وضعیت بازار خودرو و قیمت خودرو در تهران/دی۹۵

0

وضعیت بازار خودرو و قیمت خودرو در تهران/دی۹۵

فهرست مطالب

در هفته‌ای که گذشت کماکان قیمت خودروهای داخلی و وارداتی با ریزش قیمت همراه بودند .

در حالی کمپین نخریدن خودرو نو ابعاد وسیعی پیدا کرده که خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول برنامه‌ریزی برای شکست تحریم خرید از سوی مشتریان هستند. در همین راستا معرفی برخی محصولات آینده خودروسازان با اعلام قیمت و زمان عرضه و همچنین فروش ویژه و اقساطی برای شفافیت و تحریک بازار از سوی تولید‌کنندگان اجرایی شده است. ازسوی دیگر دو معاون وزیر صنعت نیز طی هفته اخیر از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای خروج بازار از رکود خبر داده بودند.

این موضوع در شرایطی صورت گرفته که تداوم رکود در بازار خودرو، موجب کاهش عرضه محصولات خودروسازان نیز شده و از سوی دیگر واکنش عجیب مدیران صنعتی را نیز به‌دنبال داشته است، به‌طوری‌که آنها بی‌توجه به خواست مشتریان از افزایش قیمت محصولات خود در هفته‌های آتی خبر می‌دهند. برهمین اساس، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان سه‌شنبه گذشته ضمن تاکید بر افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان از برگزاری جلسات مختلف خودروسازان با شورای رقابت و نهایی شدن قیمت خودروهاخبر داده و اینکه قیمت‌ جدید خودروها با افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ظرف دو هفته آینده اعلام می‌شود. در عین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درهفته جاری با دفاع تمام قد از خودروسازان، این روزها را بهترین زمان برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار دانسته و تاکید کرده است که اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنى قیمت را کاهش داده‌اند.

موضع وزیر در دفاع از خودروسازان در شرایطی است که نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقدند که اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی خودروسازان و مسوولان نه تنها موجب خروج بازار از رکود نشده است بلکه باعث شده تا مشتریان روی دنده لج بیفتند و هر گونه خریدی را به آینده موکول کنند. تداوم رکود بازار خودرو بنا به گفته کارشناسان دلایل مشخصی دارد که یکی از مهم‌ترین علت‌های آن عملکرد نامناسب شرکت‌های خودروساز داخلی در سال‌های گذشته بوده است و اینکه آنها توجهی به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان نداشتند. در همین راستا، کمپین موسوم به «نخریدن خودروی صفر» که در هفته‌های گذشته تشکیل شد نیز باعث موضع‌گیری وزیر صنعت و برخی مسوولان دیگر در خصوص تاثیرات این کمپین در آینده خودروسازان شده است.

در حالی که مدیرعامل ایران خودرو فعالیت این کمپین را بدون تاثیر در کاهش قیمت و تولید خودرو در کشور دانسته، اما خبرهای منتشر شده در هفته جاری نشان‌دهنده آن است که رکود بازار در روند تقاضا تاثیرگذار بوده است؛ به‌طوری‌که یکی از شرکت‌های خودروساز تیراژ تولید خود را از ۲۴۰۰ دستگاه به ۲هزار دستگاه کاهش داده است. رکود بازار خودرو هر چند از اواسط سال گذشته شکل گرفت، اما طی یکی دو ماه اخیر و پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ شدت گرفته است و برهمین اساس مشتریان انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند. انتظاری که در ماه‌های اخیر موجب کاهش بین یک تا ۴ میلیون تومانی برخی از خودروها شده و اینکه در برخی موارد، قیمت بازار با کارخانه برابری می‌کند. به‌دنبال این موضوع در هفته جاری نیز قیمت برخی از خودروهای داخلی با کاهش مواجه بوده، اما این کاهش به اندازه هفته‌های گذشته نبوده است. با نگاهی به بازار خودروی کشور در هفته جاری متوجه خواهیم شد که کاهش قیمت در برخی خودروهای داخلی همچنان ادامه دار است؛ به‌طوری‌که برخی خودروها در هفته جاری کاهشی بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.

براساس گفته فعالان بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر با قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در هفته‌جاری مواجه بوده و در حال حاضر ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین پژو پارس نیز که افت قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۴ میلیون تومان و پارس ال ایکس هم اکنون بین ۳۶ تا ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. به گفته فعالان بازار، رانا نیز با افت ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. دنا نیز ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

سری هم به بازار تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در بین آنها تنها مدل ۱۱۱ با افت قیمت روبه‌رو شده و باقی‌شان ثبات را در هفته جاری تجربه کرده‌اند. در حال حاضر پراید ۱۱۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش ۱۰۰هزار تومانی قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. تیبا نیز هم‌اکنون ۲۳.۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمتی آن خبر می‌دهد. پراید مدل ۱۳۱ نیز با ثبات قیمت در هفته جاری هم‌اکنون ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند.
ادامه کاهش تندر

فعالان بازار اما از افت قیمت تندر-۹۰ صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، مدل E2 این خودرو با کاهشی ۵۰۰ هزار تومانی در حال حاضر ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر با افت ۳۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون در بازار به قیمت ۳۸.۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. تندر اتومات نیز هم‌اکنون ۴۶.۵ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.
افت وارداتی‌ها

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودروهای وارداتی در هفته جاری کاهش قیمت بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان را تجربه کرده است. این افت قیمت در شرایطی است که واردات خودرو به کشور کاهش بیش از ۵۰ درصدی در سال‌جاری داشته است. به گفته برخی از نمایشگاه‌داران پایتخت، کاهش قیمت خودروهای وارداتی به‌دلیل کاهش تقاضایی است که در بازار خودرو کشور وجود دارد. با این حال در هفته جاری انتشار خبر ورود خودروهای ۲۰۱۶ به بازار ایران، واردکنندگان خودرو را بر آن داشته تا حاشیه سود زیاد خود را کاهش دهند. اما قیمت خودروهای خارجی در بازار نیز با افت‌و‌خیز روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون هیوندایی سوناتا LF کاهش ۴ میلیون تومانی را تجربه کرده است و قیمتی برابر با ۱۵۳ میلیون تومان دارد.

نتیجه تصویری برای انبار ایران خودرو

توسان نیز با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون ۱۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل النترا نیز نیم میلیون تومان افت قیمت داشته، در حال حاضر ۱۰۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار خودروهای کیا نیز خبر می‌رسد مدل اسپورتیج قیمتی برابر با ۱۴۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو حکایت دارد. همچنین سراتو ۲۰۱۵ نیز با کاهش نیم میلیون تومانی در حال حاضر با قیمتی معادل ۱۱۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. بین دیگر محصولات تویوتا، یاریس هاچ‌بک بدون تغییر قیمت هم‌اکنون ۱۰۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل RAV4 نیز ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. کیا اپتیما مدل ۲۰۱۶ هم اکنون در بازار تهران حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.