رعایت چند نکته اساسی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

0

رعایت چند نکته اساسی برای کاهش مصرف سوخت خودرو و صرفه جویی در هزینه خودرو

فهرست مطالب

شما قادر هستید که، در ازای یک خودرو، حداقل ۶۰۰ لیتر سوخت کمتر بسوزانید، و یا به عبارتی در سال ۱۰۰ هزار تومان کمتر پول بنزین بدهید. البته اگر قیمت واقعی بنزین را یک چیزی حدود ۱۰۰۰ تومان در نظر بگیریم رقمی که از محل صرفه جویی سالانه عاید کشور می شود به ازای هر خودرو به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.نکاتی که ذکر می کنیم، جهت پایین آوردن مصرف سوخت است.

بنزین

نکات مهمی که انجامشان منجر به کاهش مصرف سوخت می شود:

نتیجه تصویری برای مصرف سوخت بالا

  1. سرعت تاثیر به سزایی در کاهش مصرف سوخت دارد، برای تفهمیم بهتر است یک مثال بزنم، مثلا اگر خودروی شخصی خود را با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت برانید توانسته اید ۲۱ درصد مسافت بیشتری را نسبت به زمانی که سرعتتان ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است طی کنید.پس جوری در مسافرت های داخل و خارج شهر برنامه ریزی کنید که دیگر مجبور به تند تر رفتن نباشید.

  2. میزان مصرف بنزین در هر استارت ، به میزان مصرف آن در حالتیست که به مدت ۲ دقیقه روشن است پس اگر بیشتر از دو دقیقه احتمال ساکن بودن شما است حتما خاموش کنید در غیر این صورت این کار را انجام ندهید.

  3. قرار دادن وسایل اضافه باعث سنگین شدن خودرو می شود که این امر باعث افزایش مصرف سوخت است.

  4. وقتی در حال حرکت هستید فشار پاهایتان را یکسان روی پدال گاز قرار دهید چرا که تغییر در فشار روی پدال گاز منجر به افزایش مصرف سوخت است.

  5. باد چرخ ها را همیشه تنظیم کنید؛ به ویژه، زمانی که هوا سرد می شود یا در جاده با سرعت بالا می رانید حتماً برای تنظیم باد مراجعه کنید.

  6. تا جایی که می شود تهویه هوا را روشن نکنید به جای آن شیشه ها را پایین بکشید.(البته در سرعت بالا نه)

  7. تیک آف نکنید. وقتی ماشین را روشن می کنید خیلی آرام پدال گاز را فشار بدهید.

  8. از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. هرجا که امکان دارد مثلاً در بعضی چراغ قرمزها از خیلی قبل پایتان را از روی گاز بردارید و ماشین را خلاص کنید تا ماشین خود به خود و آرام آرام بایستد.

  9. وسایل اضافی را که موجب ایجاد مقاومت در برابر باد می شوند بردارید. مثلاً باربند یا باربند اسکی را در زمانی که به آنها احتیاج ندارید باز کنید.

  10. حواستان را جمع کنید که حتماً پیش از حرکت ترمزدستی را بخوابانید.

  11. گرم کردن ماشین در صورتیکه هوای بیرون برای خودتان سرد نیست لزومی ندارد برای روشن کردن پس از روشن نمودن می‌تواند حرکت کنید. بهترین راه کاهش مصرف سوخت حرکت کم شتاب است. تخت گاز نکنید و اجازه بدهید سرعت ماشین به آرامی زیاد شود. دور موتور را نه زیاد بالا ببرید و نه زیاد پایین نگه دارید معمولاً برای خودروهای ایرانی دو موتور ۲ الی ۴ هزار بهترین حالت است معمولاً برای خودروهای دور موتور ۳ هزار بهترین حالت است.

  12. هیچ وقت پیش از خاموش کردن ماشین گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین می شود و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها.

