مونا سپهری،موفقیت مدیران ایرانی در کمپانی ها مختلف جهانی

0

مونا سپهری،موفقیت مدیران ایرانی در کمپانی ها مختلف جهانی

فهرست مطالب

موفقیت مدیران ایرانی در کمپانی ها مختلف جهانی همواره مورد توجه ایرانی ها بوده و کمابیش این موفقیت ها در داخل ایران بازتاب داده می شود، یکی از این مدیران موفق خانم مونا سپهری مدیر ارشد اجرایى و عضو کمیته ى اجرایى رنو فرانسه  است، شاید وجه تمایز خانم سپهری با دیگر مدیران جایگاه شغلی ایشان نسبت به جنسیت است، عموما صنعت خودروسازی را یک صنعت مردانه می دانند و موفقیت چشمگیر یک خانم در این سطح نه تنها برای ایرانیان بلکه برای دیگران هم مورد توجه بوده است. سایت خبری بلومبرگ مونا سپهری را قوی ترین زن حال حاضر صنعت خودروسازی اروپا می داند و او را یکی از افراد تاثیر گذار  رنو در خرید شرکتها داچیا رومانی و سامسونگ موتورز کره جنوبی معرفی کرده. او نقش  مهمی در  ادغام دو کمپانی رنو و نیسان ایفا کرده که اکنون به نام اتحاد رنو –نیسان شناخته می شود.

مونا سپهری در مصاحبه ای با نشریه لاموند فرانسه از علاقه و و ابستگی به ایران گفته،او معتقد است نمی شود فراموش که از کجا آمده ای، به دو پسر خود فارسی را یاد داده است و از اشعار فروغ فرخزاد لذت می برد.

اخیرا نشریه اتوموتیو نیوز اروپا مصاحبه ای با با ایشان انجام داده که در ادامه توجه شما را به آن جالب می نماییم:

مونا سپهری

نام: مونا سپهرى

عنوان:  مدیر ارشد اجرایى و عضو کمیته ى اجرایى

کمپانى: رنو

محل سکونت: بولونی-بیانکور، فرانسه

سن: ۵٣ سال

وضعیت تاهل: متاهل، داراى دو فرزند پسر ٢١ ساله و ١٣ ساله

ملیت: ایرانى فرانسوى

زبان: فرانسه، انگلیسى، فارسى

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته ى حقوق تجارت و حقوق بازار مبادلاتى از دانشگاه Pantheon Assas فرانسه. داراى مدرک حقوق بین الملل و حقوق خصوصى از دانشگاه Pantheon Assasفرانسه و همچنین داراى مدرک لیاقت حرفه اى قانونى از کانون وکلاى پاریس.

نتیجه تصویری برای مونا سپهری

چه چیزى باعث جذب شدن شما به صنعت خودروسازى شد؟

قبلاً به عنوان یک وکیل در زمینه ى ادغام شرکت هاى مختلف کار مى کردم، در آن زمان احساس کردم که باید شغل و حرفه ام را وارد مسیر جدیدى بکنم. محصولات خودروسازان براى مردم بسیار مهم هستند. خودرو براى مردم مانند یک رویا و سنبل آزادى است، همچنین صنعت خودرو سازى یک بیزینس جهانى است. این صنعت  داراى نوآورى هاى بسیار، مسائل حرفه اى و رقابت براى تکامل ایده ها و تکنولوژى هاى مختلف است.

ایده ى مشارکت در این دنیاى پویا و پر چالش صنعت خودروسازى، باعث جذب من به این صنعت شد.

اولین شغل مرتبط با خودروى شما چه بود؟

پس از کار کردن در یک شرکت حقوقى بین المللى واقع در نیویورک، جایى که من مسئول ادغام شرکت هاى مختلف بودم، در سال ١٩٩۶ تصمیم گرفتم که به عنوان رئیس بخش حقوقى رنو به آنها بپیوندم. مى توان گفت که من ریسک کردم.

چه چیزى نقطه ى عطف موفقیت شغلى شما است؟

مذاکره با شریک ژاپنى ما، نیسان، که به تنظیم یک قرارداد همکارى بین دو خودروساز منجر شد. این یک فرصت بزرگ و نقطه ى عطف در دوران حرفه اى من بود.

بزرگترین چالشى که در شغلتان با آن روبرو شده اید چیست؟

بزرگترین چالش شغلى من مذاکره با نیسان براى ایجاد اتحاد بین دو شرکت رنو و نیسان بود. ایجاد یک پیوند بى سابقه با ترکیب دو خودروساز بزرگ از دو فرهنگ متفاوت. در آن زمان اکثریت عقیده داشتند که این کار یک ریسک بزرگ است و شک و تردیدها درباره ى نتیجه ى این اتحاد بسیار زیاد بود. اما نتایج چیز دیگرى را ثابت کرد و امروز من خوشحالم که بخشى از این نوآورى در کسب و کار بوده ام. این همکارى هر دو شرکت را به رده هاى بالاترى در صنعت خودروسازى ارتقاء داد. رنو و نیسان توانستن رتبه ى چهارم را در بین خودروسازان جهان به دست بیاورند. بدون شک این موفقیت به دلیل این همکارى به دست آمده است.

