معرفی چند نمونه نرم افزار مهندس مکانیک

0

نرم افزارهای مهندسی مکانیک برای دانشجویان مهندسی مکانیک

فهرست مطالب

VX CAD/CAM

VX یک بسته نرم افزاری قدرتمند در زمینه ی ساخت و تولید و مهندسی معکوس است و جزء گروه نرم افزارهای پارامتریک می باشد که دارای قابلیت بسیاری از جمله مدل سازی قطعات بصورت توپر،سطوح و یا ترکیب این دو،ایجاد مجموعه های مونتاژی یا اسمبل شده،استخراج نقشه های دوبعدی از نماهای مختلف مدل سه بعدی و نقشه های انفجاری از مجموعه مونتاژی و تهیه قالب های صنعتی استاندارد.مباحث ورق کاری در نهایت بخش ماشین کاری برای ماشین CNC از سه تا پنج محور می باشد.

نرم افزارهای مهندسی مکانیک

MSC.Marc

این نرم افزار از نرم افزار های مربوط به تحلیل آلمان محدودFEA می باشد . MARC به عنوان یک نرم افزار تحلیل المان محدود قادر است درستی ساختار و عملکرد قطعاتی که تحت تغییر شکل بزرگ دائمی در اثر گرما یا با بارگذاری مکانیکی و حرارتی هستند را تشخیص دهد.همچنین توانایی تحلیل تغییر شکل هایی که شامل مواردی چون رفتارهای غیر خطی هندسی مانند خمش فلزات و ساختار الاستومترها و فلزات تحت بار مکانیکی یا گرمایی که تنش در آنها از حد تسیلم عبور کرده است را دارا می باشد.از این نرم افزار می توان در پروسه های ساختی مانند شکل دهی فلزات ،جوشکاری،برش و … استفاده کرد.

نرم افزارهای مهندسی مکانیک

MOLD FLOW

این نرم افزار از جمله نرم افزارهای مربوط به طراحی و تحلیل قالب های تزریق پلاستیک می باشد.این نرم افزار نخستین بار در المان تولید شده است و هم اکنون در صنایع مختلف اتومبیل سازی،هوافضا،عروسک سازی و … استفاده می شود. این نرم افزار دارای دو بخش می باشد که عبارتند از :

۱-MOLD FLOW PLASTIC ADVISERS : این بخش برای طراحی قطعه CAD استفاده می شود.و سپس قطعه مورد نظر را مورد انالیز قرار می دهیم که ما می توانیم تمامی جوابهای از قبیل دمای قطعه،زمان پر شدن،نحوه جریان مواد پلاستیک،خط جوش ها و….از این نرم افزار دریافت کنیم.

۲- MOLD FLOW PLASTIC IN SIGHT :در این بخش تحلیل بروی قطعه بصورت ریشه ای انجام می شود.

 

ABAQUS

این نرم افزار از جمله نرم افزار های مربوط به تحلیل المان محدود می باشد.این نرم افزار رقیب اصلی نرم افزار های ANSYS و NASTRAN می باشد.

قابلیت های نرم افزار ABAQUS داشتن رویه های حل EXPLICT وimplicit   ،دارا بودن مدل های رفتاری پیشرفته و متنوع برای مواد مختلف ،امکان ایجاد سریع مدل و … می باشد.

این نرم افزار دارای بخش های abaqus standard , abaqus cae l می باشد.

