سریع‌ترین اگزیج تاریخ :لوتوس اسپرت ۳۸۰

0

سریع‌ترین اگزیج تاریخ :لوتوس اسپرت ۳۸۰

لوتوس مدل جدید اگزیج اسپرت ۳۸۰ را معرفی کرده است که سبک‌ترین و تهاجمی‌ترین خودروی اسپرت موتور وسط در تاریخ بریتانیا تا به امروز محسوب می‌شود. البته مدل‌های فعلی اگزیج فاقد خوی تهاجمی نیستند اما لوتوس با ارائهٔ اسپرت ۳۸۰ نهایت توان خود را بکار گرفته است به‌گونه‌ای که این مدل می‌تواند در ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بنابراین اگزیج اسپرت ۳۸۰ سریع‌ترین اگزیج تاریخ لقب می‌گیرد.

۱۶۵

لوتوس می‌گوید نسخهٔ جدید این سوپراسپرت تنها ۱۰۶۶ کیلوگرم وزن دارد که ۳۰ کیلوگرم کمتر از اگزیج اسپرت ۳۵۰ است. این مهم با استفاده از قطعات فیبر کربنی زیادی در سراسر خودرو به دست آمده است به‌عنوان‌مثال اسپلیترهای جلو، پانل تجدیدنظرشدهٔ جلو، بال عقب و دیفیوزر همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند که روی‌هم منجر به کاهش ۲.۷ کیلوگرمی وزن خودرو شده است.

از دیگر مواردی که موجب کاهش وزن اگزیج ۳۸۰ شده‌اند می‌توان به پنجرهٔ عقب پلی کربنات (کاهش ۰.۹ کیلوگرم)، صندلی‌های مسابقه‌ای فیبر کربنی (کاهش ۶ کیلوگرم)، باطری لیتیوم یون (کاهش ۱۰.۳ کیلوگرم) و مجموعه‌ای از رینگ‌های فوق‌العاده سبک به همراه دیسک‌های ترمز (کاهش ۱۰ کیلوگرم) اشاره کرد. لوتوس حتی در طراحی بخش عقبی خودرو هم تجدیدنظر کرده و بجای چهار چراغ از دو چراغ استفاده کرده که کاهش ۳۰۰ گرمی وزن را به همراه داشته است.

پیشرانه همانند سابق همان موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ ساخت تویوتا است که البته مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و حالا ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تغییرات ایجاد شده در این موتور شامل تجدیدنظر در سوپرشارژ که موجب افزایش فشار آن شده، به‌روزرسانی پمپ سوخت، تنظیم دوبارهٔ ECU و سیستم اگزوز جدید می‌شود که مورد آخر موجب خروج راحت‌تر دود می‌شود. لوتوس حتی ظرفیت مخزن سوخت اگزیج را هم به ۴۸ لیتر افزایش داده است که اجازه می‌دهد خریداران از اگزیج اسپرت ۳۸۰ در مسافت بیشتری میان سوخت‌گیری‌ها لذت ببرند‌.

lotus-exige_sport_380-2017

یکی دیگر از ارتقائات جذاب این خودرو، طراحی دوبارهٔ گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن است که با هدف ارائهٔ تعویض دنده‌های سریع‌تر و دقیق‌تر انجام گرفته است. همچنین یک خنک‌کنندهٔ روغن جدید هم برای این گیربکس نصب شده است. البته یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم از بهار ۲۰۱۷ برای لوتوس اگزیج اسپرت ۳۸۰ قابل سفارش خواهد بود.

lotus-exige_sport_380-2017

همچنین در نسخهٔ جدید اسپرت ۳۸۰ ویژگی‌های آئرودینامیک جدیدی بکار گرفته شده است که موجب افزایش داون‌فورس عظیم ۶۰ درصدی نسبت به اسپرت ۳۵۰ شده است و در هنگام حرکت با حداکثر سرعت میزان ۱۴۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید می‌کند. این در حالی است که این افزایش داون‌فورس موجب به هم خوردن ضریب آئرودینامیک اگزیج نشده است و لوتوس ادعا می‌کند ضریب آئرودینامیک اگزیج اسپرت ۳۸۰ با اسپرت ۳۵۰ یکسان باقی‌مانده است.

لوتوس مدل جدید اگزیج اسپرت ۳۸۰ را در ۱۰ رنگ منحصربه‌فرد عرضه می‌کند و خریدارانی هم که علاقه به رفتن به پیست دارند می‌توانند آپشن Track Pack را سفارش دهند که مجموعه‌ای از دامپرهای قابل تنظیم نیترون را به ماشین اضافه می‌کند. قیمت لوتوس اگزیج اسپرت ۳۸۰ در بریتانیا از ۶۹,۹۰۰ پوند (حدود ۸۵ هزار دلار) آغاز می‌شود درحالی‌که این خودرو در آلمان با قیمت ۸۹,۹۰۰ یورو و در ژاپن با قیمت ۱۲,۷۶۰,۰۰۰ ین عرضه خواهد شد.

lotus-exige_sport_380-3

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.