باورها و ارزش‌ها، بهترين راهنما و مشاور زندگي شما هستند.(آنتوني رابينز)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷
خانه » اخبار مهم » آماری تکان دهنده از تلفات جانی ومالی تصادفات جاده‌ای در کشور
آماری تکان دهنده از تلفات جانی ومالی تصادفات جاده‌ای در کشور

آماری تکان دهنده از تلفات جانی ومالی تصادفات جاده‌ای در کشور

آماری تکان دهنده از تلفات جانی ومالی تصادفات جاده‌ای در ایران وسایر کشورها

نتیجه تصویری برای آمار تصادفات کشور

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مسئولان،در یک دهه گذشته ۲۸۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای در ایران جان باخته اند،مرگ و میری معادل سقوط ۸۵۰ فروند هواپیمای ۳۰۰ سرنشین

 فوت و جان باختن هموطنان و مردم ایران در طول یک دهه گذشته ،بر اثر حوادث جاده ای به رقمی بالغ بر ۲۸۰ هزار نفر می رسد.

تلفات این عدد وحشتناک معادل سقوط ۸۵۰ فرون هواپیمای ۳۰۰ سرنشین است،با چنین اوصافی می توان گفت متاسفانه آمار تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن در کشور ایران به نحوی دردناک و تاسف آور بالا است.

نتیجه تصویری برای آمار تصادفات کشور

مرگ و جان باختن برخی از هموطنان ما در سوانح جاده ای با عوارض و تبعات ناخوشایندی همراه است که در سطح رسانه ها کمتر به آن پرداخته شده و عموما اخبار این حوزه به حادثه رخ داده خلاصه می شود.

با تاملی عمیق تر به پیامدهای ناخوشایند از دست رفتن سرپرست خانوارها،داغ دیدن والدین و پدر و مادرِ جوانان و نوجوانان،و از دست رفتن یکی از مهمترین سرمایه ها و ثروت های کشور که همان استعدادهای انسانی است،و از سوی دیگر عوارض روحی،عاطفی و روانی ناخوشایند چنین سوانحی،عمق فاجعه بیش از پیش عیان و هویدا می شود.

بر اساس گزارشات منتشر شده،سهم خطای انسانی در تصادفات جاده ای ۷۰ درصد برآورد می شود که به انحای مختلف همچون خواب آلودگی،سرعت غیر مجاز،انحراف به چپ،سبقت و…ظهور و بروز پیدا می کند،در این میان،سهم خودرو و جاده در بروز سوانح جاده ای ۳۰ درصد برآورد شده است.

نتیجه تصویری برای آمار تصادفات کشور

*کاهش تلفات جاده ای در طول ده سال اخیر

سرهنگ همایون شریفی،رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز،اگر چه آمار بالای تصادفات جاده ای را رد نمی کند،اما معتقد است علیرغم تلفات سنگینی که ایران در بخش تصادفات متحمل می شود در طول سالیان اخیر به توفیقات قابل توجهی نیز در این عرصه نائل شده ایم.

وی می افزاید:با یک بررسی اجمالی،در می یابیم آمار فوتی های سال ۹۴  به بیش از ۱۶ هزار نفر می رسد و این در شرایطی است که در سال ۸۴  این عدد به رقمی بالغ بر ۲۴ هزار نفر می رسید و این در شرایطی است که حجم مسافرت ها و تعداد خودروها در مقایسه با یک دهه گذشته با افزایش روبرو بوده است.

*پشت پرده خطای انسانی در تصادفات

اگرچه متهم اصلی تصادفات با سهم ۷۰ درصدی خطای انسانی است اما برخی کارشناسان معتقدند باید علت و عوامل موثر در بروز خطای انسانی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.

به واقع در شرایطی که در برخی جاده ها،استراحتگاه کافی وجود ندارد و یا اینکه شرایط جاده ای به نحوی است که ضریب خستگی راننده را تشدید می کند،بستر و زمینه سبقت غیر مجاز،تعجیل در رانندگی برای زودتر رسیدن به مقصد،خواب آلودگی و…فراهم می شود.

البته این به آن معنا نیست که با مناسب نبودن جاده،راننده مجاز به تخلف و عدم رعایت اصول و قواعد رانندگی است اما به هر  حال فاصله داشتن جاده ها با استاندارد لازم تبعاتی دارد که یکی از آنها به افزایش خطاهای انسانی و بعضا رفتارهای پر خ خطر در رانندگی منتهی می شود.

