چگونه پژو ۲۰۶ تیب ۲ را فیلرگیری کنیم ؟

17

جدول فیلرگیری ۲۰۶ ،فیلر گیری موتور tu5 ،فیلر گیری 206 تیپ 5 ،علائم تنظیم نبودن فیلر ۲۰۶ تیپ ۲ ،مزایای فیلر گیری 206 ،آموزش فیلر گیری 206 تیپ 2 ،سفت بودن فیلر ۲۰۶ ،فیلرگیری tu3
چندی پیش در جستجو برای یافتن فیلر پژو ۲۰۶ در سایتی به جدولی برخوردم که بسیار مفید بود و پس از فیلرگیری با آن روش صدای موتور بشدت کمتر شد. پیش از این یکی از دوستان گفته بود که مانند تمام خودروها سوپاپ یک را قیچی کن و سوپاپ چهار را فیلر بگیر. سوپاپ هوا یا بعبارتی بنزین را ۲۰ و دود را ۴۰ فیلر بگیر.

فواید فیلر گیری پراید فیلر گیری موتور سیکلت آموزش تصویری فیلرگیری موتور آموزش فیلرگیری پراید آموزش فیلرگیری پیکان فیلر چیست مزایای فیلر سوپاپ فیلر سوپاپ چیست تاثیر فیلر گیری بر مصرف سوخت فیلر گیری چیست کدام ماشین ها فیلر می خواهند آموزش تعمیر خودرو

روش مناسبی بود و اندازه فیلرها درست ولی روش جدید بر اساس جدول زیر است که در کارکرد و شتاب خودرو تاثیر بیشتری دارد:

Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± ۰.۰۵ (mm)
  • exhaust : clearance 0.40 ± ۰.۰۵ (mm)
adjustment
with valve fully open (exhaust) inlet exhaust
۱ ۳ ۴
۳ ۴ ۲
۴ ۲ ۱
۲ ۱ ۳

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm
  • ø M6 = 0.9 da.Nm

همانطور که می بینیم فیلر سوپاپ هوا ۲۰ صدم میلیمتر (یعنی به زبان خودمون فیلر ۲۰) با درسد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر بوده و این مقدار برای سوپاپ دود ۴۰ صدم میلیمتر (فیلر ۴۰) با درصد خطای ۰٫۰۵ میلیمتر است. این مقادیر نشان میدهد که سوپاپ هوا در خودروی پژو ۲۰۶ بیش از سوپاپ دود باز میشود. و با توجه به اینکه سوپاپ هوا بزرگتر از دود است همه اینها باعث ورودی زیاد و خروجی کم میشود که با توجه به زمان پاشش سوخت توسط انژکتور بهترین حالت برای کارکرد پیستون ها و در کل موتور را فراهم میکند.

جدول فوق بیان میکند که هرگاه سوپاپ دود شماره ۱ کاملا باز بود (یعنی در حالت قیچی{هرگاه سوپاپ دود در بالاترین نقطه حرکت خود و در آستانه ی پایین رفتن است سوپاپ هوا در پایین ترین مکان و باز ترین حالت است ولی در آستانه بالا رفتن و بسته شدن}) سوپاپ هوای ۳ و سوپاپ دود ۴ را فیلر بگیرید

 آموزش فیلرگیری 206  تاثیر فیلر گیری بر مصرف سوخت  چگونه فیلر گیری کنیم  کدام ماشین ها فیلر می خواهند  مزایای فیلر گیری تیبا  نحوه فیلرگیری نیسان وانت  آموزش فیلرگیری پراید  آموزش فیلرگیری پژو 405  مزایای فیلرگیری چیست  آموزش فیلرگیری پیکان  تعمیرات تخصصی پژو 206  کاهش صدای موتور پژو 206  صدای تق تق موتور 206  صدای تق تق موتور از چیست  کاهش مصرف سوخت پژو 206

به همین ترتیب هرگاه سوپاپ دود ۳ کاملا باز بود هوای ۴ و دود ۲ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۴ کاملا باز بود هوای ۲ و دود ۱ را فیلر بگیرید

هرگاه سوپاپ دود ۲ کاملا باز بود هوای ۱ و دود ۳ را فیلر بگیرید
در پایان نیز بیان شده که پیچ های نمره ۶ را با گشتاور (ترک) ۰٫۹ دکا نیوتن متر یعنی ۹ نیوتن متر سفت کنید و میدانیم که مهره های پیچ های سر اسبک ها نمره شش هستند.

