پیشرفت صنعت خودروسازی چین وایران

0

پیشرفت صنعت خودروسازی چین وایران

فهرست مطالب

خودروسازان چینی پس از طی مرحله مونتاژ، تولید مشترک و کپی‌کاری الان به مرحله طراحی براساس زبان خاص خود رسیده و با استفاده از دانش متخصصان بومی و تجربه طراحان و مدیران جهانی دست به طراحی و تولید خودرو براساس زبان طراحی تعریف‌شده برای آینده خود زده‌اند.

این فیلم که در زمان اکران و دهه‌ها پس از آن توانست انبوهی از جوایز و اسکار را از آن خود کند روایت زندگی دختری به نام اسکارلت در یکی از توفانی‌ترین دوران آمریکا؛ یعنی در خلال جنگ داخلی شمال و جنوب است.اسکارلت، دختری زیبا و اشراف‌زاده که خود دل در گرو جوان اشراف‌زاده دیگری به نام اشلی دارد، در طول فیلم لشکری از اتفاقات ناگوار ازجمله جنگ شمال و جنوب و آزادی برده‌ها، مرگ شوهر اول و دوم، مرگ دختر کوچکش، ازدست‌دادن پدر و مادر و… یکی پس از دیگری و آن‌هم برای دختری که در ناز و نعمت بزرگ شده است، اتفاق می‌افتد، ولی دختر جوان همه را با صبر و استقامت و بردباری تحمل کرده و پشت‌سر می‌گذارد.

نتیجه تصویری برای هیلمن هانتر یا همان پیکان خودمان

 حال و روز این روزهای خریداران خودرو و خودروسواران در کشور ما بی‌شباهت به حال اسکارلت در پایان فیلم «بربادرفته» نیست. شکل‌گیری صنعت خودرو و تلاش برای تولید خودرو در کشور ما به بیش از ۵٠ سال قبل برمی‌گردد و در برهه‌های مختلف زمانی، مردم صبور ما با روشن‌شدن بارقه‌ای، دل در گرو بالیدن این صنعت و پیدایش افتخاری برای محصول ایرانی داشته‌اند. در فصلی از صنعت خودرو در کشور ما مونتاژ و تولید یکی از لوکس‌ترین خودروهای روز دنیا که همان کادیلاک سویل در شرکت پارس‌خودرو فعلی رقم خورد، در برهه‌ای از زمان، ورود و تولید یکی از بهترین محصولات روز انگلیس؛ یعنی هیلمن هانتر یا همان پیکان خودمان صورت پذیرفت. اولین خودرو ملی به نام سمند و طراحی محصول ویژه پژو برای ایران که به‌نام پژو پرشیا معروف شد، تنها صفحاتی از دفتر‌ هزاربرگ صنعت خودرو کشور را ورق زده است. اگر خواسته باشیم جانب انصاف را نگه داریم، باید دو دهه از عمر صنعت خودرو کشور را نادیده ‌گرفت؛ دهه اول دوران جنگ و عوارض آن بود که تمام همت مسئولان کشور اداره جنگ و به‌سرانجام‌رساندن آن بود و دهه دوم از ابتدای دولت نهم دورانی است که به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، در مدت ١٠ سال هیچ‌گونه هزینه‌ای در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودرو کشور صورت نپذیرفته و تقریبا هیچ محصول جدیدی به بازار کشور معرفی نشده و دو غول خودروسازی کشور بیشتر محلی برای هبه پست مدیریتی به دوستان و آشنایان بوده‌اند تا اینکه محلی برای مدیران لایق و باتجربه کشور بوده باشند. در این دوران مدیریت ابن‌الوقت جایی را برای عرضه و تولید محصول جدید نمی‌بیند و حتی یک خودرو جدید به بازار کشور معرفی نمی‌کند و در نتیجه سیاست‌های ناکارآمد و ماجراجویانه دولت وقت، تمامی تولیدکنندگان خارجی خودرو در کشور چمدان خود را بسته و از ایران خارج می‌شوند.

هر کشور با توجه به مزیت‌های نسبی خود الگویی را برای توسعه صنایع خود ازجمله صنعت خودرو طراحی و اجرا می‌کند، به‌نحوی‌که هرکدام از کشورهای تولید‌کننده خودرو از جمله ژاپن، انگلیس، کره، چین، آلمان، آمریکا و ایتالیا هرکدام الگوی خاص و منحصربه‌فرد خود را برای تولید و عرضه خودرو و پیوستن به جرگه تولیدکنندگان خودرو در جهان پیموده‌اند.

در آخرین تلاش جهانی برای خودروسازشدن، دولت چین سند توسعه صنعت خودرو این کشور را در سال ١٩٩٨ تدوین و از سال ٢٠٠٠ اجرا کرد که در سایه برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کامل و بی‌قید‌وشرط آن، خودروسازان چینی توانسته‌اند در راستای انتقال تکنولوژی روز جهانی به چین، قدم‌های بلندی را در این زمینه برداشته و پیشرفت‌های چشمگیری را به منصه ظهور برسانند. در ابتدای قرن حاضر، جهانیان چین را به‌عنوان سه‌چرخه‌ساز می‌شناختند، ولی درحال‌حاضر خودروسازان چین در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار کشورهای اروپای‌غربی و آمریکا هستند.

خودروسازان چینی در سال ٢٠١۵ و در سایه خصوصی‌سازی، بازار سراسر رقابتی خود و استفاده از مزیت نیروی کار ارزان و فرهنگ کارمحور چین توانسته‌اند از ٨٠‌ میلیون خودرو تولیدی در سراسر جهان، ٢۵‌ میلیون آن را در چین تولید کنند که بالغ بر ١٠‌ میلیون آن با برندهای چینی به بازار عرضه شده است.

خودروسازان چینی پس از طی مرحله مونتاژ، تولید مشترک و کپی‌کاری الان به مرحله طراحی براساس زبان خاص خود رسیده و با استفاده از دانش متخصصان بومی و تجربه طراحان و مدیران جهانی دست به طراحی و تولید خودرو براساس زبان طراحی تعریف‌شده برای آینده خود زده‌اند. برای نمونه می‌توان به یکی از آخرین دست‌پرورده‌های شرکت چری چین به نام آریزو۵ اشاره کرد. این خودرو که دست‌پخت مشترک طراحان چینی و همکاران آلمانی است، توانسته در فرصت تنها پنج ماه پس از رونمایی، به رتبه دوم پروفروش‌ترین خودرو سواری چینی پس از خودرو جیلی EC٧ در بازار چین دست یابد. هرچند از ابتدای روی‌کارآمدن دولت جدید و با تلاش‌های صورت‌پذیرفته فرکانس‌های مثبتی از صنعت خودرو کشور و جاده مخصوص ساطع می‌شود که از جمله آنها می‌توان به قرارداد تولید خودروهای روز پژو با ایران‌خودرو یا تولید مشترک خودرو با سیتروئن و رنوی فرانسه اشاره کرد، ولی هنوز هم اجرای وعده رئیس‌جمهور مبنی بر راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی در کشور یا استقبال از خودروسازان خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور با سنگ‌اندازی لابی قدرتمند دو خودروساز بزرگ کشور و دیگر عوامل، از جمله کارشکنی طرف غربی در اجرای برجام به تأخیر افتاده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.