بدون دانستن این نکته ها خودروی پژو ۲۰۶ دست دوم نخرید!

0

برای خرید یک اتومبیل دست دوم چه کارهای باید انجام دهیم؟در این مطلب مارا همراهی کنید چراکه سعی داشته ایم نکات مهم و قابل توجهی را درباره خرید یک پژو ۲۰۶ دست دوم برایتان ارائه دهیم.

نکات مهم در خرید پژو ۲۰۶ دست دوم
همه ما برای انجام کارهای روزمره خود نیازمند وسیله نقلیه هستیم. شاید تصمیم گرفته باشید که یک اتومبیل دست دوم بخرید تا بتوانید راحتتر امور روزمره خود را انجام دهید.معمولا یک اتومبیل دست دوم خراب ، آسایش صاحب آن را به دلیل نیاز به تعمیرات مستمر سلب می کند . همچنین خودروهای دست دوم و ارزان قیمت نسبت به نمونه های صفر کیلومتر و بی کیفیت ارجحیت دارد.
در این میان پژو ۲۰۶ می تواندیکی از گزینه های خرید باشد. خودروی خوش فرم و پراقبالی که هنوز بعد از حدود ۱۶ سال عرضه، جذابیت های خاص خودش را کماکان برای خانواده های ایرانی حفظ کرده است. با این حال از آن جا که خرید هر خودروی دست دوم، هزینه ها و ریسک های خاص خودش را دارد، امروز نگاهی به انواع و مهم ترین نکاتی که باید در خرید ۲۰۶ دست دوم به آن توجه کرد، خواهیم داشت.پژوی ۲۰۶ همانطور که از نامش پیداست محصول شرکت پژو فرانسه است؛ پژو ۲۰۶ یکی از محبوب ترین هاچ بک هایی است که تاکنون در تاریخ خودرو جهان به بازار عرضه شده است
مزایای پژو ۲۰۶

  • مصرف سوخت پایین
  • استهلاک کم
  • طراحی جذاب و متفاوت
  • سیستم برق و الکترونیک پیشرفته
  • قابلیت های دینامیکی مطلوب

معایب پژو ۲۰۶

  • فضای تنگ سرنشینان عقب برای خانواده هایی که بچه بزرگ یا بچه زیاد دارند و اهل مسافرت هستند. این خودرو برای این عزیزان توصیه نمی شود.
  • فضای کم صندوق عقب (در خودروی مدل هاچ بک)
  • قطعات و آلیاژ بی کیفیت (در خودروهای ۲۰۶ تولیدی ایران خودرو از سال ۱۳۹۲ به بعد)

پای این هاچبک فرانسوی محبوب ، ۱۵ سال پیش به ایران باز شد و مونتاژ پژو ۲۰۶ با قطعات فرانسوی در سال ۱۳۸۰ توسط ایران خودرو تحت عنوان تیپ ۱ آغاز شد؛ در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۰، محصول ۲۰۶ به بازار خودرو ایران عرضه گردید.

به تدریج تیپ های ۲۰۶ بیشتر شدند و این خودرو در تیپ های ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ به بازار عرضه گردید و این وضعیت تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت؛ اما بعد از آن که به واسطه تحریم های بین المللی علیه صنعت خودروی ایران، پژو روابط خود را با ایران قطع نمود و به دلیل تقاضای بالای این محصول ایران خودرو تصمیم گرفت به هر قیمت ممکن سود سرشاری را که از طریق فروش این خودرو عاید خود می شد را حفظ نماید.

تیپ شناسی پژو ۲۰۶پژو ۲۰۶ را بدون تردید یکی از موفق ترین خودروهای بازار ایران تاکنون باید دانست. خودرویی با شتاب قابل قبول و خوش فرم که در انواع (تیپ) های مختلف روانه بازار شد.نوع معمولی آن که هاچ بک بود مورد توجه جوان ترها قرار گرفت و نوع صندوق دار آن نیز توجه آن هایی را جلب کرد که دنبال یک خودروی خانوادگی بودند.
با این حال هم اکنون، عمده ۲۰۶ هایی که به بازار عرضه می شود، هاچ بک های تیپ ۲و ۵، یا اس دی های V8 است اما دانستن نکات راهنمایی درباره تمایز انواع تیپ ها با یکدیگر برای خرید یک ۲۰۶ دست دوم، مفید و شاید ضروری باشد. در این قسمت، نگاهی به انواع مدل های هاچ بک در تیپ های یک تا ۶خواهیم داشت.

