خودروهای ایرانی در کشور عراق چند معامله میشه؟

0

خودروهای ایرانی در کشور عراق چند معامله میشه؟

فهرست مطالب

 مدت هاست قیمت خودوهای داخلی در بازارهای خارجی مورد بحث و مناقشه بوده و صحبت هایی در بین مردم وجود داشته که بر اساس آنها قیمت مثلا پراید در عراق یا سایر کشورها بسیار پایین تر از داخل کشور است؛ انتشار چند ویدیو در شبکه های اجتماعی نیز به این حرف ها دامن زده و باعث تثبیت این برداشت در بین مردم شده است.

نتیجه تصویری برای خودروی ایرانی در عراق

طبق ادعای مسئولان سایپا، پراید در عراق با قیمتی در حدود ۸۳۰۰ دلار به فروش می رسد. نکته عجیب درباره این رقم اینکه با این قیمت پراید گران تر از داخل در عراق فروخته می شود؛ همچنین مشتری عراقی با وجود گزینه های بهتر با چه منطقی حاضر به پرداخت این مبلغ برای پراید می شود، آن هم جای سوال دارد. البته ناگفته نماند سال گذشته اخباری در برخی سایت های داخلی منتشر شد که قیمت پراید صادراتی بر اساس محاسبات انجام شده ۵۵۰۰ دلار عنوان شده بود.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

برای تحقیق درباره تمامی شایعات و ادعای مطرح شده سری به اینترنت زده و به جستجو در بین سایت های خرید و فروش در عراق پرداختیم. در نهایت دو مرجع را برای بررسی انتخاب کردیم که عبارتند از سایت معروف مریدی (Mredy) با رتبه ۹۳ در عراق و سایت iraqsale با رتبه الکسای نه چندان خوب ۴۶۶۸ در این کشور می رویم که البته به دلیل دارا بودن محصولات متنوع و اعلام قیمت ها به دلار انتخاب شد.

ابتدا از سایت Mredy شروع می کنیم که در واقع نقشی مشابه دیوار یا شیپور برای عراقی ها ایفا می کند. با جستجوی محصولات سایپا و مشاهده قیمت ها در ابتدا کمی دچار سردرگمی شدیم اما با کمی تحقیق بیشتر به دنبال خودروهایی رفتیم که با قیمت دلار برای فروش گذاشته شده بودند.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

 

نتیجه بسیار جالب بود؛ پراید مدل ۲۰۱۰ بسیار تر و تمیز، به قیمت ۵۰۰۰ دلار، پراید ۱۱۱ مدل ۲۰۱۲ به قیمت ۶۰۰۰ دلار، پراید تاکسی مدل ۲۰۱۵ به قیمت ۷۲۰۰ دلار، تیبای ۲۰۱۶ زیرو (احتمالا به معنای صفر کیلومتر) به قیمت ۷۹۰۰ دلار.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

 

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

 

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

بعد از سایت Mredy وارد دیگر سایت آگهی خودرو یعنی iraqsale می شویم. با انتخاب محصولات سایپا و ارایه لیست مدل ها و قیمت ها، بیش از پیش تعجب می کنیم. به این مدل ها و قیمت ها توجه کنید: سایپا ۱۳۱ مدل ۲۰۱۵ با کارکرد صفر به قیمت ۱۱ هزار دلار، سایپا ۱۳۱ مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۴۴۰۰۰ کیلومتر به قیمت ۸ هزار دلار، سایپا ۱۳۱ مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۹۰۰۰ کیلومتر به قیمت ۷۸۰۰ دلار (در تاریخ ۱۴-۱۱-۲۰۱۶ به فروش رفته).

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

 

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

اما نکته عجیب در این سایت تناقض در برخی قیمت ها بود، برای مثال پراید صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۵ با قیمت ۶۳۰۰ دلار در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ فروخته شده است. همچنین قیمت تیبای صفر در این سایت ۱۰ هزار دلار ثبت شده در حالیکه مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۶۸۰۰۰ کیلومتر ۵۷۰۰ دلار قیمت خورده است.

مساله جالب دیگری که باید به آن اشاره کنیم اینست که اکثر خودروهای به فروش گذاشته شده سایپا در عراق به رنگ زرد بوده و ظاهرا به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

در بررسی بیشتری که انجام دادیم، به قیمت محصولات ایران خودرو نیز برخورد کردیم که آن هم در نوع خود جالب بود. برای مثال رانا مدل ۲۰۱۵ با کارکرد ۵۰۰ کیلومتر ۸۵۰۰ دلار قیمت خورده و یا پژو پارس صفر کیلومتر به قیمت ۹۰۰۰ دلار به فروش گذاشته شده بود.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

 

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

بعد از بررسی قیمت محصولات ایرانی، به جستجو در بین محصولات زیر ۱۵ هزار دلار نیز پرداختیم تا ببینیم عراقی ها چه انتخاب های دیگری دارند. در بین گزینه های صفر کیلومتر هیوندای i10 مدل ۲۰۱۵ با قیمتی بین ۸۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار حضور دارد، اکسنت نیز با قیمت ۱۰۵۰۰ دلار و نیسان سانی مدل ۲۰۱۴ با قیمت ۹۷۰۰ دلار موجود هستند.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

اما در بین گزینه های دست دوم انواع خودروهای چینی، کره ای، ژاپنی، آلمانی و آمریکایی در دسترس هستند که از مهم ترین آنها می توان به هیوندای سوناتای مدل ۲۰۱۳ با کارکرد ۲۰۰۰۰ کیلومتر و قیمت ۱۱ هزار دلار، چری تیگو یا همان ام وی ام X33 مدل ۲۰۱۱ با کارکرد ۱۰۶۰۰ کیلومتر و قیمت ۸۳۰۰ دلار و تویوتا کمری مدل ۲۰۰۸ به همراه کیا اپتیمای مدل ۲۰۱۰ و با کارکردی در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر به قیمت ۱۰۵۰۰ دلار اشاره کرد.

بررسی قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق

این که با وجود رقبای مطرح، محصولات ایرانی با تکیه بر کدام نقاط قوت در بازار عراق به حیات خود ادامه می دهند جای سوال دارد. شاید فراهم کردن شرایط خرید آسان و یا استفاده در ناوگان حمل و نقل شهری (فروش پراید به سازمان تاکسی رانی) بخشی از پاسخ های قابل ارائه برای این سوال باشند.

به هر حال آنطور که مشخص است ظاهرا در بحث قیمت تفاوت آنچنان زیادی بین محصولات ایرانی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد، اما عراقی ها مانند بسیاری دیگر از مردم کشورهای همسایه به خودروهای دست دوم بسیار ارزان قیمتی دسترسی دارند و برای استفاده شخصی می توانند از میان مطرح ترین برندهای خودرویی حاضر در بازار خاورمیانه محصولات مختلفی را انتخاب کند.

بنابراین خودروهای ایرانی در بازار عراق نه تنها محبوبیتی ندارند بلکه صادرات چند هزار دستگاهی پراید و تیبا به این کشور نیز تنها به لطف ارتباطات سازمانی صورت می پذیرد و تاکنون عراقی ها تمایلی به خرید خودروهای ایرانی به عنوان وسیله ای برای آمد و شد شخصی از خود نشان نداده اند، هرچند باید اذعان کرد که هزینه های بسیار پایین نگهداری از پراید نسبت به مدل های دست دوم تویوتا، هیوندای، مرسدس بنز و ب ام و، می تواند یکی از عمده ترین دلایل فراگیر بودن این خودرو در ناوگان تاکسی رانی عراق باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.