 آموزش فیلرگیری 206  تاثیر فیلر گیری بر مصرف سوخت  چگونه فیلر گیری کنیم  کدام ماشین ها فیلر می خواهند  مزایای فیلر گیری تیبا  نحوه فیلرگیری نیسان وانت  آموزش فیلرگیری پراید  آموزش فیلرگیری پژو 405  مزایای فیلرگیری چیست  آموزش فیلرگیری پیکان  تعمیرات تخصصی پژو 206  کاهش صدای موتور پژو 206  صدای تق تق موتور 206  صدای تق تق موتور از چیست  کاهش مصرف سوخت پژو 206

شایان ذکر است که:

da.Nm = 10 Nm

da.Nm : deca newton meters

یک واحد فرانسوی است

پیچ های نمره ۹ نیز با گشتاور ۱٫۷۵ دکانیوتن متر برابر با ۱۷٫۵ نویتن متر سفت میشوند. همه میدانیم که پیچ ۶ آچار ۱۰ میخورد و پیچ ۹ آچار ۱۳ ( بهتر است بدانیم که بسیار راحت است اگر نمره پیچ را به اضافه ی ۴ کنیم نمره آچار مناسب آن پیچ بدست می آید)

 آموزش فیلرگیری 206  تاثیر فیلر گیری بر مصرف سوخت  چگونه فیلر گیری کنیم  کدام ماشین ها فیلر می خواهند  مزایای فیلر گیری تیبا  نحوه فیلرگیری نیسان وانت  آموزش فیلرگیری پراید  آموزش فیلرگیری پژو 405  مزایای فیلرگیری چیست  آموزش فیلرگیری پیکان  تعمیرات تخصصی پژو 206  کاهش صدای موتور پژو 206  صدای تق تق موتور 206  صدای تق تق موتور از چیست  کاهش مصرف سوخت پژو 206

B1EF01A1 – 206 TU ENGINE

ADJUSTMENT VALVE CLEARANCES

NOTE : minimum time for engine cooling : 2 H .

 

Remove :

  • the cylinder head cover (1) and its gasket
  • the two spacers (2)
  • the deflector plate (3)

 

Adjust the valve clearances :

  • inlet : clearance 0.20 ± ۰.۰۵ (mm)
  • exhaust : clearance 0.40 ± ۰.۰۵ (mm)
adjustment
with valve fully open (exhaust) inlet exhaust
۱ ۳ ۴
۳ ۴ ۲
۴ ۲ ۱
۲ ۱ ۳

Tightening of the lock nuts :

  • ø M9 = 1.75 da.Nm
  • ø M6 = 0.9 da.Nm

Refit the parts removed .

Tighten the nuts to 0.5 da.Nm .

مهره های درب سوپاپ را نیز با گشتاور ۰٫۵ دکانیوتن متر که همان ۵ نیوتن متر است ببندید.

باید بدانیم که تنها ۲۰۶ تیپ ۲ فیلرگیری دارد و بقیه تیپ ها استکانی تایپیت دارند که با فشار روغن تنظیم میشوند. در آینده در مورد تایپیت ها هم سخن خواهیم گفت.

برای باز کردن درب سوپاپ نیاز است که کویل (وایرها) را باز کنید. پایه پلاستیکی سیم سنسور اکسیزن را نیز از جایش خارج کنید تا نشکند. و به هنگام برداشتن درب سوپاپ مراقب افتادن بوش های بین درب سوپاپ و ورق فلزی زیر آن باشید. به هنگام بستن هم ابتدا آن ورق فلزی را بر روی پیچ ها گذاشته بوش ها را نیز همانجا روی پیچ ها قرار دهید سپس ابتدا پشت درب سوپاپ را بدون برخورد با ورق فلزی به آرامی جازده و سپس جلوی درب سوپاپ را پایین آورده و در سر جای خودش قرار دهید.

