راههای ترمیم خط و خراش هاى رنگ خودرو چیست؟

0

راههای ترمیم خط و خراش هاى رنگ خودرو چیست؟

فهرست مطالب

-نقاط زنگ زده بر روى خودرو مى توانند باعث ایجاد مشکل در رنگ خودرو شوند.

مشکلات رنگ خودرو، اگر به موقع برطرف نشوند و باقى بمانند، نه تنها ظاهر خودروى شما را نامناسب و قدیمى و کهنه نشان مى دهد بلکه مى توانند باعث زنگ زدگى بدنه ى خودرو و پوسیدگى آن نیز شوند. این خراش ها اگر به موقع ترمیم نشوند، زنگ زدگى در بخش هاى گسترده ترى از خودرو پخش خواهد شد و این به معنى هزینه ى بیشتر براى تعمیر خودرو است.

بهترین زمان براى تعمیر خط و خش هاى رنگ خودرو دقیقاً همان زمانى است که متوجه وجود آن شدید. سعى کنید که همیشه یک قلم خش گیر داشته باشید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. قلم خش گیر خودرو را مى توانید در فروشگاه هاى قطعات خودرو و بخش قطعات نمایندگى خودروها پیدا کنید. مطمئن شوید که کد رنگ قلم خش گیر با کد رنگ خودروى شما حتماً یکى باشد. براى پیدا کردن کد رنگ خودرو برچسب اطلاعات خودرو که در داخل ستون خودرو قرار دارد را مطالعه کنید.

رنگ بر روى خودروى شما داراى لایه هاى مختلفى است، که این لایه ها را مى توانید در عکس زیر ببینید:

متاسفانه گاهى اوقات خودروى شما در شرایط سختى قرار مى گیرد. در سطح جاده ها سنگ ریزه هاى بسیارى هستند، خاک و شن و دیگر زباله هاى موجود در کف جاده ها مى تواند بر اثر عبور وسایل نقلیه ى دیگر به سمت بقیه ى خودروها پرتاب شوند این اشیا هرچه قدر هم کوچک باشند باعث ایجاد مشکل در رنگ خودرو مى شود و یا حتى ممکن است خودروى شما این سنگ ها را به سمت خودروهاى دیگر پرتاب کنند.

مرحله ۱ از ۴: نوع آسیب دیدگى و میزان آن را مشخص کنید.

قسمت بیرونى خودروى شما از ۴ لایه ى مختلف درست شده است: لایه ى clear coat، رنگ، پرایمر(آستر)، و بدنه ى فلزى. خراش ها بر روى بدنه ى خودرو مى تواند به هر کدام از این بخش ها نفوذ کنند و عمق این خراش ها به نوع رنگ خودروى شما بستگى دارد.

مرحله ى اول: عمق آسیب دیدگى را چک کنید. تشخیص عمق آسیب دیدگى بسیار مهم است به دلیل اینکه عمق آسیب دیدگى بر هر دو گزینه ى تعمیر و هزینه اثر مى گذارد.

نمودار بالا به تجسم بهتر لایه هاى قسمت بیرونى خودرو کمک مى کند و همچنین باعث مى شود عمق خراش ها را بر روى خودرو در هر مورد بهتر متوجه شوید.

قلم خش گیر خودرو تقریباً هم اندازه ى یک مداد یا یک خوکار است و بزرگتر نیست. در صورت تعمیر نکردن این خط و خش ها قسمت هاى فلزى بدنه ى خودرو شروع به  اکسید شدن مى کنند. این مسئله اجازه مى دهد تا رطوبت به بخش هاى فلزى قسمتى که رنگش دچار مشکل شده است و همچنین اطراف آن نفوذ کند. در بخش هاى فلزى زنگ زدگى ایجاد مى شود و در این شرایط  تعمیر بسیار گسترده تر و پر هزینه ترى احتیاج است تا رنگ و فلز خودرو به شرایط عادى برگردند.

نکته: اگر براى تشخیص میزان عمق خراش دچار مشکل شدید بهترین کار این است که تعمیر را بر اساس یک لایه عمیق تر از تشخیص خودتان انجام دهید. براى مثال اگر شما مطمئن نیستید که آسیب دیدگى در حد لایه ى clear coat یا رنگ است، ترمیم را بر اساس هر دو لایه انجام دهید. با این روش شما مطمئن مى شوید که تعمیرات لازم را انجام داده اید.

