زمان سرویس‌ و نگهداری دور‌ه‌ ای خودروهای مختلف را بدانید!

0

 سرویس دوره ای خودرو ،سرویس دوره ای ایران خودرو ،سرویس های دوره ای سوزوکی ویتارا ،سرویس اولیه ۲۰۶ تیپ ۲ ،ضوابط گارانتی ایران خودرو ،سرویس اولیه پژو ۴۰۵ ،سرویس اولیه ۲۰۶ تیپ ۵

سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری خودروها در انواع کلاس‌ها، بخشی از مهم‌ترین موارد موجود پیرامون دارا بودن یک اتومبیل است. اگر مالک خودرویی به سرویس‌های دوره‌ای و شیوه نگهداری خودرو خود به درستی اهمیت ندهد، پس از گذشت چند وقت می‌بایست منتظر آسیب‌های جدی بر روی اتومبیل خود باشد.

در ایران نیز مبحث نگهداری خودروها یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در خرید یک اتومبیل است و خریداران می‌بایست حتما توجه خود را بر روی شیوه مراقبت و سرویس‌های دوره‌ای معطوف کنند.

سرویس های دوره ای 206 سرویس اولیه پژو 405 سرویس دوره ای ایران خودرو سرویس دوره ای محصولات سایپا زمان تعویض روغن موتور سمند بهترین زمان تعویض روغن پژو 206 سرویس دوره ای محصولات تویوتا آموزش تعویض روغن بهترین تعویض روغنی تهران بهترین اتوسرویس تهران

حال به‌سراغ بررسی تاریخ سرویس‌های دوره‌ای محصولات چندین برند پرطرفدار خارجی و برخی از برندهای داخلی در بازار خودرویی کشور می‌رویم و با نگاهی کلی به این موضوع، حساس‌ترین خودروهای موجود را در زمینه نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای معرفی خواهیم کرد.

(لازم به ذکر است که محصولات خودروسازان خصوصی در مطلبی دیگر به صورت جداگانه بررسی خواهند شد)

۱-خانواده پژو (ایران خودرو)

نتیجه تصویری برای سرویس های دوره ای پژو 2008

بیشک محصولات پژو که توسط ایران خودرو به‌عنوان محصولات داخلی تولید می‌شوند (پژو۴۰۵، پارس، ۲۰۶، ۲۰۷) خودروهایی قدیمی با تکنولوژی ساختی نسبتا پایین بوده و شیوه نگهداری این خودروها نسبت به محصولاتی همچون سمند (مدل ef7)، سورن، دنا و دنا پلاس، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

بهترین میزان پیمایش (برحسب کیلومتر) برای محصولات تولیدی پژو توسط ایران خودرو در سرویس‌های دوره‌ای بین ۵۹۰۰ الی ۶۸۰۰ است و مالکان این خودروها می‌توانند اتومبیل خود را در کیلومتر معین شده برای سرویس‌های دوره‌ای آماده سازند.

۲-خانواده سمند (ایران خودرو)

سمند نسبت به مدل‌های داخلی پژو در ایران، از استهلاک کمتر و دوام بهتری برخوردار بوده (منظور از سمند، مدل‌هایی با موتور ملی یا همان ef7 همچون سمندlx ef7 و سورن elx است) که بهترین میزان پیمایش این خودرو برای بازرسی و سرویس‌های دوره‌ای مابین ۶۴۰۰ الی ۷۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که در خانوده سمند محصولی همچون سورن توربو نیز وجود دارد که این خودرو به‌خاطر وجود مولدهای توان بخش (توربوشارژ) نیاز به سرویس‌هایی با کیلومتری کمتر (۵۲۰۰ الی ۵۸۰۰) و شیوه نگهداری خاص‌تری هست، زیر خودروهای تنفس طبیعی (دارای مولدهای توان بخش‌) به دلیل حساسیت بیشتر به‌مواردی همچون کیفیت سوخت و … می‌بایست زودتر از خودروهای تنفس طبیعی مورد بررسی‌های دوره‌ای قرار گیرند.

