واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید.
چه هنگام واشر سرسیلندر می سوزد؟
۱-کم بودن آب رادیاتور
۲-گرفتگی مجراهای گذر آب در موتور
۳-خنک نشدن آب رادیاتور در اثر رسوب یا نقص فنی در پروانه ی هوا
۴-وجود نقص فنی در ترموستات
۵-عدم گردش آب در سیستم خنک کننده ی موتور بدلیل نقص فنی واتر پمپ
۶-پیچ خوردگی شیلنگهای ورودی و خروجی آب رادیاتور
۷-رانندگی مداوم و طولانی در ترافیک یا فشار زائد بر موتور در فصل گرما
۸-نشتی آب از موتور خودرو
۹-استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان
۱۰- از کار افتادن فن ها یا دیر کار کردن فن ها یا تنظیم کار نکردن فن
۱۱-ایراد داشتن جنس سرسیلندر
۱۲-بد بستن سرسیلندر
۱۳-خوب نبودن جنس واشر سرسیلندر
۱۵-ازیبن رفتن واشر سرسیلندر در طول زمان
۱۶- ترک خوردگی ۱۷- تاب دیدگی ۱۸- کربن گرفتن
۱۹ -گشاد کردن گیت سوپاپ , سوختن و خرابی سیت سوپاپ
نشانه های سوختن واشر سرسیلندر چیست؟
۱-مخلوط شدن آب با روغن(شیری شدن روغن موتور که توسط میله ی سنجش می توان از آن اطلاع یافت)
۲-دیر روشن شدن و بد کار کردن موتور
۳-تولید دود بخار سفید در هنگام کار موتور
۴-گرم کردن موتور
۵-کم شدن قدرت و کشش موتور
۶-زدن کمپرس تو رادیاتور واگزوز
۷-ریپ زدن وتک کار کرن خودرو
۸- آب زدن سر شمع موتور
۹-جوش آوردن سریع موتور
۱۰-آب کم کردن رادیاتور
۱۱-خارج شدن مدام بخار از اگزوز
۱۲-باد کردن شلنگ وجنت های آب
اقدامات اولیه:
به محض مشاهده ی بروز چنین وضعیتی در موتور خودرو در صورت امکان از ادامه ی مسیر خودداری کرده و ماشین را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل می کنیم. چون در مسافت های زیاد امکان آسیب رسیدن به موتور و متعلقات آن وجود دارد