آشنایی با کار کرد سیستم انژکتوری خودرو ومعایب آن

0

آشنایی با کار کرد سیستم انژکتوری خودرو ومعایب آن

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای سیستم انژکتوری خودرو

منشا عیوب در سیستمهی انژکتوری خرابی سیستم الکترونیک در خودروهای انژکتوری آخرین خرابی خودرو می تواندباشد! مطمئناً اگر موتور خودرو بد کارکند ایراد اول آن سیستم انژکتوری نمی باشد. بهتر است عیب یابی را از جای دیگری آغاز کرد.  عیب یابی را  از ابتدایی ترین موارد ممکن آغاز کرده. درباره کارکرد موتور خودرو وسواس نداشته باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که هدف از انژکتوری کردن موتور کاستن از آلودگی آن است هرچند که در تبلیغات به افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت توجه می شود.

زیرا محدودیتهی اعمال شده از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست مانع از تولید خودروهای آلوده می شود.

به همین دلیل بری کم کردن آلودگی در دور آرام (آیده آل) مقدار سوخت را کاهش داده و همین باعث بد کارکردن موتور می شود درحالیکه این مورد مشکلی نبوده و تنها درصورت داشتن وسواس عیب به نظر می آید.  خودروهای قدیمی مانند پیکان و پراید که آلودگی پایه آنها زیاد است بعد از نصب   سیستم انژکتوری، کامپیوتر آنها طوری تنظیم می‌شود که آلودگی آنها در حد استاندارد باشد و چون اساس موتور قدیمی می‌باشد و به راحتی آلودگی آن کم نمی شود ایراداتی عملکرد آن بوجود می آید که باید گفت طبیعی است.   چاره کار تنها در طراحی موتور با تکنولوژی روز است.   یعنی موتور اساسا باید مطابق با استاندارد روز طراحی شود بطوریکه مجبور نباشیم موقع تنظیم کامپیوتر کارکرد موتور را فدای آلودگی کنیم.  عیوبی که ممکن است در خودروهای انژکتوری اتفاق بیفتد اغلب از کثیفی انژکتور است.   بنزینی که پالایشگاهها تولید و در پمپ بنزینها عرضه می شود فاقد استاندارد لازم بری استفاده در خودروهای انژکتوری است و اغلب گرفتگی فیلتر بنزین و سوزن انژکتورها را به دنبال دارد. پس سعی کنید فیلتر بنزین را به موقع (۲۰۰۰۰کیلومتر) تعویض کرده و از شستشو دهنده هی مسیر سوخت رسانی بویژه نوع خارجی آن استفاده نمایید.   شرکت سایپا مخصوص خودروهای پراید وسیله مخصوصی دارد که توسط آن انژکتورها را شستشو می دهد.   بهتر است این خدمات را هنگام مرجعه به سایپا یدک درخواست نمایید.   متاسفانه در خدمات پس از فروش ایران خودرو چنین وسیله ی وجود ندارد یا اینکه استفاده نمی شود.   ممکن است کسانیکه خودروی ۲۰۶ دارند از این سرویس باخبر باشند ولی تاکنون خبری از شستشوی انژکتورها در دست نیست.   شستشوی انژکتور به این ترتیب است که مایع مخصوصی را در یک مخزن مانند پمپ سم پاشی ریخته و بعد شیلنگهی بنزین را از فیول ریل جدا و به پمپ شستشو وصل می کنند.   بعد موتور را روشن کرده و اجازه می دهند موتور بجای بنزین از ماده شستشو دهنده استفاده کند.   این عمل باعث تمیزی انژکتورها خواهد شد.  بعد از این آخرین جایی که ممکن است ایراد داشته باشد سیستم الکترونیک موتور است.   ولی هیچ وقت به کامپیوتر شک نکنید زیرا خرج شما زیاد می‌شود و ممکن است ایراد خودرو چیز دیگری بوده باشد  عیوب مکانیکی مقدم بر عیوب برقی سیستم الکترونیک کنترل موتور شامل مجموعه‌ای از سنسورها و محرکها است که همگی به یک مغز الکترونیکی به اسم کامپیوتر موتور متصل هستند. سنسورها در یک سیستم استاندارد عبارتند از:  سنسور فشار مانیفولد یا مپ سنسور (توسط شلنگ لاستیکی یا مستقیما به مانیفولدهوا متصل است)سنسور دور موتور که معمولا برروی فلایول وصل می‌شود (در موتورهای اروپایی)

