علت سخت روشن شدن خودرو در هوای سرد چیست؟

0

علت سخت روشن شدن خودرو بخصوص در صبح چیست؟

فهرست مطالب

نتیجه تصویری برای روشن شدن خودرو

دیر روشن شدن ماشین در صبح برای خودروهای پژو (۲۰۶ تیپ ۲،۳،۵،۶، SD، ۴۰۵ پارس) سمند، تندر ۹۰ (ال۹۰) و پراید:

برای تشخیص علت سخت روشن شدن خودرو حالتهای مختلف زیر را که با نشانه های متفاوتی همراه هستند در نظر می گیریم:

نتیجه تصویری برای روشن شدن خودرو

۱. اگر موتور، با استارت زیاد روشن شده و سپس، دود سفید از اگزوز خارج می شود و موتور لرزش دارد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است.

۲. اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شده و سپس دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.

۳. اگر موتور دیر روشن شده و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن خرابی کاسه نمد سوپاپها می باشد.

۴. اگر موتور دیر روشن شده و هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.

۵. گاهی تغییرات شدید آب و هوایی باعث می شود که موتور خودرو با استارت های مکرر روشن شود، این موضوع به تنظیمات سیستم سوخت رسانی و تامین هوای موتور مربوط می شود، زیرا ECU خودرو، بر اساس تنظیمات قبلی این ترکیب را برای موتور فراهم می کند.

نوع روغن موتور و روشن شدن موتور

نوع روغن موتور مورد استفاده نیز در تعداد استارت صبحگاهی مؤثر است، به ویژه در زمستانها و هوای سرد.

روی روغنهای موتور عبارتی بصورت ۱۰W40 نوشته شده که عدد قبل از دبلیو (۱۰)، ضریب گرانروی روغن در دمای پایین و عدد بعد از دبلیو (۴۰)، ضریب گرانروی روغن در دمای بالا است.

استفاده از روغنهایی با ضرایب کمتر گرانروی روغن در دمای پایین و ضریب بیشتر گرانروی روغن در دمای بالا، که البته گران تر هم هستند، باعث می شود موتور در زمستان راحت تر روشن شود.

زمستان هر چند از یک سو با بارش برف (و البته تعطیلات گاه و بی‌گاه) دوست‌داشتنی است اما سرمای این فصل می‌تواند به قاتلی برای خودروها و البته عاملی برای افزایش مصرف سوخت تبدیل شود به این صورت که سرمای بیش از حد و برودت هوا موجب دیرتر تبخیر شدن بنزین داخل باک می شود و در نتیجه خودرو نیز دیرتر روشن می‌شود.
بنزین، مانند هر مایع دیگری وقتی سرد است سرعت تبخیرش نیز کمتر می‌شود. به طور حتم تجربه کرده‌اید که اگر مقداری آب در مکانی گرم ریخته شود نسبت به حالتی که آب بر روی مکانی سرد می‌ریزد سریع‌تر تبخیر می‌شود. وقتی بنزین سرد می‌شود تبخیرش هم به آهستگی صورت می گیرد. بنابراین به سختی نیز خواهد سوخت. احتمالا دیده اید که وقتی که هوا سرد است مردم «اتر» را در موتور خودرو می‌ریزند تا به بهتر و سریعتر روشن شدن موتور کمک کند چرا که اتر بهتر از بنزین در هوای سرد تبخیر می‌شود و به سریع تر روشن شدن خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری کمک می‌کند.

cars-in-snow-thinkstock-133922184-12001

بسیاری از رانندگان وقت زیادی را جهت روشن کردن خودرو در زمستان اختصاص می دهند. در حالی که اگر کمی صبر و حوصله داشته باشندو روش های اصولی را فرا بگیرند می توانند خودرو خود را در صبح های سرد زمستان به راحتی روشن کنند.

روشن نشدن موتور خودرو می تواند به علت سرد بودن قطعات متحرک آن یا به دلیل انقباض فلزات و زیاد شدن فاصله آنها از هم و یا سفت شدن روغن در آن باشد بنابراین بهتر است روغن موتور مخصوص خودرو و فصل زمستان داخل موتور ریخته شود.

