چند راه حل ساده برای رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک

0

چند راه حل ساده برای رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک

نتیجه تصویری برای خودروی دنده اتوماتیک

خودرو های دنده اتوماتیک برای رانندگانی که به تازگی از آنها استفاده می کنند و همچنین بین با تجربه ها نیز بسیار محبوب می باشند، چراکه کار کردن با آنها آسان و راحت بوده و در سفرهای طولانی آرامش خوبی را به راننده می دهند. ما در این بخش به شما یاد می دهیم که چگونه با این نوع خودروها رانندگی کنید. با سبقت آزاد همراه باشید.

نتیجه تصویری برای خودروی دنده اتوماتیک

این مبحث داراری سه بخش زیر می باشد:

۱-     آماده شدن برای رانندگی

۲-     طریقه رانندگی

۳-     اطلاعات کاربردی

 بخش اول – آماده شدن برای رانندگی

ابتدا در خودرو را باز نمایید و سوار شوید

تنظیم صندلی، آیینه ها و پیدا کردن نقاط کور خودرو

شناسایی کنترل ها:

پدال ترمز سمت چپ و پدال گاز سمت راست

تنظیم چراغ ها که در سمت چپ فرمان قرار دارد

دنده، که بر روی آن حروف (پارک = P، دنده عقب = R، خلاص = N، حرکت = D و علامت +  و – یا (۱و۲) که برای تعویض دنده به صورت دستی) می باشد

۴. بستن کمربند ایمنی، مطمئن شوید که تمام سرنشین ها کمربند خود را بسته باشند.

بخش دوم – طریقه رانندگی

نتیجه تصویری برای خودروی دنده اتوماتیک

۱. برای روشن کردن خودرو ابتدا پای خود را بر روی ترمز فشار دهید و سپس سوئیچ را چرخانده تا خودرو روشن شود.

۲. حرکت کردن: پای خود را روی ترمز نگه داشته و دنده مورد نیاز را انتخاب نمایید. برای رفتن به عقب دنده را روی R و برای حرکت به سمت جلو روی D قرار دهید.

۳. بعد از انتخاب دنده مناسب، ترمز دستی را به سمت پایین بخوابانید.
۴. به اطراف خود نگاه کنید و به آرامی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، در این لحظه خودرو به آرامی شروع به حرکت میکند.
۵. حالا با توجه به نیاز خود پدال گاز را فشار داده و به حرکت خود ادامه دهید. (موقع حرکت به عقب نیازی نیست پدال گاز را فشار دهید و با همان سرعت اولیه می توانید به راحتی و با اطمینان به حرکت خود ادامه دهید)
۶. با اطمینان به رانندگی خود ادامه دهید
۷. برای کم کردن سرعت و یا ایست کامل فقط پدال ترمز را فشار دهید.
۸. پس از آنکه به مقصد خود رسیدید و خودرو را پارک نمودید ابتدا دنده را در حالت خلاص یا N گذاشته و ترمز دستی را بکشید، پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و سپس دنده را در حالت پارک یا P قرار دهید و بعد خاموش نمایید.

بخش سوم – اطلاعات کاربردی

 ۱. در مواقعی که نیاز دارید به سمت عقب حرکت کنید، باید دنده را در وضعیت R قرار دهید و با توجه به اینکه در خودرو های اتوماتیک با برداشتن پا از روی پدال ترمز خودرو شروع به حرکت می کند، برای کنترل و تسلط بیشتر بر روی خودرو حتی الامکان در حرکت به عقب از گاز استفاده نشود.
۲. برای حرکت به سمت جلو باید دنده را در وضعیت D قرار دهید.

۳. زمانهایی که لازم هست برای مدت کوتاهی بایستید مثل پشت چراغ قرمز و … دنده را در وضعیت N یا خلاص قرار دهید.
۴. استفاده از ترمز موتور: در بعضی مواقع می توان به جای استفاده از ترمز با سنگین کردن دنده ها از ترمز موتوری استفاده کرد مانند سراشیبی ها که توصیه میشود از دنده سنگین استفاده نمایید.
۵. هرگز از دو پای خود در خودرو های اتوماتیک استفاده نکنید و فقط از یک پا هم برای ترمز و هم برای گاز استفاده نمایید.
۶. برای معکوس دادن، اگر تا نصفه پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهید یک دنده سنگین می شود و اگر گاز را تا انتها فشار دهید بسته به نوع دنده ای که هستید یک تا دو دنده سنگین می شود و هر زمان فشار پدال گاز را کم کنید دنده سبک میشود.
۷. حتما در سربالایی ها و یا سرازیری ها قبل از اینکه دنده را در حالت پارک یا P قرار دهید ابتدا در حالت خلاص یا N بگذارید، ترمز دستی را بالا بکشید، پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و سپس دنده را در حالت پارک یا P قرار دهید.
۸. زمانیکه دنده از حالت پارک یا P بیرون نیامد و به اصطلاح قفل شده بود چه کارهایی باید انجام داد؟
در خودرو های دنده اتوماتیک کنار دنده یه سوراخ در پوش دار به نام shift lock  وجود دارد که  شما می توانید با وارد کردن سوئیچ خودرو یا یک پیچ گوشتی دوسو به داخل آن قفل دنده را آزاد کرده و آنرا از حالت پارک یا P بیرون آورید.

در بعضی از خودرو ها با هل دادن خودرو به سمت جلو (معمولا) یا عقب هم می توان دنده را از پارک P درآورد. ( این روش را پیشنهاد نمی کنیم)

نتیجه تصویری برای خودروی دنده اتوماتیک
چرا این اتفاق می افتد؟

اگر در شیبها به دستورالعمل شرح داده شده در بالا برای پارک عمل نکنید وزن خودرو روی گیربکس افتاده و باعث قفل شدن دسته دنده بر روی حالت پارک(P) می شود. و یا ممکن است مشکل از نقص در سویچ استپ پدال ترمز خودروی شما باشد که می بایست به نمایندگی مجاز مراجعه نمایید.
۹. برای استفاده از دنده دستی یا تیپ ترونیک، وقتی دنده در حالت حرکت D هستش آنرا به سمت علامت  های (+ و –) ببرید و از این لحظه دنده ها توسط شما تعویض می شوند که “+” یک دنده بالا میبرد و “–” یک دنده کم می کند. توجه: شما در حال حرکت هر زمان که بخواهید می توانید دنده را از حالت D به دستی و بالعکس تغییر دهید.
۱۰. هیچگاه در حال حرکت و قبل از توقف کامل دنده را از وضعیت D به N یا R به (N و P) تغییر ندهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.