نتیجه تصویری برای سیستم انژکتوری خودرو

سنسور میل بادامک که در انتهای میل بادامک وصل می‌شود (در موتورهای آسیای جنوب شرقی)

سنسور دریچه گاز (که متصل به محور دریچه گاز است و در سمت دیگر قرقره سیم گاز وصل می‌شود)

سنسور اکسیژن یا سنسور دود یا سنسور لامبدا (برروی مسیر مانیفولد اگزوز وصل می‌شود)

سنسور دمای هوا یا فشنگی دمای هوا (که برروی مانیفولد هوا وصل می‌شود)

سنسور دمای آب یا فشنگی دمای آب ( که برروی مسیر خروج آب از موتور و کنار ترموستات وصل می‌شود)

سنسورهای فوق که ممکن است اشکال مکانیکی پیداکنند عبارتند از:  سنسور دریچه گاز: فقط در صورت شتاب گیری خودرو وارد عمل می‌شود.

یعنی موقع شتاب عملکرد موتور بد می‌شود یا اینکه وقتی پدال گاز را کم یا زیاد می‌کنیم موتور مثل گذشته رفتار خوبی ندارد.

تصویر مرتبط

مثلا ریپ می‌زند یا کم می‌آورد و امثال آن. ولی وقتی با سرعت ثابت حرکت کنیم هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود.

در اینصورت این سنسور ممکن است معیوب شده باشد.

مفهوم دیگر این سنسور همان پمپ شتاب در کاربراتور است.

یعنی هیچ کس در اثر خرابی این سنسور معتل نمی‌ماند و فقط حالت شتاب خودرو دچار اشکال می‌شود.  سنسور فشار هوا یا  مپ سنسور: ممکن است درون آن آب نفوذ کرده باشد.

دراینصورت موتور بد کار می‌کند یا به عبارتی سوخت آن زیاد یا کم شده است که توسط دستگاه تون آپ مشخص می‌شود.

طبق دستور آورده شده در کتابهای راهنما این سنسور باید همواره رو به پایین نصب شود. یعنی سرشلنگی آن به طرف پایین باشد تا ذرات

هوا به درون آن وارد نشود.

ضمنا وجود سوراخ و پوسیدگی در شلنگ ارتباطی موجب بروز اشکال خواهد شد.

اگر دستگاه دیاگ تولز داشته باشید متوجه خواهید شد که سنسور هنگام کارکردن موتور مقدار فشار را اشتباه نشان می‌دهد.

دراین صورت موتور ریچ کار می‌کند.

نتیجه تصویری برای سیستم انژکتوری خودرو

یعنی سوخت آن زیاد شده و ممکن است حتی دود کند.

دراین مواقع راننده از قدرت موتور راضی است ولی آلودگی و مصرف سوخت آن غیر قابل تحمل می‌باشد.

خوشبختانه در اثر خرابی این سنسور ممکن است موتور در بدترین شرایط کاری قرار گیرد.

ولی اگر پدال را کمی بیشتر فشار دهید موتور روشن شده و به هرحال به تعمیرگاه رسانده می‌شود.  سنسور دور موتور:  اگر از نوع مغناطیسی باشد (فشنگی دور موتور) در اثر گرم شدنبیش از حد مغناطیس ضعیف شده و سنسور کارآیی خود را از دست

می‌دهد.

اگر سنسور بیش از حد به اگزوز نزدیک است به این مورد شک کنید.

مخصوصا در تابستان که روشن کردن کولر دمای زیر کاپوت خودرو را چندین برابر می‌کند.

