بررسی کیا اسپورتیج با ام جی GS+عکس ومشخصات

0

بررسی کیا اسپورتیج با ام جی GS+عکس ومشخصات

فهرست مطالب

طراحی خارجی

از نظر طراحی خارجی هر دو خودرو شرایط خوبی داشته و هر کدام زیبایی مخصوص به خودش را دارد. سبک کلی طراحی جی اس را می توان اسپرت تر دانست. این خودرو از نمای جلو چهره ای خشن و اخمو داشته و سبک قرار گرفتن چراغ های عقب نیز به جذابیت ظاهری آن می افزاید. در طراحی اسپورتیج، تناسب خاصی از اسپرت بودن و کمی هم لوکس بودن رعایت شده است و در طرح این شاسی بلند کره ای سادگی و هماهنگی خوبی به چشم می خورد. همچنین هر دو خودرو از رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی بهره مند هستند. می توانید در جدول زیر ابعاد این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

ابعاد

کیا اسپورتیج

ام جی جی اس

طول (میلی متر)

۴۴۴۰

۴۵۰۰

عرض (میلی متر)

۱۸۵۵

۱۸۵۵

ارتفاع (میلی متر)

۱۶۳۵

۱۶۷۵

فاصله بین دو محور (میلی متر)

۲۶۴۰

۲۶۵۰

همانطور که در جدول مشاهده می کنید، عرض دو خودرو برابر است در حالیکه ام جی جی اس ۶ سانتی متر از کیا اسپورتیج کشیده تر و ۴ سانتی متر از آن مرتفع تر است.

فضای داخلی

طراحی کابین جی اس همانند فضای خارجی آن اسپرت است، در حالیکه در کابین اسپورتیج همان اصول طراحی خارجی آن رعایت شده است و کابین این شاسی بلند کره ای تلفیقی از خصوصیات اسپرت با چاشنی لوکس بودن را ارائه می دهد. فضای کابین جی اس کمی از اسپورتیج بیشتر است و علاوه بر اینکه کابین جی اس برای افراد بلند قد مناسب تر است، شاهد فضای بهتری برای سرنشینان عقب در این خودرو نسبت به اسپورتیج هستیم. با این وجود، تفاوت کمی بین آن ها وجود دارد و کابین اسپورتیج نیز از فضای کافی برخوردار است. پس از قرار گرفتن پشت فرمان اسپورتیج اولین موردی که نظر شما را جلب می کند، طراحی مدرن تر و به روز تر کابین و همچنین کیفیت بهتر مواد بکار رفته در آن نسبت به جی اس است. لازم به ذکر است که صندلی های هر دو خودرو از راحتی نسبتا خوبی برخوردار هستند و در این زمینه تفاوت خاصی بین آن ها وجود ندارد.

تجهیزات و امکانات

می توانید در جدول زیر امکانات و تجهیزات مهم و قابل ذکر این دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

تجهیزات و امکانات

کیا اسپورتیج

ام جی جی اس

سیستم اخطار فشار باد لاستیک ها (TPMS)

دارد

تهویه مطبوع خودکار + دریچه سرنشینان عقب

دارد

دارد

سیستم ورود بدون کلید

دارد

دارد

استارت دکمه ای

دارد

دارد

سانروف

دارد

دارد

سقف پانوراما

دارد

چراغ های جلو

هالوژن

زنون

چراغ های عقب

LED

LED

شیشه شوی چراغ های جلو

دارد

سنسور نور (روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو)

دارد

دارد

چراغ های روشنایی روز

دارد

دارد

آیینه وسط الکتروکرومیک

دارد

دارد

تنظیم برقی صندلی راننده

دارد

دارد

تنظیم گودی کمر صندلی راننده

دارد

دارد

دوربین دید عقب

دارد

دارد

صفحه نمایش لمسی

۴.۳ اینچی

۶.۱ اینچی

سیستم صوتی

۶ بلندگو

۶ بلندگو + حافظه جانبی

بلوتوث

دارد

دارد

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

دارد

دارد

روکش چرمی صندلی ها

دارد

دارد

روکش چرمی فرمان و دسته دنده

دارد

دارد

سیستم کنترل پایداری

دارد

دارد

سیستم کنترل هرزگردی (TCS)

