معرفی انواع کمک فنر خودرو +عکس

0

معرفی انواع کمک فنر خودرو +عکس

فهرست مطالب

هدف از بکارگیری کمک فنر

کمک فنر یک وسیله هیدرولیکی لوله مانند است که در نزدیکی هر چرخ نصب می شود تا نوسانات فنر ها را کنترل یا میرا کند یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می شود .سر دیگر آن به قطعه ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است.در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر می شود.

Description: شکل 1 – ساختمان یک کمک-فنر ساده
هدف از بکارگیری کمک فنر هیدرولیکی نشان داده شده در شکل ۱  میزان کردن نوسانات فنر است. این کمک فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم
اثر نمی گذارد بعضی از کمک فنر ها می توانند این کارکرد ها را نیز داشته باشند.

طرز کار کمک فنر

ساختمان یک کمک فنر ساده در شکل ۱ نشان داده شده است. این نوع کمک فنر اساسا استوانه یالوله ای پر از روغن است که پیستونی در ان بالا و پایین می رود در نتیجه این حرکت روغن یا سیال هیدرولیکی موجود در استوانه، از طریق مجرا ها یا روزنه های کوچک موجود در پیستون، جریان پیدا میکند. اصطکاک ناشی از حرکت سیال واجهش فنر را محدود می کند. – کمک فنر ممکن است به تنهایی یا در داخل مجموعه فنر و کمک فنر (شکل ۲ ) نصب شود طرز کار هر دو نوع کمک فنر یکی است پیستون سیلندر را به دو محفظه سیال بالایی و پایینی تقسیم می کند. مجرا ها یا منفذهای پیستون با شیوه های یک طرفه فنر سوار، یا دیسکهایی که تحت فشار تغییرشکل می دهند، کنترل می شوند . هر چه سیال آسانتر از منفذ ها عبور کند خودرو نرمتر حرکت می کند. اگر منفذها بیشتر باشند، سیال را سخت تر عبور می دهند و خودرو زیاد نرم حرکت نمی کند و به اصطلاح می کوبد.

Description: شکل 2 – کمک فنر نصب شده در مجموعه کمک-فنر با فنر لول.

شکل ۲ – کمک فنر نصب شده در مجموعه کمک-فنر با فنر لول. در شکل ۳ طرز کار کمک فنر در کمک فنر ضریب – متغیر نشان داده شده است. در حین رانندگی عادی، شیار های پوسته کمک به سیال امکان می دهند که از اطراف پیستون عبور کند . وقتی چرخ خودرو به طور ناگهانی در یکی از چاله چوله های جاده می افتد، پوسته بیش از حد عادی کشیده می شود در این وضعیت پیستون در بالای شیار ها قرار می گیرد وسیال فقط می تواند از منافذ داخل پیستون بگذرد . در نتیجه مقاومت در برابر حرکت پیستون افزایش می یابد و تاثیر سیستم تعلیق را، در مقابل توقف های آن، کاهش می دهد.

Description: شکل 3 – طرز کار کمک-فنر در کمک ضریب متغیر

شکل ۳ – طرز کار کمک-فنر در کمک ضریب متغیر

کمک فنر های گازی در بالای سیال داخل کمک فنر مقداری هواست. در حین جمع شدن و باز شدن، ممکن است حرکت سریع روغن بین محفظه ها سبب مخلوط شدن هوا و روغن شود در نتیجه روغن هوا می گیرد یا کف می کند وقتی پیستون از داخل هوا یا کف می گذرد، با مقاومت اندکی روبه رو می شود .- یکی از روشهای کاهش میزان کف کردن روغن، پر کردن جای هوا با گازی تحت فشار، مانند نیتروژن، است (شکل ۲ ) فشار گاز وارد بر روغن سبب کاهش میزان تولید حبابهای هوا و کف کردن روغن می شود. بعضی از کمک فنرها یک کیسه لاستیکی دارند که گاز داخل
آن است تا با روغن مخلوط نشود.

