معرفی ۵ خودروی باکیفیت در ایران ولی با فروش کم
معرفی ۵ خودروی باکیفیت در ایران ولی با فروش کم
فهرست مطالب
دید اکثر خریداران خودرو در بازار این است که خودرویی بهروز و با تجهیزات کامل داشته باشند. برخی مواقع این نگرش باعث پیروی از عموم جامعه شده است و بسیاری از ماشینهای خوب هم دیگر به چشم نمیآیند. این مسئله نه تنها در ایران، بلکه در بازارهای جهانی هم پیش میآید. یعنی وقتی با استناد به مدارک و مشخصات به خودرویی نگاه میکنیم، احتمال آن زیاد است که ماشین مورد نظر از بسیاری جهات عالی باشد ولی در بازار از آن استقبال نشده باشد. در این بخش به این مسئله میپردازیم که از چه خودروهایی استقبال شایستهای نشده است.
۱– تندر۹۰ اتوماتیک ایران خودرو
تندر۹۰ ایران خودرو در باور عمومی مردم کیفیتی پایینتر از نسخه پارس خودرو دارد د و همین مسئله باعث شده است قیمت تندر۹۰های ایران خودرو در بازار نسبت به مدل رقیب اختلاف قیمت نزدیک به یک میلیون تومان را در نسخه دندهای داشته باشد. بعد از اینکه تندر۹۰ اتوماتیک فقط از جانب ایران خودرو عرضه شد، انتظار میرفت که اتوماتسوارانی که دیگر ۲۰۶ تیپ ۶ صفری را پیدا نمیکنند، سراغ تندر۹۰ اتوماتیک بروند. ولی شاهد آن بودیم که باز هم همان نگرش کیفیت کمتر از پارس خودرو برای تندر۹۰ اتوماتیک وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از علاقهمندان به این دسته از خودروها، عطای تندر۹۰ اتوماتیک ایران خودرو را لقایش بخشیدند.
البته طبق گزارش مراجع کیفی در صنعت، همیشه تندر۹۰ ایران خودرو از نسخه پارس خودرو کیفیتی کمتری دارد و در جایگاه پایین تری قرار میگیرد. این روزها هم شاهد این مسئله هستیم که با ورود برلیانس H330 پارس خودرو و رنو ساندرو اتوماتیک، گرایش به این خودروها به نسبت از تندر۹۰ اتوماتیک بیشتر باشد و مردم از آن به مراتب بیشتر استقبال میکنند. به هر حال تندر۹۰ اتوماتیک میتواند خودرویی مطمئن در بین ماشینهای زیر ۵۰ میلیون تومان باشد، ولی برخی رویکردهای مردمی باعث شده است طرفدار زیادی نداشته باشد و در بازار کارکردهها اوضاع خوبی را سپری نکند.
۲- کیا سورنتو
اگر به ۵ سال قبل برگردیم، به این مسئله میرسیم که کیا سورنتو جزو خودروهای محبوب در بازار به حساب میآمد که با آمدنش گویی رقابت را از سانتافه ربود و تا زمانیکه سانتاقه با ظاهر قبلی عرضه میشد، همیشه استقبال کمتری را نسبت سورنتو شاهد بود. ولی با آمدن ظاهر جدید سانتافه ورق برگشت و استقبال به سمت این شاسیبلند جدید هیوندای رفت. فروش سانتافه در ایران همیشه با رکوردهایی در مورد قیمت و میزان واردات همراه بود و باعث شد در این سالها به عنوان محبوبترین خودروی وارداتی از آن یاد شود. شرکت اطلس خودرو برای رقابت، چند وقتی است که کیا سورنتو نسل جدید ۲۰۱۶ را به بازار عرضه کرده است. با وجود این که این ماشین ظاهر به مراتب بهتری دارد و طبق آمار جهانی نسبت به سانتافه کیفیت بالاتری دارد، ولی در بازار ایران مورد استقبال قرار نگرفته است و همچنان خریداران به خریدن سانتافه نسبت به سورنتو تمایل دارند. سورنتو ۲۰۱۶ در باطن خود امکانات خوبی را نهفته است و از نظر طراحی داخلی به مراتب اتاقی با پرستیژتر نسبت به سانتافه دارد.
موتور این خودرو ۲.۴ لیتری چهار سیلندر است که به لطف فناوری GDi حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. ولی ما شاهد آن هستیم که همان موتور در نسخه MPi در اکثر سانتافهها نصب است و تنها ۱۷۶ اسب بخار قدرت دارد. امکاناتی نظیر پنج گرمکن، دو سردکن، حافظه صندلی، سیستم صوتی حرفهای، زنون چراغشور و… را که در سانتافه فول وجود دارد میتوان در کیا سورنتو شاید با کیفیت و عملکرد بهتر پیدا کرد. ولی خریداران ترجیح میدهند ۲۳۰ میلیون تومان برای سانتافه ۲۰۱۷ بپردازند و سورنتو قویتر را حتی با همان قیمت نیز خریداری نکنند. یکی از دلایل موفقیتهای سانتافه، عرضه توسط واردکنندگان شخصی است که در امکانات و مشخصات فنی مختلف وارد میشود و باعث شده با بودجه ۱۷۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان بتوان سانتافه مورد نظر را خریداری کرد. شاید عرضه دیرهنگام سورنتو باعث شد که این خودرو جذاب در بازار ایران مورد استقبال قرار نگیرد.
۳- هیوندای i40
I40. خودرویی که هنوز خیلی از خریداران سدان آن را نمیشناسند. این ماشین حدود ۳ سال است که در نسخه سدان و استیشن وارد بازار ایران شده است و از نظر فنی و امکاناتی در شرایط خوب و چه بسا عالی قرار دارد. موتور دو لیتری ۱۷۳ اسب بخاری با سیستمهای عملگر اروپایی باعث شده i40 از سایر خودروهای کرهای رنج متوسط مستقل ظاهر شود. حتی در طراحی اتاق این خودرو سبک آلمانی لحاظ شده و دکمههای روی داشبورد و دستکها، به شکلی ساده و کاربردی تهیه شده است.
هیوندای i40 جزو معدود خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومان است که در برخی نسخهها امکاناتی مثل رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط و سیستم پارک اتوماتیک را یکجا دارد. حتی صندوق این خودرو هم سبکی متفاوت دارد و قابلیت نگه داشتن اشیا در محوطه را به صورت فابریک در آن دیده شده است. در کنار این امکانات لوکس، کیفیت ساخت i40 به مراتب از سوناتا و رقبا بالاتر بوده و دلیل اصلی آن، اشتیاق هیوندای برای گرفتن سهمی از بازار اروپا و آمریکا با محصول i40 خود است. اوایل عرضه این ماشین با توجه به سدان یا استیشن واگن بودن خود، قیمتی بین ۱۷۲ تا ۱۸۰ میلیون تومان را تجربه کرد. ولی این روزها با قیمت زیر ۱۶۰ میلیون تومان هم میشود این خودرو را خریداری کرد که در محدوده کیا اپتیما و هیوندای سوناتا قرار دارد. با توجه به مشخصات فنی بهتر، کیفیت و امکانات بیشتر i40، به مراتب این خودرو میتواند از رقبا بهتر ظاهر شود. ولی با توجه به جا افتادن نام سوناتا در بازار، شانس این خودرو در بازار ما کمرنگ شده است و امروز بازار مطلوبی را تجربه نمیکند.
۴- تویوتا GT86