  13. در سرپایی‌ها هرگز دنده را خلاص نکنید در حالت خلاص موتور برای روشن ماندن بنزین می‌سوزاند اگر ماشین در دنده باشد چون موتور توسط گیربکس حرکت می‌کند در دنده‌ای مناسب بگذارید (دنده ۳ یا ۴) و اصلاً گاز را فشار ندهید. در سر بالایی‌ها هم سعی کنید دور موتور مناسب باشد دور موتور کم در سر بالایی (زیر ۳ هزار) مصرف سوخت را زیاد می‌کند.

  14. قبل از اینکه شروع به حرکت می خواهید بکنید با گوگل maps و یا رادیو پیام از وضعیت ترافیک مطلع شوید تا گرفتار ترافیک نشوید(یا کمتر شوید) ترافیک قاتل بنزین شماست.

  15. خوب در باک خود را چک کنید، چرا که باز بودن آن منجر به پریدن بنزین شماست

  16. بهتر است زودتر به دنده سبک‌تر بروید. این عمل را در سربالایی‌ها به هنگامی انجام دهید که دور موتور شما به کمی بیش از نصف limit line رسیده باشد؛ در سرپایینی‌ها به دور موتور توجه نکنید و تنها دنده را افزایش دهید (به دنده سبک تر بروید) و گاز را رها کنید (در سراشیبی‌های تند این کار خطرناک است). در کفی‌ها هنگامی که دور موتور نصف limit line است دنده را افزایش دهید. کمتر معکوس بکشید، با ترمز دور موتور را کاهش دهید بعد دنده را کاهش دهید. دقت کنید که افزایش دنده در سر بالایی‌ها، وقتی دور موتور پایین است (کمتر از نصف limit line و بسته به شیب) به موتور آسیب می‌رساند.

  17. در هنگام سبقت از خودرویی این کار را هرچه سریع تر انجام دهید،(مخصوصا خودرویی با جثه بزرگتر از وسیله نقلیه شما) چرا که فشار ماشین بغل به خودروی شما فشار می آورد و منجر به افزایش مصرف سوخت می شود.

  18. تنظیمات خودروی خود را هر ماه چک کنید تا شاهد افزایش مصرف سوخت نباشید.

  19. هرچندوقت یک بار ترمزهای ماشین را وارسی کنید و اگر لازم بود آنها را تنظیم کنید. اگر ترمز کاملاً تنظیم نباشد مقاومت زیاد و سوخت بیشتری مصرف می شود.

  20. موقع خرید خودرو تاجایی که نیازتان اجازه می دهد سعی کنید خودروی کوچک تری انتخاب کنید. هرچه خودرو کوچک تر و بالطبع سبک تر باشد بنزین کمتری مصرف می کند.

  21. اگر شهری که در آن هستید دارای آب و هوای گرم است سعی کنید خودرویی با رنگ روشن را انتخاب کنید(حتی تودوزی خودرویتان هم روشن باشد) چرا که، نور و گرما را بازمیتاباند. شیشه های مات هم از گرم شدن داخل ماشین جلوگیری می کند.

  22. از لاستیک های رادیال استفاده کنید تا اصطکاک کمتری بین تایر و جاده ایجاد بشود.

  23. در هنگام رانندگی اجازه دهید که چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد یکباره ترمز بگیرید، این یکباره ترمز گرفتن قاتل بنزین درون باک شماست.

  24. فرمان اتومبیل را ثابت نگه دارید البته تا جایی که ممکن است. هرقدر خط عوض کنید و در عرض خیابان حرکت کنید خودروی شما مسافت بیشتری می پیماید و بنزین بیشتری هم می سوزاند.

  25. باک بنزین خودتان را زیادی پر نکنید، چرا که امکان سرریز شدن است و حتی در سربالایی امکان چکه کردن آن است.

  26. زمستان ها تایر خودروی خود را با تایرهای یخ شکن جایگزین کنید یا اینکه با کمترین برفی که آمد زنجیر چرخ ببندید. درغیراین صورت موتور ماشین بیشتر کار می کند و بنزین بیشتری می سوزاند.

