کمپانی تویوتا نسل بعدی پیشرانه، جعبه دنده و سیستم های هیبریدی را معرفی کرد

0

کمپانی تویوتا نسل بعدی پیشرانه، جعبه دنده و سیستم های هیبریدی را معرفی کرد

تویوتا با سرعتی بسیار پایین در حال بازطراحی ناوگان خود، حول معماری جدید TNGA است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد.

بر اساس برنامه‌ها و طرح‌هایی که سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی شناخته‌شده‌ی تویوتا معرفی شد، انتظار می‌رود فناوری‌های جدیدی که شاهد آن خواهیم بود، تغییرات و بهبودهای چشم‌گیری در کارایی و توانایی‌های خودروهای تولیدی آن ایجاد کنند. بر اساس این برنامه‌ها، محصولات کمپانی تویوتا حول پلتفرم ماژولار TNGA شکل می‌گیرند و رفته‌رفته ناوگان این کمپانی رنگ و بوی جدیدی به خود خواهد گرفت.

از موارد مهم برای خریداران مدل‌های متداول کمپانی Toyota، جعبه دنده‌هایی است که این کمپانی با کیفیت و کارایی بسیار بالا طراحی و تولید می‌کند. در همین رابطه، دو جعبه دنده جدید هشت و ده سرعته اتوماتیک توسط این کمپانی ارائه خواهد شد. این جعبه دنده‌ها جایگزین برخی از نمونه‌های موجود شش سرعته و CVT (جعبه‌دنده متغیر پیوسته) که در حال حاضر خودروهای تویوتا و لکسوس از آن‌ها بهره می‌برند، خواهند شد. جعبه دنده‌های جدید، همان‌طور که انتظار آن نیز می‌رود، انرژی تلف‌شده را به حداقل خواهند رساند. همچنین نسبت به مدل‌های مورد استفاده امروزی سبک‌تر هستند و از آنجایی که محل قرارگیری آن‌ها طوری طراحی شده است که در ساختار خودرو پایین‌تر جای ‌گیرند، به پایین نگه‌داشتن مرکز ثقل خودرو نیز کمک می‌کنند. گذشته از موارد ذکرشده، مهندسین طراح همچنین به اصلاح عملکرد و کارایی جعبه دنده‌های ارائه‌شده توجه ویژه‌ای داشته‌اند. این امر با به‌کارگیری چرخ‌دنده‌هایی پهن‌تر و طراحی مبدل گشتاور کامپکت جدید با کارایی بسیار بالا محقق شده است. در نتیجه این تغییرات و بهینه‌سازی‌ها، کورس دنده نیز افزایش یافته است.

تویوتا فناوری

کمپانی تویوتا خط تولید قوای محرکه را نیز دگرگون می‌کند. این خودروساز اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۷ ویژگی جدید بر اساس ۹ پیشرانه معرفی خواهد شد. یکی از این پیشرانه‌ها آرایش چهار سیلندر خطی دارد و با حجم ۲.۵ لیتر از سیستم پاشش مستقیم سوخت بهره می‌برد. همچنین تمام پیشرانه‌های جدید به فناوری احتراق با سرعت بالا و سیستم کنترلی متغیر مجهز خواهند شد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود، میزان دی‌اکسید کربن تولیدی برای مجموعه خودروهای تویوتا و لکسوس در مقایسه با مدل‌های کنونی، تا پایان سال ۲۰۲۱ (زمانی که طرح تکمیل می‌شود) حدود ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

یکی از نکات اصلی مورد توجه، دستیابی به کارکرد حرارتی بهتر بوده است که منجر به توان خروجی بیشتر برای هر لیتر سوخت می‌شود. این اتفاق به دلیل کاهش اتلاف حرارتی در سیستم‌هایی چون سیستم خنک کاری، سیستم اگزوز و حرکت قطعات مکانیکی رخ می‌دهد. تویوتا ادعا می‌کند پیشرانه‌های جدید به‌طور میانگین ۲۰ درصد کارایی بالاتری خواهند داشت و در مصرف سوخت نیز حدود ۲۰ درصد مقرون به‌صرفه‌تر هستند.

