آموزش عیب یابی و تعویض آی سی ها در ECU

0

 آی سی های تعویض شونده در ECU :

آی سی رگلاتور

آی سی استپر موتور

آی سی انژکتور

آی سی کنیستر

آی سی رله دوبل (آی سی رله اصلی دوبل)

آی سی کویل ۱و۴

آی سی کویل ۲ و۳

آی سی سنسور اکسیژن بالا

آی سی سنسور اکسیژن پایین

ecu خودرو آموزش تعمیرات ecu تعمیر ecu در تهران ECU ایرادات ECU ماشین برنامه ریزی ecu آی سی چیست کد آی سی کیلومتر ماشین تعویض آی سی سنسور اکسیژن تعمیر خودرو

 آی سی رگلاتور وسنسور دریچه ی گاز:

این آی سی برق ۱۲ ولت را از ای سی یو دریافت کرده و تبدیل به برق ۵ ولت می کند. این آی سی تا برق ۱۶ ولت را تحمل کرده و بالاتر از آن موجب سوختن این آی سی می شود. یعنی برق ECU قطع شده چراغ چک نداریم و به دنبال آن اتومبیل روشن نمی شود.

خرابی آفتامات دینام و شارژ زیاد آن موجب آسیب به این آی سی می گردد . همچنین اگر دریچه‌ی گاز ایراد داشته باشد بعد از اطمینان از سالم بودن این سنسور و سیم کشی باید آی سی مربوطه تعویض شود. آی سی ریگلاتور سه عدد خازن دارد که قبل از تعویض آی سی باید آنها را چک کنیم . دو عدد خازن ۱۶ ولت و یک عدد خازن ۱۰ ولت. به این خازن ها خازن SMD گفته می شود.

مشخصات خازن SMD :

۱ رنگ آجری یا قهوه ای یا سفید.

۲-سرو ته ندارد یعنی از هر طرف جابزنی اشکال ندارد.

درصورت خرابی یا می ترکد یا زیر آن روغن پس می دهد و یا اطراف آن سیاه می شود.

سالم بودن آن با تست خازن درمولتی متر انجام میشود که مقدار عددی آن ۲.۵nf است. اگر با تست بوق دوسر خازن به هم راه بدهد یعنی خازن یکسره شده است.

آی سی استپر موتور :

این آی سی ۲۰ پایه است و از نوع پایه سربی می باشد و در صورتی که ایرادات استپر را داشته باشیم و قطعات و سیم کشی سالم باشد آن را تعویض می کنیم.

آی سی انژکتور :

۲۰ پایه ی سربی است .هرگاه انژکتور درست کار نکند یا خودرویی شروع به ریپ زدن کند بعد از برنامه ریزی آی سی های فلش و ای پی رام این آی سی را تعویض می کنیم. در موارد زیادی با سوختن این آی سی چراغ چک نداریم.

آی سی شیر برقی کنیستر :

زمانی که خطای دائم شیر برقی وجود داشته باشد با تعویض این آی سی می توان این خطا را از بین برد.

آی سی رله اصلی و فن دور تند و کند :

اشکالات مربوط به این آی سی کار نکردن صحیح فن ها و برق رله ی اصلی در سیستم دیده می شود. با تعویض این آی سی این مشکل رفع می شود.

 آی سی دور موتور و دستگاه دیاگ :

اگر به هر دلیلی ECU به دستگاه دیاگ متصل نگردد یا متصل شود ولی خطای دائم دور موتور داشته باشیم این آی سی را باید عوض کنیم.

 آی سی کویل (۱ و ۴) و(۲ و۳ ) :

درصورت خرابی این آی سی جرقه زنی صحیح انجام نمی شود که باعث بدکار کردن خودرو و یا روشن نشدن آن می گردد.

 آی سی سنسور اکسیژن :

اگر خطای دائمی سنسور بر روی خودرو داشته باشیم و با تعویض سنسور اکسیژن و تست دسته سیم این عیب برطرف نشود باید آی سی مربوطه تعویض گردد

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.