*فرهنگ سازی و تشدید برخوردهای بازدارنده

به هر حال،تلفات جاده ای در کشور آنچنان بالا است که با وجود توفیقات حاصل شده در طول یک دهه اخیر و کاهش ۱۲ درصدی تلفات جاده ای،باز هم با رقم۱۶ هزار و ۵۰۰ کشته در سوانح جاده ای،جزءکشورهایی هستیم که متاسفانه در این حوزه با چالش ها و حوادث تلخی مواجه می شویم.

برای مدیریت مطلوب تر و کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای باید به اصل فرهنگ سازی به عنوان نسخه ای شفا بخش توجه شود.

به تعبیری با آموزش صحیح می توان ضریب رعایت اصول و قواعد رانندگی را به نحو شایسته ای تقویت کرد.

و البته در کنار فرهنگ سازی،تشدید برخوردهای بازدارنده در حوزه راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور نیز نقش موثری در مهار و کنترل تلفات جاده ای ایفا می کند.

و در آخر حلقه مکمل این امر خطیر(کاهش تلفات جاده ای)به ارتقای ایمنی خودروها و لحاظ کردن استانداردهای جاده ای معطوف می شود که به مثابه حلقه ها و زنجیره هایی به هم پیوسته ضریب حوادث منجر به جرح و فوت جاده ای را  به نحوی چشمگیر کاهش می دهد.

فهرست کشورهای جهان بر پایه قربانیان ناشی از تصادف

 فهرست زیر نشان دهنده تعدادی از کشورهای جهان بر پایه قربانیان ناشی از تصادف می باشد. بر پایه گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۰ میلادی تلفات ناشی از حوادث جاده ای باعث مرگ حدودا ۱٫۲۴ میلیون نفر انسان شده است که البته با توجه به تلفان ۱٫۲۶ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ روندی نزولی را طی نموده است. نیمی از قربانیان نیز عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران بوده اند.

