معرفی ۱۰ ستاره صنعت خودرو جهان

0

معرفی ۱۰ ستاره صنعت خودرو جهان

فهرست مطالب

واضح است صنعت خودرو بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از اقتصاد جهانی را شکل می‌دهد و توسط افرادی بسیار قدرتمند هدایت می‌شود. در اینجا ۱۰ چهره مهمی که در سال‌های اخیر بر صنعت خودروی جهان تاثیرگذار بوده‌اند، معرفی می‌کنیم.

صنعت خودرو یک هیولای عظیم‌الجثه است. تنها در ایالات متحده بیش از ۷ میلیون نفر در زمینه تولید خودرو فعالیت می‌کنند که درآمد مالیاتی ۲۰۵ میلیارد دلاری را برای دولت‌ها، فدرال و ایالت‌ها به ارمغان می‌آورند و کمپانی‌های خودروسازی از سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰ میلیارد دلار را در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این‌ها همگی به لطف اتحاد تولیدکنندگان خودرو ممکن شده است که از ترویج و رشد صنعت خودرو در ایالات متحده دفاع می‌کند. واضح است صنعت خودرو بخش مهم و جدایی‌ناپذیر از اقتصاد جهانی را شکل می‌دهد و توسط افرادی بسیار قدرتمند هدایت می‌شود.

در اینجا ۱۰ چهره مهمی که در سال‌های اخیر بر صنعت خودروی جهان تاثیرگذار بوده‌اند، معرفی می‌کنیم. با اخبار خودرو همراه باشید.

سباستین تران

سباستین تران

ممکن است بپرسید سباستین تران کیست؟ او مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیاست. شاید بگویید این فرد چه ربطی به خودروسازی دارد. برای فهم این مساله، اشاره به این نکته مفید است که او و آزمایشگاه هوش مصنوعی‌اش به توسعه و ساخت خودروی بدون راننده گوگل کمک کرده‌اند که نخستین خودروی کاملا خودران در سراسر جهان است.

سباستین تران که استاد علوم کامپیوتری و مهندسی برق در دانشگاه استنفورد است، اداره آزمایشگاه هوش مصنوعی این دانشگاه را برعهده دارد و از هوش خود برای ساخت « استنلی » خودروی بدون راننده برای گوگل بهره برده است که در سال ۲۰۰۵ جایزه DARPA را برای وی به ارمغان آورد.

باراک اوباما

نتیجه تصویری برای باراک اوباما

باراک اوباما

در وهله اول ممکن است معرفی این نام به‌عنوان چهره‌ای تاثیرگذار بر صنعت خودرو گیج‌کننده به نظر برسد. البته با کمی دقت می‌توان متوجه شد در این سال‌ها تا حدودی صنعت خودرو اساس حکومت باراک اوباما را تشکیل داده بود.

نخستین اقدام رئیس جمهور پیشین ایالات متحده بعد از انتخابات سال ۲۰۰۹ قبول تزریق ۸۰ میلیارد دلار به صنعت خودروی آمریکا بود. این اقدام او نه‌تنها باعث نجات یک میلیون موقعیت شغلی شد، بلکه به نجات صنعت خودروی این کشور در سراسر جهان و میلیون‌ها شغل در اروپا و آسیا نیز منجر شد. علاوه بر این می‌توان به تصویب سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری روی پژوهش‌های مربوط به خودروهای خودران نیز اشاره کرد.

لی‌ شوفو

لی‌ شوفو

لی‌ شوفو

لی شوفو یک همه‌فن حریف چینی است. او با عناوین مختلفی مانند صنعتگر، کارآفرین، مدیر خودرویی و مهره‌ سیاسی معرفی می‌شود.

چیزی که از آن مطمئن هستیم این است که لی شوفو، رئیس گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی است که سازنده خودرو، تاکسی، موتورسیکلت، موتور و جعبه انتقال نیرو است.

این کمپانی همچنین مالکیت برند سوئدی ولوو را در اختیار دارد و تاکسی‌هایی را با برند «تاکسی لندن» عرضه می‌کند. اما این‌ها دلیل نمی‌شود نام او در این فهرست ذکر شود.

دلیل چنین انتخابی این است که او قدرتمندترین مدیر خودرویی در چین معرفی شده و چین بزرگ‌ترین و پرسودترین بازار فروش خودرو است.

سرجیو مارشیونه

سرجیو مارشیونه

سرجیو مارشیونه

سرجیو مارشیونه در مقام رئیس گروه خودروسازی فیات کرایسلر و حافظ برند فراری به عنوان یکی از ستون‌های صنعت خودروی اروپا به شمار می‌رود.

او در حال حاضر در تلاش است به اوضاع فیات کرایسلر سر و سامان دهد. در سال‌های اخیر کاهش فروش جهانی و میزان بالای بدهی‌ فیات کرایسلر را در تنگنا قرار داده و مارشیونه هم شوالیه سفیدپوشی است که تلاش می‌کند ناجی شرکتش باشد.

او در رده‌ مدیران عالی‌رتبه، یک خانه‌تکانی را ترتیب داد، برنامه تحقیق و توسعه آنها را زیر و رو کرد و گرایش تولید را از مدل‌های سدان و هاچ‌بک به مدل‌های شاسی‌بلند تغییر و به ویژه مدل‌های برند جیپ را توسعه داد.