اولین اتفاقی که براثر خرابی این سنسور پیش می‌آید: ریپ زدن موتور، روشن نشدن هنگام استارت گرم

(یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش کردن موتور گرم در تابستان بخواهیم آنرا روشن کنیم).

اگر سنسور کاملا معیوب باشد موتور هرگز روشن نخواهد شد و باید بکسل شود.

سنسور اکسیژن:

در اثر معیوب بودن این سنسور چراغ عیب پشت آمپر روشن شده و راننده احساس می‌کند موتور بد کار می‌کند.

همچنین محرکهایی در یک سیستم استاندارد وجود دارند عبارتند از: انژکتورها (که برروی مانیفولد هوا و در نزدیکی سرسیلندر نصب می‌شود.)   کوئل خشک (که برروی موتور در قسمت سرسیلندر یا حتی بدنه خودرو نصب می‌شود.)

محرک تنظیم دور آرام (که متصل به دریچه گاز یا بروری مانیفولد هوا وصل می‌شود)

پمپ بنزین (درون باک بنزین یا در مسیر لوله انتقال بنزین نصب می‌شود)  این محرکها (بجز کوئل خشک) همگی رفتار الکترومکانیکی دارند.

یعنی در آنها عمل مکانیکی با استفاده از تحریک و فرمان الکتریکی انجام می‌شود.

حساسیت بیش از حد این قطعات و بویژه ظرافت بکار رفته در طراحی و ساخت آنها، موجب شده تا بیش از هرچیز دیگری در معرض آسیب

باشند.

در نتیجه بیش از هر قطعه دیگری نیازمند رسیدگی هستند.

گرفتگی روزنه انژکتور همانطوریکه قبلا نیز اشاره کردیم، ایراد مرسومی است. اما راه حل رفع آن بسیار ساده است.

به این سادگیها انژکتور را عوض نکنید، مگر آنکه سوخت باشد.

آیا تاکنون به این موضوع پر داخته اید؟ که علت اصلی استفاده از سیستمهای الکترونیکدر خودروها چیست؟ وچرا سیستم کنترل الکترونیک موتور یا به عبارت ساده‌تر سیستم انژکتوری برروی موتور خودروها نصب می‌شود؟ منفعت استفاده ازاین سیستمهای پیچیده چیست و در چه شرایطی عملکرد مناسبی خواهند داشت؟  سیستمهای کنترل الکترونیک خودرو و به وپژه سیستم کنترل سوخت خودروها از زمانی مورد توجه قرارگرفت که آلودگی و مصرف سوخت خودروها مشکلاتی را برای مردم بوجودآورد. باید بدانید که هدف از بکارگیری این سیتمها تلاش برای کاهش مصرف سوخت و کنترل آلودگی در خودروها است. اما این وظیفه را سیستم کنترل الکترونیک و کامپیوتر خودرو به تنهای  قادر به انجام آن نیستند. در خودروها قطعه‌ای به نام مبدل سه راهه یا کاتالیزور وجود دارد که گازهای اگزوز حین عبور از آن به گازهای غیرمضر مانند آب و گازکربنیک تبدیل می‌شود. موتور خودرو ضمن سوزاندن بنزین با هوا مقدار زیادی گازهای سمی منوکسیدکربن، اکسیدهای ازت و هیدروکبنهای نسوخته تولید می‌کند که برای سلامت محیط زیست و زندگی موجودات زنده و ازجمله انسانها مضر هستند. مبدل سه راهه که محتوی مقدار زیادی مواد شیمیایی موسوم به کاتالیزور است ، این گازهای سمی را تحت تاثیر قرار داده و واکنشهای شیمیایی در آنها بوجود می آورد که موجب تبدیل گازهای سمی مذکور که گازهای غیرسمی می‌شود. چون سه نوع گاز سمی در دود اگزوز خودروها وجود دارد، بنابریان سه نوع کاتالیزور در مبدل پیش‌بینی شده تا همگی آنها را به گازهای غیرسمی تبدیل کند.مبدل شیمیایی یا مبدل سه راهه مهمترین عضو سیستم کنترل آلودگی خودروهامحسوب می‌شود.  در خودروهای امروزی سیستمی در آنها طراحی و پیاده‌سازی شده که به سیستم کنترل آلودگی معروف است. این سیستم وظیفه دارد تا میزان گازهای آلاینده خروجی از خودرو را محدود کرده و به گازهای غیرمضر تبدیل کند. همانطوریکه پیشتر گفته شده مهمترین عضو تشکیل دهنده این سیستم مبدل شیمیایی است. زیرا عمل اصلی واکنش گازهای مضر را این قطعه انجام می‌دهد.