در آخر توصیه میکنم برای چرخاندن موتور (میل سوپاپ) از پیچ سر میل سوپاپ که فولی تسمه تایم را به آن متصل کرده و آچار ۱۶ میخورد هرگز استفاده نکنید زبرا هر آن امکان بریدن آن پیچ یا هرز شدن میل سوپاپ وجود دارد پس برای چرخاندن موتور زیر ماشین سمت شاگرد جک بزنید تا جایی که چرخ جلو از زمین جدا شود. گیربکس را در دنده ۵ قرار دهید و با چرخاندن چرخ موتور را به آرامی بچرخانید.

در پایان تمام مهره های سفت کننده سر اسبک را آچار بکشید

لبه ی سرسیلندر و درب سوپاپ را از روغن پاک کنید و هرگز واشر درب سوپاپ را چسب آببندی نزنید. نه تنها در آببندی درب سوپاپ تاثیری ندارد بلکه ممکن است تکه های چسب وارد موتور و سرسیلندر شود و دردسر ایجاد کند (مثلا با گرفتن کانال های روغن) همچنین در دفعه بعد که درب سوپاپ را باز میکنید تمیز کردن آن از این چسب ها زحمت بسیار دارد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
17 نظرات
  1. پویان می گوید

    خوب عرض کردم که فیلر استاندارد زدم نتیجه نگرفتم مکانیکها میگن باید ۳۰ باشه خواستم ببینم نظرتون چیه میترسم بسوزونه سوپاپ‌رو. الان هم یکم صدا موتور زیاده اما اگروز خیلی کم پق پق میکنه

    1. محسن رهبرماه می گوید

      سلام.توضیحات مدیر سایت یقسمت هاییش برعکس و اشتباه هست و هر کسی که با این روش ۲۰۶ رو فیلر گیری کنه ماشینش کم نفس میشه.اشتباه توی توضیحات اون قسمت هست که نوشته سوپاپ دود در بالاترین قسمت و سوپاپ هوا در پایین ترین قسمت باید باشه که برعکس گفته و در اصل باید سوپاپ دود مثلا سیلندر یک که همون سیلندر سمت گیربکس هست در پایین ترین نقطه باشه.این میشه همون چیزی که جدول گفته.پس یکبار دیگه جمع بندی میکنم که بدرد بقیه دوستان هم بخوره.ترتیب احتراق توی این موتور که همون ۱۳۴۲ هستش(یک،سه،چهار و دو)پس ماشین رو توی دنده پنج بذارید و جک بزنید سمت چرخ جلو شاگرد با از زمین کنده بشه.مرحله بعدی قاب بالایی تسمه تایمینگ رو باز کنید تا فولی میلسوپاپ رو ببینید.حالا تایر رو بچرخونید تا سوپاپ دود سیلندر یک(سیلندر سمت گیربکس) تقریبا در پایین ترین حالت خودش قرار بگیره.در واقع در این لحظه سوراخ روی فولی میلسوپاپ(همون سوراخه که پیچ میکنیم داخلش و سرسیلندر رو روی تایم میاریم)در بالاترین نقطه یا ساعت دوازده وایمیسته.حالا طبق جدول بالا سوپاپ دود سیلندر چهار و سوپاپ هوای سیلندر سه رو فیلر بزنید.وقتیکه فیلر این مرحله رو گرفتید،لاستیک رد بچرخونید تا سوراخ روی فولی میلسوپاپ روی ساعت سه قرار بگیره.مرحله بعدی سوراخ روی فولی میلسوپاپ در پایین ترین نقطه یا ساعت شش قرار میگیره و اخرین مرحله هم سوراخ روی فولی میلسوپاپ روی ساعت نه قرار میگیره.سعی کردم به ساده ترین شکل ممکن واسه خواننده محترم توضیح بدم.امیدوارم بتونید بخوبی استفاده کنید.در واقع وقتی توی هر مرحله موتور رو میچرخونید و مثلا میخواید سوپاپ دود سیاندر یک یا سه یا چهار یا دو در بازترین حالت قرار بگیره،زیر دستتون وقتی موتور رو میچرخونید یحالت قفلی پیدا میکنه و وقتیکه اون حالت قفلی رو حس کردید اون سوررراخ روی فولی میل سوپاپ طبق ترتیب احتراق(یک سه چهار دو)در حالت بالا،راست،پایین و چپ قرار میگیره.اگر توضیحاتمو درست متوجه نشدین فیلم فیلرگیری پژو ۲۰۶ tu3 رو توی یوتیوب سرچ کنید و ی آقای فرانسوی روی یدونه ۲۰۶ قرمز رنگ کامل و دقیق با زیر نویس انگلیسی آموزش میده.

