تست وبررسی تویوتا کمری هیبریدی مدل ۲۰۱۷+قیمت ومشخصات

0

تست وبررسی تویوتا کمری هیبریدی مدل ۲۰۱۷+قیمت ومشخصات

فهرست مطالب

بررسی تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۶

یک دهه پیش، تویوتا پیشرانه ای هیبریدی (برقی – بنزینی) به کمری یعنی سدانِ متوسط این خودروساز ژاپنی که پرفروش ترین خودرو در کلاس خودش نیز محسوب میشد، اضافه کرد. طبق ارقام اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، مصرف سوخت کمری با پیشرانه هیبریدی بصورت ترکیبی معادل ۶.۹۱ لیتر در هر صد کیلومتر بود، در حالیکه کمری با موتور بنزینی چهار سیلندر بصورت ترکیبی ۹.۸ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند. با این حساب، مصرف سوخت ترکیبی کمری هیبرید حدوداً ۳ لیتر از کمری با موتور بنزینی کمتر بود، بدون اینکه تاثیر محسوسی روی فضای بار و یا راحتی سرنشینان خودرو داشته باشد. پس از عرضه کمری هیبرید، خودروسازان دیگر بلافاصله اقدام به عرضه سدانِ متوسطِ هیبریدی کردند، اما با در نظر گرفتن آلایندگی و مصرف سوختِ پایین کمری، فقط تعداد کمی توانستند پا به پای این سدان ژاپنی پیش بروند.

2016 Toyota Camry Hybrid
تویوتا کمری هیبرید

هوندا آکورد هیبریدی با موتور ۶ سیلندر V شکل که فقط برای مدت محدودی عرضه شد (از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷)، بیشتر روی موتور پرقدرت تمرکز داشت تا مصرف سوخت پایین. مدل هیبریدِ شورولت مالیبو نیز که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به فروش می رسید، یک خودروی هیبریدِ واقعی محسوب نمی شد و آن را یک “خودروی هیبریدِ ملایم” نامیده بودند، چرا که اختلاف ناچیزی در مصرف سوخت نسبت به مدل بنزینی داشت. در این میان، نیسان با خرید مجوز استفاده از قسمتی از تکنولوژی هیبریدِ تویوتا، با عرضه نیسان آلتیما هیبرید از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ قصد داشت گوی سبقت را از رقبا برباید، اما میزان آلایندگی و مصرف سوخت این خودرو نیز تعریف چندانی نداشت. همچنین هیوندای با عرضه مدل هیبریدِ سوناتا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ که مصرف سوخت آن را ۵.۸۸ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده بود، قصد داشت تمام رقبا را پشت سر بگذارد. اما پس از اینکه آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا به خطای این خودروساز کره ای در مراحل تست مصرف سوخت پی برد، با شرمساری تمام وادار به اعلام ارقام مصرف سوخت واقعی شد.

تویوتا کمری هیبرید

تنها رقیب واقعی کمری هیبرید، آن هم برای مدتی محدود، فورد فیوژن هیبرید محسوب میشد. اما اخیرا دیگر خودروسازان نیز در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته اند، به طوریکه پیشرانه برقی – بنزینی بکار رفته در آخرین مدلِ هیبرید از شورولت مالیبو و هوندا آکورد را می توان نوعی نوآوری و ابتکار دانست.

آیا تکنولوژی تویوتا قدیمی و کهنه شده است؟

تویوتا در مدل ۲۰۱۵ کمری تغییرات زیادی اعمال کرد، اما هیچ کدام از این تغییرات در پیشرانه هیبریدِ کمری تاثیری نداشتند. این پیشرانه همانند گذشته تشکیل شده است از یک موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری از نوع چرخه اتکینسون (نوعی موتور درون سوز که در برخی خودرو های هیبریدی همچون تویوتا پریوس و کمری هیبرید کاربرد دارد) به همراه یک موتور برقی ۱۴۱ اسب بخاری که قدرتش را از یک باتری نیکل– هیدرید فلز (NiMH) می گیرد. این سیستم سال هاست که به عنوان پیشرانه هیبریدِ تویوتا مورد استفاده قرار می گیرد و قابل اطمینان بودن و دوام بالای آن اثبات شده است. اگر شک دارید، فقط کافیست نگاهی به خیابان های نیویورک بیاندازید که پر از تاکسی های کمری هیبرید است.