چه کسى بیش ترین اثر را در موفقیت شغلى شما داشته است؟

پدر و مادرم، به دلیل روشى که من را بزرگ کردند و ارزش هایى که به من آموختند. آنها من را جسور و بى پروا تربیت کردند و به من آموختند که همیشه علایقم را دنبال کنم، حتى اگر علایقم بر خلاف خواسته ى دیگران باشد و هیچ وقت دست از تلاش کردن بر ندارم و ناامید نشوم. از اولین روزهاى مدرسه رفتنم مى دانستم که اگر دست از تلاش کردن برندارم به هرچیزى که بخواهم مى رسم.

چه چیزى باعث تشویق دیگر زنان براى ورود به صنعت خودرو مى شود؟

ما باید استخدام زنان را آسان کنیم. سپس باید ثابت کنیم جذب زنان با استعداد باعث بهبود وضعیت تجارت و کسب و کار مى شود. در حال حاضر گروه رنو سه معیار براى تعهد به برابرى جنسیتى دارد، که شامل اجرا و بکارگیرى اهداف منعکس شده از جمعیت مدارس و دانشگاه ها مى شود. همچنین ما براى کارمندان زن در تمام طول دروه ى اشتغالشان امکانات مشاوره و برنامه هاى خاصى را در نظر مى گیریم. ما از طریق یک برنامه ریزى اطمینان داریم که ارتقاء فرصت هاى شغلى و پیشرفت براى همه یکسان باشد. به عنوان یک رهبر از زنان در برنامه هاى رنو، عمیقاً معتقدم که اختیار دادن به زنان و کمک گرفتن از آنها یکى از کلیدهاى موفقیت رنو بوده است.

فعالیت مورد علاقه ى شما براى آخر هفته چیست؟

وقت گذراندن با خانواده و دوستان. دور ماندن از دنیاى کار و استراحت کردن.

چه چیزى شما را در شب ها بیدار نگه مى دارد؟

هیچ چیز، من خیلی خوب مى خوابم.

یک چیزى که دیگران درباره ى شما نمى دانند چیست؟

من در جوانى قهرمان اسکیت بورد بودم.

اگر بخواهید کسى را به شام دعوت کنید، چه مرده و چه زنده، چه کسى را انتخاب مى کنید؟

نلسون ماندلا. من خیلى سوال درباره ى دیدگاه هاى و چشم اندازهاى او دارم. او یک قدرت شگفت انگیز در رهبرى کردن و ایجاد پیوند، انسجام و اتحاد در کشور خود داشته است. این مرد بسیار شجاع بوده است و با پشتکار فراوان و شجاعت کافى توانست سرنوشت کشورش را تغییر دهد.

اگر مى توانستید دوباره زندگى کنید چه کارى هایى انجام مى دادید؟

همین تصمیم هایى که تاکنون گرفتم را تکرار مى کردم. اگر قرار بود تغییرشان دهیم یک کار کاملاً متفاوت انجام مى دادم مانند کمک و حمایت از کودکان پناهنده.

آخرین مسافرت شما کى و به کجا بوده است؟

آخر سفر من ماه آگوست بود، معمولاً ترجیح مى دهم با خانواده ام در کنار دریا باشم. دوست دارم مطالعه کنم، استراحت کنم، همچنین به تنیس و شنانیز علاقه دارم.

یک توانایى که ندارید ولى دوست دارید که داشته باشید چیست؟

به نواختن پیانو خیلى علاقه دارم.

بهترین توصیه ى شما چیست؟

من با ارزش هاى خاصى بزرگ شده ام، مانند کارى را انجام دهم که به آن علاقه دارم، خودم باشم و تظاهر نکنم، جسور و با شهامت باشم و مهمتر از همه اینکه از هیچ چیز نترسم. همچنین اینکه برده ى ظواهر نباشم، قابل اعتماد باشم و اینکه تلاش نکنم تا همه را از خودم راضى کنم.

چه توصیه اى براى فرزندانتان دارید؟

خودشان باشند. به این معنى که داشتن یک زندگى موفق مهم تر از داشتن موفقیت شغلى است، ایمان درونى داشته باشند و علایق و خواسته هایشان را دنبال کنند. اما آنها براى دستیابى به رویاهایشان نیاز به تحصیل، درس خواندن و سخت کوشى دارند. ارزش ها و دانش جزء ارکان اصلى آزادى هستند. اگر به اینها دست پیدا کنند هیچ کس و هیچ چیز نمى تواند آزادى را از آنها دور کند.

اگر خودرو بودید ترجیح مى دادید کدام خودرو باشید؟

رنو Zeo، خودروى بدون تولید هیچ گونه آلودگى و سازگار با محیط زیست. این خودرو عملکرد بسیار خوبى دارد و ما را به سمت راهى به سوى آینده که مسئولیت آن را به عهده داریم هدایت مى کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.