نرم افزار ABAQUS با قابلیت منحصر بفرد خود،به عنوان یک نرم افزار بسیار دقیق تحقیقاتی و کاریردی در صنعت و دانشگاه شناخته شده است ،به گونه ای که از نظر دارا بودن مثال های معتبر علمی و کاربردی،قابل مقایسه با هیچ یک از نر افزارهای المان محدودی که هم اکنون در کشور استفاده می شوند، نمی شود.سهولت در دستیابی و فهم نحوه کارکردزیر برنامه های این نرم افزار موجب گشته که جوامع دانشگاهی بین المللی،از آن بیش از نرم افزارهای دیگر در مقاله های علمی منتشر شده استفاده کنند.دقت فراوان این نرم افزار در حل عددی و مقایسه آن با حل مثالهای تحلیلی موجب گشته که این نرم افزار به عنئان یک نرم افزار استاندارد دانشگاهی لندن وMITانتخاب شود.تئوری کامل این نرم افزار که مبتنی بر تحلیل غیر خطی المان محدود پیشرفته است،با استفاده از جدیدترین روابط   و روش نگارش ریاضی در راهنمای آن موجود است.همچنین کثرت مثالهای حل شده که لیست برنامه آن در دسترس جوامع دانشگاهی است؛موجب گشته که کاربران بتوانندبا سرعت بیشتری مراحل آموزشی مدل سازی و آنالیز را پشت سر گذاشته و به مراحل پیچیده تحلیل دست یابند.

همچنانکههر یک از نرم افزارهای المان محدود دارای ویژگیهای خاص و منحصر بفردی هستند که پارامتر شاخص آن نرم افزار محسوب می شوند،نرم افزار ABAQUS نیز با داشتن چندین برتری نسبت به دیگر نرم افزارها،توانسته کاربران مبتدی تا حرفه ای را به استفاده از این نرم افزار ترغیب نماید،که از آن جمله می توان به توانایی مونتاژ نمودن قطعات در محیط جداگانه،سادگی در ایجاد تماس بین سطوح،سهولت در ورود و خروج مدل با پسوندهای شناخته شده از نرم افزار مدلسازی و امکان تحلیل انواع مسائل پیچیده مهندسی اشاره نمود.از دیگر توانایی های این نرم افزار قابلیت تحلیل و پیش بینی تخریب ناشی از زمین لرزه بروی بناها،تحلیل بارگذاری دینامیکی مانند امواج آب و طوفان بروی سازهای دریایی و قابلیت تحلیل رشد ترک می باشد.

abaqus

WORKING MODEL 4D

این نرم افزار یکی از قویترین نرم افزارهای تحلیل و مونتاژ مدل های سه بعدی و ترسیمات دوبعدی است که قابلیت های فراوانی در این حیطه دارد.عمده توانایی های این نرم افزار به شرح زیر است :

-مونتاژ قطعات سه بعدی

-توانایی ایجاد نقشه های انفجاری

-توانایی رندر کردن مدل ها و مجموعه سه بعدی

-توانایی انجام تحلیل المان محدود

-شبیه سازی مدل های سه بعدی

-توانایی ایجاد فایل JPG , فایل های فیلم بصورت AVI

–توانایی طراحی قطعات بصورت ساده CAD

-توانایی باز کردن فایل های نرم افزار های SOLID WORK,SOLID EDGE,PRO-ENGINEER

adams

نرم افزار ADAMS:ADAMS یکی از قوی ترین،پرمصرف ترین و معروف ترین نرم افزارهای شبیه سازی سیستم های مکانیکی است.نام این نرم افزار مخفف AUTOMATIC Dynamic Analysis of Mechanical systemاست و حدود ۲۵ سال پیش در دانشگاه میشیگان توسط Ann Arbor پایه ریزی شد.

استفاده از این نرم افزار آسان بوده و شما براحتی می توانید یک مکانیزم پیچیده شامل تعدادی اجزا صلب و انعطاف پذیر را به همراه اتصالات آنها جهت متصل شدن اجزا و حرکت نسبی با در نظر گرفتن اصطکاک و یا بدون آن ایجاد،به آن بار و حرکت اعمال کنید و سپس حرکت کامل رفتار سیستم را به صورت سه بعدی نمایش دهید.همچنین می توانید نیرو در اتصالات،موقعیت،سرعت و شتاب هر جز را به کمک اطلاعات تعریف شده توسط کاربر محاسبه نمود.

