نشانه خرابی باطری چیست؟

0

چگونه معلوم می شود که باطری اتومبیل خراب هست وخصوصیات باتری خوب چیست

فهرست مطالب

بدلیل استفاده از کولر، معمولا در ماههای گرم سال باتری دچار فرسودگی می شود، باتری خودرو در اثر شارژ و دشارژ از بین می رود، یعنی خودرویی که از آن کمتر استفاده شود، دیرتر نیاز به تعویض باتری خواهد داشت.

در خودروهای پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵ پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید:

– استارت نزدن و یا ضعیف استارت زدن (درصورتی که اتصالات کابل و سیمهای باتری درست باشد.)

نتیجه تصویری برای باطری روی خودرو

– با موتور خاموش، چراغهای جلوی ماشین را روشن کنید، اگر ضعیف و کم نور روشن شوند و بعد از چند دقیقه حتی خاموش شوند، با اطمینان می توان گفت باتری ضعیف است. اما اگر با گذشت زمان نور لامپها ضعیف تر نشد، احتمالاً کابلها یا سیم کشی ایراد دارد.

– اگر خودرو شما برای بیشتر از ۲ تا ۳ هفته روشن نشده باشد، احتمالا باتری آن ضعیف می شود و با اولین باری که موتور روشن شود، باتری توسط دینام شارژ می شود و نیازی به تعویض باتری نیست.

– در صورت خراب شدن دینام یا آفتاماد (شارژ با ولتاز بیشتر از حد مجاز) باتری(حتی نو) از بین خواهد رفت.

باتری مناسب خودرو

نوع خودرو

نوع باتری

سمند، پژو پارس، ۴۰۵ (موتور XU7)

۷۴ آمپر A

۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ (موتور Tu3)

۵۵ آمپر A

۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ و رانا (موتور TU5)

۶۰آمپر A

تندر ۹۰

۷۴ آمپر A

پراید

۵۵ آمپر A

در انتخاب باتری خودرو به شش نکته باید دقت داشت:

۱. خشک بودن یا تر بودن باتری

دو نوع باتری در بازار موجود است: باتری خشک (سیلد، sealed)  و باتری تر (حاوی مایع اسید).

برای استفاده در صنعت خودرو، باتری خشک از هر نظر مناسب تر و ایمن تر است، تنها مزیت باتری تر، ارزان بودن آن است.

مزیتهای باتری خشک عبارتند از:

– بخارات اسیدی ندارد و به دلیل جامد بودن محتویات آن، لازم نیست نگران ریختن اسید روی خودرو و داخل محفظه موتور باشیم.

– نوسانات ولتاژی کمتر و عمر طولانی تری دارد.

– از هر نظر نسبت به باتری تر ایمن تر است.

۲. آمپراژ باتری

شرکت سازنده خودرو، آمپراژی را به عنوان حداقل آمپراژ مجاز برای باتری خودرو تعیین می کند. اگر تجهیزات اضافی، نظیر باند، ساب ووفر، آمپلی فایر و … روی خودرو نصب باشد، حتماً باید از آمپراژهای بیشتری استفاده نمایید.

نتیجه تصویری برای باطری روی خودرو

۳. قیمت باتری

قیمت باتری به چهر عامل زیر بستگی دارد:

۱. آیا باتری کهنه را تحویل می دهید، قیمت باتری کهنه بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

۲. آمپراژ باتری، باتری با آمپر بالاتر گرانتر است.

۳. باتری خشک از باتری تر گرانتر است.

۴. باتری خارجی، مخصوصا کره ای از سایر باتری های ایرانی گرانتر است.

۴. ابعاد فیزیکی باتری

(ابعاد باتری باید به گونه ای باشد که در محفظه مخصوص خود قرار گیرد).

۵. کشور سازنده باتری – برند باتری

فرایند تولید باتری آسیبهای قابل توجهی به محیط زیست وارد می کند و هیچ کارخانه تولید باتری در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در بازار ایران باتری خودرو ساخت کره جنوبی، ایران، ترکیه و چین است. باتری های کره ای با برندهای  Delkor, Puma, CENE, Shark, platinium, Tiger, Dawoo, Hicom و … عرضه می شوند که بیشتر آنها ساخت کارخانه Delkor هستند.

در حال حاضر کیفیت باتری های ایرانی از باتری های ترکیه ای بهتر است.

باتری های چینی کیفیت خوبی دارند اما فقط در خودروهای چینی وجود دارند و کمتر در بازار عرضه می شوند.

۶. تاریخ تولید باتری

اگرچه باتری در اثر شارژ و دشارژ شدن فرسوده می شود و تاریخ تولید چندان تاثیری در کیفیت آن ندارد، اما طبیعتا تاریخ تولید جدیدتر، انتخاب بهتری خواهد بود.
تاریخ تولید باتری های کره ای به شکل زیر روی آنها حک می شود و با دقت زیاد قابل مشاهده است:
تاریخ تولید باتری
مثلا در باتری عکس بالا حک شده:  ۴LR21 که معنی آن به شرح زیر است:
۴: سال ساخت ۲۰۱۴
L: حرف دوازدهم الفبای انگلیسی است، یعنی ماه ساخت باتری ماه دوازده میلادی (دسامبر) است.
R: حرف اختصار نام کارخانه تولید کننده است.
۲۱: روز تولید باتری است.
در باتری های ایرانی تاریخ تولید به شکل زیر است:
تاریخ تولید باتری ایرانی

 و عدد ۹۳ در ابتدای شماره سریال تاریخ تولید باتری را نشان می دهد.

منابع:

– کاتالوگ باتری های کره ای،

– تجربیات باتری سازها و تعمیرکاران،

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.