بررسی نوسانات یک‌ ساله قیمت سکه + جدول

0

سکه طی یک سال گذشته یک روند غیرقابل پیش‌بینی را طی کرده است؛ هر چند وقت یکبار گران می‌شد و دوباره به سمت ارزانی می‌رفت.

گسترش‌نیوز: آنچه که از گرانی‌ سکه در ذهن مردم مانده همان سکه ۵ میلیون تومانی است که باعث تعجب همه شد. شاید برای کسانی که روند قیمتی سکه را رصد می‌کردند، این نوسانات آشنا باشد اما در این گزارش قصد داریم به مهم‌ترین آن اشاره کرده و بگوییم که سکه طی این یک سال چقدر تغییر قیمتی داشته است.

قیمت سکه امامی قیمت ارز قیمت دلار قیمت ین ژاپن قیمت یوان چین قیمت دلار کانادا قیمت طلای 18 عیار قیمت طلای 24 عیار قیمت نیم سکه اخبار اقتصادی اخبار بازار خودرو

آبان سال قبل سکه طرح جدید تا مرز ۴.۵ میلیون تومان رفته بود اما یکباره مسیر کاهشی را در پیش گرفت. یعنی از آذر سال قبل این کاهش ملموس و قابل مشاهده بود و نگاهی به قیمت‌ها نشان از ارزان سکه داشت. مثلا نرخ سکه طرح جدید از ۴.۵ به ۳.۹ میلیون تومان رسید.

این روند ارزانی تا بهمن‌ماه ادامه داشت و نوسان‌های ثبت شده همه به سمت ارزانی بود. اما در بهمن ماه یک افزایش نرخ اتفاق افتاد که تا اردیبهشت سال بعد هم ادامه داشت. تا جایی که نرخ سکه که در دی ماه سال قبل تا ۳.۶ میلیون تومان کم شده بود ابتدا به ۴.۱ میلیون تومان رسید و بعد، مسیر گرانی را تا ۵ میلیون تومان ادامه داد. البته انواع سکه هم تقریبا همین روند را در پیش گرفته بودند.

همین مسیر گرانی در تیر ماه دوباره به یک نقطه عطف رسید. در خرداد ماه ۹۸ نرخ سکه طرح جدید و دیگر انواع سکه دوباره به سمت ارزانی رفت. نرخ سکه طرح جدید در این ماه از ۵ میلیون تومان کوتاه آمد و به ۳.۹ میلیون تومان رسید. یک ماه بعد دوباره این روند یک افزایش را تجربه کرد و به ۴.۵ میلیون تومان رسید. از آن زمان تا آبان ۹۸ کل روندها به سمت ارزانی سکه بود. عددهای ثبت شده برای نرخ سکه نشان می‌دهد که نرخ سکه طرح جدید از تیر ماه امسال مسیر سقوط نرخ را در پیش گرفته و از ۴.۵ به ۳.۹ میلیون تومان در آبان ماه رسیده است.

در حقیقت تغییرات روزانه شاید افزایش اندک را نشان دهد اما روند سالانه سکه این را تایید می‌کند که سکه از آبان سال قبل تا آبان امسال به سمت ارزانی رفته است. شاید از هر کسی بپرسید بگوید که سکه گران شده است. دلیلش هم همان سکه ۵ میلیون تومانی است که باعث شد روند گرانی سکه بیشتر از این کاهش یک ساله به چشم بیاید.

jadvalsekke83.jpg

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.