۳۱۵ مشهود است که در این مورد برلیانس H320 برتری دارد ، از نظر کیفیت برلیانس سطح بهتری دارد و سطح ارگونومی و راحتی راننده و سرنشین برای برلیانس H320 مناسب تر است .
مشخصات پیشرانه
پیشرانه به کار رفته در ام وی ام ۳۱۵ ۴ سیلندر با آرایش خطی است و ۱۴۹۷ سی سی حجم دارد . ام وی ام ۳۱۵ قابلیت تولید ۱۰۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارا میباشد که این اعداد و ارقام با برلیانس H320 1.5 لیتری شباهت دارند و نمونه مجهز به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس H320 هم که به طور محض برتری دارد . پیشرانه ام وی ام ۳۱۵ به منظور انتقال نیرو به چرخ های جلو با یک گیربکس ۵ سرعته کوپل شده است که ضرایب آن با قدرت موتور هماهنگی ندارد و بخشی از نیرو هدر میرود ، فاصله تعویض دنده ها بلند است و ضرایب دنده ام وی ام ۳۱۵ هم برای حرکت با سرعت های بالاتر مناسب نمیاشد و به صورت کلی در بخش فنی از نظر استهلاک و شتاب و تا حدودی هم آلایندگی برلیانس H320 ماشین بهتری ارزیابی میشود اما در نهایت هر دو از نظر وفور لوازم یدکی در بازار عملکرد کاملاً ضعیفی دارند .
ام وی ام ۳۱۵ هم مانند عده زیادی از هم وطنان هم کلاسش از هندلینگ خوب ، فنربندی با خشکی متوسط و تقسیم وزن نا مناسب بهره میبرد که باعث شده تا یک رانندگی کامل و لذت بخش را نتوان با ام وی ام ۳۱۵ تجربه کرد و در یک جاده پر پیچ و خم با مهارت یکسان راننده ها برلیانس h320 با سرعت بیشتر و در زمان کمتری مسیر را به پایان میرساند .
ام وی ام ۳۱۵ حتی زمانی که ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت هم ارزش خرید چندان بالایی نداشت و حالا با توجه به وضع ناهموار بازار ارزش خرید آن از گذشته پایین تر هم آمده است زیرا نمیتوان از ام وی ام ۳۱۵ به عنوان یک ماشین کامل یاد کرد و در مقایسه که با برلیانس H320 انجام شده است رقیب آن در حال حاضر ارزش خرید بیشتری را به خودش اختصاص داده است