تیپ یک:این نوع ۲۰۶، قدیمی ترین مدل عرضه شده به بازار است و تولید اولین سری های آن به سال ۸۰ بر می گردد. فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال روی داشبورد و سیستم صوتی نوارکاست از مشخصه های آن است. موتور این خودرو نیز TU3 با حجم ۱.۴ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار است.

تیپ دو:۲۰۶ تیپ ۲در واقع ارتقا یافته تیپ یک است. از نظر تجهیزات، خیلی شبیه تیپ ۳است با این تفاوت که آینه های جانبی و شیشه بالابر عقب آن برقی نیست اما از لحاظ موتور، این خودرو مشابه تیپ یک است. این نوع ۲۰۶ تا سال ۹۰، بدون ترمز ABS به بازار عرضه شد. این خودرو تا همان سال ۹۰ پر فروش ترین محصول ۲۰۶ بود که بعد از آن، جای خود را به تیپ ۵داد.

تیپ سه:تیپ ۳از نظر تجهیزات تقریباً مشابه تیپ ۵و از نظر موتور مشابه تیپ یک و ۲است. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال ترین خودروهای بازار بود. سیستم تهویه هوای مطبوع، آینه های گرمکن دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم صوتی کلاریون و… از جمله این امکانات بودند.

تیپ چهار:تیپ ۴، خودرویی بود که نخستین بار موتور TU5 روی آن نصب شد که قدرت ۱۱۰ اسب بخاری و ویژگی های ارتقایافته تری داشت. دیگر ویژگی عمده آن نیز گیربکس اتوماتیک آن به نام AL4 بود که با گیربکس طیف زیادی از خودروهای فرانسوی مانند ال ۹۰، ۴۰۷، C5 و مگان یکی است. تعداد محدودی از تولیدات این نوع ۲۰۶ نیز ویژه جانبازان و معلولان عرضه شد.

تیپ پنج:این نوع ۲۰۶ به دلیل امکانات و قیمت نسبتاً مناسب اش، یکی از انتخاب های بسیاری از خانوارهای ایرانی بوده و هست. این خودروی پنج سرعته با ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، شتاب قابل قبول، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهم تر موتور TU5 با ۱۱۰ اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان ها جولان می دهد.

تیپ شش:آخرین سری از ۲۰۶ های ایران تیپ ۶است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک (بدون دسته دنده) داد. تیپ ۶را می توان ترکیبی از دو تیپ ۴و ۵دانست. چرا که موتور ۱.۶ این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ ۴و آپشن های تیپ ۵وارد بازار شد.

بدون دانستن این نکته ها خودروی پژو 206 دست دوم نخرید!

مظنه برخی مدل های ۲۰۶ دست دوم در بازار

هم اینک ۲۰۶ های دست دوم طیف متنوعی از قیمت در بازار دارند. به طوری که یک ۲۰۶ تیپ یک نسبتاً قابل قبول را می توان با حداقل قیمت ۱۵ میلیون تومان در بازار خرید. در مدل بقیه تیپ ها، می توان ۲۰۶ تیپ ۲ بدون رنگ مدل ۸۵ را در حدود ۱۸ میلیون تومان در بازار پیدا کرد. تیپ های ۳و ۵با سال تولید مشابه نیز قیمتی در حدود ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان دارند. اگر هم به دنبال یک ۲۰۶ اتوماتیک (تیپ ۶) هستید، بسته به تمیزی و مرتب بودن خودرو، این خودرو با سال تولید ۹۰ قیمتی در حدود ۳۲ میلیون تومان برای تان آب می خورد.

