پیشتازی خودروهای الکتریکی از خودروهای هیدروژنی

0

  پیشتازی خودروهای الکتریکی از خودروهای هیدروژنی

۱۶۵

بر اساس تحقیقات مشترک محققان دانشگاه‌های استنفورد و مونیخ، خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای هیدروژنی از لحاظ هزینه و اثرات زیست‌محیطی گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

مدت‌ها است که طرفداران خودروهای الکتریکی و هیدروژنی بر سر میزان تأثیرات زیست‌محیطی هر یک از این خودروها به بحث با یکدیگر می‌پردازند. اگرچه هیچ‌یک از این خودروها آلاینده‌ی خاصی تولید نمی‌کنند، اما میزان آلاینده‌های تولیدی در فرآیند تولید هیدروژن و الکتریسیته حائز اهمیت است و یک تحقیق جدید، برتری خودروهای الکتریکی را در این زمینه به اثبات رسانده است.

تویوتا میرای

بر اساس تحقیق محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه فنی مونیخ، خودروهای الکتریکی علاوه بر انتشار کمتر آلاینده‌ها، از لحاظ هزینه نیز به‌صرفه‌تر هستند. این تحقیق علمی، که تا حدودی تحت حمایت کمپانی بی‌ام‌و است، به دنبال تعیین میزان تأثیر استفاده از خودروهای الکتریکی و هیدروژنی در مقیاس بزرگ بر میزان مصرف انرژی کلی بود و برای این منظور، ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده به عنوان نمونه انتخاب شد. نتایج این تحقیق در ژورنال معتبر علمی انرژی منتشر شده است. تعداد خودروهای الکتریکی در کالیفرنیا از سایر ایالت‌ها بیشتر است و تنها ایالتی است که در آن خودروهای هیدروژنی به فروش می‌رسند.

محققان، شهر لوس آلتوس هیلز (Los Altos Hills – در نزدیکی دانشگاه استنفورد) را برای سنجش سناریوهای فرضی حالات ممکن در آینده،  انتخاب کردند. در یکی از این سناریوها که مربوط به سال ۲۰۳۵ میلادی است؛ فرض شد ۳۸ درصد خودروهای موجود در این شهر، وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و هیدروژنی هستند. همچنین فرض شد هیدروژن به ارزان‌ترین روش در محل تولید می‌شود و برای تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهای الکتریکی، از خورشید و شبکه سراسری برق استفاده می‌شود.

تسلا مدل 3

محققان، احتمال استفاده از انرژی خورشیدی اضافی برای تولید هیدروژن را  نیز در نظر گرفتند. به علاوه‌، امکان استفاده از هیدروژن اضافی برای تولید الکتریسیته یا استفاده از آن به‌عنوان جایگزین گاز طبیعی در گرمایش خانه‌ها پیش‌بینی شد. در نهایت، نتیجه‌ی به‌دست‌آمده حاکی از  برتری خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای هیدروژنی بود. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که برای ایجاد فضای رقابتی در بحث هزینه‌ها، خودروهای هیدروژنی باید با قیمت بسیار کمتری نسبت به خودروهای الکتریکی عرضه شوند؛ البته به‌احتمال بسیار زیاد، در آینده‌ی نزدیک یا حتی چند سال آینده، خودروهای هیدروژنی با قیمتی بسیار بالاتر نسبت به رقبای الکتریکی خود عرضه خواهند شد. علاوه بر این، بر اساس نتایج این تحقیق، استفاده از هیدروژن اضافه برای تولید الکتریسیته و گرمایش خانه‌ها مؤثر نخواهد بود و در سال ۲۰۳۵ تنها بخش اندکی از هیدروژن تولیدی توسط خورشید برای گرمایش خانه‌ها استفاده خواهد شد.

نیسان لیف

در حال حاضر به علت کمبود زیرساخت‌ها، استفاده از پیل‌های سوختی هیدروژنی با محدودیت روبه‌رو است. کالیفرنیا تنها شبکه‌ی ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی در آمریکا را دارد و به همین دلیل فروش این خودروها در حال حاضر به مرزهای این ایالت محدود شده است. در حقیقت؛ در حال حاضر راه‌اندازی ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی، هزینه‌ی بسیار بیشتری نسبت به ساخت ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی دارد و همین امر دلیل سرعت رشد پایین شبکه‌های ایستگاه سوخت هیدروژنی است.

منبع greencarreports
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.