بزرگ‌ترین نقطه ضعف تندر۹۰ چیست ؟

1

بزرگ‌ترین نقطه ضعف تندر۹۰ چیست ؟

فهرست مطالب

اگر روزی دنده خودروی تندر۹۰ شما ابتدا بد جا رفت و در نهایت در دنده‌های چهار و پنج، گیربکس قفل شد این را بدانید که حتماً بر اثر پارگی گردگیر پلوس، روغن گیربکس خالی شده و خشک کار کردن دنده‌ها باعث این اتفاق شده است و شما احتمالاً باید از ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان بسته به شدت آسیب‌رسیدن به قطعات داخل گیربکس هزینه کنید.

نتیجه تصویری برای گردگیر تندر 90

درست مثل مالک این تندر۹۰ که هفته گذشته به تعمیرگاه مراجعه کرد و گفت: آقای مکانیک! صبح که خودرو را روشن کردم دنده‌های سنگین در کوچه و خیابان خوب جا می‌رفت اما وقتی که وارد اتوبان شدم ورود به دنده چهار با سختی انجام شد و تعویض به دنده پنج با صدا همراه بود. وقتی خواستم معکوس بکشم و از دنده پنج به دنده چهار بیایم ناگهان گیربکس قفل شد. مالک این خودرو افزود: پس از چند بار گاز دادن و کلاچ گرفتن نیز گیربکس آزاد نشد و مجبور شدم هنگامی که به ترافیک رسیدم از سرعت خودرو کم کنم تا خودرو خاموش شود. او به مکانیک گفت: دوباره هر چه استارت زدم با وجودی که کلاچ گرفته بودم اما خودرو چون در دنده پنج قرار داشت از جا می‌پرید و دوباره خاموش می‌کرد. مکانیک به مالک تندر پاسخ داد: گردگیر پلوس تندر۹۰ها بعد از مدتی پاره می‌شود و چون مثل گردگیر پلوس خودروهای پژو زه و لایه دوم ندارد در نتیجه روغن داخل آن خالی می‌شود و گیربکس خشک کار کرده و قفل می‌کند. در صورتی که در خانواده پژو این اتفاق کمتر رخ می‌دهد زیرا اگر گردگیر پلوس در پژوها پاره شد روغن در لایه دوم قرار می‌گیرد و به گیربکس اجازه خشک شدن سریع را نمی‌دهد. اکنون با این مقدمه می‌خواهیم ببینیم در خودروی تندر۹۰ مذکور، پارگی گردگیر پلوس و خروج روغن از آن به چه قطعاتی آسیب وارد کرده است:

نتیجه تصویری برای گردگیر تندر 90

مکانیک ابتدا دید تندر۹۰ محصول پارس‌خودرو مدل سال ۸۹ است و حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده است بنابراین ابتدا سیستم کلاچ را بررسی نمود ولی سیستم کلاچ سالم بود بعد دید که گیربکس بدون روغن کار می‌کند و احتمالاً دنده خرد کرده پس گیربکس را باز نمود.

نتیجه تصویری برای گیربکسردگیر تندر 90

هنگامی که مشغول باز کردن گیربکس شد فهمید که گردگیر پلوس پاره شده و همه واسکازین از آن خارج شده است که این بزرگ‌ترین ضعف در خودروهای تندر۹۰ است. علت خرابی گیربکس نیز همین پارگی بود زیرا معمولاً جنس پلاستیک بعد از مدتی خشک و فرسوده می‌شود و باعث پارگی می‌گردد.

نتیجه تصویری برای گیربکسردگیر تندر 90

در خودرو تندر۹۰ اگر بخواهیم گیربکس را باز کنیم ابتدا باید رام را باز نموده و به دلیل کمبود فضای دسترسی به قطعات مجبوریم که جای باتری و کامپیوتر خودرو را نیز باز نماییم تا بتوانیم به پیچ‌های گیربکس دسترسی داشته باشیم که این نشان‌دهنده طراحی بد خودرو است (البته در جاگیری قطعات) مکانیک بعد از باز کردن متعلقات گیربکس مذکور، چهار عدد پیچ روی و شش عدد پیچ زیرین خودرو را باز کرد.