سایر انواع کمک فنر ها درخودرو های مختلف و سیستمهای تعلیق مختلف از انواع مختلف کمک فنر استفاده می شود. بعضی از کمک فنر ها می توانند ارتقاء خودرو را تنظیم کنند. بعضی دیگر ار می توان چنان تنظیم کرد که فرمان پذیری خودرو و راحتی سفر را تغییر دهند. کمک فنر هایی که قابلیت های اضافی دارند عبارتند از کمک فنرهای فنر- معین ، تنظیم پذیر و بادی.

۱-کمک فنر های فنر- معین در بسیاری از سیستمهای تعلیق از کمک فنر هایی استفاده می شود که به صورت جداگانه نصب می شوند. بعضی از این کمک فنر ها یک فنر لول با ضریب فنر متغییر یا فنر –معین دارند که بین میل کمک و پوسته بسته می شود (شکل ۴ ) در این کمک فنرها ی فنر- معین کار فنر با کار کمک فنر تلفیق می شود در نتیجه ارتفاع خودرو، بدون توجه به میزان بار ثابت می ماند .

Description: شکل 4 – انواع مختلف کمک-فنر (برای نمایش در ابعاد بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید)

 ۲-کمک فنرهای تنظیم پذیر بعضی از کمک فنر ها تنظیم پذیرند و با دست یا به صورت الکترونیکی تنظیم می شوند در شکل ۴  (ب) نوعی کمک فنر نشان داده شده است که با دست تنظیم می شود این کمک فنر سه وضعیت دارد که می توان با انتخاب آنها سفتی کمک فنر
را تغییر داد با چرخاندن لوله گردگیر بالایی به یک طرف خودرو نرم تر حرکت می کند وبا چرخاندن آن در جهت مقابل از نرمی حرکت خودرو کاسته می شود . در بعضی از اتومبیل ها راننده می تواند با زدن کلیدی در جلو داشبورد، وضعیت کمک فنر را تغییر دهد در بخشهای آینده این نوع کمک فنر و سایر کنترلگرهای الکترونیکی سیستم تعلیق را شرح می دهیم.

۳-کمک فنرهای بادی در کمک فنرهای بادی یک گردگیر لاستیکی کمک فنر را در بر گرفته است (شکل ۴ ج) بدین ترتیب محفظه هوای درزبندی شده ای تشکیل می شود که آن را با هوای فشرده پر می کنند هوای فشرده ظرفیت باربری خودرو را افزایش می دهد و در عین حال ارتفاع عقب خودرو را ثابت نگه می دارد و مانع از خوابیدن آن می شود . بعضی از کمک فنر های بادی را می توان با هوای فشرده پر کرد و وقتی بار خودرو کاهش می یابد، مقداری از هوای کمک فنر را خالی کرد تا ارتفاع خودرو به میزان عادی باز گردد.

Description: شکل 5 – سیستم کنترل خودکار یا الکترونیکی سطح . حسگر ارتفاع نصب شده در کمک-فنر به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهد که کمپرسور هوا را روشن و خاموش کند.

شکل ۴ – انواع مختلف کمک-فنر (برای نمایش در ابعاد بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید) سیستم کنترل خودکار سطح بسیاری از خودرو ها به سیستم کنترل خودکار یا الکترونیکی سطح مجهزند (شکل ۵ ) . در این خودرو ها دو کمک فنر عقب با لوله به کمپرسور باد موجود در خودرو متصل اند . دست کم یکی از کمک فنرها حسگر ارتفاع دارد (شکل ۴ ج و ۵) هر گاه بار عقب خودرو سبب ایجاد تغییر در ارتفاع خودرو شود این حسگر به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهد مدول کنترل الکترونیکی، پس از دریافت سیگنال ، کمپرسور باد را به کار می اندازد تا هوای فشرده وارد کمک فنر کند وقتی بار برداشته می شود، مدول کنترل الکترونیکی شیر هوا را باز می کند، در نتیجه هوای سیستم تخلیه می شود .- بعضی از خودرو ها در چهار چرخ خود کمک فنر بادی یا کمک – فنر بادی دارند شکل ۵ – سیستم کنترل خودکار یا الکترونیکی سطح . حسگر ارتفاع نصب شده در کمک-فنر به مدول کنترل الکترونیکی سیگنال می دهد که کمپرسور هوا را روشن و خاموش کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.