آموزش گام به گام تعویض تسمه تایم وتسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۲

0

آموزش گام به گام تعویض تسمه تایم وتسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۲

فهرست مطالب

چگونه می توانیم تسمه تایم و دینام پژو ۲۰۶ تیپ دو را عوض کنیم

ابتدا چرخ جلو سمت شاگرد را شل کنید. زیر ماشین سمت راست طرف شاگرد جک بزنید و تا جایی که چرخ از زمین جدا شود بالا بروید. چرخ را باز کرده و کنار بگذارید وزیر خودرو خرک بگذارید. گل گیر رابا آچار t20باز کنید وبه سمت فنر جمع کنیدتا راحتر بتوانید کار انجام دهید اگر از داخل گلگیر به موتور نگاهی بیاندازید خواهید دید که فولی سر میل لنگ سه عدد پیچ دارد که با آچار ۱۳ باز میشوند. آنها را باز کنید. در این مرحله اگر پیچ های سر میل لنگ بقدری سفت هستند که باعث چرخیدن موتور میشوند میله ای به قطر یک پیچ گوشتی معمولی (مثلا فازمتر) پیدا کنید و در حدود ۵ الی ۶ سانتیمتر از سر آنرا خم کنید (به شکل ال انگلیسی) از این ابزار برای ثابت نگه داشتن میل لنگ و همچنین تنظیم تایم میل لنگ بهره خواهیم برد.

حال توجه کنید که در سمت راست بدنه سیلندر و چسبیده به گیربکس تقریبا پشت فیلتر روغن سوراخی به قطر ابزاری که ساختیم وجود دارد که این سوراخ به سوراخ متناظرش بر روی فلایویل راه دارد. با رد کردن ابزارتان از سوراخ و چرخاندن آهسته موتور سوراخ روی فلایویل را بیابید و ابزار خود را از آن رد کنید به قسمی که فلایویل قفل شده و موتور دیگر نچرخد.

توصیه میکنم سنسور دور موتور نزدیک همان سوراخ بر روی بدنه گیربکس را باز کنید. با یک عدد پیچ ۶ به بدنه گیربکس بسته شده است. حال با لاک غلط گیر خطی بر روی دنده فلایویل و بدنه گیربکس بکشید اینکار به شما کمک میکند در سری بعد پیدا کردن سوراخ فلایوویل بسیار راحتتر بشود.

حال که موتور قفل است به راحتی زور زده و پیچ های سر فولی میل لنگ را باز کنید. نباید خیلی سفت باشند. معمولا با آچار ۱۳ هم باز میشوند و نیازی به قدرت بکس ۱۳ نیست.

Crank Pulley

فولی را به آرامی از جایش درآورید.

در وسط بلبرینگ متحرک تسمه سفت کن تسمه دینام پیچی قرار دارد با قرار دادن آچار ۱۳ بر روی آن سعی کنید آنرادر جهت خلاف گردش عقربه های ساعت بکشید یا هل دهید تا تسمه دینام شل شده و آزاد شود. با دست دیگر تسمه را از روی فولی پمپ هیدرولیک آزاد کنید و تسمه را بیرون بکشید. اینکار باعث سفت تر شدن پیچ بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن نیز میگردد. این پیچ چپ گرد بسته می شود تا هنگام تعویض تسمه دینام شل نشود.

Aux Belt Tensioner

نتیجه تصویری برای تعویض تسمه تایم 206

قاب پلاستیکی روی تسمه تایم دو تکه بوده و تکه پایینی با چهار عدد پیچ۶ بسته شده است که هر چهار تا از پایین راحتتر باز میشوند. یعنی اگر دست خود را از سمت گلگیر وارد موتور کنید به هر جهار پیچ دسترسی دارید. سه پیچ که تقریبا در موقعیت مثلثی دور فولی میل لنگ قرار دارد و چهارمی کمی بالاتر و به سمت عقب موتور قرار دارد.