نتیجه تصویری برای گیربکسردگیر تندر 90
مکانیک بعد از  باز کردن پیچ‌های گیربکس، گیربکس را به صورت کشویی به سمت جلو کشید. بعد از این کار گیربکس را به آرامی به روی زمین قرار داد و به روی میز کار منتقل کرد البته مکانیک قبل از باز کردن گیربکس، سنسور دور موتور و متعلقات الکترونیکی و پیچ‌های دسته موتور را باز کرده بود.

مکانیک بعد از پیاده کردن گیربکس از روی خودرو مشغول باز کردن آن شد. ابتدا پوسته گیربکس را باز کرد و بعد از آن خارهای آن را آزاد نمود. بعد از باز کردن پوسته گیربکس، مکانیک به بررسی قطعات داخل آن پرداخت تا قطعاتی که باید تعویض شوند را باز کند.

نتیجه تصویری برای گیربکسردگیر تندر 90
مکانیک بعد از بررسی متوجه شد که خوشبختانه فقط چند قطعه آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد از جمله بلبرینگ دنده پنج و دنده برنجی و شفت دنده‌ها که روی آن ساییده شده بود. به همین خاطر ابتدا بلبرینگ و دنده پنج را باز کرد و بعد از آن شفت دنده‌ها را جدا نمود. پس تمام دنده‌ها را باز کرد و بعد از آن شفت را باز نمود.

بعد از شناسایی قطعات فرسوده، مکانیک سفارش تهیه قطعات نو داد و گفت: کیفیت قطعات بد در یک خودرو معمولاً هزینه‌های گزافی بر روی دست دارندگان خودرو می‌گذارد و در اینجا تنها علت قفل شدن دنده‌های گیربکس فقط به خاطر فرسودگی گردگیر پلوس و در نتیجه جنس بد بلبرینگ آن بود.

هنگامی که قطعات جدید از راه رسیدند مکانیک ابتدا شفت را در محل خود در داخل گیربکس قرار داد و سپس دنده‌ها، برنجی‌ها، توپی و کشویی را یکی پس از دیگری بر روی شفت چرخ‌دنده‌ها سوار کرد. بعد از سوار کردن آنها مکانیک مشغول به تست قطعات شد تا ببیند که آیا صحیح کار می‌کنند یا نه؟ و آیا دنده‌۵  بعد از تعمیر درست جا می‌رود یا خیر؟

مکانیک هنگامی که شفت را جا زد، نوبت به جمع کردن گیربکس ‌رسید سپس قبل از اینکه گیربکس را جمع کند برای بار آخر تمامی قطعات را دوباره چک ‌کرد و بعد پوسته گیربکس را بر روی دیگری بست و در پایان با آچار تورک متر با فشار ۶٫۷ کیلوگرم آن را محکم نمود.

بعد از بستن تمام گیربکس و جمع کردن آن نوبت به تعویض گردگیر پلوس که عامل اصلی به وجود آمدن این وضعیت بود ‌رسید اما قبل از آن لازم بود مکانیک ابتدا گیربکس را در جای خود قرار ‌دهد پس مشغول بستن پیچ‌های آن به بدنه موتور شد و یکی پس از دیگری قطعات الکترونیکی و مکانیکی را در جای خود قرار داد. بعد از بستن آنها ابتدا پلوس و رام را بست و باتری و کامپیوتر را نیز مجدداً در جای خود قرار داد. هزینه چنین تعمیری در خودرو تندر۹۰ از ۸۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است. هزینه همین تعمیر در خودروی پژو ۲۰۶ و یا پژو ۲۰۷ برابر با ۹۰۰ هزار تومان تا ۱٫۵ میلیون تومان است. ضمن اینکه به قول مکانیک، تعمیر گیربکس خودروهای پژو آسان‌تر و در تندر۹۰ بسیار سخت است. ضمن اینکه هزینه نگهداری تندر تقریباً گران‌تر از ماشین‌های همکلاس خود می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رهگذر می گوید

    قابل توجه ال ۹۰ سواران فخرفروش👌

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.