۵ دلیل اصلی برای تعویض لاستیک خودرو

0

۵ دلیل اصلی برای تعویض لاستیک خودرو

فهرست مطالب

تصویر مرتبط

تعویض لاستیک خودرو : لاستیک‌ها به مرور زمان فرسوده شده و ادامه استفاده از آنها باعث می‌شود خودرو نتواند ما را سرموقع به مقصد برساند. با بررسی ظاهری لاستیک فرسوده علامت‌های هشداری به چشم می‌خورند که زمان تعویض آنها را به ما گوشزد می‌کنند.

نشانه های زمان تعویض لاستیک خودرو:

نتیجه تصویری برای تعویض لاستیک

۱- عمق آج لاستیک‌ها

آج لاستیک‌های خودرو هرگز نباید کوتاه تر از ۶/۱ میلی‌متر باشد. اگر منطقه محل زندگی شما دارای جاده‌هایی صاف و اکثرا بارانی و برفی است، بهتر است این میزان را دو برابر در نظر بگیرید. می‌توانید از ابزارهای مخصوصی که برای اندازه‌گیری عمق آج استفاده می‌شوند بهره ببرید. اما یک روش قدیمی‌هم برای اندازه‌گیری عمق لاستیک بدون خرج حتی یک ریال هم وجود دارد. دراین روش باید از یک سکه (پول خرد) استفاده کنید و آن را لابه لای آج لاستیک (شیار) فرو کنید. براحتی می‌تونوار شاخصانید با اندازه گیری میزان فرورفتن سکه داخل شیار، تخمین بزنید آیا به لاستیک جدید نیاز دارید یا خیر.

۲-نوار شاخص فرسودگی آج‌ها

در لاستیک‌های امروزی قابلیت جدیدی اضافه شده که در لاستیک‌های قدیمی‌شاهد آن نبودیم. نوار شاخصی روی این لاستیک‌ها وجود دارد که وقتی لاستیک نو باشد، نامرئی هستند یا بسختی می‌توان آنها را دید، اما به مرور زمان، با فرسوده شدن لاستیک، قابل مشاهده خواهند شد. این نوارها به صورت لاستیک‌هایی صاف که عمود بر جهت آج‌ها هستند، مشاهده می‌شوند. این علائم بخصوص وقتی لاستیک خودرو خیس و تمیز باشد یا از گودالی پر از آب بیرون بیایید بخوبی مشخص است. اگر بیش از یک یا دو عدد از اینها را روی لاستیک دیدید، مطمئن باشید زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

تعویض لاستیک کهنه خودرو

۳- وجود شکاف یا بریدگی‌ در کنار لاستیک

همه مشکلات لاستیک به آج خودرو مربوط نمی‌شود. بلکه ممکن است مشکلاتی در کناره لاستیک هم وجود داشته باشد. کافی است نگاهی به کناره‌های لاستیک بیندازید و از نبود مشکلات احتمالی مطمئن شوید. در این معاینه به دنبال شکاف یا بریدگی در قسمت کناری لاستیک باشید. شیارهایی که قابل دیدن با چشم غیرمسلح هستند خطرناکند. این علائم نشان‌دهنده آن است که ممکن است لاستیک شما بزودی پنچر شده یا بدتر از آن ممکن است لاستیک خودروی شما بترکد. بنابر این اگر مشکل لاستیک شما در قسمت کناری جدی است، لاستیک خودرو را تعویض کنید.

۴- ایجاد برآمدگی در سطح لاستیک

گاهی اوقات سطح بیرونی لاستیک به مرور زمان ضعیف می‌شود. نتیجه آن، بالا آمدن لاستیک به گونه‌ای متمایز از سطح صاف لاستیک خواهد بود. ضعیف شدن سطح لاستیک در یک نقطه می‌تواند به ترکیدگی ناگهانی لاستیک خودرو منجر شود.

۵- لرزش‌های زیاد

لرزش خودرو هنگام رانندگی، تاحدودی غیر قابل اجتناب است؛ بخصوص اگر روی جاده‌هایی با آسفالت بد رانندگی کنید. اما بعد از چند وقت که با خودرویتان رانندگی کنید، می‌توانید میزان طبیعی لرزش را تشخیص دهید. در صورتی که لرزش خودرو زیاد است، عوامل زیادی می‌توانند علت آن باشند. یکی از این عوامل می‌تواند بالانس نبودن لاستیک‌ها باشد یا این که مشکلی درکمک فنر خودروی شما وجود داشته باشد. اما این لرزش می‌تواند در نتیجه وجود مشکلی در داخل لاستیک شما هم باشد. این مشکل که در لاستیک‌های امروزی بندرت به چشم می‌خورد از کیفیت پایین ساخت لاستیک مورد استفاده قرار گرفته ناشی می‌شود. اگر از سلامت کمک‌فنر خودروی خود مطمئن هستید و تمام لاستیک‌ها را با دقت کافی بالانس کرده‌اید و باز هم این مشکل وجود دارد، لاستیک مشکل‌دار را تعویض کنید.

آنچه در نگهداری از لاستیک باید بدانید

یکی از عوامل مهم در نگهداری لاستیک تنظیم باد است. به طور متوسط ۷۵ درصد از رانندگان، ماشین‌های خود را ماهی یکبار شست‌وشو می‌کنند، در حالی که فقط یک نفر از هر هفت نفر باد ماشین خود را در ماه تنظیم می‌کند. به طور کلی باید باد لاستیک‌های ماشین ماهانه چک شود، زیرا این امر باعث افزایش طول عمر و کارکرد لاستیک می‌شود.
از دیگر عوامل مهمی که در نگهداری تایر ماشین باید توجه داشت جابه جایی چهار چرخ ماشین یا همان عقب و جلو کردن آنهاست. این کار باعث می‌شود عمر سایشی تایرها افزایش یابد. زیرا لاستیک‌های جلو و عقب بار متفاوتی را تحمل می‌کنند و قابلیت ترمزگیری روی یکی از چرخ‌های جلو و عقب برحسب نوع ماشین اعمال می‌شود. به طور متوسط حدود ۴۰ درصد از رانندگان در مسافت‌های معین لاستیک‌های خود را جابه جا نمی‌کنند که باعث کاهش عمر لاستیک و افزایش احتمال خرابی لاستیک می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است هر ۱۲هزار تا ۱۵ هزار کیلومتر لاستیک‌های عقب و جلو جابه جا شوند
منبع: جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.