نتیجه تصویری برای تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری هیبرید

با این وجود، یافتن پاسخ این سوال که چرا مصرف سوخت کمری هیبرید کمی بیشتر از رقبایش است، کار دشواری نیست. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، مصرف سوخت دو مدلِ SE و XLE از کمری هیبرید را در شهر ۵.۸۸ و در بزرگراه ۶.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است، در حالیکه مدل ساده تر یعنی LE (که پهنای لاستیک هایش کمتر است) در شهر ۵.۶ و در بزرگراه ۶.۱۸ لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر می سوزاند. هوندا آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۷ و شورولت مالیبو هیبرید مدل ۲۰۱۷ هر دو از موتور های برقی قدرتمندتر و باطری های لیتیوم-یونِ سبکتر و کارآمدتر بهره می برند. در زمینه مصرف سوخت، این دو خودرو به راحتی کمری را پشت سر می‌گذارند: هوندا در شهر ۴.۸ و در بزرگراه ۵ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می کند و این ارقام برای شورولت در شهر و بزرگراه به ترتیب برابر ۴.۸ و ۵.۴۷ است.

نتیجه تصویری برای تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری هیبرید

اما ارقامی که ما برای مصرف سوخت به ثبت رساندیم، کمی متفاوت هستند. اگرچه در واقعیت هنوز کمری از آکورد و مالیبو عقب است، اما نه در حدی که ارقامِ اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا نشان می دهند. در تمام مدتی که کمری را برای تست در اختیار داشتیم، مصرف سوخت آن را بطور کلی ۶.۹۱ لیتر در هر صد کیلومتر به ثبت رساندیم، یعنی کمری هیبرید در هر صد کیلومتر فقط ۰.۲ لیتر بیشتر از آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۷ و مالیبو هیبرید مدل ۲۰۱۶ بنزین مصرف می کند. همچنین تویوتا در تست مصرف سوختِ خارج شهر که در مسیری به طول ۳۲۱ کیلومتر انجام می شود، توانست فراتر از انتظار ما عمل کند؛ کمری در این تست با سرعت متوسط ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۵.۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بنزین مصرف کرد، یعنی ۰.۷۵ لیتر کمتر از رقمی که آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا برای هر صد کیلومتر اعلام کرده است. اگرچه آکورد هیبرید در تست مصرف سوختِ خارج شهر از کمری بهتر عمل کرده و در هر صد کیلومتر فقط ۵.۲۲ لیتر بنزین مصرف کرد، اما آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در بیان اختلاف مصرف سوخت کمری هیبرید و رقبایش کمی بزرگنمایی کرده است.

تویوتا کمری هیبرید

ارقام ثبت شده برای شتاب تویوتا، شورولت و هوندا بسیار نزدیک به هم بوده و کمری هیبرید و آکورد هیبرید هر دو در عرض ۷.۲ ثانیه از حالتِ سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسند، در حالیکه مالیبو ۰.۲ ثانیه کندتر است. پدال گاز کمری واکنش نسبتا خوب و سریعی داشته و موتور برقی آن در دور های میانی گشتاور خوبی را ارائه می دهد که باعث شده هنگام سبقت گرفتن عملکرد خوبی داشته باشد. قدرت بیشتر کمری هیبرید به دلیل وجود موتور برقی آن نسبت به کمری استاندارد که فقط از یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می برد، بسیار کاربردی بوده و باعث شده است کمری هیبرید ۰.۸ ثانیه زودتر از حالتِ سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

2016 Toyota Camry Hybrid
تویوتا کمری هیبرید

اما در ارزیابی که ما از هندلینگ کمری هیبریدی به عمل آوردیم، عملکرد این سدانِ ژاپنی پایین تر از حد متوسط بوده و توانست رقم ۰.۷۹ g را در تستِ هندلینگ اِسکیدپَد (skidpad) بدست آورد، در حالیکه مالیبو و آکورد به ترتیب موفق به ثبت ارقام ۰.۸۴ g و ۰.۸۱ g شدند. حتی اگر سبک رانندگی شما آرام و معمولی باشد، باز هم متوجه چسبندگی پایین لاستیک های کمری که از نوع میشلن پرایمسی (Michelin Primacy) هستند، خواهید شد؛ فقط کافیست کمی با سرعت از ورودی بزرگراه عبور کنید تا صدای جیغ لاستیک های کمری بلند شود.

