مقایسه رانا با پژو ۲۰۶ SD +قیمت ومشخصات

0

بررسی وآزمایش رانا با پژو ۲۰۶  TU5

فهرست مطالب

این بار بر آن شدیم تا قیاس بین دو خودرو که یکی محبوب و دیگری تازه پا به عرصه تولید در ایران خودرو گذاشته و بانام رانا روانه بازار گردید خودرویی که خیلی ها معتقدند که همان ۲۰۶ و تنها با کمی تغییرات عرضه شده در زیر به بررسی و آنالیز هر دو خودرو می پردازیم و امید واریم که به شما در انتخابی درست کمک نماییم.

تاریخچه­ طراحی پژو SD ۲۰۶

نزدیک به یک دهه پیش، ایران خودرویی­ ها تصمیم گرفتند تا از خودرو محبوب و پرفروش ۲۰۶ یک صندوقدار ایرانی بسازند، چرا که خانواده­ های پرجمعیت ایرانی خودروهای هاچ بک را نمی پسندند یا بهتره که بگم جوانان می پسندند.

برای ایرانی­ ها که در خرید خودرو بیشتر مسافرت، حمل و نقل بار و نیازهای برون شهری را در نظر می گیرند، خودروهای بدون صندوق آنچنان کارایی ندارند. دیگر آنکه بیشتر پرفروش های بازار نیز این دست خودروها هستند.

نتیجه تصویری برای مقایسه 206 با رانا

اما ۲۰۶ که با ورود به بازار ایران در همان سال های نخست تولید جهانی (۱۹۹۸) به خاطر ظاهر جذاب، سرعت مناسب و داشتن آیرودینامیک خوب به فروش خوبی رسیده بود، (فروش جهانی ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۰ و توقف تولید جهانی آن ۶.۸ میلیون خودرو بوده است.)

بنابراین با ورود مدل تازه ای از آن جای پای این بازار خوب استوارتر می شد. ایران خودرویی‌ها که برنامه ریزی‌های تولید محصولات ملی و دستیابی به روشهای تولید مدرن را نیز در برنامه داشتند، تصمیم گرفتند تا با همکاری شرکای اروپایی و طراحی یک نوع صندوقدار از خودروی محبوب ۲۰۶ با یک تیر چند نشان را بزنند. بدین ترتیب پژو ۲۰۶ صندوقدار یا همان SD با کمک پژو که آن زمان روابط خوبی با طرف ایرانی داشت، امکان پذیر شد.

تولید ۲۰۶ اس دی از سال ۲۰۰۶ پس از طراحی با همکاری شرکای اروپایی در ایران شروع شد و به کشورهای الجزایر، ترکیه و روسیه نیز صادر می شد و به فروش خوبی نیز دست یافت.

نتیجه تصویری برای مقایسه 206 با رانا

رانا ال ایکس سایه روشن ۲۰۶

چندسالی پس از تولید موفق پژو ۲۰۶ اس دی ، ایران خودرویی‌ها تصمیم گرفتند تا با تغییراتی در این خودرو، دوباره بازار پرفروشی را برای خود دست و پا کنند.

بنابراین با تغییرات اندکی در طراحی فرم و شکل صندوق عقب، کاپوت جلو، چراغ های جلو و عقب و البته نمای داشبورد و پنل داخلی خودروی رانا متولد شد.

رانا که قرار بود بسیار زودتر به بازار معرفی شود، در پایان سال ۱۳۹۱ تولید شد و اکنون در حال جایگزینی با خط تولید ۲۰۶ اس دی است.

تصویر مرتبط

ویژگی‌های فنی مشابه

به راستی مقایسه فنی دو خودرو کار سختی نیست، چرا که دو خودروی هم خانواده بر روی پلتفرم X12، نمای درب، صندلی و پلتفرم یکسان دارند.

نگاهی به نمای بیرونی دو خودرو و درب های یکسان و شاسی مشابه نشان از آن دارد که دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما برخلاف طراحی و ظاهر زیبای ۲۰۶ اس دی که البته با همکاری شرکای اروپایی ایران خودرو صورت گرفت، رانا ال ایکس از نمای ظاهری خوبی برخوردار نیست. بنابراین برای کسانی که سلیقه شان به خانواده ۲۰۶ نزدیک است بسیار سخت است که برای خرید رانا مجاب شوند.

