آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

0

پاره‌ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن‌ها نیز آسان است. “تعمیرکار خود باشید” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می‌کند.
روغن های نفوذ کننده معادل فارسی واژه های Penetrating Oil، پاره ای از روغن های دارای ویسکوزیته بسیار کم (گرانروی بسیار کم) ، قابلیت تبخیر سریع و در نتیجه قابلیت نفوذ بسیار بالا هستند. این نوع روغن ها همچنین قابلیت شست و شو زنگار، آلودگی های روغنی و محیطی و روانکاری دارند که می توانند با تکیه بر این ویژگی ها درون حفره ها و شکاف های بسیار باریک و تنگ نفوذ کرده و با از بین بردن آلودگی های میان اجزا و قطعات و روانکاری آن ها از اصطکاک میان قطعات بکاهند. از آن جایی که این روغن ها خاصیت فرار دارند حجم بیشتر آن پس از استفاده بخار شده و اثر اندکی از خود در محل باقی می گذارند.

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو
این روغن ها بیشتر در فرمت اسپری های فشرده در بازار در دسترس هستند و شرکت های بسیاری تحت برندها و انواع بسیار متنوع این روغن ها را به تولید می رسانند که معروف ترین این نوع روغن ها در ایران اسپری WD-40 است که در رنگ استاندارد آبی-زرد موجود است.
کاربرد

همانطور که در تعریف این روغن ها بیان شد، خاصیت روان کاری در کنار قابلیت نفوذ بالا به دلیل ویسکوزیته (گرانروی) بسیار زیاد باعث می شود بتوان از آن ها برای روانکاری بخش های غیر قابل دسترس و نفوذ ناپذیر استفاده کرد. اما مهم ترین کاربرد روغن های نفوذ کننده در حقیقت نظافت و کمک به روانکاری قطعاتی است که سالیان دراز در معرض رطوبت و آلودگی های محیط قرار گرفته و اکسید شده اند.

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

به عبارت بهتر، بسیاری از قطعات زیرین خودرو در دراز مدت به دلیل ارتباط مستقیم با رطوبت و آلودگی های محیطی مخصوصا در خودروهای شاسی بلند ویژه آفرود و کسانی که در مناطق بارانی زندگی می کنند، دچار زنگار و آلودگی غیرقابل نفوذ می شوند. این اتفاق باعث می شود آن قطعه مورد نظر پس از چند سال به دلیل رسوب و رنگار، از جای خود تکان نخورد یا باز نشود. اینجا دقیقا جایی است که روغن های نفوذ کننده نقش خود را ایفا می کنند.

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

این روغن ها به دلیل قابلیت نفوذ بالا می توانند لای دنده های پیچ و مهره های زنگ زده نفوذ کنند و با ویژگی روانکاری، احتمال باز شدن این قطعات بدون بروز آسیب را ساده تر کنند. نکته مهم در استفاده از این روغن ها آن است که به دلیل گرانروی بسیار کم و تبخیر بسیار سریع نمی توان از آن ها به عنوان روان کننده اصلی در قطعات پر اصطکاک استفاده کرد. به این معنا که روان کاری لولا در خودروها یا منازل با روغن های نفوذ کننده قدم مثبتی است چراکه اصطکاک این قطعات قابل توجه نیست اما باید دقت داشت که این نوع روغن ها نمی توانند جایگزین انواع روغن های مخصوص ضد اصطکاک و انواع گریس در قطعات پر اصطکاک نظیر بلبرینگ های توپی چرخ ها، چرخ دنده های درون مکانیزم هایی چون موتور برف پاک کن، گیربکس و هر مکانیزم پر سرعت و پر اصطکاک دیگری شوند.

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو
نفوذ کننده ها در عمل

در بسیاری از مواقع باز کردن قطعات رسوب کرده، زنگ زده و اکسید شده می تواند منجر به شکستگی یا بریدگی قطعه و ایجاد آسیب های مالی شود. کافی است قطعه مورد نظر را ابتدا با فرچه سیمی از آلودگی های واضح نظیر گل و لای تمیز کنید و کمی از مایع نفوذ کننده را بر روی محل مورد نظر اسپری کنید. با توجه به میزان قفل شدگی و رسوب های ایجاد شده ممکن است مجبور باشید پیش از باز کردن قطعه مورد نظر فرایند اسپری کردن را چند بار انجام داده و بین چند دقیقه تا چند ساعت به قطعه مورد نظر فرصت خیس خوردن دهید. پس از گذر زمان می توانید با ابزار مناسب برای باز کردن قطعه مجدد تلاش کنید.

بهترین روغن نفوذ کننده

شاید تنوع روغن های نفوذ کننده در ایران زیاد نباشد و بسیاری از افراد به برند مشهور WD-40 اکتفا کرده و سراغ برندهای دیگری نروند. اما در بازار جهانی برندهای بسیار متنوعی وجود دارند که در ساخت و تولید انواع متنوع و بسیار متفاوت روغن های نفوذ کننده فعالیت دارند و برای هر کاربرد مشخصی یک اسپری نفوذ کننده به خصوص ارائه می دهند که طبیعتا قیمت های متنوعی را نیز در بر می گیرند.

اما جالب این جا است که در بررسی عملی و مقایسه عملکرد انواع اسپری های نفوذ کننده ماده دیگری نیز به عنوان یک نفوذ کننده قوی به منظور تست و بررسی عملکرد به گزینه های این تست عملی اضافه شد که این ماده چیزی نبود جز روغن ترمز.

آشنایی با روغن های نفوذ کننده و کاربرد آن در تعمیرات خودرو

شاید عجیب باشد اما روغن ترمز با وجود کاربری مشخص خود به دلیل داشتن ویژگی هایی چون ویسکوزیته بسیار کم، نفوذ پذیری زیاد و اندک قابلیت روانکاری، از گذشته های دور به عنوان یک روغن نفوذ پذیر در صنعت استفاده می شد. اما این تست عملی نشان داد که روغن ترمز با تکیه بر ویژگی های خود تقریبا به اندازه یک اسپری روغن نفوذ پذیز قدرتمند عمل می کند و با این اوصاف روغن ترمز ارزان ترین، در دسترس ترین و یکی از قدرتمندترین روغن های نفوذکننده بازار جهانی به شمار می آید که شما را از خرید اسپری های گران قیمت نفوذ کننده بی نیاز می کند.

 روغن های صنعتی  نحوه باز کردن پیچ زنگ زده  نحوه باز کردن پیچ بریده  روغن ترمز چیست  ویسکوزیته روغن ترمز  مقالات آموزشی  آموزش نکات فنی خودرو

• نکته کاربردی: روغن های نفوذ کننده به دلیل داشتن دو خاصیت پاک کنندگی و روان کنندگی به صورت هم زمان به عنوان یکی از بهترین حلال های انواع چسب به شمار می آیند که در سوانح برخورد انواع چسب با پوست بدن از این روغن ها به عنوان پاک کننده و حلال استفاده می کنند.

• نکته ایمنی: روغن های نفوذ کننده از مواد شیمیایی ساخته شدند و به دلیل داشتن قابلیت پاک کنندگی زیاد و فرار بودن باید از برخورد آن ها با پوست و هم چنین استنشاق بخار آن ها جلوگیری به عمل آید. هیچگاه از این مواد در فضای بسته استفاده نکنید و در صورت برخورد با پوست بدن، محل برخورد را به سرعت با صابون بشویید. درصورت برخورد با چشم، برای چند دقیقه چشمان را زیر آب سرد و بدون اعمال فشار شست و شو دهید.

خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.