کروزکنترل چیست و تعرفه نصب آن چقدر می باشد ؟

0

کروزکنترل چیست؟

کروزکنترل، قابلیت تثبیت سرعت خودرو می باشد. این سیستم خودرو را قادر می سازد تا بدون دخالت راننده و فشار بر روی پدال گاز، سرعت را بر روی مقدار مشخصی ثابت نگه دارد. بدین ترتیب که بدون نیاز به فشردن پدال گاز، کروزکنترل مقدار گاز خودرو را طوری کنترل کرده تا سرعت موردنظر حفظ شود.

به عنوان مثال در هنگام مسافرت در آزادراه تهران-کاشان سرعت خودرو را به سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رسانده و کروزکنترل را روشن می کنید. اکنون می توانید پای خود را از روی پدال گاز برداشته و خودرو بصورت اتوماتیک سرعت را روی مقدار ۱۲۰ حفظ می کند.

خودرو با توجه به شیب جاده مقدار گاز را طوری تنظیم کرده تا در سرعت تعیین شده باقی بماند. پاهای شما در تمام این مدت آزاد و در حال استراحت خواهد بود و فقط فرمان خودرو در دستان شماست.

همچنین شما می توانید از طریق دسته کروزکنترل در زیر فرمان و بدون نیاز به استفاده از پدالها، به دلخواه سرعت را کم یا زیاد کنید.

مزایا:

  • کاهش مصرف سوخت
  • استراحت پا و درنتیجه کاهش خستگی راننده در مسافرتهای طولانی
  • تمرکز بیشتر بر روی جاده
  • تسهیل در رانندگی
  • قابل راه اندازی بصورت فابریک پژو فرانسه
   
 لیمیتر Speed Limiter
لیمیتر، قابلیت محدودکننده سرعت می باشد. با این سیستم می توانید به دلخواه برای خودرو سقف سرعت تعیین کرده و هر موقع که لازم شد آنرا فعال یا غیر فعال نمایید.

این قابلیت بیشتر مناسب جاده های شلوغ و داخل شهر می باشد که کروزکنترل قابل استفاده نیست. در حالت لیمیتر برخلاف حالت کروز، رانندگی و استفاده از پدالها کاملاً در اختیار راننده می باشد و با رسیدن به سرعت از پیش تعیین شده، فشردن بر روی پدال گاز هیچ تاثیری نداشته و خودرو بیشتر از آن گاز نخورده و درنتیجه سرعت افزایش نخواهد یافت.

به عنوان مثال در ترددهای درون شهری، در بزرگراههای با سقف سرعت ۱۰۰Km/h(مثال: بزرگراه همت یا نیایش) که تخطی از سرعت در آنها توسط دوربین یا پلیس ثبت می شود، شما می توانید لیمیتر را بر روی سرعت ۱۰۰ فعال کرده و با خیالی آسوده بدون اینکه چشمتان دایماً به عقربه سرعت سنج باشد، رانندگی کنید. زیرا مطمئن هستید که سرعت خودرو از سقف تعیین شده تجاوز نخواهد کرد.

مزایا:

  • جلوگیری از تخطی ناخواسته از سرعت مجاز در بزرگراهها و درنتیجه اعمال قانون توسط دوربین یا پلیس
  • کاهش مصرف سوخت
  • حفظ سرعت مطمئنه
  • قابل راه اندازی بصورت فابریک پژو فرانسه
 

 

شرایط و تعرفه ها

برای اطلاع از تعرفه ها، خودروی خود را بر اساس مشخصات آن (نوع – تیپ – سال تولید) از جدول زیر پیدا کرده و اطلاعات مربوطه را بدست آورید:

 نوع خودرو  تیپ موتور ECU سال تولید کروزکنترل

(تومان)

لیمیتر

(تومان)

ملاحظات  موجودی تست جاده  زمان نصب
 ۲۰۶

۲۰۶SD

۵

V8

۱۶۰۰ Continental اواخر ۹۱ به بعد قابل نصب نیست قابل نصب نیست به دلیل حذف سیستم برق مالتی پلکس فابریک پژو و سیمی شدن دریچه گاز، کروزکنترل فابریک پژو قابل نصب نیست
۲۰۶  ۲ ۱۴۰۰   ۹۳ به بعد قابل نصب نیست  قابل نصب نیست به دلیل حذف سیستم برق مالتی پلکس فابریک پژو و سیمی شدن دریچه گاز، کروزکنترل فابریک پژو قابل نصب نیست  —
 ۲۰۷i دستی و اتوماتیک ۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 کلیه تولیدات ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰   بلی  دارد ۰۰:۳۰
۲۰۶

۲۰۶SD

۵-۶

V8-V9

۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 اواسط ۸۶ تا اوایل ۹۱ ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰   بلی دارد ۰۰:۳۰
۲۰۶

۲۰۶SD

۲-۳

V20

۱۴۰۰ Valeo J34P اواسط ۸۶ تا اوایل ۹۱ ۱۷۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰ برای خودروهای فاقد ترمز ABS نصب سنسور دوم اکسیژن الزامی و خودروهای دارای ترمز ABS اختیاری است. (جهت کاهش هزینه تمام شده به جای سنسور دوم اکسیژن می توانید از شبیه ساز سنسور دوم استفاده کرده که هزینه آن ۴۰,۰۰۰ تومان می باشد)

(۱)