چالرز برِیِر

چالرز برِیِر

چالرز برِیِر

چارلز بریر یک قاضی دیوان عالی در دادگاه‌های ناحیه ایالات متحده است. او همان کسی است که فولکس‌واگن را به خاطر رسوایی دیزلی‌اش در آمریکا به خاک سیاه نشاند.

همان‌طور که می‌دانید فولکس‌واگن با نصب نرم‌افزاری روی موتورهای محصولات دیزلی‌اش تست‌های آزمایشگاهی را دور می‌زد تا سرانجام این ترفند لو رفت و به بزرگ‌ترین جمع‌آوری خودرویی تاریخ و شکایت‌های متعدد منجر شد.

چیزی که اهمیت چارلز بریر را مشخص می‌کند تنها این نکته نیست که او در مورد شیوه جبران خسارت‌ها و پرداخت غرامت توسط فولکس‌واگن تصمیم می‌گیرد، بلکه او از این مساله اطمینان پیدا می‌کند که تمام اقدامات این خودروساز آلمانی با قوانین و قواعد محیط زیستی مطابقت داشته باشد.

جیسون کاستریوتا

جیسون کاستریوتا

جیسون کاستریوتا

جیسون کاستریوتا یک طراح آمریکایی است که تاثیر بسزایی روی خودروهای لوکس گران‌قیمت در سراسر جهان گذاشته است.

جیسون که در یک شرکت طراحی کوچک واقع در نیویورک‌سیتی با نام اسکایلبز مشغول به کار است، در مقام یکی از ستاره‌های عالم طراحی خودرو از شهرتی جهانی برخوردار شد.

او تاکنون طراحی خودروهایی مانند فراری P 4/5، مازراتی گران‌توریسمو و SCC تواتارا را انجام داده است که هر یک به عنوان شاهکار شناخته شده‌اند.

طراحی همین سه خودرو برای یک کارنامه کاری موفق کافی است، اما جیسون کاستریوتا همچنان قدرتمند به پیش می‌تازد. او همچنین طراحی خودروهای برتون مانتید و ساب فونیکس را انجام داده است.

برنی اکلستون

برنی اکلستون

برنی اکلستون

برنی اکلستون که در بریتانیا با عنوان «F1 سوپریمو» شناخته می‌شود، رئیس گروه فرمول یک است و مالکیت و کنترل تمام چیزهایی که به مشهورترین مسابقات اتومبیلراتی جهان مربوط می‌شود (از جمله پخش مستقیم تلویزیونی مسابقات) در اختیار او قرار دارد.

این مساله نه‌تنها به این معناست که برنی اکلستون فوق‌العاده ثروتمند (با ثروتی حدود ۴ میلیارد دلار) است، بلکه نشان می‌دهد در صنعت خودرو از قدرت بسیار زیادی برخوردار است و اغلب از او خواسته می‌شود تا درباره هر چیزی که به ماشین مربوط می‌شود، از تبلیغات خودرویی گرفته تا طراحی جعبه انتقال نیرو، مشاوره دهد.

مری بارا

مری بارا

مری بارا

مری بارا، در مقام مدیر ارشد گروه خودروسازی جنرال‌موتورز بی‌بروبرگرد قدرتمند‌ترین زن در صنعت خودروی جهان است.

اگرچه جنرال موتورز دیگر به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان شناخته نمی‌شود، اما هنوز هم با داشتن ۱۷ برند فرعی و سایت‌های تولید در ۳۷ کشور جهان جزو بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان به شمار می‌رود.

جنرال موتورز همچنین در عرصه فناوری‌های پاک و تولید خودروهای الکتریکی پیشتاز است و از مهم‌ترین دستاوردهای آن می‌توان به شورولت بولت اشاره کرد که به باور تحلیل‌گران خودرویی می‌تواند رقیبی جدی برای تسلا مدل ۳ باشد.

تمام این پیشرفت‌ها تحت نظارت مری بارا صورت گرفته است و او به عنوان عامل اصلی در سوق دادن جنرال موتورز به آینده خودروسازی شناخته می‌شود.

مارک فیلدز

مارک فیلدز

مارک فیلدز

شاید تنها مدیر خودرویی در دیترویت که از مری بارا قدرتمندتر است، مارک فیلدز مدیر عامل کمپانی فورد موتور باشد.

فردی که در طول ۲۶ سال پله‌های ترقی را در فورد پیموده و از سال ۲۰۱۴ به بالاترین پست در این شرکت رسیده است.

او پس از رکود وحشتناک سال ۲۰۰۸ و تزریق سرمایه دولت به صنعت خودرو زمام امور را به دست می‌گرفت که هر دو باعث کاهش ارزش سهام فورد شده بودند.

در حال حاضر با عرضه خودروهایی مانند فورد فوکوس RS، شلبی GT350R و جدیدترین مدل فورد GT ارزش سهام فورد در حال افزایش است.

علاوه بر این انتظار می‌رود وانت پیکاپ فورد F-150 که به عنوان قابل اعتمادترین وانت فورد شناخته شده نیز نقش مهمی در افزایش فروش این شرکت ایفا کند.

الن ماسک

الن ماسک

الن ماسک

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.