چند نکته اساسی درباره استفاده از کولر ماشین

0

کولر و بخاری ماشین چگونه کار می کنند؟

رابطه بین تولید باید سرد و باد گرم و موتور ماشین چیست؟ بغیر از موتور کدامیک از اجزای ماشین برای تولید سرما و گرما درگیر هستند؟ در کل می خواهم بدانم کولر و بخاری ماشین چگونه کار می کنند؟

 چگونه کولر بگیریم  علت زیاد شدن صدای موتور پراید  زیاد شدن صدای موتور ماشین  سوالات فنی خودرو  مشکلات کولر هایما  رفع ایرادات کولر خودرو  آموزش تعویض تسمه کولر پراید  بالا رفتن آمپر هنگام کولر گرفتن  خنک نکردن کولر پژو پارس  تسمه دینام وتسمه کولر  عیب یابی کولر خودرو

۱- بخاری: وسیله ای به نام ترموستات سر راه آب رادیاتور ماشین وجود داره که کارش اینه که تا آب به درجه خاصی از گرما نرسدیه این وسیله باز نمیشه و اجازه عبور آب رو نمیده. وقتی آب به اندازه کافی گرم شد از لوله ها عبور میکنه، پشت این لوله های حاوی آب گرم یک فن وجود داره که باد حاصل از اون با عبور از بین این لوله ها گرم شده و به داخل ماشین هدایت میشه.

۲-کولر: یک عدد کمپرسور تو ماشین وجود داره که کارش گردش گاز فریون به داخل لوله ها و وسیله ای به نام رادیاتور کولر هست. دقیقاً کاری که موتور یخچال انجام میده. مانند بخاری یک فن هوا رو از این رادیاتور عبور میده و در نتیجا باد خنک به داخل ماشین هدایت میشه.

**** استفاده از بخاری، بار اضافی به موتور ماشین وارد نمیکنه چون در حالت عادی آب برای خنک کردن موتور در ماشین جریان داره و تنها استفاده فن بخاری از برق ماشینه.

اما کمپرسور کولر برای کار به نیروی موتور ماشین نیاز داره که از طریق یک تسمه منتقل میشه پس وقتی کولر رو روشن میکنید بخشی از نیروی موتور صرف اون میشه و در نتیجه دور موتور و توان خودرو پایین میاد برای رفع این مسئله وسیله ای به نام وکیوم وجود داره که در حقیقت یک شیر برقیه، شما وقتی کولر رو روشن میکنید این شیر باز میشه و مکشی که به طور طبیعی، هواکش و موتور ایجاد میکنن از این شیر جریان پیدا میکنه و این مکش باعث میشه یه اهرم کشیده بشه و یه فشار به اهرم گاز ماشین بیاره و ماشین شما بیشتر گاز بخوره تا دور موتور به اندازه صحیحش برگشده، پس نتیجه اینکه شما برای دور موتور مشابه ماشینتون بیشتر گاز میخوره و سوخت بیشتری مصرف میکنه.

وقتی کولر روشن است و فرمان را به سمت راست یا چپ می چرخانم ماشین سوت بلندی می کشد، مشکل از کجاست (ماشین سمند) و چگونه حل می شود؟

مشکل ماشین من از فولی سر میل لنگ بود که با تعویض درست شد و صدا قطع شد. البته در حالت های ساده تر ممکنه صدا از خرابی تسمه باشه.

چرا صدایی ماشین زمانی که کولر روشن است بیشتر است

بخاطر اینکه کمپرسور کولر زمانی که روشن می شود سوپاپ های داخل آن به گردش در می آید و این صدا تا حدی طبیعی هست و اگر بیش از اندازه صدا زیاد باشد کمپرس ایراد دارد

چرا کولر ماشین در تابستان بادش مانند پنکه میشود؟

احتمالا گاز کولر خالی کرده و یا کم کرده و یا اینکه دکمه مربوط به فعال کردن کولر را نمیزنید.