۳-خانواده دنا (ایران خودرو)

دنا را می‌توان سومین محصول ملی ایران خودرو نامید. این خودرو نیز از پیشرانه ۱.۷ لیتری ef7 یا همان ملی سود می‌برد و همچون سمند (مدل‌هایی با پیشرانه ef7)، بهترین میزان پیمایش این خودرو برای بازرسی و سرویس‌های دوره‌ای مابین ۶۴۰۰ الی ۷۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که همچون سورن توربو، دنا پلاس توربو که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار خودرویی ایران می‌شود، نسبت به مدل تنفس طبیعی خود از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و می بایست در کیلومتری پایین‌تر (۵۲۰۰ الی ۵۸۰۰) مورد بررسی و سرویس دوره‌ای قرار گیرد.

۴-خانواده رنو (تندر نود، پارس تندر، تندر پلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی)

بی‌شک، محصولات اقتصادی کمپانی رنو که توسط شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و پارس خودرو به عنوان خودروهایی داخلی تولید و مونتاژ می‌شوند، از کیفیت و دوام بهتری نسبت به سایر محصولات هم رده خود برخوردار بوده و جزء کم استهلاک‌ترین خودروها به‌شمار می‌آیند. طبق اعلام کارشاسان فنی، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در رابطه با این خودروها، مابین ۶۴۰۰ الی ۷۳۰۰ کیلومتر است.

۵-گروه خودروسازی سایپا

اگر بخواهیم راجع به تاریخ سرویس‌های دوره‌ای محصولات این گروه صنعتی سخن بگوییم، می‌بایست این‌گونه گفت که خودروهایی همچون پراید (۱۳۱، ۱۳۲، ۱۱۱، ۱۴۱، ۱۵۱)، تیبا (صندوق دار و هاچ‌بک) و ساینا (دستی و اتوماتیک) به‌دلیل تکنولوژی پایین ساختاری، از حساسیت کمتری برخوردار بوده اما به‌علت کیفیت پایین ساخت، در صورت بی تفاوت بودن مالکان نسبت به این خودروها، برخی خسارت‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

با این حال، بر اساس اعلام کارشناسان فنی، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در رابطه با این خودروها، مابین ۵۴۰۰ الی ۶۰۰۰ هزار کیلومتر اعلام شده است. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که هرچه حجم موتور و مخزن روغن خودرو کمتر باشد، سرویس‌های دوره‌ای می‌بایست هرچه زودتر انجام شوند.

۶-پارس خودرو (خانواده برلیانس)

اگر بخواهیم راجع به تاریخ بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خودروهای برلیانس سخن بگوییم، می‌بایست این‌گونه گفت که این محصولات چینی از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بوده و نسبت به قیمت اعلامی، از ارزش خرید نسبتا بالا برخوردار هستند.

در همین رابطه، طبق نظر کارشناسان فنی و شرکت سازنده، به‌دلیل تکنولوژی نسبتا بالاتر در ساخت محصولات برلیانس و حساسیت بیشتر این‌گونه خودروها نسبت به محصولات داخلی، بهترین میزان پیمایش برای این خودروها در رابطه با بررسی و سرویس‌های دوره‌ای، مابین ۵۲۰۰ الی ۵۸۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

حال پس از خودروهای داخلی، نوبت به محصولات وارداتی و خارجی می‌رسد. البته این نکته نیز لازم به یاداوریست که تمامی برندهای موجود که خودروهای آن‌ها به‌صورت وارداتی وارد بازار خودرویی ایران می‌شوند، در این مطلب جای نگرفته و تنها محصولات خارجی پرطرفدار موجود در بازار داخلی کشور در این بررسی نامشان ذکر شده است.

(همچنین، به‌دلیل تخصصی‌تر بودن این بخش، تنها به موردی همچون میزان پیمایش اشاره خواهیم کرد)

۷-بی ام و (پرشیا خودرو)

به‌طور کلی محصولات بی ام و به‌صورت تنفس مصنوعی ( توربو ) و تنفس طبیعی بوده و به‌جرات می‌توان گفت که حساس‌ترین محصولات موجود در بازار خودرویی ایران، اتومبیل‌های بی‌ام‌و هستند. در همین رابطه، به اعتقاد کارشناسان، به‌دلیل تکنولوژی بالا ساخت خودروها توسط این برند و حجم‌های مختلف پیشرانه، بهترین میزان پیمایش محصولات بی‌ام‌و در ایران برای مدل‌های تنفس طبیعی مابین ۶۸۰۰ الی ۸۲۰۰ کیلومتر و برای مدل‌های تنفس مصنوعی، مابین ۴۲۰۰ الی ۴۹۵۰ کیلومتر در رابطه با بررسی و سرویس‌‌های دوره‌ای، اعلام شده است.

