واکنش جنرال‌موتورز و فورد به دونالد ترامپ

0

واکنش جنرال‌موتورز و فورد به دونالد ترامپ

دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی‌اش برای ریاست جمهوری در امریکا، اعلام کرد که در مورد موضوع منطقه تجارت آزاد امریکای شمالی (NAFTA)، دوباره مذاکره می‌کند و شرایط تجارت با «مکزیک» را سخت‌گیرانه‌تر خواهد کرد. این در حالی است که بازار مکزیک، جایی است که هم فورد و هم جنرال‌موتوز برای توسعه خود در آینده، چشم به آن دوخته‌اند. علی‌رغم تأثیرات منفی احتمالی که ریاست جمهوری ترامپ بر روی این خودروسازان خواهد گذاشت، آنها، حداقل در مقابل چشمان عموم مردم، نتیجه انتخابات را با آغوش باز پذیرفته‌اند.

trump
در بیانیه جنرال‌موتوز در این رابطه می‌خوانیم:

جنرال‌موتورز هم به کاندیداها و هم به احزاب طرفدارشان به خاطر تلاش سختی که در حین کارزارشان نشان دادند، تبریک می‌گوید.  جنرال‌موتورز به دنبال همکاری با رئیس‌جمهور منتخب، دونالد جی. ترامپ و کنگره جدید در مورد سیاست‌های حمایتی از یک «تولید» مقتدر و پیشرو در ایالات متحده  است. این کمپانی به ادامه فعالیتش برای تغییر آینده حمل‌ونقل و سهمش در اقتدار و پیشرفت امریکا ادامه خواهد داد.

فورد که بیشترین حمله‌ها را از جانب «ترامپ» در طول رقابت‌های انتخاباتی تجربه کرده، در این رابطه به Motor Trend می‌گوید:

به رئیس‌جمهور منتخب و دولت جدید، اعضای کنگره و مقامات انتخاب‌شده در سراسر سطوح دولت ایالات متحده تبریک می‌گوییم. با جناب آقای ترامپ در مورد اهمیت واقعی «اتحاد» در کشور موافق هستیم و می‌خواهیم در همکاری با یکدیگر، رشد اقتصادی و توسعه اشتغال را ادامه دهیم.

در آغاز کارزار انتخاباتی، ترامپ وعده داد که جلوی افتتاح کارخانه جدید فورد در مکزیک را خواهد گرفت و حتی از احتمال وضع برخی تعرفه‌های گمرکی برای خودروهایی که به این طریق، به بازار امریکا وارد می‌شوند، خبر داد. این در حالی است که فورد اخیراً از برنامه‌اش برای انتقال خط تولید تمام خودروهای کوچکش از ایالات متحده به مکزیک گفته است و البته، برای خط تولید داخل امریکا، خودروهای جدیدی را درنظر گرفته است. ترامپ در نقل‌قولی مشهور، اعلام کرد که «فورد می‌خواهد تمام کارمندانش را در ایالات متحده اخراج کند». حرفی که واکنش مارک فیلدز (Mark Fields)، مدیرعامل فورد را به همراه داشت و گفته شد که «هیچ کس از مردم امریکا شغلش را در حین این جابجایی خط تولید، از دست نخواهد داد».

gm-factory
رئیس‌جمهور منتخب همچنین نارضایتی خود از تصمیم جنرال‌موتورز مبنی بر صرف ۵ میلیارد دلار برای توسعه عملیاتش در مکزیک اظهار داشته است. این در حالی است که اخیراً‌ جنرال‌موتورز از حذف ۲ هزار شغل و کاهش شیفت کاری ۲ کارخانه‌اش به علت کاهش میزان فروش خبر داده است. کارخانه «لردز تاون» در اوهایو که مدل «کروز» را تولید می‌کند و کارخانه «لانسینگ» میشیگان که به تولید کامارو و سدان‌های کادیلاک می‌پردازد، تحت‌تأثیر این تصمیم این جنرال‌موتورز هستند.

trump-ford
اگر وعده سیاست‌های حمایتی ترامپ جامه عمل به خود بگیرند، خودروهای کوچک ساخته شده در مکزیک که بعداً‌ به ایالات متحده وارد می‌شوند، جذابیت کمتری برای مشتریان امریکایی پیدا خواهند کرد؛ موضوعی که چارلز چزبروگ (Charles Chesbrough)، اقتصاددان ارشد در انجمن «تأمین‌کنندگان تجهیزات اولیه» در گفتگو با رویترز به آن اشاره کرده است.

aventador-trump
در حالی که فورد و جنرال‌موتورز دلایل زیادی برای نگرانی در مورد سیاست‌های جدید دارند، ولی صنایع معدن و تجهیزات سنگین می‌توانند سود زیادی از این بابت دریافت کنند. به عنوان نمونه، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که «کاترپیلار» می‌تواند بهره زیادی از برنامه‌های ترامپ برای کاهش سخت‌گیری‌ها در صنعت زغال‌سنگ ببرد و سهام این شرکت، اخیراً‌ به اندازه ۷ درصد رشد داشته است.

منبع:motortrend

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.