قابلیت اصلی این نرم افزار ایجادFunctional Virtual Prototype یا نمونه ی ازمایشی مجازی از این طرح می باشد.با توجه به این توانایی،تیم مهندسی قادر خواهد بود قبل از اقدام به ساخت نمونه اولیه ی فیزیکی طراحی،تست،مرور و بهینه سازی یک طرح یا یک سیستم مکانیکی را به راحتی و با هزینه و زمان کمتر انجام دهند.

محیط های این نرم افزار عبارتند :

-محیط ADAMS/VIEW

-محیط ADAMS/CAR

-محیط ADAMS/CHASSIS

-محیط ADAMS/AIRCRAFT

-محیط ADAMS/RIAL

-محیط ADAMS/FLEX و …

adams

T-FLEX

این نرم افزار از جمله نرم افزار های در زمینه طراحی،تحلیل،برنامه نویسی (CAD/CAM/CAE) می باشد. این نرم افزار ساخت کشور روسیه می باشد که قابلیت های این نرم افزار عبارتند از   -ایجاد مدل های بصورت توپر

-ایجاد سطوح

-تحلیل قطعات بصورت المان محدود

-مونتاژ قطعات

-ماشین کاری قطعات

-محیطی برای ایجاد لوله

-شبیه سازی مجموعه قطعات

نرم افزار SOLID WORKS

این نرم افزار محصول شرکت DASSAULT SYSTEMS می باشد.این نرم افزار دارای قابلیت های بالای از جمله :

۱طراحی آسان و سریع قطعات

۲-مونتاژ

۳-متحرک سازی

۴-انالیز قطعات در قسمتCOSMOS

۵-محیط نقشه کشی قطعات

۶- همچنین دارای قطعات استاندارد در قسمت CATALOG

۷-محیط ورق کاری

۸-محیط طراحی سطوح

۹-محیط جوشکاری

۱۰-طراحی سازه

۱۱-محیط لوله کشی

۱۲-طراحی قالب

۱۳-استفاده از مهندسی معکوس (ابر نقاط)

این نرم افزار قیمت پایینی دارد.و قابلیت EXPORT کردن قطعات به نرم افزارهای از جمله ANSYS, CATIA ,ADAMS و … را دارا می باشد.

 SOLID WORKS

نرم افزار CATIA

این نرم افزار جز قویترین نرم افزار های مربوط به طراحی/تحلیل/ساخت به کمک کامپیوتر می باشد. این نرم افزار دارای محیط های متنوعی در زمینه صنعت می باشد که از جمله انها عبارتند از:

۱-محیط طراحی قطعات

۲-محیط PIPING

۳-محیط ورق کاری SHEET METAL

۴-محیط طراحی سطوح SHAPE

۵-محیط مهندسی معکوس (ابر نقاط)

۶-مونتاژ

۷-محیط جوشکاری

۸-طراحی سازه

۹-محیط لوله کشی

۱۰-طراحی قالب

۱۱-محیط آنالیز ANALYSIS

۱۲-محیط طراحی کارخانه PLANT

۱۳-محیط ماشین کاری MACHINING

۱۴-محیط مکانیزم و شبیه سازی

۱۵-محیط ارگونومی

۱۶-محیط فرمول نویسی

۱۷-محیط طراحی کیت های الکترونیکی

catia

نرم افزار ANSYS

این نرم افزار جز نرم افزار تحلیل به کمک کامپیوتر (CAE)می باشد.این نرم افزار به دلیل حمایت عملی شرکت سازنده ANSYS از کاربران این نرم افزار و ارائه تسهیلات نظیر فراهم اوردن امکان ادامه تحصیل در دانشگاههای امریکا ،سمینارهای سالانه نرم افزار ANSYS و.. باعث شده این نرم افزار به عنوان محبوبترین نرم افزار در زمینه تحلیل باشد..