نتیجه تصویری برای سیستم انژکتوری خودرو

مبدل شیمیایی در مسیر اگزور خودرو نصب می‌شود و تمامی دود خروجی از موتور مجبور است از لابلای آن عبور کند.

گازهای سمی حین عبور از درون روزنه‌های مبدل شیمیایی، واکنش نشان داده و به تدریج به گازهای غیرسمی تبدیل می‌شوند. در نتیجه گازهای خروجی از خودرو کم ضررتر خواهند بود.

بطوریکه مقدار آنها کمتر از مقدار آلودگی مجاز استاندارد میباشد.

همانطوریکه مشاهده می‌شود منحنی قرمز رنگ مربوط به گازهای سمی خارج شده ازاگزوز موتور است. این گازها وارد مبدل شیمیایی شده و از مقدار گازهای سمی بشدت کاسته می‌شود، بطوریکه منحنی سبز رنگ مقدار گازهای خروجی را پس از عبور از مبدل شیمیایی نشان می‌دهد. نکته فنی که در این منحنیها دیده می‌شود به کمیت لامبدا یا هوای اضافی مربوط است. با افزایش مقدار لامبدا یا به عبارتی همزمان با کاهش مقدار سوخت، مقدار آلودگی منوکسیدکربن و هیدروکربن نسوخته کم می شود. همزمان با این شرایط عملکرد مبدل شیمیایی نیز بیشتر شده و گازهای مضر بیشتری را به گازهای غیرسمی تبدیل می‌کند. برعکس این وضعیت برای گاز سمی اکسیدهای ازت وجود دارد. به این ترتیب که با کاهش لامبدا یا افزایش سوخت، مقدار گاز سمی اکسیدهای ازت نیز کاهش یافته و همزمان اثر مبدل شیمیایی نیز بیشتر شده و اکسیدهای ازت بیشتری را به گازهای غیر سمی تبدیل می‌کند.

مشاهده می‌شود که عملکرد مبدل شیمیایی برای هر سه نوع گاز سمی وقتی بهینه است که لامبدای برابر با یک باشد.

راندمان مبدل شیمیایی یا مبدل سه راهه هنگامی حداکثر است که لامبدا یا به عبارتی هوای اضافی برابر با یک باشد.

نتیجه تصویری برای سنسور اکسیژن

به این شرایط استوکیومتریک گفته می‌شود.

به همین دلیل با استفاده از سیستمهای الکترونیک کنترل موتور سعی می‌شود مقدار لامبدا تقریبابرابر با مقدار استوکیومتری تنظیم شود

تا همواره بیشترین راندمان تبدیل وجود داشته باشد و کمترین آلودگی وارد محیط زیست شود. آنچه که استفاده از سیستمهای کنترل الکترونیک را توجیه می‌کند دقت عمل آنها در تنظیم نسبت هوا به سوخت است. زیرا در مقایسه با سیستمهای مکانیکی مانند کاربراتور ازقابلیتهای بسیار بالایی برخوردار خواهیم شد.  وظیفه سیستمهای کنترل الکترونیک سوخت در یک کلمه عبارت است تنظیم دقیق نسبت هوا به سوخت برای کارکرد بهینه مبدل

شیمیایی.

نتیجه تصویری برای سنس.ر اکسیزن

به عبارت دیگراستفاده از سیستمهای الکترونیک برای کنترل موتور و به ویژه کنترل سوخت ایجاد شرایط مناسب برای کارکرد بهینه مبدل شیمیایی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.