تفاوت فرمان هیدرولیکی با فرمان برقی چیست ؟
معرفی سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم فرمان برقی خودرو + تفاوت ها وشباهت ها ،نصب فرمان برقی ،فرمان سه حالته چیست ، ،فرمان برقی مگان ،فرمان برقی برلیانس
فهرست مطالب
هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست میچرخاند این حرکت به وسیله پیچ بیانتهایی که در انتهای میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان میگرداند. محور این دنده به وسیله اهرمهای مختلف به چرخهای جلو که چرخهای هدایت خودرو هستند حرکات سمتی میدهند.
حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته، راننده بایستی به روغنکاری اهرمهای فرمان و مرتب بودن آنها توجه داشته باشد.
امروزه کیسههای هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی میشوند. همچنین کلیدهای هشدار دهنده و برخی تنظیمات صوتی و هدایتی خودرو بر روی فرمان نصب میگردد. در سیستمهای فرمان هیدرولیک بجای اهرمها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جکهای هیدرولیک استفاده میشود که ضریب امنیت و دقت را بطور چشمگیری بالا برده است. همچنین اهرمهای تعویض دنده نیز در برخی خودردهای جدید بر روی فرمان نصب میشود.
یکی از این اجزاء مهم و حساس فرمان خودروها است، که ابتدا به صورت مکانیکی بر روی تمام خودروها قرار داشت. فرمان مکانیکی به کمک دنده شانهها و پینیونها عمل میکرد؛ یعنی حرکت دورانی غربیلک فرمان به دنده شانهها منتقل میشد و دنده شانهها نیروی وارده به خود را از طریق مفصلها به چرخها منتقل میکردند.
سیستم فرمان انواع گوناگونی دارد از جمله :
۱ – سیستم فرمان مکانیکی (دنده شانه ای و پینیون) .
۲ – سیستم هیدرولیکی .
۳ – سیستم الکتریکی.
فرمانهای مکانیکی مشکلات زیادی داشتند و از آن جمله میتوان به سخت بودن پیچاندن فرمان و یا لغزش فرمان در سرعتهای بالا اشاره کرد. به این ترتیب تصمیم گرفته شده که سیستم فرمان در خودروها بهبود یابد و در مدت زمانی اندک فرمان های هیدرولیکی اختراع شدند. این فرمانها علاوه بر این که راحت میچرخید، کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی خودروها را نیز به همراه داشت.
استفاده از فرمان هیدرولیکی اجزاء جدیدی را به اتومبیلها اضافه کرد و باعث مصرف انرژی بیشتر خودروها شد. در حقیقت این فرمان ها کاملا مستقل و آزادانه فعالیت نمیکردند و به دلیل اتصال به موتور خودرو، حتی زمانی که در طول رانندگی حرکتی انجام نمیدهند باز هم انرژی زیادی مصرف میکنند. این موضوع باعث شد تا پژوهشگران صنعت خودروسازی به فکر ساخت سیستمی جدید برای فرمانها بیافتند و در نتیجه آن فرمانهای برقی یا EPS اختراع شد. فرمان برقی به جای استفاده از نیروی موتور خودرو که باعث افزایش مصرف سوخت میشود؛ مجهز به یک موتور کوچک و مستقل است و مانند فرمان هیدرولیکی باعث افزایش مصرف انرژی نمیشوند.