کمری فقط نمره قبولی را می گیرد و نه بیشتر

خودروی مورد تست ما از نوع کمری SE بود که اصطلاحاً مدلِ “اسپرت” کمری شناخته می شود، اما با این وجود نحوه تنظیمات فرمان و سیستم تعلیق آن سوال برانگیز بود. (تصاویر منتشر شده در این مقاله مربوط به مدل XLE هستند.) تویوتا برای این که نشان دهد این خودرو اسپرت است، فرمان آن را سفت تنظیم کرده است، اما عدم برگشت پذیری مناسب آن بدین معنی است که نه تنها فرمان عملکرد دقیقی ندارد، بلکه اطلاعات صحیحی نیز از مسیر حرکت به راننده انتقال نمی دهد. ضربه گیر ها در مدل SE نسبت به مدل های دیگر خشک تر هستند، اما نکته جالب این است که این ضربه گیر ها فقط کیفیت سواری کمری را پایین آورده اند و کمکی به کاهش بادی رول و یا تکان های اضافی بدنه هنگام عبور از دست انداز ها نکرده اند. آکورد هیبرید و مالیبو هیبرید در این بخش نسبت به کمری عملکرد بهتری را به نمایش می گذارند.

تویوتا کمری هیبرید

برای مدتی کمری استاندارد از نظر موتوری ضعیف تر از رقبا عمل می کرد، اما با در نظر گرفتن ضعف نسبی مدل های هیبریدِ دیگر خودروسازان در گذشته، کمری هیبرید به جهت بهره مندی از پیشرانه برقی – بنزینی و مصرف سوخت پایین، همیشه رتبه اول را کسب می کرد. اما گویا ورق برگشته است. اکنون هوندا و شورولت در زمینه تکنولوژی، مصرف سوخت و لذت رانندگی از کمری هیبرید پیشی گرفته اند. اگرچه تویوتا نمره قبولی را کسب می کند، اما دیگر شاگرد ممتاز کلاسِ سدان های هیبریدِ متوسط به حساب نمی آید.

  • نقاط قوت:

+ کابین جادار

+ دوام اثبات شده

  • نقاط ضعف:

– هندلینگ نه چندان خوب

– مصرف سوخت بیشتر از رقبا

رتبه بندی سدان های خانوادگی:

  1. هوندا آکورد

  2. مزدا ۶

  3. شورولت مالیبو

  4. تویوتا کمری

  5. کیا اپتیما

  6. هیوندای سوناتا

  7. فورد فیوژن

  8. فولکس واگن پاسات

  9. نیسان آلتیما

  10. سوبارو لگاسی

  11. کرایسلر ۲۰۰

مشخصات فنی تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۷

نوع خودرو

موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ نفره، سدانِ ۴ درب

قیمت نمونه تست شده (بر حسب دلار)

۲۹,۶۰۵

قیمت پایه (بر حسب دلار)

۲۷,۶۲۵

نوع موتور

دو میل بادامک در بالا (DOHC)، ۱۶ سوپاپ، از نوعِ چرخه اتکینسون، ۲.۵ لیتر، ۴ سیلندر خطی، ۱۵۶ اسب بخار قدرت، ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور / موتور سنکرون با آهن ربای دائم از نوع AC، ۱۴۱ اسب بخار قدرت، ۲۶۹ نیوتن متر گشتاور / ۲۰۰ اسب بخار قدرت ترکیبی / باتری نیکل– هیدرید فلز با ظرفیت ۱.۶ کیلو وات – ساعت

جعبه دنده

خودکار ضریب پیوسته (CVT)

فاصله بین دو محور (میلی متر)

۲۷۷۶

طول (میلی متر)

۴۸۴۸

عرض (میلی متر)

۱۸۲۱

ارتفاع (میلی متر)

۱۴۷۰

فضای سرنشینان (لیتر)

۲۸۸۸

فضای بار عقب (لیتر)

۳۶۸

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۵۹۴

نتایج تست های نشریه کار اَند دِرایوِر (Car and Driver)

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۷.۲

شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۱۸.۸

شتاب صفر تا ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۲۳.۸

شتاب ۸ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۷.۵

شتاب ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۳.۶

شتاب ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)

۴.۹

۴۰۰ متر

۱۵.۶ ثانیه @ ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت

حداکثر سرعت (محدود شده)

۱۸۸

مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت تا حالتِ سکون (متر)

۵۷.۳۰

نتیجه تست هندلینگ اِسکیدپَد (skidpad)

۰.۷۹ g

مصرف سوخت اعلام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)

در شهر (لیتر در هر صد کیلومتر)

۵.۸۸

در بزرگراه (لیتر در هر صد کیلومتر)

۶.۳۵

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.