  27. وقتی از دور می بینید که جاده سربالایی می شود پیش از آنکه به آن برسید سرعت بگیرید و وقتی روی شیب هستید سرعت تان را همان اندازه حفظ کنید. اگر در سربالایی گاز بدهید بنزین خیلی زیاد مصرف می شود.

  28. فیلتر هوا را زودبه زود وارسی کنید و اگر کثیف بود آن را تعویض کنید.اگر فیلتر هوا کثیف باشد جریان هوا به موتور مختل می شود و بنزین بیشتری می سوزاند.

  29. استفاده از لاستیک های پهن و اسپرت به نظر خیلی شاید قشنگ باشد اما متاسفانه در باطن منجر به مقاومت در حرکت شده که این امر باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودروی شماست.

  30. روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می شود و با مقدار ثابت سوخت می توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.

  31. بنزین.سوخت

حال به چند پاسخ مهم در رابطه به کاهش مصرف بنزین پاسخ می‌دهیم:

_صبح‌ها روشن شدن خودرو با اولین استارت مهم است؟

بله. اگر با اولین استارت روشن نشد آن وقت باید کاربراتوری یا انژکتوری بودن خودرویتان را در نظر بگیرید، اگر خودروی شما انژکتوری بود عاقلانه است که، به نزدیکترین تعمیرگاه دارای دستگاه دیاگ مراجعه کنید، اما اگر کاربراتوری بود مراجعه به یک تعمیر کار زبده کافی است. اگر در هوای سرد اتومبیل شما گرم می‌شود احتمالاً باید ترموستات آن را عوض کنید. به هر حال اقدام هر یک از این امور در صورت عدم دسترسی به تعمیر گاه برای خود شخص امکان دارد.

_برخی عادت دارند صبح قبل از روشن کردن خودروشان، کاپوت را بالا بزنند و دقایقی از وقت خود را صرف بازرسی قطعات موتور کنند آیا این کار هر روز صبح ضروری است؟

نتیجه تصویری برای مصرف سوخت بالا

خودرو با صاحبش حرف می‌زند و ایرادهای خود را راننده اطلاع می‌دهد! مثلاً وقتی لوله اگزوز شم صدا می‌کند یا از درون آن دود بیرون می آید حتماً موتور سعی دارد چیزی به شما بگوید!

پیش از روشن نمودن موتور اتومبیل خود ابتدا به ناحیه زیر کاپوت نگاهی بیندازید تا ببینید آیا همه اجزا و وسایل در وضعیت مناسبی قرار دارد و کار خود را درست انجام می‌دهند یا خیر.

اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلو کمتر جلو می‌رود. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلو متر جلو می‌رود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل ۵٫۱۴ کیلو متر جلو می‌رود.

اگر سوپاپ تهویه کارتر را نیز درست کار نکنید راندمان و بازده موتور کاهش می یابد و احتمال آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی نیز هست.

اگر شمع‌ها خوب جرقه نزند و به اصطلاح موتور جرقه کم بیاورد، مصرف سوخت تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

اگر سیستم جرقه زنی خودرو نیازمند تنظیم است با یک تنظیم ساده میزان کربن مونوکسید کربن و هیدرو کربن‌های خروجی از اگزوز به اندازه ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. با این کار هم در مصرف سوخت کاهش می‌یابد و هم عملکرد موتور بهتر می‌شود.

اگر تسمه‌های مختلفی که پروانه، واتر پمپ، دینام و انواع وسایل دیگر را به موتور وصل می‌کند، بیش از اندازه شل یا سفت باشد بازده موتور به شدت کاهش می‌یابد. تسمه باید حدود ۱٫۲۵ سانتی متر آزادی داشته باشد و ساییده و نخ‌نما نباشد.

اگر ترمز تنظیم نباشد، ممکن است در حین حرکت خودرو با کاسه یا دیسک ترمز تماس داشته باشند و در برابر حرکت چرخ برای چرخیدن توان بیشتری لازم داشته باشد. بهترین راه این است که زیر چرخ جگ بزنید و آنرا با دست بچرخانید. اگر ترمز با کاسه یا دیسک اصطکاک داشته باشد، وقتی می‌خواهید چرخ را بچرخانید مقاومت انرا حس خواهید کرد.

