آشنایی با سیستم صفحه کلاچ خشک خودروهای پژو۲۰۶،سمند،پراید،تندر۹۰

0

مشکلات اساسی سیسم دیسک و صفحه کلاچ خودرو و روش های حل آن

فهرست مطالب

 

در خودروهای پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵ پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید- چطور می توان تشخیص داد که اتومبیل نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارد؟

صفحه کلاچ و دیسک مسئول انتقال نیروی موتور به گیربکس است و در ماشین های دنده ای، با گرفتن کلاچ (فشار دادن پدال کلاچ) نیروی موتور به گیربکس منتقل نمی شود، تا راننده بتواند دنده را تعویض کند. در ماشین های دنده ای که کلاچ برقی نسب می کنند، عمل کرفتن کلاچ بصورت برقی انجام می شود و در واقع نمی توان گفت که این خودروها اتوماتیک هستند.

علت تمام شدن صفحه کلاچ

نتیجه تصویری برای صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است و دیر یا زود به اتمام می رسد اما موارد زیر عمر آن را کمتر می کنند:

– رانندگی با شتاب زیاد (تیک آف کردن)،

– فشار آوردن به موتور در سر بالایی

– تعداد زیاد سرنشینان خودرو،

– گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی. (در هنگام رانندگی، هرگز پای خود را روی کلاچ نگذارید، پس از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال بردارید. حتی تماس اندک پای شما با پدال کلاچ، عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد).

ضعیف شدن صفحه کلاچ

موارد زیر نشانه های تمام شدن (ضعیف شدن) صفحه کلاچ هستند:

– پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد.
– هنگام رها کردن کلاچ، پای شما سریعاً به عقب پرتاب می شود.
– دنده ها هنگام جا زدن صدا می کنند.
– در هنگام حرکت، دور موتور افزایش می یابد ولی سرعت، به آن نسبت افزایش نمی یابد.
پله پله شدن کلاچ ممکن است به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ باشد، که در مقاله کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل و پلوس توضیح داده شده است.

زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو

چه وقت باید صفحه کلاچ را عوض کرد؟

در همه خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند، بین موتور و گیربکس قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ وجود دارد. صفحه کلاچ به راننده اجازه می‌دهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دنده‌ها را عوض کند. صفحه کلاچ روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یک‌بار ساییده و فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد.

نکته اول

علائم یک صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهید. فرسودگی صفحه کلاچ بیشتر خودش را زمانی نشان می‌دهد که وقتی گاز می‌دهید و سرعت می‍‌گیرید، حتی هنگامی که کلاچ را رها کرده‌اید، دور موتور به شدت بالا می‌رود. هنگامی که عادی رانندگی می‌کنید، اگر صفحه کلاچ سالم باشد، موتور و گیربکس را به هم قفل خواهد کرد، به این ترتیب دور موتور بستگی مستقیم به سرعت خودرو خواهد داشت و از حد معمول بالاتر نخواهد رفت.

نکته دوم

اطمینان حاصل کنید ایراد از خود کلاچ است. اگر خودروتان از کلاچ هیدرولیک بهره می‌برد، مدار هیدرولیک را هواگیری کنید. اگر کلاچ خودرو شما سیمی است، این امکان وجود دارد که سیم آن شل یا سفت شده باشد و کل گشتاور موتور را دریافت نکند.

مرحله سوم

چه وقت باید صفحه کلاچ را عوض کرد؟

صفحه کلاچ را در اولین فرصت ممکن تعویض کنید. بهتر است بدانید تعویض صفحه کلاچ کار پیچیده‌ای است و گاهی اوقات باید گیربکس را پایین آورد تا به صفحه کلاچ دسترسی پیدا کرد. حتی اگر خودتان دست به آچار باشید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا کار به درستی انجام بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.