مشکل یکسره شدن فن خودرو !علت خاموش نشدن فن چیست؟

0

فن خودرو

تمام ماشین ها داری فن میباشند که کار خنک کردن آب رادیاتور و کم کردن دمای موتور را به عهده دارد. در واقع نبود فن در خودرو یک چیز غیر ممکن است. اما تکنولوژی فن های رادیاتور هم مانند سایر قطعات خودرو پیشرفت کرده و دارای امکانات بیشتر شده اند. در خودروهای قدیمی مثل پیکان، فن خودرو توسط یک تسمه به موتور وصل بود و با کار کردن موتور، آن پروانه یکسره کار میکرد. بدون هیچ پیچیدگی خاصی و تنها خرابی آن شکستن پروانه فن و یا پاره شدن تسمه پروانه بود. بعد ها که سیستم خودرو ها پیشرفته تر شد فن ها دیگر یکسره کار نمیکردند و هوشمند شدند و با رسیدن به دمای مورد نظر فن کار میکند و در دمای مورد نظر فن قطع میکند. این باعث میشود که با یکسره کار کردن فن، با مشکل کاهش بیش از حد دما مواجه میشویم که برای موتور مضر است.

گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو ، بنا به دلایلی خاموش نمیشود و مدام کار میکند و این میتواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد

حال در این پست میخواهیم ب شما بگوییم که چرا فن یکسره میشود.
۱. ترموستات

ترموستات قطعه ای است که در مسیر آب قرار دارد اگر ترموستات درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم میشود و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و فن مدام کار میکند. برای مطاله در رابطه با ترموستات اینجا کلیک کنید.
۰۲. واتر پمپ

همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ، گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است و خراب بودن واتر پمپ نیز باعث عدم گردش آب در سیستم و در نتیجه باعث یکسره شدن فن میشود.
۳. رله فن

رله فن قطعه ای است که بر سر راه سیمکشی فن قرار دارد. این قطعه به طور خلاصه میتوان گفت وظیفه ی دارد در موقعی که ECU دستور کارکردن فن ها را میدهد، برق ۱۲ ولت به فن ها برساند. خراب شدن رله ها در اثر داغ شدن انها نیز باعث چسبیدن پلاتین انها به یکدیگر میشود و فن یکسره میشود. برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

برای انجام تست های فن و دیاگ تخصصی سیستم خنک کننده انواع خودرو به دیاگ کاران مراجعه کنید.

۰۴. فشنگی آب

خراب شدن فشنگی باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن میشود. دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار میدهد. برای مطالعه راجع به فشنگی آب اینجا کلیک کنید.
۰۵. سیمکشی فن

اگر سیمکشی ، اتصالات و یا سوکت های ارتباطی از ECU به فشنگی آب و از فشنگی به قطعات فن مشکل داشته باشدو یا ارتباط درست برقرار نباشد، اتصال داشته باشد و یا قطعی داشته باشد فن به درستی کار نمیکند.
۰۶. کامپیوتر یا همان ای سی یو

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر میشود. تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام میشود. حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن خراب شده باشد درست عمل نمیکند و فن ممکن است درست کار نکند.
۰۷. یونیت فن

در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد. یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد. این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد. برای مطالعه بیشتر به مطلب مشکلات فن رادیاتور پژو مراجعه کنید.
۰۸. اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشند، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.