نکته: قلم خشگیر را از فروشگاه هاى لوازم یدکى خودرو یا فروشگاه هاى رنگ خودرو تهیه کنید. مطمئن شوید رنگ درست و منطبق با کد رنگ خودروى خود را انتخاب کرده اید. براى دانستن کد رنگ خودرو برچسبى که در زیر کاپوت خودرو یا داخل ستون درب طرف راننده قرار دارد بخوانید.

مرحله ۲ از ۴: آماده کردن رنگ خودرو براى انجام تعمیرات

وسایل مورد نیاز

١-یک سطل آب و صابون

٢-پارچه ى تمیز یا حوله

٣-کاغذ سنباده(٢٠٠٠)

۴-خمیر دندان

مرحله ى اول: خودرو را بشویید. هر وقت که مى خواهید قسمتى از رنگ خودرو را تعمیر کنید اول از همه باید آن قسمت از بدنه ى خودرو را خوب بشویید.

یک فضاى کارى تمیز باعث مى شود تا خاک و گرد غبار باعث خراش و آسیب بیشتر بر روى سطح خارجى خودروى شما نشود.

مرحله ى دوم: سنباده زدن منطقه ى آسیب دیده. بعد از شستشوى محل آسیب دیده شما باید قسمت آسیب دیده و اطراف آن را سنباده بزنید.

سنباده زدن محل آسیب دیده را صاف تر مى کنه و باعث مى شود تا کار ترمیم رنگ راحت تر انجام شود.

اگر خراش روى رنگ بدنه ى خودرو بزرگ است شما باید از کاغذ سنباده استفاده کنید ولى اگر کوچک است مى توانید از خمیر دندان استفاده کنید.

نکته: اگر آسیب دیدگى فقط در حد لایه ى clear coat باشد دیگر احتیاجى به سنباده زدن نیست. زیرا این لایه بیرونى ترین لایه ى خودروى شما است و تعمیر آن راحتر است. اگر مطمئن شدید آسیب دیدگى فقط در لایه ى clear coat است به مرحله ى سوم بروید.

مرحله ى سوم: استفاده از خمیر دندان. براى خراش هاى کوچک و کم عمق به جاى سنباده زدن مى توانید از خمیردندان معمولى استفاده کنید. اگرچه ممکن این عجیب به نظر برسد ولى خمیر دندان مى تواند به عنوان یک کاغذ سنباده استفاده شود.

مرحله ى چهارم: خراش را سنباده بزنید. براى خراش هاى بزرگ از کاغذ سنباده استفاده کنید.

از یک کاغذ سنباده ى نرم استفاده کنید، کاغذ سنباده ى ٢٠٠٠ مى تواند خوب باشد. کاغذ سنباده ى ضخیم تر مى تواند باعث شود تا سهواً لایه هاى بیرونى بیشترى برداشته شود و آسیب بیشترى ایجاد کند که تعمیر آن احتیاج به هزینه ى بیشترى دارد.

از یک تکه ى کوچک کاغذ سنباده استفاده کنید و آن را به صورت دورانى در ناحیه ى آسیب دیده و اطراف آن بکشید. گاهى اوقات خرده هاى رنگ و ذرات ساییده شده را با یک پارچه ى تمیز پاک کنید.

مرحله ۳ از ۴: تعمیر خراش هاى کم عمق

وسایل مورد نیاز:

١- پارچه ى تمیز

٢-پولیش

٣-آب و صابون

۴-واکس خودرو

نکته: بیشتر واکس هاى خودرو داراى یک پد هستند. اگر واکس شما پد ندارد مى توانید یک حوله را جایگزین آن کنید.

بیشتر خراش هاى کوچک و کم عمق ( آنهایى که فقط تا لایه ى clear coat هستند) با ترکیبى از واکس و پولیش قابل تعمیر شدن هستند. پولیش مانند یک کاغذ سنباده ى نرم یا خمیر دندان عمل مى کند و سطح خارجى خودرو را صاف مى کند.

مرحله ى یک: محل آسیب دیده را بشویید. این مسئله مهم است که بر روى یک سطح تمیز ترمیم رنگ را انجام دهید.

محل آسیب دیده را با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

مرحله ى دوم: استفاده از پولیش. مقدار کمى پولیش بر روى یک پارچه ى تمیز بمالید.

با مقدار کم کار را شروع کنید و در صورت نیاز مقدار بیشترى استفاده کنید. مراقب باشید که قسمت هاى بیش تر از نیاز را پولیش نکنید.

