درگذشت پاول راسک، پدرخوانده‌ موتوراسپرت‌ بی ام دبلیو در سن ۸۲ سالگی

0

درگذشت پاول راسک، پدرخوانده‌ موتوراسپرت‌ بی ام دبلیو در سن ۸۲ سالگی

۱۶۵

پاول راسک، پدر فرمول یک و موتوراسپرت بی‌ام‌و در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

پاول راسک واقعا چقدر باهوش بود؟ این سؤال به‌صورت جدایی‌ناپذیری همراه با یک سؤال دیگر مطرح می‌شود: موتور M12 چهار سیلندر بی‌ام‌و چقدر عالی بود؟ راسک برای اولین موتور فرمول یک بی‌ام‌و -یک موتور M10 با حجم ۱.۵ لیتر- را طراحی و تولید کرد و با استفاده از ۶ سوپاپ، یک توربوشارژر و سیستم مدیریت الکترونیکی موتور که در اوایل سال ۱۹۸۲، ۸۰۰ اسب بخار قدرت برای موتور به ارمغان آورد، آن را به یکی از قهرمانان برنده‌ی فرمول یک تبدیل کرد (قدرت این موتور در سال ۱۹۸۵ به ۱۱۰۰ اسب بخار رسید؛ یک موتور عالی برای خودنمایی نلسون پیکت). زمانی از راسک پرسیده شد که از این موتور کوچک چقدر می‌توان قدرت گرفت و راسک پاسخ داد: «باید حدود ۱۴۰۰ اسب بخار باشد، مطمئن نیستیم چون تا الان هنوز هیچ موتوری به بیش از ۱۲۸۰ اسب بخار دست نیافته و این درست مثل افسانه‌ها است.»

paul rosche

راسک (که روز سه‌شنبه در سن ۸۲ سالگی درگذشت) به مدت بیش از ۴۰ سال با بی‌ام‌و همکاری کرد. وی معمولا با نام نوکن پاول یا به خاطر اینکه در زمینه‌ی تولید میل بادامک شهرت داشت، با نام پاول میل بادامکی شناخته می‌شد. در زندگی راسک نقاط عطف زیادی برای بی‌ام‌و و بی‌ام‌و موتوراسپرت وجود دارند، نقاط عطفی همچون مسابقات اتومبیلرانی تورینگ قهرمانی اروپا در سال ۱۹۶۹، برنامه‌ی M1 در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰، موتور ۴ سیلندر S14 در E30 M3 که ۳۰ سال پیش رونمایی شد، موتور V12 ۶ لیتری برنده‌ی Le Mans در دهه‌ی ۱۹۹۰ و موتور ۲ لیتری فرمول ۲ که برای بی‌ام‌و پیروزی در بیش از ۱۵۰ مسابقه و ۶ قهرمانی به ارمغان آورد.

بی‌ام‌و در سال ۱۹۸۷ از مسابقات فرمول یک کناره‌گیری کرد و در آن زمان، موقعیت شغلی راسک رئیس مدیریت فنی BMW M GmbH بود که تا سال ۱۹۹۶ در این موقعیت شغلی فعالیت کرد. در طول آخرین سال‌های خدمتش در کمپانی، بی‌ام‌و با رانندگی ویلیامز در سال ۱۹۹۸ دوباره به فرمول یک بازگشت. راسک یک سال بعد در سمت رئیس بخش مدیریت موتوراسپرت محدود بی‌ام‌و بازنشسته شد.

منبع autoblog
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.