اول توضیح مختصری درموردشیشه گرم ماشین میدم و اینگه نحوه کارش چجوریه ….

بخار شیشه در روزهای سر به دلیل میعان میباشد به این دلیل که داخل خودرو نسبت به خارج از خودرو سرد تر میباشد وهمین امر باعث میشود که بخار آبی که درون خودرو وجود دارد به شیشه چسبسده و پس از سرد شدن تبدیل به بخار آب شود برای جلو گیری از این پدیده باید شیشه گرم شود این گرم شدن شیشه در شیشه جلو توسط بخاری صورت میگیرد اما در شیشه عقب به دلیل طولانی بودن مسافت نمی توانیم از بخاری استفاده کنیم یا در مواقعی آن قدر هوا سرد نیست که بخواهیم از بخاری استفاده کنیم به همین جهت با استفاده از طرح شیشه گرم کن این مشکل را حل میکنیم.

شیشه گرم کن در واقع یک المنت است که با برقراری جریان در آن شروع به گرم کردن شیشه میکند.
هنگامی که سوییچ روشن است با فشار دادن کلید گرمکن شیشه عقب جریان برق وارد گرمکن شده وشیشه عقب را گرم نگه میدارد. در اینصورت از یخ زدن وبخار گرفتگی شیشه عقب جلوگیری شده وکنار میروند. از اینرو شیشه عقب همیشه تمیز مانده و راننده از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی میتواند جاده و خودروهای پشت سر را ببیند واز بروز خطرات جلوگیری شود.
ناگفته نماند که قدرت این المنت بسته به شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد .

تذکر ::: هیچ وقت بامواد شوینده قوی و پارچه یا دستمال زبر و با فشار زیاد شیشه عقب خودرو را پاک نکنید.

بریم سراغ نحوه سرویس المنت های گرم کننده شیشه عقب :

به احتمال زیاد زمانی که درمورد ترمیم شیشه گرم کن های عقب سوال کردید به شما گفته اند که شیشه خودرو را عوض کنید ولی این تنها راه نیست بلکه اخرین راه می باشد .

مدار تشکیل دهنده شیشه گرم کن شامل :

مدار آن تشکیل شده ا ز:

۱- باطری     ۲- اتومات استارت   ۳- آمپر متر     ۴- سوییچ   ۵- جعبه فیوز       ۶- کلید یک پل جلو داشبورد     ۷- چراغ هشدار دهنده روش بودن گرم کن

برای تست المنت ها به یک دستگاه اهم متر نیاز داریم. دستگاه رو در حالت ولتاژ قرار داده گرمکن شیشه عقب را روشن و پراپ اهم متر را در دو سوی خط گرم کن قرار میدهیم در صورت وجود قطعی اهم متر ولتاژ حدود ۱۲ را نشان میدهد.(اگر ولتاژ شما کمتر از ۱۰ بود حتمآ باطری و دینام  و کلید و فیوز  (کل مدار تشکیل دهنده) را چک کنید یا خودرو را با مراجعه به باطری ساز مجرب کنترل کنید).

اگر مطمئن هستید که المنت ها مشکا دارند در ابتدا باید ماده لازم برای این کار را تهیه کنید که در بازار به اسم چسب گرمکن یا چسب نقره ارائه میشود . این چسب پس از خشک شدن هادی جریان الکتریسیته میباشد و در بسته های ۳ گرمی هم راه با یک قلم موی ظریف بسته بندی شده است . ۳ گرم برای تعمیر تمامی خطوط قطع شده گرمکن شیشه در حداقل ۵ خودرو کافی است . اگر موفق به تهیه چسب مذکور شدید به مرحله تشخیص محل قطع شدگی خطوط میرسیم.

با حرکت دادن پراپها به سمت همدیگر و قطع شدن ولتاژ به محل قطعی میرسیم با یک ماژیک علامتی بالای محل فوق میزنیم . اگر قطع شدن ولتاژ با فاصله بیش از ۵ میلیمتر اتفاق افتاد به معنی قطع بودن خط مربوطه در بیش ار یک نقطه است که میبایست یکی یکی درست شوند.این کار را برای تمامی خطوط قطع شده انجام دهید.گاهی هم محل قطع شدگی به قدری واضح است که نیاز به این مرحله نیست .

خوب نوبت مرحله پایانی است اما قبل از اون باید کار مهمی انجام دهید . چسب را خوب تکان داده و به طول ۱۰ میلیمتر و عرض ۲ ملیمتر (اندازه ها حدودی است) از آن را بر روی یک شیشه دیگر بمالید.همین قدر که سطح را بپوشاند کافی است نیازی نیست لایه ضخیمی درست کنید.حال با ساعت تایم بگیرید تا بفهمید بعد از چند دقیقه چسب حالت خمیری گرفته و در صورت قرار دادن کاغذ و فشار روی آن چسب به کاغذ نمی چسبد. بعد از این محل قطع شدگی را با دستمال کاغذی آغشته به الکل سفید یا اسپری پاک کننده ۶۰۰ کاملآ تمیز کنید . توجه کنید وجود هرگونه چربی یا آلودگی باعث هدر رفتن زحمت شما میشود.سپس محل مورد نظر رو همانطور که روی شیشه امتحان کردید آغشته به چسب کنید .حداقل ۴ تا ۵ میلیمتر از هر طرف قطعی بایست آغشته گردد.پس از طی زمان مناسبی که قبلآ بدست آوردید کاغذی را روی چسب گذاشته با نرمی انگشت روی آن چند بار بکشید. این قسمت هم از ضروریات کار است حال دوباره گرمکن شیشه را روشن کرده دو طرف محل چسب را با اهم متر کنترل کنید اگر ولتاژ نداشتید کار رو درست انجام داید و خسته نباشید .

توجه :
در حرارت ۲۰ درجه سانتی گراد ، ۲۴ ساعت وقت لازم است تا نوارهای گرمکن خشک شود . اگر برای خشک کردن آن از یک سشوار استفاده کنید ( با درجه حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد) نوار ظرف مدت نیم ساعت خشک خواهد شد.احتیاط :
الف ) گرم کن شیشه عقب را تا زمانی که خشک نشده استفاده نکنید .
ب ) برای تمیز کردن قسمتهای آسیب دیده از بنزین یا حلالهای مشابه استفاده نکنید .
ج ) پس از انجام تعمیرات ، شیشه را با یک پارچه نرم و خشک یا پارچه نسبتا مرطوب در امتداد المنتها تمیز نمایید.