نام کشور قربانیان جاده ای به ازاء هر ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت در هر سال قربانیان جاده ای به ازاء هر ۱۰۰٬۰۰۰ وسیله نقلیه موتوری قربانیان جاده ای به ازاء هر ۱۰۰۰٬۰۰۰ وسیله نقلیه-کیلومتر راه کل قربانیان سال گذشته Source
 World ۲۰٫۸ ۹۳٫۳ ۱٬۲۳۰٬۰۰۰ ۲۰۰۷
 افغانستان ۳۹٫۰ ۱٬۴۴۷٫۹ ۱۰٬۵۹۳ ۲۰۰۷-۲۰۰۸
 آلبانی ۱۳٫۹ ۱۲۷٫۳ ۴۴۵ ۲۰۰۷
 آنگولا ۳۷٫۷ ۹۵۷٫۴
 آرژانتین ۱۳٫۷ ۴۳٫۸ ۷٬۴۸۵ ۲۰۱۲
 ارمنستان ۱۳٫۹ ۱۱۳٫۷
 استرالیا ۵٫۷۱ ۸ ۵٫۸ ۱٬۲۹۱ ۲۰۱۱
 اتریش ۷٫۹ ۱۲ ۸٫۹ ۵۲۲
 جمهوری آذربایجان ۱۳٫۰ ۱۴۶٫۱
 باهاما ۱۴٫۵ ۱۷۶٫۸ ۸٫۹
 بحرین ۱۲٫۱ ۲۳٫۸
 بنگلادش ۱۲٫۶ ۶٬۳۰۰٫۰
 باربادوس ۱۲٫۲ ۶۴٫۹
 بلاروس ۱۰.۹ ۲۷ ۱۰۳۲ ۲۰۱۲ official figures
 بلژیک ۸٫۳ ۱۷ ۱۰٫۸
 بلیز ۱۵٫۶ ۸۷٫۶
 بنین ۳۱٫۲ ۱٬۴۸۵٫۷
 پادشاهی بوتان ۱۴٫۴ ۳۰۶٫۴
 بولیوی ۱۶٫۷ ۲۴۵٫۶
 بوسنی و هرزگوین ۱۰٫۹ ۸۰٫۷ ۳۵۵ ۲۰۱۰ آمار رسمی
 بوتسوانا ۳۳٫۸ ۲۹۹٫۱
 برزیل ۱۹٫۹ ۷۰٫۹ ۵۵٫۹ ۳۷٬۶۹۴
 جزایر ویرجین انگلستان ۲۱٫۷
 برونئی ۱۳٫۸ ۱۹٫۸
 بلغارستان ۲۳ ۳۷٫۰ ۱۹٫۱
 بورکینافاسو ۳۱٫۱ ۲٬۸۲۷٫۳
 بوروندی ۲۳٫۴ ۳٬۹۰۰٫۰
 کامبوج ۱۲٫۱
 کامرون ۲۸٫۱ ۳٬۵۱۲٫۵
 کانادا ۹٫۲ ۱۳ ۸٫۲
 کیپ ورد ۲۵٫۱ ۲۶۷٫۰
 جمهوری آفریقای مرکزی ۳۲٫۲ ۸٬۰۵۰٫۰
 چاد ۳۴٫۳ ۵٬۷۱۶٫۷
 شیلی ۱۳٫۷ ۷۹٫۷
 چین ۵٫۱ ۳۶ ۶۸٬۰۰۰ ۲۰۰۹
 کلمبیا ۱۱٫۷ ۲۰۱٫۷
 کومور ۳۰٫۳ ۹۱۸٫۲
 جمهوری کنگو ۲۸٫۸ ۱٬۱۰۷٫۷
 جزایر کوک ۴۵٫۰
 کاستاریکا ۱۵٫۴ ۹۴٫۵
 کرواسی ۹٫۱ ۱۹٫۵
 کوبا ۸٫۶ ۲۲۶٫۳
 قبرس ۱۱٫۱ ۲۳٫۶ ۱۶٫۷
 جمهوری چک ۱۰٫۱ ۲۰ ۱۹٫۵
 جمهوری دموکراتیک کنگو ۳۲٫۲ ۶٬۴۴۰٫۰
 دانمارک ۷٫۵ ۶٫۱ ۱۷۵
 جمهوری دومینیکن ۱۷٫۳ ۱۴۰٫۷
 اکوادور ۱۱٫۷ ۱۸۵٫۷
 مصر ۴۲٫۰ ۱۸۸٫۴ ۱۲٬۰۰۰ ۲۰۰۹-۲۰۱۲
 السالوادور ۱۲٫۶ ۱۵۰٫۰
 اریتره ۴۸٫۴ ۴٬۴۰۰٫۰
 استونی ۹٫۹ ۳۴ ۱۷٫۵ ۱۰۱
 اتیوپی ۳۵٫۰ ۱۱٬۶۶۶٫۷
 فیجی ۷٫۰ ۴۰٫۰
 فنلاند ۵٫۲ ۱۱ ۷٫۰