مرحله ى سوم: پولیش را در یک ناحیه کوچک به صورت دایره اى بکشید.

پولیش زدن را تا زمانى که خراش به طور کامل از بین برود ادامه دهید، سپس مى توانید از واکس استفاده کنید.

مرحله ى چهارم: از واکس استفاده کنید. با واکس زدن خودرو قسمت هایى از لایه ى clear coat را که از بین رفته است را ترمیم می کنید.

از یک لایه ى نازک واکس استفاده کنید. آن را به آرامى روى سطح رنگ خودرو با یک حرکت دورانى بکشید، با استفاده از یک حوله یا پارچه ى تمیز واکس را آنقدر روى سطح خودرو بکشید تا محو شود.

مرحله ى پنجم: خودرو را دوباره بشویید. شستن خودرو بعد از استفاده از واکس باعث مى شود تا اثر واکس استفاده شده مشخص شود.

یک خودرویى که به خوب واکس زده شده باشد در زمان شست و شو آب روى سطح آن نمى ایستد و سر مى خورد.

مرحله ۴ از ۴: تعمیر خراش هاى عمیق

وسایل مورد نیاز:

١-نوار چسب مخصوص

٢-پرایمر یا آستر

٣-کاغذ سنباده (١۵٠٠)

۴-scuffing pad

۵-کیت لکه گیرى

۶-واکس خودرو

خراش هاى که عمق آنها تا لایه هاى رنگ و پرایمر ( آستر) خودرو هستند علاوه بر ترمیم احتیاج به رنگ و پرایمر ( آستر) جدید دارند. خراش هاى عمیق اگر به موقع تعمیر و رنگ نشوند وضعیت بدترى پیدا خواهند کرد و ممکن است باعث زنگ زدگى بدنه ى خودرو شوند به همین دلیل باید به موقع تعمیر شوند.

مرحله ى اول: کیت لکه گیرى مناسب با رنگ خودروى خود را تهیه کنید. از آنجا که خراش افتادن بر روى رنگ خودرو امرى طبیعى است بسیارى از کمپانى ها رنگ لکه گیرى را تولید مى کنند.

زمانى که تصمیم گرفتید خراش هایى که تا عمق رنگ و پرایمر(آستر) خودروى شما نفوذ کرده اند را تعمیر کنید، ابتدا باید کیت لکه گیرى متناسب با رنگ خودرو که کد یکسان با رنگ خودرو داشته باشد را تهیه کنید.

نکته: شما مى توانید به جاى استفاده از کیت لکه گیرى از رنگ و پرایمر( آستر) استفاده کنید، اما کیت هاى لکه گیرى داراى لوازم مورد نیاز شما براى لکه گیرى هستند که مى توانند بسیار مفید باشند.

مرحله ى دوم: محل آسیب دیده را آماده کنید. قبل از رنگ کردن شما باید ابتدا سطح آسیب دیده را بر اساس آنچه در قسمت ٢ گفته شد آماده کنید.

براى خراش هاى عمیق تر احتیاج به کاغذ سنباده ى ضخیم تر دارید.

مرحله ى سوم: براى ساییدن بیشتر ناحیه آسیب دیده و آماده کردن آن براى رنگکارى از scuffing pad استفاده کنید.

Scuffing pad سطح آسیب دیده را براى رنگ زدن آماده مى کند.

نکته: هنگام استفاده از scuffing pad مراقب باشید تا باعث ایجاد خراش در بخش هایى که رنگ خودرو سالم است نشوید. شما مى توانید یک قسمت کوچک از scuffing pad را ببرید و از آن استفاده کنید تا احتمال آسیب دیدن بخش هاى دیگر خودرو را کاهش دهید.

مرحله ى چهارم: چسب زدن اطراف چراغ هاى جلو. از چسب مخصوص رنگکارى براى قسمت هایى از خودرو مانند چراغ هاى جلو که نمى خواهید رنگ شوند، استفاده کنید.

مرحله ى پنجم: استفاده از پرایمر(آستر). اگر خراش روى خودرو تا لایه ى پرایمر (آستر) نفوذ کرده است، شما باید از پرایمر براى قسمت هاى آسیب دیده استفاده کنید. براى این کار از یک قلمو استفاده کنید، که معمولاً داخل کیت لکه گیرى موجود است.

قبل از رنگ کارى، یک شبانه روز صبر کنید تا پرایمر خشک شود.