تیپ شناسی ۲۰۶ صندوق دارزمستان سال ۸۴ بود که این نوع ۲۰۶ در پاسخ به تقاضای خانوارهای ایرانی برای یک سدان با صندوق عقب جادار (۳۲۵ لیتری)، به بازار آمد. این خودرو نیز بعد از آن مانند ۲۰۶، در انواع مختلفی V1، … تا V20 به بازار عرضه شد. موتور همه انواع این خودروها غیر از V20 (که TU3 است)، TU5است. در این قسمت نگاهی به تفاوت انواع ۲۰۶ صندوق دار خواهیم داشت.

V1:این خودرو تا سال ۸۹ تولید شده است که از ویژگی های آن می توان به سیستم تهویه هوای دستی و ترمزهای عقب دیسکی اشاره کرد.

V2:در این مدل، آپشن ها مشابه V1 است. با این تفاوت که موتور این خودرو پایه گازسوز است. ترمزهای این نوع ۲۰۶ صندوق دار نیز تا قبل از سال ۹۰ ABS نداشت.

V8، V9 و V10:این سه مدل از نظر آپشن ها فول بوده و همچنین از نظر موتور با ۲۰۶ تیپ ۵مشترک اند منتها وی ۸از گیربکس دستی و وی ۹از گیربکس اتوماتیک بهره می برد. وی ۱۰ نیز دو گانه سوز است.

V20:این خودرو از انواع دیگر صندوق دار از اقبال کمتری در بازار برخوردار بوده است. چرا که موتور ۱.۴ لیتری، عملکرد را در مقایسه با V1، کاهش داده است.

نگاهی به قیمت ۲مدل ۲۰۶ صندوق دار

۲۰۶ صندوق دار نیز همانند ۲۰۶ معمولی، تنوع قیمتی زیادی در بازار دارد. با این حال و به عنوان نمونه می توان مدل وی ۸را که با استقبال خوبی در بازار مواجه است با مدل ۸۵ از قیمت ۱۸ میلیون تومان به بالا پیدا کرد. اگر هم تصمیم به خرید یک مدل اتوماتیک دارید، به عنوان نمونه، مدل وی ۹(که نمونه اتوماتیک وی ۸است) را نیز می توانید با سه تا چهار میلیون تومان بیشتر نسبت به وی ۸، در بازار خودروهای دست دوم پیدا و خریداری کنید.

نکاتی در خصوص هزینه های احتمالی هنگام خرید ۲۰۶ دست دوم۲۰۶ اگر چه ظاهری خوش فرم و شتابی قابل قبول دارد اما همین موارد شاید به نوعی تهدید برای خرید دست دوم این خودرو به حساب آید. چرا که به عنوان مثال برخی اقدام به اضافه کردن آپشن های اضافه یا به شکل نامناسب (همراه با فشار به موتور) از آن استفاده می کنند. مواردی که به طور بالقوه ایراداتی در بخش فنی این خودرو می تواند به همراه داشته باشد. با این تفاسیر، توجه به موارد زیر ضروری است:

نکاتی هنگام خرید پژو ۲۰۶ دست دوم۱- به عنوان مهم ترین نکته باید گفت با توجه به خصلت جوان پسند بودن ۲۰۶، این نکته خیلی اهمیت دارد که از کاربری متعارف خودرو و نحوه استفاده صاحب قبلی مطمئن شوید. با این حال، کارشناسان می گویند تا حد امکان از خرید ۲۰۶ های تیونینگ شده و دارای آپشن های نامتعارف خودداری کنید. فنرهای بریده شده، سیستم های صوتی نامتعارف که احتمال انطباق نداشتن با سیستم برق ۲۰۶ را دارند، از جمله این آپشن ها محسوب می شوند.