بلی  دارد ۱:۰۰
 ۲۰۶SD V6- V19  ۱۴۰۰ Valeo J34P ابتدای ۸۶ به بعد ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰   بلی  دارد ۰۰:۳۰
۲۰۶SD V1 ۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 ابتدای ۹۰ به بعد ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰   بلی دارد ۰۰:۳۰
۲۰۶SD V1 ۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 تولیدات قبل از ۹۰ ۲۱۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰ موتورهای ۱۶۰۰ بدون ترمز ABS در این سری از خودروها هنگام استفاده از کروزکنترل در سرعتهای بالای ۱۰۰ با نوسان گاز مواجه خواهند شد. بلی  دارد ۱:۰۰
۲۰۶ ۵-۶ ۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 اوایل ۸۵ تا اواسط ۸۶ ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰ نیاز به تعویض پشت آمپر می باشد. (۲) بلی دارد ۰۰:۴۵
۲۰۶ ۵ ۱۶۰۰ Bosch 7.4.4 تولیدات تا اوایل ۸۵ ۱۳۰،۰۰۰ قابل نصب نیست کروزکنترل در این سری از خودروها بدون نمایش اطلاعات در پشت آمپر خواهد بود. (۳) بلی دارد ۰۰:۲۰
۲۰۶ ۶  ۱۶۰۰ Bosch 7.4.4 تولیدات تا اوایل ۸۵ ۲۱۰،۰۰۰ قابل نصب نیست کروزکنترل در این سری از خودروها بدون نمایش اطلاعات در پشت آمپر خواهد بود. (۳) بلی  دارد ۱:۰۰
 ۲۰۶SD V8-V9 ۱۶۰۰ Bosch 7.4.5 تا اواسط ۸۶ ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰ نیاز به تعویض پشت آمپر می باشد. (۲) بلی دارد ۰۰:۴۵
 ۲۰۶

۲۰۶SD

۲-۳

V20

۱۴۰۰ Valeo J34P ابتدای ۸۶ تا اواسط ۸۶ ۱۷۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰ نیاز به تعویض پشت آمپر می باشد. (۲)

نصب سنسور دوم اکسیژن الزامی است. (جهت کاهش هزینه تمام شده به جای سنسور دوم اکسیژن می توانید از شبیه ساز سنسور دوم استفاده کرده که هزینه آن ۴۰,۰۰۰ تومان می باشد) (۱)

بلی دارد ۱:۱۵
 ۲۰۶SD V6-V19 ۱۴۰۰ Valeo J34P ابتدای ۸۶ به بعد ۱۳۰،۰۰۰ ۴۰،۰۰۰   بلی دارد  ۰۰:۳۰
۲۰۶ ۲-۳ ۱۴۰۰ Sagem S2000 تولیدات تا انتهای ۸۵ قابل نصب نیست قابل نصب نیست به دلیل سیمی بودن دریچه گاز قابل نصب نیست.  —
 ۲۰۶SD V2-V10 ۱۶۰۰ Valeo J35 کلیه تولیدات قابل نصب نیست قابل نصب نیست به دلیل گازسوز بودن قابل نصب نیست.  —  —

(۱) در نرم‌افزار فعلی ECU موتورهای ۱۴۰۰ بطور پیش فرض، کروزکنترل/لیمیتر قابل فعالسازی نیست و به همین دلیل نیاز به تغییر نرم افزار می باشد. ما بدون بازکردن و دستکاری ECU و بصورت کاملاً فابریک اقدام به تعویض نرم‌افزار با نرم‌افزارهای فابریک پژو می کنیم که کروزکنترل/لیمیتر بر روی آن فعال خواهد شد.

برای این منظور دو نوع نرم‌افزار بر روی این خودروها قابل نصب است که به دلخواه مشتری و با حق انتخاب بدون تفاوت در وجه پرداختی بر روی خودرو نصب می گردد:

  • نرم‌افزار یورو۳ تک سنسوره کروزساپورت: در این نرم‌افزار بدون نیاز به نصب سنسور دوم اکسیژن کروزکنترل/لیمیتر قابل فعالسازی است. همچنین این نرم‌افزار فقط بر روی خودروهای مجهز به ترمز ABS قابل نصب می باشد.

 

نرم افزار یورو۴ دوسنسوره کروزساپورت: این نرم‌افزار علاوه بر فعال شدن کروزکنترل، سبب افزایش شتاب خودرو (به میزان ۵ الی ۱۰ درصد) نیز می گردد. هر دو نوع خودروهای مجهز به ترمز ABS و بدون ترمز ABS می توانند از آن استفاده نمایند. همچنین این نرم‌افزار نیاز به نصب سنسور دوم اکسیژن بر روی خودرو دارد که با توجه به هزینه بالای سنسور دوم اکسیژن، ما شبیه ساز سنسور دوم اکسیژن را پیشنهاد می کنیم که عیناً همان کار را انجام داده و در کاهش هزینه تمام شده نیز بسیار موثر و به صرفه تر خواهد بود.

(۲) در تولیدات مذکور، ایران خودرو از پشت آمپر(صفحه کیلومتر)هایی استفاده کرده است که قابلیت کروزکنترل ندارد و می بایستی با نوع کروزدار تعویض گردد. هزینه تعویض آن به عهده مشتری و به قیمت روز بازار خواهد بود.

(۳) خودروهای ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ تولیدات تا قبل از اوایل ۸۵ به دلیل عدم پشتیبانی نمایش اطلاعات در پشت آمپر توسط ECU و همینطور کروزساپورت نبودن پشت آمپر، کروزکنترل بدون نمایش اطلاعات درپشت آمپر قابل راه اندازی است. ضمن اینکه لیمیتر نیز توسط این سری از ECUها پشتیبانی نمی گردد و قابل راه اندازی نیست. (لازم به ذکر است که همگی این موارد با تعویض پشت آمپر و تعویض یا تعمیر ECU قابل راه اندازی است، ولی به دلیل هزینه بسیار بالای اینکار به صرفه نمی باشد.)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.