اگر لوله اگزوز اتومبیل شما صدای غیر عادی می‌دهد، ممکن است سوراخ شده باشد.

بنزین سوپر به خودروی خود بزنم یا معمولی :

عدد اکتان :

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ است. اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود. هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو بدان اشاره شده است.

نتیجه تصویری برای مصرف سوخت بالا

به دفترچه راهنما دقت کنید تا خودروی شما آسیب نبیند :

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده‌ی آن در هنگام سوخت‌گیری امری مهم است که سبب استفاده‌ی بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود که توجه به این نکته در مورد خودروهای با اکتان بالا ضرورت بیشتری می‌یابد، زیرا اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می‌شود ولی اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می‌راند. نتیجه‌ی آن، فشار به مجموعه‌ی پیستون، شاتون، میل‌لنگ و سوپاپ‌هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

سوخت.بنزین

خودرو های گازسوز با بنزین سوپر سازگارترند :

در خودروهای جدید و مخصوصا موتورهای با پایه گازسوز این است که آنها با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند، بنابراین وقتی شما به ماشین خودتان بنزین سوپر می‌زنید احساس شتاب بالاتر به سبب افزایش قدرت انفجاری و بهره‌وری بیشتر در عملکرد موتور را شاهد خواهید بود.

بنزین

عوامل موثر بر عدد اکتان:

ارتفاع از سطح دریا:

هرچه ارتفاع از سطع دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود که مانند این است که عدد اکتان بنزین بالاتر باشد. اگر با خودروی خود به مناطق کم‌ارتفاع همچون شمال کشور سفر کرده باشید حتما با افزایش شدید صدای موتور روبرو شده‌اید که دلیل آن نیز تاثیر ارتفاع بر اکتان سوخت می‌باشد. برای رفع این مشکل با تنظیم دلکوی خودرو، تنظیم موتور با دستگاه و فیلرگیری می‌توان خودسوزی سوخت را در این خودروها مرتفع و صدا را برطرف کرد.

بنزین

میزان رطوبت و دمای هوا:

هرچه قدر که به میزان رطوبت هوا اضافه شود شاهد بالا رفتن عدد اکتان هستیم و همچنین هر چه‌قدر که دمای هوا کاهش پیدا کند دوباره شاهد افزایش این عدد اکتان خواهیم بود.

سایر عوامل:

نسبت تراکم موتور، آوانس و ریتارد دلکو، میزان کارکرد موتور، دمای موتور، نسبت بنزین و هوا که البته خودرو های مجهز به ECU چون می‌توانند نسبت هوا و سوخت رو اندازه‌گیری کنند و سوخت متناسب با دور موتور، دمای هوا، غلظت اکسیژن و… را وارد موتور کنند کمتر دچار مورد سوم می‌شوند.

بنزین

چه نوع بنزینی را بیشتر استفاده کنیم؟

با توجه به پایین بودن کیفیت سوخت موجود در کشور و بالاتر بودن قیمت بنزین سوپر و این‌که موتور تمام خودروهای سواری در حال حاضر در ایران بر مبنای بنزین سوپر با اکتان ۹۵ طراحی شده‌اند (بجز پیکان)، بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا بهتر است و استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ در دراز مدت خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد می‌نماید.

بنزین

در استان تهران که بسیار بالاتر از سطح دریا می‌باشد استفاده از بنزین معمولی بهتر است و برعکس در شهرهای شمالی ایران که هم‌سطح دریا هستند استفاده از بنزین سوپر توصیه می‌شود.

اگر می‌خواهید از بنزین معمولی استفاده کنید بهتر است که به ازای هر ۳۰۰۰ کیلومتر از محلول پاک‌کننده انژکتور استفاده کنید تا همیشه سوزن‌های انژکتور خودروی شما تمیز باشد.

بنزین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.