۲-بررسی دقیق موتور از نظر ضرب خوردگی:۲۰۶ خودرویی است که نسبت به ۴۰۵، با تغییراتی که در سیستم شاسی و اتاق آن داده شده، ایمنی آن افزایش یافته است. به طوری که هنگام ضربه نسبتاً شدید از جلو، این ضربه بیشتر منجر به جمع شدن جلوی خودرو می شود، تا این که به اتاق منتقل شود. بنابراین هنگام خرید یک ۲۰۶ دست دوم، بررسی دقیق اجزای قسمت جلو و نیز موتور از جمله دسته موتور، سرشاسی ها و سینی رادیاتور به رغم ظاهر و کاپوت سالم، بیش از پیش ضروری است.

۳- بررسی دقیق موتور از نظر فنی:غیر از چک کردن کارکرد موتور با دیاگ، بازدید درون موتور (بعد از باز کردن در قالپاق آن) نیز ضروری است. در صورتی که متوجه وجود کربن ها و روغن سوخته در موتور شدید، بدانید که موتور خودرویی که می خواهید بخرید، بسیار در معرض خراب شدن یاتاقان قرار دارد. موضوعی که در نهایت می تواند کار را به تعمیر اساسی موتور خودرو بکشاند. هم اکنون تعمیر اساسی یک ۲۰۶ تیپ۲ بین دو تا ۲.۵ میلیون تومان و تیپ ۵در حدود سه میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

۴- کارکرد موتور به خصوص در تیپ ۲:ایراد شایعی که بین مردم در خصوص ۲۰۶ مطرح می شود، سوختن واشر سرسیلندر است که خرج نسبتاً زیادی (بسته به پیشروی ایراد آن بین ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان) روی دست می گذارد. با این حال، حسن زاده کارشناس ارشد خودرو تاکید دارد که این ایراد عمدتاً مربوط به ۲۰۶ تیپ ۲است. چرا که در تیپ ۵، جنس این قطعه، به نوعی است که دچار خوردگی و ایرادات یادشده نمی شود. بنابراین اگر قصد خرید ۲۰۶ تیپ ۲را دارید، به این نکته لازم است توجه کنید.

۵- تعویض تسمه تایم:توصیه کلی که در خصوص خرید همه خودروهای دست دوم ناشناس، کارشناسان به آن تاکید می کنند، تعویض بی برو برگرد تسمه تایم است. تعویض این قطعه ( همراه با کیت کامل اورجینال) می تواند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برای تان هزینه در بر داشته باشد.

۶- اطمینان از سلامت گیربکس و صفحه کلاچ هم از نکات مهم خرید هر خودرو از جمله ۲۰۶ دست دوم است. در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات در هنگام تعویض دنده مواجه شدید، احتمالاً این موضوع کار را به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ می کشاند که می تواند بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای تان هزینه داشته باشد.

۷- تعویض قطعات بدنه:اگر چه در بازار تاکید بر بی رنگ بودن خودروهای دست دوم می شود اما گاه تعویض یک جزء بدنه ازقبیل در، کاپوت و… می تواند میزان رضایت شما را از سواری گرفتن از خودرو تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین اگر تنها ضعف ۲۰۶ دست دومی که می خواهید خریداری کنید در خوردگی درها و کاپوت است، می توانید با خرید یک در کامل با قیمتی در حدود ۲۵۰ یا یک کاپوت در حدود ۲۰۰ هزار تومان آن را مانند روز اولش کنید. البته با توجه به تنوع اجناس در بازار، این قیمت می تواند کمتر یا بیشتر هم باشد.

۸- به عنوان آخرین نکته باید به یک باور نسبتاً اشتباه بین مردم اشاره کرد. این نکته منفی در خصوص ۲۰۶ بیان می شود که این خودرو بعد از ۴- ۵سال به خرج های غیر معمول می افتد. در این باره پرس و جوی ما از کارشناسان خبره ایران خودرو و همین طور تعمیرکاران با سابقه، نشان می دهد که این موضوع عمومیت ندارد. حتی تعمیرکار خبره در مشهد می گوید که هزینه های تعمیر ۲۰۶ به مراتب از خودروهای مشابه دیگری نظیر ال ۹۰ کم تر است. وی می گوید:طبیعی است که با توجه به عمر معمول ۴تا ۵سال خودروها، هر خودرویی پس از این مدت، با ایراداتی مواجه شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.