رعایت ۱۰ نکته بسیار مهم برای فروش آنلاین خودرو
۱۰ نکته بسیار مهم برای آگهی و فروش آنلاین خودرو را فراموش نکنید
فهرست مطالب
برای بسیاری از افراد، فروش خودرو یک موضوع بسیار پیچیده و دشوار محسوب میشود. یافتن مشتری، گرفتن تاییدیه کارشناس در مورد سالم بودن خودرو، تنظیم قرار ملاقات، جابهجایی پول و … همگی در فرآیند فروش خودرو دخیل بوده و باید برای هرکدام از قبل بهخوبی برنامهریزی کرد. اما در این میان هستند افرادیکه دلبستگی عاطفی نیز با وسیله نقلیه خود پیدا کردهاند. خاطرات خوب، مسافرتها و لحظات به یادماندنی و مواردی از این دست که با خودروی شخصی همراه بوده، میتواند این دلبستگی را ایجاد کند. ولی وقتی تصمیم به فروش گرفته شد، باید تعصبات را از خودروی خود کنار گذاشته و منطقی تصمیم گرفت. یعنی باید انتظار فروش با قیمتی پایینتر از آن چیزی که برآورد شده را داشت و یا ایرادات فنی وارده به آنرا پذیرفت.
خوشبختانه رشد فضای مجازی و بستر مهیا شده برای مخاطبان باعث شده تا امکانات خوبی در اکثر حوزهها در اختیار قرار گیرند. یکی از این موارد، خرید و فروش اینترنتی کالا، مخصوصا اقلام کارکرده و دست دوم است. امروز آگهی کردن آنلاین یک خودرو و درج توضیحات به همراه عکس به مراتب سادهتر از مراجعه به بنگاه معاملاتی و مذاکره با دلالان است. اما در این فضای آنلاین نیز توجه به برخی موارد الزامی است. در ادامه به ۱۰ نکته اشاره خواهیم کرد که رعایت آنها مطمئنا فرآیند آگهی و فروش آنلاین را سادهتر و مطمئنتر میکنند.
۱- یافتن محل مناسب برای درج آگهی
پیش از این درج عبارت “فروشی” در پشت شیشه عقب خودرو و یا چاپ آگهی در نیازمندیهای روزنامه، از سادهترین و معمولترین روشها برای فروش خودرو محسوب میشدند. اما حالا وب سایتهای بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که بعضیها بهطور اختصاصی و برخی دیگر نیز به صورت عمومی به چاپ آگهی مشغولند. برای انتخاب یک وب سایت مناسب از بین موارد موجود، همه چیز بستگی به شما دارد و اینکه آیا حاضرید برای دیده شدن بیشتر آگهی و فروش سریعتر، پول پرداخت کنید؟ سایتهای پربازدید که ترافیک بسیار بالایی دارند و اکثر مردم هم آنها را میشناسند، به نظر بهترین انتخاب هستند. اگرچه در بیشتر مواقع استفاده از آگهیهای رایگان نیز بهخوبی منجربه فروش خودرو شده اما اگر عجله درکار باشد یا مورد خاصی متوجه وسیله نقلیه شماست، بهترین کار استفاده از سرویسهای پولی برای درج آگهی است.
۲– دانستن شرایط دقیق خودرو
بعد از اینکه آگهی را درج کنید، مطمئنا خریداران متعددی با شما تماس خواهند گرفت و درمورد مسائل مختلف خودرو، سوالاتی را میپرسند. پس بهتر است قبل از درج آگهی در مورد نوع پیشرانه و حجم آن، تعداد سیلندر، سال تولید، سابقه تصادف و رنگ شدگی بدنه، مسافت طی شده، تعمیرات انجام شده و آنهاییکه لازم است انجام شوند، نوع جعبه دنده و تعداد دندهها، وضعیت لاستیکها، تعویض تسمه تایم، شرایط خاص نگهداری و … اطلاعات لازم را داشته و آماده پاسخگویی باشید.