مانند رویکردی که در طراحی جعبه دنده‌ها به کار گرفته شده است، طراحی سیستم‌های قوای محرکه به صورتی در دستور کار قرار گرفته است که نسبت به گذشته، سبک‌تر و منسجم‌تر باشند. همچنین نصب آن‌ها تا حد ممکن در قسمت‌های پایینی به‌منظور پایین نگه‌داشتن مرکز ثقل خودرو، از دیگر مواردی است که تیم طراحی کمپانی تویوتا روی آن متمرکز شده است. علاوه بر موارد ذکرشده، برای استاندارد کردن ساختار پیشرانه‌های جدید، روش طراحی مدولار مورد استفاده قرار گرفته است که به ساده‌تر شدن تولید کمک می‌کند و همچنین توسعه و گسترش‌ مجموعه این پیشرانه‌ها را ساده‌تر می‌سازد.

طرفداران خودروهای هیبریدی نیز می‌توانند منتظر فناوری‌هایی جدید در این زمینه باشند. یکی از این فناوری‌ها، سیستمی با کارایی بالا است که با عنوان Multistage THS-II (نسخه دوم سیستم هیبریدی تویوتا) شناخته می‌شود. این سیستم برای خودروهایی دیفرانسیل عقب طراحی شده است و بنابراین احتمالا در خودروهای لکسوس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین خودروهای اسپرتی که کمپانی تویوتا در آینده معرفی خواهد کرد، مانند سوبارو جدید و نسل بعدی خودرو ۸۶، از دیگر خودروهای محتمل برای دریافت سیستم هیبریدی جدید تویوتا هستند.

عبارت Multistage در نام این سیستم، در واقع به این مطلب اشاره دارد که E-CVT (موتور الکتریکی به همراه جعبه دنده CVT) و مبدل گشتاور اتوماتیک متداول، هر دو در آن وجود دارند. امتیاز چنین آرایشی آن است که کارایی یک جعبه دنده CVT همراه با تجربه‌ای اسپرت‌تر و مهیج‌تر یک جعبه دنده معمولی، هر دو در اختیار راننده قرار می‌گیرند. این فناوری در ابتدا با خودروی لکسوس LC 500h معرفی شد که در آن یک پیشرانه ۲.۵ لیتری V6 وظیفه تأمین توان را بر عهده داشت. تویوتا ادعا می‌کند این سیستم طوری طراحی شده است که توانایی کار با یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۲.۵ لیتری را نیز دارا است.

کمپانی تویوتا همچنین یک سیستم هیبریدی جدید را طراحی کرده است که با اتصال به شبکه برق می‌تواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کند. این سیستم از حالت رانندگی دوگانه جدیدی بهره می‌برد که علاوه بر به‌کارگیری پیشرانه الکتریکی به‌عنوان یک ژنراتور، این امکان را فراهم می‌کند تا پیشرانه الکتریکی به‌طور مستقیم در تأمین توان مورد نیاز برای حرکت خودرو نیز نقش ایفا کند. با به‌کارگیری این روش، بهبود چشم‌گیری در کارایی خودرو رخ خواهد داد؛ حتی زمانی که حالت الکتریکی انتخاب شده باشد. بهسازی دیگری که در این سیستم ایجاد شده است، اضافه کردن باتری لیتیوم یونی بزرگ‌تر به‌منظور افزایش ۶۰ کیلومتری مسافت طی شده در حالت الکتریکی است.

کمپانی تویوتا بر آن است تا با شروع سال ۲۰۱۷، فناوری‌ها و سیستم‌های ذکرشده را به‌سرعت در مجموعه وسیعی از خودروها به کار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.