مقررات باید برای کل خودروهای ورودی به کشور یکسان باشد

0

مدیر توسعه صادرات وامور گمرک:

مقررات باید برای کل خودروهای ورودی به کشور یکسان باشد

مدیر توسعه صادرات و امور گمرک شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر یکسان بودن مقررات کشور برای همه خودروهای ورودی به کشور، گفت: اگر قوانینی برای خودروهای خارجی اعمال می شود، خودروهای مناطق آزاد نیز می توانند از این قوانین تبعیت کنند.

به نقل از ایرنا، «شهرام موسوی»  با بیان اینکه طبق دستور گمرک ایران، ورود خودروهای مناطق آزاد به داخل کشور حتی به‌ صورت موقت، متوقف شده است؛ افزود: براساس ماده‌ ۱۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد تجاری (مصوب شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، وسیله نقلیه‌ای که در مناطق آزاد شماره‌گذاری شده، می‌تواند پس از تشریفات گمرکی، در مدت تعیین شده برای ورود خودروهای خارجی، مجوز تردد موقت در سایر نقاط ‌کشور را دریافت کند.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد خارج از قلمرو گمرکی محسوب است، افزود: براساس مصوبه شورایعالی، خودروهای مناطق آزاد می توانند با پلاک منطقه، در محدوده مجاز تردد کنند اما خروج آنها به خارج از محدوده مجاز، مستلزم دریافت مجوز موقت یا مرخصی خودرو است که سالی یک بار، یک ماهه توسط گمرک ایران صادر می شود.
موسوی ادامه داد: ماده ۵۰ قانون گمرکی مشخص نکرده که استثنایی بین مناطق آزاد و خارج کشور قائل شویم، این در حالی است که مصوبه هیات وزیران در ماده ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد اشاره صریح دارد که شرایط ورود خودروها با پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی و استفاده از مزیت مرخصی سالی یک بار نیز مانند خودروهای خارجی است.

نتیجه تصویری برای واردات خودرو

بخشنامه گمرک نمی تواند مغایر مصوبه هیات وزیران صادر شود
مدیر توسعه صادرات و امور گمرک مناطق آزاد کشور تصریح کرد: از آنجا که بخشنامه گمرک ایران مغایر مصوبه هیات وزیران است، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در نامه ای به معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری تاکید کرده اند که بخشنامه گمرک نمی تواند مغایر مصوبه هیات وزیران صادر شود.
وی افزود: تاکید ما این است که نباید به لحاظ قانونی تفاوتی بین خودروهایی ورودی از خارج کشور با خودروهای مناطق آزاد وجود داشته باشد و خودروهای مناطق آزاد بتوانند از قوانین و مقررات مرخصی سالی یک بار برخوردار شوند.
موسوی توضیح داد: مقررات ورود خودرو به سرزمین اصلی جزو قوانینی است که گمرک ایران اعمال می کند اما نکته اینجاست که در قانون اشاره نشده که باید تفاوتی بین خودروهای خارجی ورودی به گمرک و خودروهای مناطق آزاد قایل شویم و امتیازات برای هر دو یکسان است.
به گزارش ایرنا، مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرک ایران در نامه‌ای از گمرک‌های مناطق آزاد کشور خواسته است ضمن لغو دستورالعمل‌های قبلی درباره تردد این خودروها به سایر نقاط کشور (سرزمین اصلی)، از قبول هرگونه درخواست ورود موقت خودروهای این مناطق به سرزمین اصلی خودداری کنند.
این دستور گمرک ایران به گمرک‌های مناطق آزاد ارس، اروند، انزلی، قشم، چابهار و کیش ابلاغ شده و همه دستورالعمل‌های سابق مبنی بر ورود موقت خودروهای پلاک شده در مناطق آزاد به کل کشور، لغو شده است.

نتیجه تصویری برای واردات خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.