دلابل برتری این نرم افزار نسبت به نرم افزارهای دیگر تحلیل عبارتند از :

۱-انجام انالیز در زمینه های مختلف مهندسی مانند جامدات،سیالات ,انتقال حرارت،الکترومغناطیس،الکترواستاتیک و …

۲-توانایی بهینه سازی مدل های طراحی شده

۳-قابلیت تهیه گزارش و خروجیهای مختلف بصورت فیلم ،عکس،HTMP

۴-امکان برقراری ارتباط با نرم افزار های دیگر نظیر CATIA.SOLID WORK,PRO-ENGINEER,NX

۵-امکان برنامه نویسی به کمک زبان برنامه نویسی نرم افزار

ansys

نرم افزار NASTRAN

برنامه MSC NASTRAN  یک راه حل چند جانبه جهت تجزیه و تحلیل محیط های محدود بکار گرفته شده در انواع گوناگون تجهیزات ساده و پیچیده ارائه می دهد.بیش از ۴۰ سال است که این برنامه به ابزاری استاندارد و مطمئن در زمینه تجزیه و تحلیل سازه های مختلف تبدیل شده و قادر به ارائه قابلیت بسیاری در زمینه تحلیل و مدل سازی می باشد که از جمله آن می توان به استاتیک سطحی،جابجایی قطعه،کشیدگی یا پیچ خوردگی،فشار بیش از حد،انتقال حرارت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.علاوه بر موارد ذکر شده،این برنامه توانایی پوشش دادن انواع مواد اولیه بکار رفته در قطعات از مواد پلاستیکی و فلزات تا مواد کامپیوزیتی و ارتجاعی را دارد.

نرم افزار GAMBIT

این نرم افزار برای شبکه بندی میدان جریان سیال و جامد به روش با سازمان و بی سازمان بکار میرود. فایل خروجی این برنامه با فرمت .MSH در برنامه فلوئنت خوانده شده و حل مساله در آن صورت می گیرد.

نرم افزار FLUENT

این برنامه برای حل مسایل جریان سیال ،انتقال حرارت،فرایندهای شیمیایی ،آیرودینامیک،احتراق و جریانهای دو فازی و ….بکار می رود.از این برنامه برای بهینه سازی،طراحی و شبیه سازی مسایل مهندسی مکانیک ،شیمی ،هیدرولیک ،خودرو و … استفاده می شود.

MATLAB

یک نرم افزار قوی جهت دانشجویان و محققین رشته های ریاضی و مهندسی است که اولین نگارشهای آن در دانشگاه نیومکزیکو و استانفورد در سال ١٩٧٠ در جهت حل مسائل تئوری ماتریسها, جبر خطی و آنالیز عددی بوجود آمد و امروزه صدها هزار کاربر دانشگاهی, آکادمیک, صنعتی و … در زمینه هایMATLAB بسیار متنوع مهندسی نظیر ریاضیات پیشرفته, جبر خطی, مخابرات, مهندسی سیستم و … با بعنوان یکی از اولین محیط های محاسباتی و تکنیکی که قادر به حل مسائل آنهاست, آشنا می شوند.

ریاضیات, زبان مشترک بسیاری از علوم مهندسی است. ماتریسها, معادلات دیفرانسیل, رشته های عددی

اطلاعات, ترسیمات و گرافها از لوازم اصلی بکار گرفته در ریاضیات و نیز در MATLAB هستند.

نرم افزار matlab

نرم افزار pro engineer

این نرم افزار محصول شرکت ptc می باشد.و قوی ترین نرم افزار CAD/CAM/CAE می باشد.

نرم افزار pro-engineer

از نرم افزارهای دیگر مربوط به مهندسی عبارتند :

نرم افزار NX ،MDT ,  VARICAD  , PATRAN    ,SOLID EDGE,

نرم افزار AUTOCAD

منابع :

کتاب نرم افزار اجزا محدود   ABAQUS/سعید رحمانیان ،محمد ملکی

کتاب آموزش کاربردی نرم افزار WORKING MODEL 4D

کتاب نرم افزار ADAMS/نیما جمشیدی

کتاب ANSYS /نیما جمشیدی ،امیر رضایی ،بصیر خدارحمی

فصل نامه تخصصی نامه مکانیک شریف شماره های ۲۹،۲۷،۲۲

سایت WWW.T-FLEX.COM

سایت WWW.PTC.COM

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.