Bottom Cover Bolts

Bottom Cover Top Bolt

قاب بالا را هم که در دو طرفش دو پیچ ۶ دارد و به صورت کشویی در قاب پایین جا گرفته باز کنید و بیرون بکشید و سپس قاب پایین را درآورید

Engine Mount Steady Bar

Top Cover

حال شما تسمه تایم را خواهید دید . چون شما قبلا سوراخ فلایویل را پیدا کرده و با پین مخصوص خود انرا ثابت کردید اصولا باید موتور در تایم خود قرار داشته باشد و شما بتوانید سوراخ روی فولی میل سوپاپ را درست در مقابل سوراخ متناظرش بر روی بدنه سرسیلندر ببینید و با پینی شبیه پین قبلی که ساختید منتها کمی کلفتر آنرا نیز ثابت کنید. اگر احیانا اینگونه نبود پین فلایویل را در آورید. موتور را بقدری بچرخانید تا هر دو سوراخ فلایویل و فولی میل سوپاپ هر دو در جای خود و در مقابل سوراخ متناظرشان قرار بگیرند. با رد کرد پین ها هر دو را ثابت کنید. در اینصورت باید یادتان باشد که علامتی که با لاک غلط گیر بر روی فلایویل زده بودید را تصحیح کنید

حال میدانید که به هر دلیل اگر از ابتدا و پیش از خارج کردن تسمه تایم کهنه موتور را در تایم خود قرار نداده اید نباید نگران باشید چون با چرخاندن آهسته میل لنگ و میل سوپاپ می توانید آنها را روی تایم بیاورید و پین ها را رد کنید. در این حالت اگر به هنگام چرخاندن میل لنگ یا میل سوپاپ هر کدام از آنها سفت شده و گیر کرد اصلا به آن فشار نیاورید که باعث کج شدن سوپاپ ها می شوید بلکه هر کدام قفل شد دیگری را به آهستگی کمی در جهتی که میچرخد بچرخانید و دوباره میل قفل شده را به حرکت درآورید.

تسمه کهنه هنوز روی کار است و شما پین ها را رد کرده و موتور در تایم خود میزان است. با آچار ۱۳ پیچ تسمه سفت کن تایم را شل کنید. بلبرینگ تایم که کارش گرفتن خلاصی تسمه تایم و سفت کردن آن است پایین فولی میل سوپاپ کمی متمایل به عقب موتور قرار دارد. بلبرینگ را با دست عقب دهید تا تسمه شل شود بعد پیچ بلبریگ را در حدی که بلبرینگ را فقط عقب نگه دارد سفت کنید

حال مبتوانید تسمه تایم را بیرون آورید

تسمه نو را طوری جا بیاندازید که جهت فلش های رسم شده بر روی آن در جهت چرخش موتور باشد و خلاصی تسمه به سمت بلبرینگ بیافتد. فولی واتر پمپ را فراموش نکنید. با تسمه تایم میچرخد. پیچ بلبرینگ را شل کنید و بلبرینگ را به اندازه ای جلو بکشید که اگر با انگشت خود تسمه را روی فولی بخوابانید به اندازه ی دو الی سه دنده روی فولی بخوابد. اینکار را باید با آچار آلن ۵ میلیمتری انجام دهید و با دست دیگر پیچ ۹ بلبرینگ را با همان آچار ۱۳ سفت کنید. حال پین ها را بیرون بکشید و چرخ را ببندید و گیربکس را در دنده پنج قرار داده و موتور را بچرخانید تا از تنظیم بودن تایم و قفل نشدن موتور اطمینان حاصل کنید.

فقط یادتان باشد حتما تایم را درست بگیرید واگر نتوانستید از یک مکانیک سوال کنید واگر اشتبا ه تایم بگیرید خسارت زیادی می بینید بعد انداختن تسمه دو سه دور موتور را با بکس ۲۲ رابط ودسته بکس بچرخانید اگر خیلی سفت بود دوباره تایم بگیرید ولی اگر دید یک نقطه خیلی سفت هست ونقطه دیگر به یکباره شل می چرخد تایم درست می باشد و این یعنی پیستون کمپرس دارد

قاب ها را به همان ترتیبی که باز کردید ببندید. فولی میل لنگ را نیز ببندید و پیچ هایش را به خوبی سفت کنید. سپس تسمه دینام را جا بیاندازید و استارت بزنیدو شما توانستید تسمه تایم خودرو خودرا با سه آچار و دو پین و یک جک عوض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.