دارد

دارد

ترمز دستی برقی

دارد

سیستم نگهدارنده خودرو در سربالایی

دارد

دارد

سیستم کنترل خودرو در سراشیبی

دارد

دارد

کروز کنترل

دارد

دارد

سنسور پارک عقب

دارد

دارد

تجربه رانندگی

همانطور که می دانید، ام جی جی اس از یک موتور ۲ لیتری مجهز به توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برد. در حقیقت می توان این موتور را مزیت رقابتی این خودرو دانست که باعث شده شتاب اعلامی آن به ۸.۶۹ ثانیه برسد. در نقطه مقابل، شتاب صفر تا صد کیا اسپورتیج با موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی، رقم ۹.۸ ثانیه اعلام شده است. اگر چه روی کاغذ شتاب این دو خودرو تفاوت زیادی با هم ندارد، اما در عمل به جهت ارتفاع تهران از سطح دریا، افت شتاب جی اس به جهت پیشرانه توربو کمتر از اسپورتیج با پیشرانه تنفس طبیعی است که همین موضوع در واقعیت اختلاف عملکرد آن ها را افزایش می دهد. حداکثر قدرت جی اس برابر ۲۱۷ اسب بخار است که در دور ۵۰۰۰ بدست می آید، اما اسپورتیج می تواند حداکثر ۱۶۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. اما تفاوت اصلی در گشتاور این موتور ها است که اسپورتیج ۲۲۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ ایجاد می کند، در حالیکه جی اس ۳۵۰ نیوتن متر را از دور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در اختیار راننده قرار می دهد.

در جی اس از دور ۲۵۰۰ شاهد شتاب گیری ناگهانی هستیم و در مجموع می توان گفت این خودرو در زمینه شتاب شما را نا امید نخواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشید که همین پیشرانه توربو نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد و به مواردی همچون کیفیت بنزین، روغن و فیلتر هوا حساس است. نکته دیگری که در مورد جی اس مطرح است، وجود توربو لگ است به طوریکه کاملا احساس می شود توربو وارد مدار شده است. این موضوع ممکن است برای عده ای خوشایند و برای عده ای دیگر آزار دهنده باشد.

ام جی جی اس از گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه بهره می برد، در حالیکه اسپورتیج به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمولی مجهز است. احتمالا انتظار دارید گیربکس دوکلاچه جی اس، عملکردی سریع و اسپرت داشته باشد و گیربکس معمولی اسپورتیج، عملکردی عادی را ارائه دهد. اما باید بدانید که در عمل دقیقا برعکس این موضوع صادق است. در جی اس شاهد وقفه بین تعویض دنده ها هستیم که چندان خوشایند نیست و باعث شده است که تعویض دنده کاملا احساس شود. این تاخیر در تعویض دنده برای خودرویی با خصوصیات اسپرت که برای آن شیفترهای پشت فرمان تعبیه شده است، جالب نیست. در نقطه مقابل، شاهد عملکرد دقیق، مناسب و روان گیربکس اسپورتیج هستیم که این مورد از نکات مثبت این شاسی بلند کره ای به حساب می آید. البته لازم به ذکر است که هر دو خودرو تعویض دنده نرمی داشتند و خبری از ضربه زدن هنگام تعویض دنده نبود.

در بحث ترمز، در حالت عادی هر دو خودرو عملکرد قابل اطمینانی دارند، اما ضعف ام جی زمانی مشخص می شود که تحت فشار و ترمز های مکرر قرار می گیرد که در این صورت ترمز با افت نسبتا زیادی همراه است و با دودی که از چرخ ها پس از ترمز های مکرر بلند می شود، ممکن است تصور کنید جی اس دچار آتش سوزی شده است. در این بخش نیز این شاسی بلند چینی بر خلاف آن چه انتظار می رفت عمل کرده است.

در آخر موضوع هندلینگ و کیفیت سواری این دو شاسی بلند مطرح است که در این زمینه جی اس با وجود ماهیت اسپرتی که دارد، سواری نرم تری نسبت به اسپورتیج داشته و ضربه ها را بهتر جذب می کند. این موضوع هم نقطه قوت برای این خودرو محسوب می شود و هم نقطه ضعف: نقطه قوت از این جهت که در شهری مانند تهران سواری نرم در یک خودروی شاسی بلند بسیار لذت بخش است، اما نقطه ضعف موقعی ظاهر می شود که این دو خودرو را در شرایط سخت و پیچ های تند مورد آزمایش قرار می دهید و مشاهده می کنید که در کمال تعجب، کیا اسپورتیج قابلیت های دینامیکی بهتری را ارائه می دهد. در مجموع کیا اسپورتیج سواری خشک تر و قابلیت های دینامیکی بهتری دارد، در حالیکه در مورد جی اس دقیقا بر عکس این صادق است.

