چرا کامپیوتر ماشین می سوزد؟

0

چرا کامپیوتر ماشین می سوزد؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای کامپیوتر خودرو

عامل اصلی در سوختن قطعات حساسی نظیرecuنوسانات ولتاژ و وارد شدن شوک های متعدد به این قطعات است.در خودروهایقدیمی که این قطعات وجود نداشتند تعمیرکاران از روش هائی سنتی جهت تست قطعات برقی استفاده میکردنند که راهگشا نیز بود ولی این روشها در خودروهای امروزی با وجود قطعات حساس الکترونیکی نه تنها راهگشا نیست بلکه باعث صدمات جدی به این قطعات نیز می گردد.
تست قطعات برقی حساس خودروهای امروزی می بایست به وسیله دستگاههای عیب یاب کامپیوتری انجام گیرد. ولی متاسفانه به دلیل قیمت بالای این دستگاهها وپایین بودن سطح معلومات بعضی از تعمیرکاران و عدم اطلاع و اموزش های کافی متاسفانه از همان از روشهای قدیمی استفاده میکنند که به دلیل عدم اطلاع راننده جهت جلوگیری از این روشها متاسفانه باعث خرابی این قطعات حساس میگردنند.

نتیجه تصویری برای کامپیوتر خودرو

خودرو انژکتوری فقط و فقط موقع ایراد خوردن باید دیاگ زده بشه تا فهمید چه سنسوری ایراد گرفته تو دستگاه ایرادات تو دستگاه نشون داده میشه دو نوع داره یا ایراد موقته یا دائمیه ایراد موقت با پاک کردن کدهای خطا ۹۹% پاک میشه و مشکل رفع میشه ولی ایرادات دائمی یعنی اون سنسوری که ایراد انداخته مشکل داره که شاید بشه با پاک کردن خطاها درست بشه ولی اگه نشد معمولا باید سنسور عوض بشه

سوختن ECU یعنی سوختن کامپیوتر ماشین یعنی سوختن مغز ماشین سوختنش علت زیاد میتونه داشته باشه یکی از علت هایی که من زیاد دیدم برق دادن بهشه که ۱۰۰% ecu رو خراب میکنه پس حواستون باشه که مکانیکی چه خودرو چه ECU بهش برق نده

Ecu یا واحد پردازش کننده اطلاعات در خودرو نقشی به مانند مغز در بدن انسان را دارد.

اصولاً در فرآیند ساخت قطعات الکترونیک دو تکنولوژی ttl و cmos وجود دارد.

تفادت اولیه و ظاهری این دو در مقاومت آنها در برابر عوامل خارجی است. Ttlها نیازمند یک تغذیه ثابت بوده و دیرسوز هستند ام cmosها دقیقاً برعکس هستند. یعنی با ولتاژهای متغییری مانند باطری خودرو کار کرده اما وقتی تحت عوامل شدید قرار بگیرند کاملا از بین نمی روند بلکه با ایجاد روزنه هایی در عوامل الکترونیک داخلی موجب می شوند که ظرف مدت طولانی تری مثلا در حدود دوماه از کار افتاده و به یکباره بسوزند.
نکته ای که باید مورد توجه قرار دارد این است که تکنولوژی ساخت ecu انژکتور تلفیقی از هر نوع cmos و ttl بوده و ایجاد هر یک از شرایط بالا در وهله اقدام، ظاهراً بر روی ecu بی اثر به نظر می رسد، اما این مهم در داخل آن موجب سوختن ecu پس از چند هفته خواهد شد.


– جداکردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است
همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود ۱۴ ولت است، اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. قله (پیک) تولید ولتاژ دینام برحسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به بیش از ۱۶ ولت نیز می رسد.
در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان ولتاژی به دلیل خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگامیکه خودرو روشن است، باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (تمامی کنترل یونیت های الکتریکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد.
حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژیecu به طور استاندارد تا ۱۶ ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ecu وجود دارد، طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن این کار عاقلانه به نظر می رسد.- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه
وقتی وایرها را از سر شمع ها می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید، ممکن است که مقدار جریان نا بهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیماً از ecu می گیرد. این کار مکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و آسیب رسیدن به قسمت های حساس (تمامی کنترل یونیت ها) به خصوص ecu انژکتور شود. در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع ها از یک شمع فیلر گیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

نتیجه تصویری برای شستن خودرو
آب زدن به ecu
اگر پشت جعبه ecu را باز کنید خواهید دید برای جلوگیری از فنوذ آب قسمت فیبر مدارچاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ecu بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال زیاد به ecu آسیب بزند.- دست زدن به پین های ecu
یکی از مواردی که اغلب مشکل ساز می شود و اکثراً با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می گیرد دست زدن و یا دست کاری پین های ecu است که به دلیل ریسک الکتریکه ساکن بدن می تواند موجب آسیب زدن های جدی به آن شود.
الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها .لت می تواند بالا رود ، در صورتی که می خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و آن را به در آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید، پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید. فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم فازمتر روشن می ماند.(در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید) حال همان فازمتر را به پریز برق شهری بزنید فازمتر دوباره روشن می شود.
در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ آیا میدانید که جرقه ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند در فلزی زده می شود، می تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟

نتیجه تصویری برای باطری به باطری
باطری به باطری کردن خودرو به صورت سری
برخی اوقات رانندگانی که به هر دلیلی خودروشان به علت ضعیف بودن باطری یا خالی کردن باطری دشارژ شده می خواهند با سری کردن باطری های دو خودرو اقدام به استارت و روشن کردن خودرو کنند. اگر فرض کنیم دو باطری ۱۰ولتی را سری کنیم مجموعاً ۲۰ولت ببرق داشته که در خودروهای انژکتوری می تواند موجب رسیدن به ecu انژکتوری شود، ریسک سوختن ecu به طور استاندارد ۱۶ ولت است.اگر هر یک از موارد زیر را انجام شود حافظه موقت موجود در ecu خودرو پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه ای خود، عملکرد موتور را دچار اختلال کرده و موتور تا مدتی بد کار خواهد کرد.
این عوامل عباتند از :
۱-جداکردن کابل باطری بیش از چند ثانیه
۲-جداکردن سوکت های ecu بیش از چند ثانیه
۳-جداکردن فیوز f03 و رله شماره۲۳۶ بیش از چند ثانیه
در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود. خودرو دارای سکته های بی دلیل و نابهنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام دنده معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحظه ای دچار مکث می شود. البته این مورد در خودروهای نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ی ecu کاملا مفید خواهد بود.

Arman-GT جان تمام حرفای شما درست ولی اینجوری که شما گفتین دیگه خیلی حساسیت به خرج دادین که این باعث شد این پست رو بدم
در مورد گذینه ۱: من خیلی شده که ماشین روشن نمیشده باتری ماشین دیگه استفاده کردم بعد روشن که شده سر باتری ها رو به باتری خود ماشین وصل کردم و هیچ اتفاقی هم نیوفتاده درسته رو ماشین هم اخطارش نوشته شده ولی یک احتمال کمه ( اینو باید بگم من هم بیشتر از حدودا ۱۰ ثانیه جدا نبوده کسی نره انجام بده مشکلی پیش بیاد منو فحش بده)
گذینه ۲: من کلا با این مورد مخالفم چون به چشمم خیلی دیدم که شمع رو ماشین اصطلاحا ول کرده و برق رو عبور داده خصوصا تو ماشین های گازسوز که باعث عطسه ماشین هم میشه نمونش ماشین دوستم که با اینکه برق هم عبور میده از خودش بازم با ماشینش کلی راه رفته خوب شاید بگی اون جریان کمی عبور میده که باز باید بگم بعضی مواقع که لازمه واسه تست زیاد انجام دادیم که شمع رو به بدنه وصل کردیم که بازم هیچ مشکلی پیش نیومده
مورد ۳: خوب کارخونه ای که ecu داخل جعبه ای هست که ما میگیریم جعبش شکسته یا مثل ۲۰۶ تو جعبه نیست خوب اول اینکه خود کارخونه بهتر از ما ها عقلش میکشه عایق بندی کردی بازم میگیریم دست کاری شده و ماشین تصادف و… خوب جعبه ecu رو باز کنید ببینید یه جعبه فلزی که فقط یک ورش سوکت و سیم وصله میبینید همین باید بگم داخل اون جعبه یک کیت و کلی IC و…است که دور تا دورش ماده عایقی هست که آب به هیچ وجه به کیت نرسه میمونه سیم ها که اونم تا بیرون جعبه فلزی داخل عایق غرق شده خوب پس جای یک قطره آب هم توش نیست میرسیم به سوکت ها و سر سیم هایی که بیرونه در درجه اول حالت سر سیم هایی که به ecu وصل میشه طوریه که تو بدترین شرایط بهترین عایق باشه که پس این قضیه هم میره جزء محالات مگه اینه شما ecu رو با سیم هاش بکنین تو سطح آب یا مستقیم شلنگ آب رو بگیرین تو سیمهای ecu که کسی همچین کاری انجام نمیده
حالا میمونه این که یکی تصادف کرده یا سیم هاش دست کاری شده یا هر چیز دیگه اینایی که من گفتم فقط واسه حالتیه که ماشین دستکاری نشده باشه و…
مورد ۴ : خوب ما جرقه شمع رو روی بدنه ماشین داشتیم نسوخت کاری نشد با الکترسیته ساکن بدن کاریش بشه؟ امکان نداره چرا؟ چون مثلا شرکت بوش که میاد ecu میزنه ۱% احتمال میده ecu خراب بشه و نیاز به برنامه ریزی مجدد بشه خوب اولا فکر اونجاشو کرده که این ممکنه دست بهش بخوره پس طوری طراحی کرده که اگه برق در حدود الکترسیته ساکن بدن بهش خورد کاریش نشه ( اینم امتحان نشده که برق چه ac چه dc به ecu وصل کنم ببینم چی میشه من دارم میگم الکترسیته ساکن بدن فقط همین نرید فاتحه بخونید منو فحش بدید
مورد ۵ : اول اینو بگم که منفی رو به مثبت وصل نکنید یعنی سری نباشه فقط مثبت به مثبت منفی به منفی در غیر این صورت مشکلی پیش نمیاد واسه یک استارت زدن و روشن شدن ماشین.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.