در صورتی که تنها تهویه و AC روشن باشد به نسبت حالتی که کولر روشن و این دو غیر فعال هستند چه میزان انرژی مصرف میکند و آیا از نظر میزان مصرف سوخت به نسبت کولر مقرون به صرفه تر می باشد یا خیر؟

هیچی چون شرط روشن شدن کمپرسور، روشن شدن همزمان AC و فن کولره

آیا روشن بودن کولر ماشین در سرعت های پایین یا در حالت توقف می تواند به موتور فشار بیاورد و برای آن مضر باشد؟

برای ابتدا شما را با قسمتی از طرز کار موتور آشنا می کنم.

برای تنظیم دور و قدرت موتور ۲ عامل موثر است. استپر موتور (stepper motor) و سوزن انژکتور (injector) که هر دوی آنها به وسیله ECU کنترل می شوند.

استپر موتور میزان هوای ورودی و به طبع آن دور موتور را کنترل می نماید و سوزن انژکتور میزان پاشش سوخت را. مثلا هنگامی که ماشین سرد است استپر موتور با افزایش هوای ورودی دور موتور را افزایش می دهد. و هنگامی که ماشین درجا کار می کند، چون فشار بر موتور کمتر است، میزان پاشش سوخت را کاهش می دهد.

حال هنگامی که شما کولر را روشن می نمایید، به علت اینکه یک بار اضافی بر موتور تحمیل می شود هم میزان دور موتور و پاشش سوخت افزایش می یابد. پس تقریبا بار تحمیل شده بر موتور جبران می شود.

تنها عاملی که اینجا مطرح است مصرف سوخت است که افزایش می یابد، و اگر هنگام کولر گرفتن برای حرکت به موتور فشار نیاورید(در هنگام کولر گرفتن باید مقداری پر گاز تر حرکت کنید، چون بخشی از نیروی موتور درگیر کولر است) ضرری برای موتور ماشین ندارد.

  • از کولر تنها در سرعت های پایین و دورموتور های کم استفاده کنید تا فشار ناگهانی در دور موتور بالا به مجموعه کمپرسور وارد نشود.
  • کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است.
  • در زمان روشن بودن کولر به جهت تنظیم دریچه های کولر توجه کنید تا از برخورد مستقیم باد سرد و ایجاد گرفتگی عضلات و بیماری جلوگیری کنید.
  • روشن بودن کولر در فصل های گرم سال باعث بهبود گردش خون و سیستم تنفسی سرنشینان خواهد شد .
  • کودکان به گرما حساس هستند پس در صورت همراه داشتن کودک در خودرو حتما از کولر استفاده کنید .
  • زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد .
  • زمانی که پس از مدت طولانی وارد خودرو می شوید ابتدا شیشه ها را باز کنید تا هوا به مدت ۲ دقیقه در خودرو جریان پیدا کند و سپس کولر خودرو را روشن کنید، چرا که هوای گرم محبوس شده در خودرو غالبا دارای بخارات مضر متصاعد شده از قطعات پلاستیکی است.
  • داشبورد خودرو و سایر قطعات داخلی اتاق گاز سمی بنزن تولید می کنند که میزان استاندارد آن در هوا ۵۰ میلی گرم بر واحد حجم است اما در تابستان در اتاق بسته ی اتومبیل و دمای بالا می تواند به ۴۰۰۰ هزار گرم بر واحد حجم برسد که در بلند مدت شما باعث مسمومیت سرنشینان خواهد شد.
  • سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات هستند و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حداکثر توان کولر بهره می گیرد.
  • زمانی که از کولر در حالت سکون استفاده شود مصرف بنزین افزایش می یابد اما زمانی که اتومبیل در حرکت است با بستن شیشه ها و استفاده از کولر به دلیل افزایش آیرودینامیک مصرف بنزین کاهش می یابد. بنابراین در سرعت های اتوبانی استفاده از کولر نسبت به باز کردن شیشه ها ارجحیت دارد.
  • در فصول دیگر سال حتی زمان سرما بهتر است که هر ماه کولر خودرو روشن شود تا از رسوب کردن گاز کولر درون مخزن جلوگیری به عمل آید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.