بررسی میان رنو ساندرو استب وی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ +قیمت ومشخصات

0

بررسی میان رنو ساندرو استب وی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ +قیمت ومشخصات

فهرست مطالب

از ورود ساندرو به بازار ایران قریب یک سال میگذرد و خریداران ایرانی هم با توجه به‌سابقه ذهنی خوبی که از تندر ۹۰ یا همان داچیا لوگان داشتند استقبال نسبتا خوبی از این مدل داشته اند. اما باید دید رنو ساندرو که در بازار خود فرانسه و اروپای غربی با نام داچیا عرضه میشود، در مقابل ۲۰۶ رقیب کهنه کار خود چه ویژگی هایی دارد که در همین مدت کوتاه عرضه آنرا تبدیل به یک خودروی پرطرفدار بازار کرده است؟!

گزارش زیر نگاهی است مقایسه ای بین این خودرو با ۲۰۶ تیپ ۵ که حداقل فعلا رقیبی جز چینی ها را مقابل خود نمی‌بینند.

ساندرو قرار بود همزمان با تندرو ۹۰ عرضه گردد که با روی کار آمدن دولت قبلی و تحریم های اعمال شده پروژه آن تا سال گذشته مسکوت ماند. همانطور که اکثر خوانندگان ما مطلع هستند نمونه مونتاژ شده در ایران نیز نسل اول از همان ساندرویی است که در بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ تولید شده و مدل های پایه و فیس لیفت شده آن در کشورهای رومانی، برزیل، کلمبیا، مراکش، آفریقای جنوبی و روسیه در خط مونتاژ قرار داشته است. در سال ۲۰۱۲ نیز نسل دوم آن با چهره ای کاملا دگرگون شده به روی خط تولید رفت که با سیاست های در پیش گرفته شده رنوپارس همان نسخه اولیه وارد بازار کشورمان شده است.

نمای بیرونی:

خریداران ایرانی پس از ۱۵ سال از مشاهده چهره ۲۰۶ در خیابانها خسته و جذابیتی دیگر برای آنها ندارد و همین نکته هم موجب شده تا ورود هر خودروی جدیدی در رده نسبتا ارزان قیمت را جشن بگیرند! چنین سطحی از توقع باعث شده که حتی چینی ها هم از این بازار تشنه بی نصیب نمانند و شاید که بخشی از فروش خوب ساندرو هم به همین دلیل باشد. در واقع جدید بودن این خودرو در کنار عوامل دیگری چون معتبر بودن خودروساز و قیمت مناسب زیر ۵۰ میلیونی آن موجب شده تا شاهد فروش خوبی از آن باشیم.

اما با تمام این حرفها چهره ساندرو در مقابل ظاهر تکراری ۲۰۶ چگونه ارزیابی میشود؟! اگرچه ساندرو حداقل در بازار ما جدید است اما بواقع خودروی خیلی زیبایی محسوب نمی گردد. در حقیقت با وجود این‌که از این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شده اما سبک طراحی و استایل بدنه آنرا باید چند سالی عقب تر از زمان عرضه‌اش دانست. با این توصیف باید ادعا نمود که ۲۰۶ طراحی شده در سال ۱۹۹۸ (صرف نظر از تکراری بودن چهره اش) هنوز هم دلرباتر و زیباتر از ساندرویی است که در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شده است.

رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

طراحی ساندرو حاصل همفکری و مشارکت طراحان مرکز تکنوسنتر (Technocentre) رنو در پاریس با مراکز منطقه ای آنها در برزیل و رومانی بوده و بدنه ساده و به دور از هرگونه هیجان آن نشان از محافظه‌‌کاری رنو در طراحی این خودرو برای بازار کشورهای در حال توسعه داشته است. در واقع رنو در طراحی ساندرو بیشتر از آن که به زیبایی آن اهمیت داده باشد کارامد بودن را مدنظر داشته است. با این حساب در بخش طراحی باید امتیاز بالاتر را با اختلافی جزیی به ۲۰۶ بدهیم که باوجود کهنه شدن طرح، همچنان از خودروی ساندرو زیباتر است.

داخل کابین:

کابین ساندرو نیز در مقایسه با ۲۰۶ دارای نکات قابل توجهی است. طراحی این بخش همچون بیرون خودرو ساده اما در عین حال کارامد در نظر گرفته شده است. داشبوردی از جنس پلاستیک خشک که بسیار ساده بوده و عمده تفاوت آن با داشبورد L90 به دو رنگ بودن آن خلاصه میشود. در این بخش طراحی داشبورد ۲۰۶ بازهم چشم نوازتر از ساندرو است. ضمن این‌که برخلاف تصورمان از نظر سطح تجهیزات نیز برتری را در ۲۰۶ یافتیم آنجاکه فقدان امکاناتی چون سنسورهای دنده عقب، تنظیم دستی چراغ های جلو، نشانگر درجه دما، تهویه اتوماتیک و قفل شدن اتوماتیک دربها به هنگام حرکت به خوبی خود را نشان میدهد.

رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

اما امتیازات برجسته داخل کابین ساندرو به فضای جادار سرنشینان، فضای حمل بار و تسلط خوب راننده بر فرمان به هنگام رانندگی برمیگردد. در ساندرو ارتفاع بلندتر (۱۵۳۴ میلیمتری) خودرو در مقابل ارتفاع ۱۴۲۶ میلیمتری ۲۰۶ و اختلاف محسوس ۱۴۳ میلیمتری فاصله بین دو محور آن با پژو (۲۵۸۸ در مقابل ۲۴۴۵ میلیمتر) فضایی جادار برای سرنشینان مهیا نموده است تا با راحتی به مراتب بیشتری از ۲۰۶ درون خودرو جای بگیرند. این جاداری که امتیاز برجسته ای برای خودروهای این رده محسوب میشود به فضای حمل بار نیز تسری پیدا کرده است در ساندرو با حجم ۳۲۰ لیتری از صندوق روبرو هستید در حالی که ۲۰۶ تنها ۲۴۵ لیتر فضا برای حمل بار در اختیارتان میگذارد. مضاف بر این امکان خواباندن سهل و آسان صندلی ها از طریق اهرمی کارامد که در گوشه چپ صندلی عقب تعبیه شده فضای حمل بار آن را به ۱۲۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. نکته قابل توجه دیگری در فنی و سواری ساندرو است که ساندروی AT در نظر ما به واسطه بهره گیری از گیربکس ۴ سرعته تیپ ترونیک در همان ابتدا از ۲۰۶ تیپ ۵ پیشی میگیرد. در واقع با عدم تولید ۲۰۶ تیپ ۶ (اتوماتیک) که به دلیل تحریم‌ها از خط تولید خارج شده است بهترین گزینه در این رده از خودروها رنو ساندرو خواهد بود که قبلتر در تندر ۹۰ اتوماتیک امتحان خود را بخوبی پس داده است.

کابین رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

البته ناگفته نماند که با آمدن ۲۰۷ و قرار گرفتن آن در کنار لیفان X50 و برلیانس شرایط برای ساندرو کمی رقابتی تر خواهد شد که به این موضوع بعدا خواهیم پرداخت.

خوانندگان همیشگی ما توجه داشته باشند از آنجایی که قصد ما در این مقاله تنها مقایسه بین ۲۰۶ و ساندرو است لذا هیچ صحبتی از X50 و برلیانس-که با توجه به قیمت رقبای اصلی ساندرو هستند- نکرده و مقایسه آنها را به زمانی دیگر در آینده موکول می‌کنیم اما گذشته از این موضوع  سواری ساندرو را در سطح شهر و مسیرهای پردست انداز بواسطه برخورداری از تعلیق نرمتر و فضای جادارتر برای سرنشینان راحت تر از ۲۰۶ ارزیابی می‌کنیم.

موتور K4M 6.6961 لیتری (۱۵۹۸سی سی) ساندرو با ۱۰۵ اسب بخار از لحاظ عددی در مقابل TU5 صد اسبی ۲۰۶ شاید ۵ اسب ضعیف تر باشد اما دست‌یابی به حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن متری در دورهای کمی پایین تر آن دو را همپای یکدیگر می‌کند. مصرف سوخت ۲۰۶ تیپ ۵ قطعا بدلیل برخورداری از گیربکس دستی از ساندروی اتوماتیک کمتر است اما از آنجایی که قبال رانندگی طولانی مدت با ۲۰۶ اتوماتیک در سطح شهر را نیز داشته ایم باید بگوییم که مصرف سوخت واقعی ساندروی اتوماتیک تقریبا همپای ۲۰۶ اتوماتیک در حدود ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که در مسیرهای پرترافیک و خیابان های پرفراز و نشیب تهران تا حدودی منطقی به نظر میرسد.

مصرف ترکیبی آن نیز ۷.۶ لیتر اعلام شده که با توجه به شرایط یاد شده و نوع سوخت موجود در کشور میانگینی در حدود ۷.۵ لیتر برای آن ثبت میشود. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان در پژو ۲۰۶ و ساندرو هم متفاوت می باشد و از این حیث برتری از آن ساندرو است. در بخش استاندارد آلاینده ها و ایمنی نیز هر دو در شرایط تقریبا برابری قرار دارند، هر دو طبق اعلام کمپانی مطابق با استاندارد یورو ۴ بوده و هر دو نیز در تست های یوروان‌کاپ نتایجی نزدیک به هم را ثبت کرده اند. ۲۰۶ در ایمنی بزرگسالان ۴ ستاره و ساندرو ۳ ستاره ایمنی یوروان‌کاپ را کسب کرده اند که البته در این تست ها ساندرو در محافظت از کودکان نیز توانسته ۴ ستاره ایمنی به دست آورد. ساندرو در تست تصادف برای سرنشینان جلو در بخش سر نتیجه ای خوب ثبت کرده و در دیگر بخش های بدن در حدی قابل قبول ظاهر شده است.

در رده خودروهای نسبتا ارزان قیمت، ۲۰۶ تیپ ۵ حدودا ۳۸ میلیونی علیرغم افت کیفی کاملا محسوسی که دارد به دلایل مختلفی از جمله طراحی بدنه و فراوانی قطعات و گستردگی خدمات پس از فروش (ایساکو) ، بهترین گزینه است اما با این حال اگر به دنبال سواری راحت تر، افزایش سرمایه، چهره جدید و اعتبار برند در برابر چینی های ۵۰میلیونی این رده هستید، مطمئنا ساندرو انتخاب برترتان خواهد بود.

رنو ساندرو-پژو 206-تیپ 5

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.