در جدول زیر برخی ویژگی‌های فنی خودروی رانا و ۲۰۶ اس دی دیده می شود. دو خودرو به لحاظ ابعاد و اندازه تفاوت زیادی ندارند. رانا در طول و عرض به ترتیب ۴ و ۳ سانتی متر بزرگتر و در فاصله‌ی محورها نیز ۲ میلی متر اختلاف دارد. هم چنین رانا در وزن خالص ۸۶ کیلوگرم سبک تر است.

نتیجه تصویری برای مقایسه 206 با رانا

برای بیشتر خانواده­هایی که به صندوق عقب بزرگ علاقه دارند نیز صندوق رانا جذاب تر است، چرا که صندوق رانا ۷۵ دسی مترمکعب بزرگتر است. (۲۵ درصد بزرگتر از ۲۰۶ اس دی)

رانا با موتور TU5

۲۰۶ اس دی با موتور TU5G

ویژگی/خودرو

۱۵۸۷

۱۵۸۷

حجم موتور (cc)

۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۹۵ اسب بخار در دقیقه (گاز)

حداکثر توان موتور (hp)

۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین) ۱۲۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (گاز)

حداکثر گشتاور (Nm)

۱۰.۵

۱۱

نسبت تراکم

۱۶

۱۶

تعداد سوپاپ

بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵

گاز سی ان جی + بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵

نوع سوخت سازگار

پاشش الکترونیکی چند نقطه ای

پاشش چند نقطه ای

سیستم انژکتوری

۱۸۹

۱۹۰  (بنزین)،۱۸۳ (گاز)

حداکثر سرعت (km/h)

۱۲

بنزین: ۱۲.۲ / گاز:۱۳.۲

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

دستی- ۵ دنده جلو BE4

۵ دنده دستی (MA)

سیستم انتقال قدرت

اعلام نشده

۱۰.۳۹  (بنزین)،۱۰.۴۵ متر مکعب (گاز)

مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) در شهر (لیتر)

۵.۷

۵.۷۲  (بنزین)،۵.۸۸ متر مکعب (گاز)

مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر)

۴۲۹۲

۴۱۸۸

طول خودرو (mm)

۱۶۸۴

۱۶۵۵

عرض خودرو(mm)

۱۴۵۳

۱۴۵۶

ارتفاع خودرو (mm)

۲۴۴۵

۲۴۴۳

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)

۱۱۰۴

۱۱۹۰

وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)

۵۰

۵۰  (بنزین)،۶۰ (گاز)

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

۴۰۰

۳۲۵

حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب)

در مقایسه مصرف سوخت در موتور یکسان و دیگر ویژگی‌ها تفاوت دو خودرو چندان زیاد نیست، هرچند ویژگی های بهتری در رانا دیده می شود، اما این ویژگی ها آنچنان محسوس نیست.

تنوع موتور رانا LX

پس از ورود ۲۰۶ به بازار ایران، به خاطر شرایط متفاوت و نیازهای گوناگون این خودرو با موتورهای گوناگون و البته جعبه دنده و ویژگی‌های دیگری نیز به فروش رسید. ۲۰۶ اس دی نیز به همین شکل با همان تنوع موتور به فروش رفت با این تفاوت که به دلیل وجود صندوق عقب امکان نصب مخزن سوخت گازی نیز در آن وجود داشت.

رانا در یک تفاوت عمده با ۲۰۶ دارای مدل های متنوع تری در موتور است. قرار است موتورهای EF7، EF4 وTU5jp4 نیز بر روی این خودرو نصب شوند و تنوع آن را به نسبت ۲۰۶ بیشتر کنند. این خودرو همچنین دربرخی مدل ها به جعبه دنده‌ اتوماتیک چهار سرعته نیز مجهز شود که در حال حاضر در حد گمانه زنی و ایده است.

فاصله قیمتی ۲۰۶ و رانا

خودروی رانا در حال حاضر تنها با موتور TU5 عرضه می‌شود و  قیمت خودرو رانا در بازار ۳۱ میلیون تومان است. اما پایین ترین مدل و تنها مدل تولیدی خودرو پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 است که خانواده صندوقدار ۲۰۶ اکنون در بازار آزاد ۳۸ میلیون تومان به فروش می رسد. بنابراین خرید رانا به نسبت ۲۰۶ صرفه‌ اقتصادی بیشتری دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.