      1. میلاد می گوید

        داداش شما خودت میتونی این کارو انجام بدی شماره تماس بدی من بیام پیشت هر جا که خودت میدونی اگرم خودت میتونی برام بزنی

      2. ارین می گوید

        سلام منم میخام برام انجام بدین . شماره بدین

      3. علی می گوید

        سلام خسته نباشید آقا من حدود 10 ساله که‌ 206 دارم و همیشه مکانیکم یه جور خاص فیلر میزد ولی خودم همین روش شما رو اجرا کردم واقعا ماشین کلا سیستمش تغیر کرد و فوق‌العاده شد خیلی از شما ممنونم به نظر من اصولی ترین روش فیلر گیری همین روش شماست امیدوارم همه دوستان استفاده کنن.

    2. Ali EQ می گوید

      دقت کن احتمال داره حالت قیچی اشتباه کرده باشی یا این که ببین صدا از واشر منیفولد نباشه که داره هوا میکشه چون صداش خیلی مثل هم هست

  2. پویان می گوید

    سلام مدیر عزیز من طبق جدول ماشینمو در زمان سرد بودن فیلر گرفتم یکبار با خلاصی یکبار با جذب اما بازم نتیجه نگرفتم چون وقتی خودرو در حالت نیمه گرم صدا اسبک میده ووقتی گرم شد اگزوز یکم صدای پت پت میده البته خیلی کم اما اونموقعی که فیلر با خلاصی گرفتم اگزوز بدون صدا و روان بود اما صدای موتور خیلی زیاد بود الان چکار کنم بنظر شما؟؟

    1. مدیر می گوید

      سلام فیلر استاندار بزنید

  3. پویان می گوید

    سلام دوست عزیز توضیحاتت خیلی عالی بود اما نگفتی که موتور باید سرد باشه یا گرم؟؟

    1. مدیر می گوید

      سلام سرد باشه بهتره

  4. عنایت چراغی می گوید

    سلام.اولا نمره پیچ رو نمیشه به اضافه چهار کنی که نمره آچار بشه چون پیچ ۸ آچار ۱۳ میخوره ….بعدشم سوپاپ هوا رو بخاطر خنک بودن نیز انبساط کمتر نسبت به دود فیلر پایین تر میزنن ن بخاطر دوبرابری دود…..که توضیحاتش اینجا جا نمیشه لطفا اطلاعات اشتباه ندیدن

  5. هاشم می گوید

    چرابرای ۲۰۶هرکسی ی شماره فیلر میده
    جریان چیه

  6. حمید می گوید

    سلام من پژو ۲۰۶ دارم کند و شتاب ماشین کم بود بردم پیش تعمیرکار با اینکه من همه جا دیده بودم فیلر هوا دودو مختلف مثلا ۳۰ ال ۳۵ میزنن تعمیرکاره با اینکه خیلی وارد بود و من با سابقش آشنایی داشتم همه رو با یه فیلر فکر کنم ۳۰ زد برام ازش پرسیدم گفت اینجوری تجربه من میگه بهتره. نظر شما چیه به نظرتون کارش درست بوده؟ممنون

    1. مدیر می گوید

      سلام مشکلی نداره

  7. حامد می گوید

    باسلام بنده دنبال اندازه دقیق فیلر ۲۰۶ تیپ دو هستم . ماشینمو فیلر ۲۰-۴۰ زدم راضی نبودم .۲۵-۳۰ زدم قدرت موتورم بیشتر شد. ولی به نظرم اصلش باید اینچی باشه که تبدیل کنیم .لطفا هر کدام از دوستان اطلاع دقیق داره به من هم اطلاع بده ممنون میشم

    1. مدیر می گوید

      سلام فیلر سوپاپ هوا ۲۵ جذب بگیر و فیلر سوپاپ دود ۲۵ با مقداری خلاصی بیشتر و هر کدام جدا جدا بگیر

    2. فرهاد می گوید

      سلام استاد واحد اینچ مخصوص موتورهای آمریکا است و انگلیس .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.