همچنین روشن نشدن موتور می تواند در اثر وجود رطوبت باشد که در اینصورت باید وایرهایی که از در دلکو به شمع ها متصل هستند یکی یکی از جای خود بیرون بیاوریم و با دستمال تمیز خشک کنیم و رطوبت موجود را از بین ببریم.

j2nzfyicpqh278fuurb

همچنین در خودروهای کاربراتوری دیر روشن شدن خودرو می تواند در اثر استارت زدن زیاد و سر رفتن بنزین در کاربراتور باشد که در نتیجه باعث خفگی و روشن نشدن خودرو می شود. در این صورت بهتر است فیلتر هوا را در آورده و پیستون کاربراتور را کمی بالا ببرید و سپس استارت بزنید.

این عوامل مهم ترین عوامل در روشن نشدن و یا دیر روشن شدن خودرو می باشند که در حالت کلی روشن نشدن و دیر روشن شدن خودرو در فصل زمستان به علت سه عامل اصلی است که عبارتند از:

سه عامل اصلی دیر روشن شدن خودروها در هوای سرد

۱– باتری

9f24w5wz9zmzq26gvig9101017203

هوای سرد بلای جان باتری خودرو است. اکثر مراجعات زمستانی رانندگان به تعمیرگاه به دلیل نقص باتری است. معاینه باتری باید در صدر مراقبت های ویژه وسیله نقلیه شما قرار داشته باشد.

در داخل یک باتری مواد شیمیایی و اسید وجود دارد که الکترون تولید می کنند. واکنش های شیمیایی داخل یک باتری زمانی که باتری در هوای سرد قرار دارد بسیار آهسته تر انجام می شود و سرعت واکنش کم می شود و درنتیجه الکترون های کمتری نیز تولید می شود بنابراین استارت خودرو نیز انرژی کمتری دریافت می کند و باعث می شود موتور به سختی روشن شود و درصورت روشن نشدن خودرو باتری پس از چند بار استارت زدن خالی می شود.

اتصالات باتری را بررسی کنید و اطمینان یابید آنها محکم و عاری از فرسایش باشند. وضعیت باتری را می توانید با آزمایش بار تعیین کنید. برخی کارشناسان توصیه می کنند که باید باتری را یک سال پیش از انقضای گارانتی اش تعویض کرد, باتری در هوای سرد و مناطق سردسیر یک سوم از قدرت خود در مواقع استارت زدن را از دست می دهد.

اگر در اثر استارت زدن زیاد باتری خالی شده باشد با اتصال دو سیم از یک باطری خودروی دیگر و یا استفاده از دستگاهی به نام استارتر که یک نوع باتری قابل حمل یا همان پاور بانک با آمپر بالا است استفاده کنید و خودرو را روشن کنید.

۲- بنزین

Hurricane Katrina Could Cause National Gas Crisis

بنزین، مانند هر مایع دیگری وقتی سرد است سرعت تبخیرش نیز کمتر می‌شود. به طور حتم تجربه کرده‌اید که اگر مقداری آب در مکانی گرم ریخته شود نسبت به حالتی که آب بر روی مکانی سرد می‌ریزد سریع‌تر تبخیر می‌شود. وقتی بنزین سرد می‌شود تبخیرش هم به آهستگی صورت می گیرد. بنابراین به سختی نیز خواهد سوخت. احتمالا دیده اید که وقتی که هوا سرد است مردم «اتر» را در موتور خودرو می‌ریزند تا به بهتر و سریعتر روشن شدن موتور کمک کند چرا که اتر بهتر از بنزین در هوای سرد تبخیر می‌شود و به سریع تر روشن شدن خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگری کمک می‌کند.

۳- روغن موتور

engine-oil1

روغن موتور در هواى سرد غلیظ تر و سفت تر مى شود.مى دانید که اگر عسل را در یخچال قرار دهید سفت و غلیظ تراز حالتى مى شود که در هواى داغ یا معمولى است.روغن نیز دقیقا به همین صورت است.زمانى که سعى مى کنید موتور سرد را روشن کنید.روغن غلیظ کار را براى حرکت موتور سخت مى کند.به این صورت که روغن موتور غلیظ شده و نمی‌تواند به درستی پوشش لازم را بر روی سطوح مختلف داخلی موتور ایجاد کند. این مسأله هر چند با استفاده از روغن‌های چند درجه‌ای و یا روغن‌های ویژه زمستان تا حدودی قابل حل است اما در نهایت نمی‌توان به طور کامل آن را از میان برد. در مناطق سردسیر باید از روغن موتورهای مخصوص خودرو و سرمای فصل زمستان که در دماهاى پایین نیز به صورت مایع باقى مى مانند در موتور خودرو استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.