چگونه از لاستیک وتیوب نگهداری کنیم؟

0

چگونه از لاستیک وتیوب نگهداری کنیم؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای تایر و تیوپ

در این مطلب چند نکته در مورد انبار کردن لاستیک و نحوه نگهداری آن می​پردازیم.در نگهداری طولانی مدت تایر باید به این نکات توجه نمود.

در مبحث جامع لاستیک در این مطلب چند نکته در مورد انبار کردن لاستیک و نحوه نگهداری آن می​پردازیم.در نگهداری طولانی مدت تایر باید به نکات زیر توجه نمود:

حتی​الامکان از نگهداری تایر برروی زمین آلوده به حلال​های نفتی و یا روغن خودداری شود چون این امر موجب متورم شدن لاستیک و نفوذ روغن یا حلال به داخل اجزاء تایر می​شود. ترجیحا بهتر است تایرها بر روی قفسه​ها و خرک​های مخصوص اینکار و به صورت عمودی نگهداری شوند. به همین دلیل برخی خودروهایی که می​خواهند چند سال یک جا متوقف بمانند را روی جک یا خرک می گذارند.

از نگهداری تایر در محیط خیلی گرم خودداری شود.

با توجه به این​که تایرهای تولید داخل غالبا فاقد پوشش پلاستیکی هستند بهتر است محل نگهداری آنها طوری انتخاب شود که از تابش مستقیم آفتاب به آنها پیشگیری شود.

از قرار دادن تایرها برروی یکدیگر و به تعداد زیاد در طولانی مدت خودداری شود، در این حالت حداکثر تعداد تایرهای سبک ۱۰ و تایرهای سنگین از ۸ حلقه نباید بیشتر شود. در صورتی که به هر دلیل مجبور به انجام این کار هستید هر ۲ یا ۳ هفته یکبار تایرها را به نحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شوند.

نتیجه تصویری برای تایر و تیوپ

انبارداری تیوب

در انبارداری تیوب نیز باید به نکات زیر توجه کنید:

تیوب را دور از مولدهای حرارت (مثل بخاری و یا رادیاتور) و دور از نور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم آفتاب نگهداری کنید . برای این منظور بهتر است تیوب​ها در داخل کیسه​های پلاستیکی سیاه رنگ و یا کارتن نگهداری شوند.

از نگهداری تیوب به​صورت تا خورده در طولانی مدت خودداری شود. زیرا تیوب از گوشه​های محل تاخوردگی دچار ترک خواهد شد. در صورتی​که ناچار به نگهداری تیوب بصورت تا زده هستید بهتر است محل تاخوردگی را هر از گاهی عوض نمایید.

بهترین حالت نگهداری تیوب بازکردن آن در داخل تایر است. به هر حال برای جلوگیری از ترک در محل تا خوردگی سوزن تیوب را باز نموده تا کمی هوا در داخل تیوب وارد شود و از شدت تاخوردگی بکاهد.

بالانس مجموعه رینگ و تایر

تایری که بالانس نشده خصوصیات فرمانگیری نامناسبی داشته و نیز عمر کمی خواهد داشت.علاوه بر آن به سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو نیز صدمه می​زند. تایر را به همراه رینگ بالانس نمایید تا هم از زدن تایر (لرزش فرمان) حین رانندگی بکاهید و هم دوام تایر را افزایش دهید.

لازم است پس از انجام هرگونه پنچرگیری که تایر از رینگ خارج می​شود نسبت به بالانس مجدد چرخ اقدام شود.

با توجه به سرعت وخصوصیات خودروهای جدید، بالانس استاتیک جوابگو نیست و ترجیحا باید چرخ بالانس دینامیک شود . از محکم بودن اتصال سرب به لبه رینگ مطمئن شوید.

نتیجه تصویری برای تایر و تیوپ

رینگ کردن تایر و تیوب

کنترل رینگ از نظر نداشتن تاب، نداشتن نقاط تیز و برنده در محل تماس با تیوب و سالم بودن لبه​های رینگ لازم خواهد بود.

برای جلوگیری از ایجاد چروک تیوب در یک ناحیه و کشیدگی بیش از حد آن در ناحیه دیگر باید دقت شود که تیوب به​طور یکنواخت به داخل تایر هدایت شده و نیز زدن باد مخصوصا در شروع کار تدریجی باشد.

لازم است برای جلوگیری از چسبیدن تیوب به داخل تایر و نیز جابه​جایی راحت​تر آن در داخل تایر از پودر نرم کربنات کلسیم یا پودر تالک استفاده شود. لازم به ذکر است که درون تایر باید با پودرهای فو ق​الذکر آغشته شده و از پاشیدن پودر درون تایر خودداری شود. پودر اضافه درون تایر خود می​تواند باعث پنچری تیوب گردد.

در برخی از اندازه​های مینی بوسی یا وانتی لازم است از تیوب​های با والو کج استفاده شود. در چنین مواقعی از کج کردن دستی لوله والو خودداری شود چون احتمال شکستن لوله و نشت هوا وجود خواهد داشت.

در هنگام رینگ کردن تایر به دایره زرد رنگ روی جداره تایر توجه نمایید، این دایره نشان دهنده محل قرار گرفتن والو تیوب خواهد بود.

حداکثر میزان باد تایر با توجه به مقادیر توصیه شده برروی دیواره تایر باشد.

بهترین شیوه رینگ کردن تایرها استفاده از دستگاه مخصوص این کار است. انجام این امر برای تایرهای رادیال تیوبلس اجباریست .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.