 فرانسه ۸٫۳ ۹٫۵۷ ۳٬۶۴۵ ۲۰۱۲
 گامبیا ۳۶٫۶ ۵٬۲۲۸٫۶
 گرجستان ۱۶٫۸ ۱۴۴٫۸
 آلمان ۶٫۷ ۷٫۲ ۷.۲(۲۰۰۹) ۳٬۶۵۷ ۲۰۱۰ گزارش رسمی
 غنا ۹٫۳۲ ۲۳۳
 یونان ۱۴٫۷ ۲۱ ۱۷٫۴
 گواتمالا ۱۴٫۷ ۱۲۵٫۶
 گینه بیسائو ۳۴٫۴ ۱٬۰۴۲٫۴
 گویان ۱۹٫۹ ۲۰۹٫۵
 هندوراس ۱۳٫۵ ۱۳۹٫۲
 مجارستان ۱۰٫۳ ۱۴ ۱۴٫۱
 ایسلند ۳٫۸ ۵ ۳٫۹
 هند ۱۱٫۸ ۱۰۰٫۰ ۱۴۲٬۴۸۵ Official figures (2011) (۲۰۱۰) (۲۰۰۹)
 اندونزی ۱۶٫۲ ۲۱۰٫۴
 ایران ۳۵٫۸ ۲۰۴٫۶
 عراق ۳۸٫۱ ۷۶۲٫۰
 جمهوری ایرلند ۹٫۶ ۶٫۴۴ ۴٫۲ ۱۶۱ (۲۰۱۲)
 اسرائیل ۳٫۷ ۱۱٫۶ ۵٫۹ ۲۹۸ ۲۰۱۲
 ایتالیا ۱۰٫۳ ۱۲ ۳٬۶۵۰ ۲۰۱۲ گزارش رسمی
 جامائیکا ۱۲٫۳ ۶۵٫۴
 ژاپن ۳٫۸۵ ۶٫۸ ۴٬۹۱۴ ۲۰۰۹ official figures
 اردن ۳۴٫۲ ۲۳۴٫۲ ۶۹۴ ۲۰۱۱ گزارش رسمی
 قزاقستان ۳۰٫۶ ۱۵۵٫۳
 کنیا ۳۴٫۴ ۱٬۶۳۸٫۱
 کیریباتی ۷٫۴ ۵۱٫۴
 کره جنوبی ۱۰٫۵ ۲۳٫۴ ۱۷٫۶ OECD 2011 and 2012 گزارش رسمی
 کویت ۱۶٫۹ ۳۳٫۳
 قرقیزستان ۲۲٫۸ ۳۸۶٫۴
 لائوس ۱۸٫۳ ۸۷۱٫۴
 لتونی ۱۶٫۱ ۲۹ (۲۰۱۱)
 لبنان ۲۸٫۵ ۶۵٫۷
 لسوتو ۲۶٫۷
 لیبریا ۳۲٫۹ ۱۰٬۹۶۶٫۷
 لیبی ۴۰٫۵ ۱۳۹٫۲
 لیتوانی ۱۴٫۱ ۴۹٫۸ ۱۹٫۱
 لوکزامبورگ ۸٫۶ ۸ ۵٫۴
 ماداگاسکار ۳۳٫۷ ۱٬۲۴۸٫۱
 مالاوی ۲۶٫۰ ۲٬۸۸۸٫۹
 مالزی ۲۴.۱ ۳۶.۵ ۶,۷۴۵ ۲۰۰۹ end/
 مالدیو ۱۸٫۳ ۷۹۵٫۷
 مالی ۳۲٫۱ ۳٬۵۶۶٫۷
 مالت ۹٫۲ ۴٫۶ ۴٫۹
 جزایر مارشال ۷٫۴ ۴ ۲۰۱۰
 موریتانی ۳۵٫۵ ۷٬۱۰۰٫۰
 موریس ۱۱٫۱ ۶۹٫۸
 مکزیک ۲۰٫۷ ۷۸٫۴ ۱۶٬۶۱۲ ۲۰۱۱
 ایالات فدرال میکرونزی ۱۴٫۴ ۴۰۰٫۰
 مغولستان ۱۴٫۵ ۱۴۷٫۱ ۴۴۷ ۲۰۱۰
 مونته‌نگرو ۱۴٫۶ ۴۴٫۵ ۹۵ ۲۰۱۰
 مراکش ۲۸٫۳ ۳۹۸٫۶
 موزامبیک ۷٫۰ ۵۸۰٫۶ ۲۰۰۷
 میانمار ۵٫۱۴ ۱۰۵٫۹ ۲۰۱۰
 نامیبیا ۲۸٫۶ ۲۶۲٫۴
 نائورو ۹٫۹ ۶۳٫۵
 نپال ۱۵٫۱ ۱٬۶۷۷٫۸
 هلند ۶٫۵ ۷ ۵٫۶ ۶۴۰
 نیوزیلند ۸٫۶ ۱۱ ۹٫۱ ۳۷۵ (۲۰۱۰)۲۸۴ (۲۰۱۱) آمار رسمی
 نیکاراگوئه ۱۴٫۲ ۲۴۹٫۱
 نیجر ۳۷٫۷ ۹٬۴۲۵٫۰
 نیجریه ۳۲٫۳ ۱٬۰۴۱٫۹
 نروژ ۳٫۴ ۸ ۶٫۱ ۱۵۴ ۲۰۱۲
 عمان ۲۱٫۳ ۹۴٫۷
 پاکستان ۲۵٫۳ ۲٬۳۰۰٫۰
