خطرات باز شدن ایربک

0

خطرات باز شدن ایربک

فهرست مطالب

کیسه هوا می‌تواند خطرناک باشد حتی بیشتر از آن چیزی که شما فکرش را بکنید زیرا یک مرد در اسکاتلند دو هفته پس از استنشاق گاز موجود در کسیه هوا به علت برونشیت مزمن درگذشت. رونالد اسمیت اسکاتلندی در تصادف زنجیره‌ای شش خودو در اسکاتلند درگیر شد و زمانی که کیسه هوای خودرو او باز شد در اثر اصابت خرده‌های شیشه پاره شد و در نتیجه رونالد نگون بخت گاز داخل کیسه هوا را استنشاق می‌کند. رونالد بدون هیچ گونه آسیب ظاهری از بیمارستان ترخیص می‌شود اما سرفه مداوم و تنگی نفس دو هفته بعد از تصادف او را به بیمارستان می‌کشاند و پس از بستری شدن بر اثر مشکل تنفسی دنیا را بدرود می‌گوید. پزشکی قانونی علت مرگ او را استنشاق گاز موجود در کیسه هوا اعلام می‌کند و مرگ او را به عنوان حادثه ناگوار ثبت می‌کند. مرگ اسمیت ضرورت توجه خودروسازان را به تولید کیسه‌های هوا با گازهای بی ضرر را هر چه بیشتر یادآور می‌کند. یک عامل ایجاد خطر در مورد کیسه های هوا امکان برخورد آنها با صورت یا گردن است.

پژوهشگران دریافته اند که ناحیه خطر برای کیسه هوای راننده در محدوده ۲ تا ۳ اینچی (۵ تا ۸ سانتیمتری) محل باد شدن قرار دارد.بنابراین قرار گرفتن در فاصله ۱۰ اینچی (۲۵ سانتیمتری) از کیسه هوای راننده، حاشیه ایمنی مناسب را ایجاد می کند. این فاصله از مرکز فرمان تا قفسه سینه اندازه گیری می شود، اگر راننده در فاصله کمتری از این فاصله قرار گیرد، باید فاصله خود را به یکی از روش های زیر بیشتر کند: – با عقب بردن صندلی تا جای ممکن به صورتیکه پاها به راحتی به پدال ها برسند. – با مایل نمودن پشتی صندلی به عقب. گرچه طراحی خودروها با یکدیگر متفاوت است ولی اغلب رانندگان می توانند حتی در جلوترین حالت صندلی با مایل کردن اندک پشتی به عقب به فاصله ۱۰ اینچی دست یابند. اگر مایل کردن پشتی صندلی مانع از داشتن دید مناسب از جاده شود، می توان با بالا بردن صندلی (در خودروهایی که دارای این نوع تنظیم هستند) یا قرار دادن یک بالش سفت غیرلغزنده آن را اصلاح کرد. قاعده برای کودکان متفاوت است. کیسه هوا در مورد کودکانی که در هنگام ترمز ناگهانی کمربند ایمنی نبسته باشند یا بسیار نزدیک به کیسه هوا نشسته باشند یا به سمت داشبورد پرتاب شوند می تواند موجب آسیب جدی و حتی مرگ شود.

کارشناسان معتقدند که رعایت نکات ایمنی زیر ضروری است: – کودکان زیر ۱۲ سال باید در صندلی عقب نشسته و از کمربند ایمنی مناسب سن آنها استفاده شود. – نوزدان (زیر یک سال و با وزن کمتر از ۹ کیلوگرم) که در صندلی های مخصوص رو به عقب می نشینند هرگز نباید در صندلی جلو یک خودرو قرار گیرند. – اگر لازم شد که نوزاد زیر یک سالی در صندلی جلو خودرو دارای کیسه هوای جانبی بنشیند باید او را در یک صندلی مخصوص بچه دارای کمربند رو به جلو قرار داد و صندلی باید در دورترین فاصله نسبت به داشبورد قرار گیرد. بسیاری از رانندگانی که توسط کیسه‌های هوایی جان خود را از دست می‌دهند، افراد کوتاه‌‌قد و دارای جثه کوچک هستند. بستن کمربند ایمنی و قرار دادن صندلی بسیار نزدیک به فرمان سبب بروز خطرات بیشتر و صدمات با کیسه هوایی می‌شود.

اگر قدتان کوتاه است، تا جایی که ممکن است از فرمان دور شوید. افراد مسن :افراد سالمند هم نظیر سایر سرنشینان خودرو که در جلو می‌نشینند، باید به‌طور صحیح در صندلی بنشینند و تا جایی که ممکن است صندلی جلو را عقب ببرند. خانوم های باردار :خانم‌های باردار هنگام نشستن در خودرو باید کمربند ایمنی خود را ببندند ویک بخش کمربند باید در زیر شکم آنها قرار بگیرد. زنان باردار باید مراقب باشند که هرگز کمربند را بالا یا روی شکم خود قرار ندهند. کمربند را از روی ران‌ها و لگن و زیر شکم عبور داده و از روی شانه و بین دو سینه و گردن عبور دهند. وجود کیسه‌های هوایی جلو و جانبی بهترین ایمنی را برای زنان باردار ایجاد می‌کند اما در هر حال زنان هم باید مانند سایر افراد احتیاط کنند. باید در وضعیت صحیح روی صندلی بنشینند و تا جایی که امکان دارد صندلی را عقب ببرند و مطمئن شوند که کمربند کاملا در هر جا و مکان محکم بسته شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.