۳– تعیین قیمت فروش منطقی
بعد از اینکه شرایط خودروی خود را ارزیابی کرده و متوجه نقاط مثبت و منفی آن شدید، لازم است یک قیمت منطقی را برای آن تعیین کنید. همه ما دوست داریم کالای خود را به بالاترین قیمت بفروش برسانیم اما این اتفاق بهندرت پیش میآید. قیمت بسیار بالا باعث امتناع بسیاری خریداران از تماس شده و قیمت بسیار پایین نیز خیل عظیمی از تماس و تقاضا را به همراه دارد که در نهایت به ضرر شما خواهد بود. بهتر است کمی در این وب سایتهای درج آگهی جستجو کرده و قیمت خودروهای مشابه را بررسی کنید. به آپشنها، سال ساخت و مسافت طی شده توجه کرده و به تناسب آن درصدی به قیمت اضافه یا از آن کم کنید. دقت کنید که برخی از موارد موجود در خودروی شما که به نظر خوشایند میرسند، شاید برای خریدار اصلا مناسب نباشد، مثلا رنگ بدنه خاص سفارشی، لزوما منجر به قیمت فروش بالا نمیشود و شاید مجبور شوید حتی قیمت را به خاطر این مسئله کاهش دهید.
۴– تمیز بودن شرایط ظاهری خودرو
هرچقدر شما برای حاضر شدن در یک قرار ملاقات مهم به وضعیت ظاهری و آراستگی خود اهمیت میدهید، همین شرایط نیز باید هنگام فروش خودرو مد نظر قرار گیرد. مواجه اولیه خریداران با خودروی شما و مشاهده وضعیت ظاهری و فضای داخل کابین، تاثیر بسیار زیادی در روند فروش دارد. شاید همین وضعیت خوب و مناسب باعث چشمپوشی از برخی ایرادات و مشکلات فنی شده و یا حداقل تاثیر منفی آنها را در قیمت فروش کاهش دهد. استفاده از خوشبو کننده و جاروبرقی برای فضای داخلی و استفاده از براق کننده برای بدنه خودرو، راهحلهای مناسبی بهنظر میرسند.
۵- تهیه چندین عکس برای استفاده در آگهی
بدترین حالتی که در خرید آنلاین وجود دارد، عدم دسترسی به کالا از نزدیک است و اینکه شما آن را نمیبینید. پس بعد از شستشو و تمیز کردن خودرو، بهتر است اقدام به تهیه چند عکس از زوایای مختلف کنید. به لطف حضور تلفنهای همراه مجهز به دوربین، دیگر هیچ بهانهای برای انجام ندادن این کار وجود ندارد. در هنگام عکاسی، فقط برروی ظاهر بیرونی و بدنه خودرو متمرکز نشوید زیرا برای بسیاری از خریداران مشاهده وضعیت موتور، صندوق عقب، داشبورد و صندلیها، اهمیت زیادی دارد. همچنین روشن بودن خودرو و ثبت تصویر از صفحه کیلومتر شمار هم مهم است چراکه میزان کارکرد خودرو و همینطور وضعیت علائم خرابی و هشدار در آن مشخص میشود.
۶- تنظیم متن آگهی
خوب حالا همه چیز مهیاست تا متن آگهی را بنویسید. به نظر خیلیها، این بخش سختترین و سرنوشت سازترین مرحله در فروش خودرو است. البته این بدین معنا نیست که باید در حد شکسپیر در نویسندگی توانمند باشید، بلکه رعایت یکسری موارد پایهای باعث درج یک آگهی خوب و گیرا خواهد شد. بهتر است تمامی سوالاتی که امکان دارد برای خریدار ایجاد شود را بهطور خلاصه در متن آگهی پاسخ دهید. بهطور مثال:
-
سال ساخت و مدل خودرو
-
میران مسافت طی شده
-
نوع سوخت مصرفی (بنزینی، دیزلی یا گازسوز)
-
سوابق تعمیرات، تصادفات و سرویسهای دورهای اخیر
-
آپشنها و تجهیزات اضافی
-
قیمت پیشنهادی
-
نحوه و بازه زمانی برقراری تماس (ایمیل، موبایل، شبکههای اجتماعی و … )
۷- آماده کردن اسناد و مدارک خودرو
مطمئنا برای اینکه خودروی خود را بفروشید، باید اسناد و مدارک آن کامل باشد. کارت خودرو، سند کمپانی، برگ سبز و بیمه جزء اصلیترین مدارکی هستند که باید درکنار مدارک شناسایی در هنگام فروش به همراه داشته باشید. همچنین سوابق تعمیراتی خودرو نیز برای اثبات ادعای شما مبنیبر تعویض قطعات یا تعمیر خودرو لازم است.
باید بخوانید: ماجرای جالب خریدن مرسدس بنز و ارتباط با گروه تروریستی طالبان!