مبحث ایمنی

از نظر ایمنی، کیا اسپورتیج توسط موسسات معتبر جهانی مورد تست واقع شده است که می توانید نتایج آن را در زیر مشاهده کنید:

موسسه Euro NCAP به کیا اسپورتیج ۵ ستاره و ۹۳ در صد در بخش صدمات وارده به سرنشینان داده است:

موسسه ANCAP به اسپورتیج ۵ ستاره و امتیاز ۳۵.۱۰ از ۳۷ را اهدا کرده است:

همچنین این خودرو توسط موسسه IIHS نیز تست شده است که نتایج آن به شرح زیر است:

اما ام جی جی اس توسط هیچکدام از موسسات Euro NCAP، ANCAP و IIHS مورد تست واقع نشده است. ظاهرا تنها موسسه ای که جی اس را تست کرده، موسسه چینی C-NCAP است که همین موسسه کیا اسپورتیج را نیز مورد تست قرار داده است. می توانید نتایج آن ها را در زیر مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده می کنید، ام جی جی اس موفق به کسب ۵ ستاره و امتیاز کلی ۵۵.۹ شده است، در حالیکه کیا اسپورتیج توانسته ۵ ستاره و امتیاز کلی ۴۸.۶ را بدست آورد (با فرض معتبر بودن نتایج تست موسسه چینی C-NCAP). نکته قابل ذکر این است که ام جی جی اس طبق نسخه ۲۰۱۵ از قوانین موسسه C-NCAP تست شده است، اما کیا اسپورتیج بر اساس نسخه ۲۰۰۹ قوانین این موسسه مورد تست واقع شده است.

جمع بندی

یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید، کابین جی اس است که اگر چه کمی از اسپورتیج جادار تر است، اما کیفیت مواد بکار رفته در آن پایین تر است. از نظر تجهیزات و امکانات هر دو تقریبا در یک سطح قرار می گیرند. از نظر عملکرد موتور، برتری با جی اس است، با این وجود پیشرانه های توربو حساسیت های خاصی داشته و نمی توان همانند پیشرانه های تنفس طبیعی با آن ها رفتار کرد. در بحث عملکرد گیربکس، شاهد ناهماهنگی بین ماهیت اسپرت و وقفه تعویض دنده در جی اس هستیم، در حالیکه اسپورتیج در این بخش بهتر ظاهر می شود. افت عملکرد ترمزهای جی اس در ترمز گیری های مکرر نیز از نقاط ضعف این خودرو محسوب می شود. همچنین به طور کلی می توان سواری جی اس را نرم تر و هندلینگ اسپورتیج را بهتر دانست.

در بحث ایمنی، وضعیت کیا اسپورتیج مشخص و اثبات شده است و طبق نتایج تست موسسه C-NCAP، ظاهرا ام جی جی اس نیز از امنیت خوبی برخوردار است. با این وجود ما از مقایسه آن ها در این زمینه خودداری می کنیم و این امر را به شما واگذار می کنیم.

این روزها ام جی جی اس صفر کیلومتر شرکتی قیمتی معادل با ۱۵۵ میلیون تومان دارد، در حالیکه با همین مبلغ می توانید یک کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ کم کارکرد خریداری کنید. در آخر می توان به خدمات پس از فروش و بازار دست دومِ مناسب کیا اسپورتیج اشاره کرد که وضعیت به مراتب بهتری از ام جی جی اس دارد.

جدول مشخصات فنی

مشخصات فنی

کیا اسپورتیج

ام جی جی اس

حجم دقیق موتور (سی سی)

۲۳۶۰

۱۹۵۵

نوع موتور

تنفس طبیعی

مجهز به توربو شارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI)

تعداد سیلندر

۴

۴

آرایش سیلندر ها

خطی

خطی

تعداد سوپاپ

۱۶

۱۶

حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه)

۱۶۸ / ۶۰۰۰

۲۱۷ / ۵۰۰۰

حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه)

۲۲۰ / ۴۰۰۰

۳۵۰ / از ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰

گیربکس

۶ دنده اتوماتیک

۶ دنده اتوماتیک دو کلاچه

قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده بصورت دستی)

دارد

دارد

شیفتر های پشت فرمان

دارد

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

۹.۸

۸.۶۹

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۱۸۳

۲۰۸

سیستم انتقال قدرت

چهار چرخ متحرک (۴WD)

چهار چرخ متحرک (۴WD)

سیستم فرمان

برقی

الکتریکی (EPS)

ترمز جلو

دیسکی

دیسکی

ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

سیستم های ترمز

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم کنترل ترمز در پیچ ها (CBC)

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

سیستم کمکی ترمز

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA)

سیستم روشن و خاموش شدن خودکار موتور جهت بهینه سازی مصرف سوخت

دارد

حجم مخزن سوخت (لیتر)

۵۵

۵۵

مصرف سوخت داخل شهر (لیتر در هر صد کیلومتر)

۱۱.۲

مصرف سوخت خارج شهر (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۴

مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

۹.۲

۸.۳

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

مشخصات تایر

۲۳۵/۵۵R18

۲۳۵/۵۰R18

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۵۸۸

۱۶۴۲

تعداد کیسه هوا

۶

۶

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.