۸-مرسدس بنز (ستاره ایران)

محصولات این برند آلمانی در ایران توسط شرکت ستاره ایران (زیر مجموعه ایران خودرو) وارد و پشتیبانی می‌شوند. همچنین، این نکته نیز لازم به اداوریست که همانند بی‌ام‌و، محصولات بنز نیز از حساسیت بالایی برخوردار هستند و دو صورت تنفس طبیعی و تنفس مصنوعی در بازار خودرویی یافت می‌شوند. در همین رابطه، طبق اعلام کارشناسان فنی، بهترین میزان پیمایش مدل‌های تنفس مصنوعی این برند برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در ایران، مابین ۴۳۵۰ الی ۴۹۵۰ کیلومتر و مدل‌های تنفس طبیعی، مابین ۶۳۵۰ الی ۸۵۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

۹-تویوتا، لکسوس (‌ایرتویا‌)

در همین رابطه همانند دیگر برندها خودروهای این کمپانی نیز دارا دو نمونه تنفس طبیعی و تنفس مصنوعی بوده اما با این تفاوت که استهلاک محصولات تویوتا و لکسوس کمتر از رقبا خود در بازار ایران بوده و به همین دلیل مشتریان ایرانی علاقه بیشتری به خرید خودروهای این برند ژاپنی دارند.

طبق نظر کارشناسان فنی، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خودروهای تویوتا و لکسوس در ایران، برای مدل‌های تنفس طبیعی مابین ۶۹۰۰ الی ۸۹۰۰ کیلومتر و برای مدل‌های تنفس مصنوعی، مابین ۴۵۵۰ الی ۵۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

۱۰-کیا موتور (اطلس خودرو)

به‌دلیل حضور اغلب محصولات این کمپانی به‌صورت تنفس طبیعی در بازار خودرویی ایران، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای خودروهای کیا موتور در ایران مابین ۵۷۵۰ الی ۷۹۵۰ کیلومتر اعلام شده است.

(لازم به یاداوریست که محصولات کیا در بازار خودرویی ایران از کم استهلاک‌ترین خودروها هستند)

۱۱- هیوندای (آسان موتور، کرمان خودرو)

محصولات این برند کره‌ای در ایران توسط سه شرکت کرمان خودرو، آسان موتور و پاکرو ( هیوندای سوناتا هایبرید ) وارد و پشتیبانی شده و به اعتقاد کارشناسان فنی، بهترین میزان پیمایش خودروهای هیوندای در ایران با توجه به کلاس‌های مختلف این محصولات، مابین ۵۷۵۰ الی ۷۸۵۰ کیلومتر اعلام شده است. البته این نکته نیز می‌بایست اشاره شود که اغلب محصولات هیوندای در بازار خودرویی ایران تنفس طبیعی بوده و دارای استهلاک پایینی هستند.

۱۲-رنو (نگین خودرو)

شرکت نگین خودرو نماینده وشریک تجاری کمپانی رنو در ایران محسوب شده و وظیفه عرضه و پشتیبانی محصولات این کمپانی را در کشور دارا است. در همین رابطه، طبق نظر کارشناسان فنی، به‌دلیل حضور خودروهای این کمپانی به‌صورت تنفس طبیعی و مصنوعی در بازار داخلی، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای در مدل‌های تنفس طبیعی مابین ۵۷۵۰ الی ۶۹۰۰ کیلومتر و در مدل‌های تنفس طبیعی مابین ۴۹۵۰ الی ۵۸۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

نتیجه تصویری برای سرویس های دوره ای پژو 2008

۱۳-سانگ سانگ (رامک خودرو)

این کمپانی در حال حاضر زیر مجموعه تاتا موتور هند بوده و در سالیان اخیر به‌دلیل عرضه یکی از محصولات این برند کره‌ای با نام تیوولی (یکی از بهترین خودروهای بازار اروپا) توسط رامک خودرو (نماینده رسمی و البته بدقول سانگ یانگ در ایران)، توانسته است از فروش خوبی در بازار خودرویی ایران برخوردار شود. پیرامون همین موضوع، باز ورود رکسون G4 به ایران، می‌بایست منتظر حضور هرچه پر رنگ‌تر این برند در بازار داخلی باشیم. در همین رابطه طبق نظر کارشناسان فنی، بهترین میزان پیمایش برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای محصولات سانگ یانگ در ایران، مابین ۵۷۰۰ الی ۶۷۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.