انواع مختلفى رنگ لکه گیرى وجود دارد که در جدول زیر توضیح داده شده اند.

مرحله ى ششم: قبل از استفاده از رنگ لکه گیرى آن را خوب تکان دهید. مخصوصاً اگر رنگ متالیک است و داراى ذرات ریز صدفى درخشان است و یا اگر قسمتى که مى خواهید رنگ کنید بزرگتر از یک سکه باشد حتماً رنگ را قبل از استفاده به خوبى تکان دهید.

رنگ را حداقل به مدت ٣٠ ثانیه تکان دهید تا مطمئن شوید تمام قسمت هاى ته نشین شده ى رنگ با یکدیگر به خوبى مخلوط شده اند.

مرحله ى هفتم: اندکى از رنگ لکه گیرى را بر روى خراش بمالید. مقدارى از رنگ را استفاده کنید که مطمئن شوید یک لایه ى نازک از رنگ بر روى خراش پوشیده شده است و رنگ تمام سطح خراش را پوشش دهد.

اجازه دهیدکه رنگ به مدت ١۵ دقیقه خشک شوید. قبل از ادامه ى کار ترمیم، باید مطمئن شوید رنگ خشک شده است.

نکته: هنگام استفاده از رنگ جدید، امتحان کنید که رنگ لکه گیرى با رنگ خودرو تطابق داشته باشد. تا قبل از تست کردن نمى توانید به طور صد در صد مطمئن باشید که رنگ ها منطبق هستند. اگر منطبق نیستند آن را پاک کنید و رنگ منطبق با رنگ خودرو را تهیه کنید. مقدارى از رنگ را به ناحیه مورد نظر بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. در حالت ایده آل باید زمانى مبادرت به انجام این کار کنید که شرایط آب و هوایى براى این کار مناسب باشد تا رنگ زودتر خشک شود(دماى بالاى ۵٠ درجه ى فارنهایت).

مرحله ى هشتم: از یک لایه ى نازک رنگ استفاده کنید. در هنگام رنگکارى، حتماً از لایه ى نازکى از رنگ استفاده کنید، رنگکارى را ادامه دهید تا زمانى که رنگ قسمت رنگ شده با رنگ سایر بخش هاى خودرو یکسان و همدست شود.

نکته: اگر از لایه ى ضخیمى از رنگ استفاده کنید بعد از اتمام رنگکارى، محل رنگ شده بیش از حد ضخیم مى شود و ضخیم تر از دیگر قسمت ها دیده مى شود. براى بر طرف کردن این مشکل مى توانید از یک کاغذ سنباده ى نرم استفاده کنید.

مرحله ى نهم: از clear coat استفاده کنید. بعد از اینکه رنگ کاملاً خشک شد( پس از گذشت ٢ روز یا بیشتر که بستگى به شرایط آب و هوایى دارد)، باید از یک لایه ى جدید clear coat استفاده کنید.

نکته: براى رنگکارى در قسمت هاى بزرگ، توصیه مى شود بعد از گذشت ۶٠ روز از واکس استفاده کنید. در این مدت قسمتى از رنگ بخار مى شود. در صورت استفاده ى زودتر از واکس بر روى رنگ خودرو برجستگى هاى ناخوشایندى را مشاهده خواهید کرد.

توصیه: براى خراش هاى روى قسمت هاى غیر فلزى خودرو به خصوص قسمت هاى پلاستیکى مى توانید از اسپرى هاى با رنگ منطبق با رنگ خودرو استفاده کنید.

۵- واکس زدن قسمت هاى ترمیم شده

مرحله ى اول: قسمت هاى ترمیم شده ى رنگ خودرو را با واکسى که معمولاً از آن استفاده مى کنید، واکس بزنید. واکس زدن باعث مى شود تا قسمت هاى سنباده زده شده ظاهر بهترى داشته باشند.

مرحله ى دوم: کل خودرو را واکس بزنید. براى اینکه قسمت ترمیم شده از دیگر قسمت هاى خودرو درخشان تر نباشد، کل خودرو را واکس بزنید.

به طور کلى، ترمیم و لکه گیرى رنگ خودرو یک کار ساده است که مى توانید این کار را به سادگى انجام دهید. اگر شما به ظاهر خودرویتان اهمیت مى دهید، دستورالعمل هاى بالا به شما کمک مى کند تا زیباى خودروى خود را بازگردانید تا ظاهر خودرویتان تمیز و نو به نظر برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.