 پالائو ۱۴٫۸
 فلسطین ۵٫۶ ۸۶٫۵ ۱۲۰ ۲۰۱۱ (کرانه باختری)
 پاناما ۱۲٫۷ ۱۰۵٫۸
 پاپوآ گینه نو ۱۴٫۲ ۱٬۰۹۲٫۳
 پاراگوئه ۱۹٫۷ ۲۴۰٫۲
 پرو ۲۱٫۵ ۳۹۰٫۹
 فیلیپین ۲۰٫۰ ۶۰۶٫۱
 لهستان ۹٫۶ ۱۲ ۱۳٫۵ ۱٬۴۰۰ ۲۰۱۲
 پرتغال ۱۰٫۴ ۱۵ ۳۶۸
 پورتوریکو ۱۲٫۸
 قطر ۲۳٫۷ ۳۲٫۷ ۱۲
 جمهوری مقدونیه ۶٫۹ ۴۳٫۹
 مولداوی ۱۵٫۱ ۱۰۸٫۶
 رومانی ۲۳
 روسیه ۲۹٫۵ ۵۵٫۴ ۲۷۹۹۱ ۲۰۱۲ official figures
 رواندا ۳۱٫۶ ۷٬۹۰۰٫۰
 سنت لوسیا ۱۷٫۶ ۱۰۶٫۰
 سنت وینسنت و گرنادین‌ها ۶٫۶ ۳۲٫۴
 ساموآ ۱۲٫۸ ۳۱۲٫۲
 سن مارینو ۰ ۰ ۲۰۱۰
 سائوتومه و پرنسیپ ۳۳٫۰
 عربستان سعودی ۲۹٫۰ ۸۶٫۳
 سنگال ۳۲٫۵ ۱٬۴۱۳٫۰
 صربستان ۹٫۸ ۴۳٫۲ ۶۵۶ ۲۰۱۰ گزارش رسمی
 سیشل ۱۸٫۵ ۱۰۶٫۹
 سیرالئون ۲۸٫۳ ۲٬۵۷۲٫۷
 سنگاپور ۴٫۸ ۳۰٫۴
 اسلواکی ۱۳٫۰ ۱۴٫۲ ۲۴٫۵
 اسلوونی ۱۰٫۰ ۱۷ ۱۷٫۲
 جزایر سلیمان ۱۶٫۹
 آفریقای جنوبی ۳۳٫۲ ۲۰۸٫۸ ۱۳٬۸۰۲ گزارش مارس ۲۰۱۱
 اسپانیا ۱۰٫۰ ۱۰ ۱۱٫۷ ۱٬۴۸۴ ۲۰۱۱
 سری‌لانکا ۱۳٫۵ ۲۲۱٫۳
 سودان ۳۴٫۷ ۱٬۲۳۹٫۳
 سورینام ۱۵.۸ ۱۰۲.۴ ۸۷ ۲۰۱۱ Report
 سوازیلند ۲۶٫۳ ۲۹۵٫۵
 سوئد ۵٫۲ ۷ ۵٫۱ ۲۷۰ (نتایج اولیه ۲۰۱۰)
 سوئیس ۴٫۷ ۷ ۵٫۶
 سوریه ۳۲٫۹ ۵۳۰٫۶
 تاجیکستان ۱۴٫۱ ۳۷۱٫۱
 تایلند ۱۹٫۶ ۱۱۸٫۸
 تیمور شرقی ۱۶٫۱
 توگو ۲۸٫۱ ۱۴٬۰۵۰٫۰
 تونگا ۷٫۰ ۴۰٫۲
 ترینیداد و توباگو ۱۵٫۵ ۴۴٫۲
 تونس ۳۴٫۵ ۳۰۲٫۶
 ترکیه ۱۳٫۴ ۹۷٫۱
 ترکمنستان ۱۸٫۶ ۱۷۵٫۵
 تووالو ۹٫۵
 اوگاندا ۲۴٫۷ ۳٬۵۲۸٫۶
 اوکراین ۲۱٫۲ ۵۰٫۴ ۵۰۹۴ ۲۰۱۲ official figures
 امارات متحده عربی ۳۷٫۱ ۱۱۸٫۵ ۳۱۰
 بریتانیا ۲٫۷۵ ۵٫۱ ۳٫۶ ۱٬۷۵۴ فقط بریتانیا، گزارش رسمی ۲۰۱۲
 تانزانیا ۳۴٫۳
 ایالات متحده آمریکا ۱۲٫۳ ۱۵ ۸٫۵ ۳۳٬۸۰۸
 اروگوئه ۱۲٫۸ ۷۳٫۶
 ازبکستان ۹٫۷
 وانواتو ۱۸٫۶ ۳۴۴٫۴
 ونزوئلا ۲۱٫۸ ۱۴۸٫۳
 ویتنام ۱۶٫۱ ۵۵٫۹
 یمن ۲۹٫۳ ۸۳۷٫۱
 زامبیا ۲۵٫۶ ۱٬۴۲۲٫۲
 زیمبابوه ۲۷٫۵ ۲۵۹٫۴
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است